Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@10:38:24 GMT

آیا قاضی زن داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۲۸۲۶

آیا قاضی زن داریم؟

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا در ایران قاضی زن داریم؟ در مورد وظایف و فعالیت‌های وکیل قاضی بازنشسته و وکیل اصل 49 چیزی می‌دانید؟ و یا اگر به دنبال یک وکیل خوب در پونک هستید می‌دانید که به کدام مرکز مشاوره مراجعه کنید؟

در سال‌های اخیر چندین قاضی بازنشسته دادگستری و حتی قضات جوانی که خود را بازخرید کرده‌اند تقاضای دریافت پروانه وکالت نموده‌اند تا به عنوان یک وکیل قاضی بازنشسته به مردم خدمت کنند و تجربه‌های کاری و علمی خود را در غالب مشاوره‌های تخصصی در اختیار موکلین خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری و در ماده ۸ آن که مصوب ۵ اسفند ۱۳۳۳ است به برخی اشخاص پروانه وکالت درجه ۱ از سوی کانون وکلا داده شده است. این اشخاص شامل کسانی است که حدود ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه خدمت در دادگستری داشته و حداقل ۵ سال عضویت و یا ریاست دادگاه را به عهده دارند و همچنین کسانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس حقوق بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضایی داشته باشند و از سوی دادگاه عالی انتظامی سلب صلاحیت نشده باشند و نیز نمایندگان مجلسی که علاوه بر عضویت در کمیسیون دادگستری سابقه تدریس در دانشکده حقوق را نیز دارا بوده و یا ۲۰ سال سابقه کار در دادگستری و سازمان ثبت اسناد در رزومه کاری آنها باشد.

یک قاضی بازنشسته با توجه به مفاد این ماده به راحتی می‌تواند با گرفتن پروانه وکالت به عنوان وکیل قاضی بازنشسته فعالیت کند و تجربه‌های ارزشمند خود را در اختیار موکلین قرار دهند.

و اما سوال اینجاست که بین قضات بازنشسته آیا قاضی زن هم داریم؟ باید در جواب بگوییم که بله؛ وکیل قاضی بازنشسته زن هم در ایران وجود دارد. زیرا قبل از انقلاب اسلامی ۳۳ زن به عنوان قاضی در کشور مشغول به کار بودند که اجازه رای نهایی در خصوص پرونده‌ها به آنها داده شده بود و بعد از انقلاب اسلامی نیز تا اکنون حدود ۱۹۰۰ قاضی زن به استخدام دادگستری در آمده‌اند اما بدون حق رای نهایی و فقط در مناصبی همانند دادیار، بازپرس، مستشار، مشاور دادگاه، دادیار دیوان کشور، معاون رئیس کل، معاون سرپرست مجمتع و معاون دادستان مشغول به کار هستند.

در ادامه توضیحات کوتاهی در مورد وکیل قاضی بازنشسته و وکیل اصل 49 خواهیم داشت و معروف‌ترین مرکز مشاوره و وکیل خوب در پونک را معرفی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

وکیل قاضی بازنشسته

چند نکته جالب و قابل تأمل در مورد وکیل قاضی بازنشسته وجود دارد. نخست این که برخی از این وکلا، قضات معروف و شناخته شده دادگستری هستند که سال‌ها قبل به عنوان رئیس کل دادگستری و یا سرپرست مجتمع‌های مختلف قضایی مشغول به کار بوده‌اند. دومین نکته جالب در مورد وکیل قاضی بازنشسته این است که بین این وکلا قضات جوانی هم وجود دارند که با این که به سختی مسیر آزمون‌های قضاوت را طی کرده‌اند بعد از چند سال خدمت، از کار قضاوت استعفا داده و پس از باز خرید به شغل وکلالت روی آورده‌اند.

نکته جالب بعدی در مورد وکیل قاضی بازنشسته در خصوص قضاتی است که از خدمت بنا بر دلایلی معلق شده‌اند و دلیل این تعلیق به خاطر تخلفات ارتکابی است اما بر اساس قانون می‌توانند پس از تعلیق، پروانه وکالت دریافت کنند. ورود این دسته قضات بازنشسته، بازخرید کرده و یا حتی تعلیق خدمت شده به حرفه وکالت در چند سال اخیر افزایش یافته و امروزه شاهد حجم بالایی از وکیل قاضی بازنشسته در مراکز مشاوره‌های حقوقی سرتاسر کشور هستیم.

وکیل اصل ۴۹

دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب اصل ۴۹ قانون اساسی موظف است که ثروت‌ها و دارایی‌های ناشی از ربا، رشوه، غصب، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از مقاطعه کاری‌ها و معاملات دولتی، سوء استفاده از موقوفات، فروش زمین‌های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و دیگر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق، رد کند و اگر صاحب حق معلوم نباشد این اموال را به بیت المال تحویل دهد. این حکم باید با تحقیق دقیق و رسیدگی‌های گسترده و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.

بر این اساس وکیلی که پرونده‌هایی با موضوع ستاد اجرایی دریافت کند می‌تواند در زمینه پرونده‌های مربوط به ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، دایر کردن اماکن فساد و دیگر پرونده‌هایی که در حوزه موارد نامشروع است فعالیت داشته باشد. وکیل قاضی بازنشسته می‌تواند به عنوان وکیل اصل 49 به فعالیت حقوقی خود در جامعه ادامه دهد. این وکیل باید در مورد احکام تملیکی، مصادره و احکام مربوط به حق سرپرستی و خمس از آگاهی کامل برخوردار باشد و تسلط کافی بر موضوعات شرعی نسبت به پرونده داشته باشد.

در برخی مواقع صدور حکم از جانب محاکم قانونی، بر عهده ستاد اجرایی فرمان امام است. در این میان گاهی پیش آمده است که حکم مصادره برخی اموال داده می‌شود که این احکام دارای مشکلات و اشتباهاتی در نحوه نگارش و همچنین عدم منطبق بودن موضوع پرونده با مشخصات فرد می‌باشد. در چنین مواردی وکیل قاضی بازنشسته اصل 49 پیگیری این پرونده را به عهده گرفته و به آن رسیدگی می‌کند و یا از حقوق فرد ثالث این نوع پرونده‌ها دفاع م‌کند.

سخن پایانی

گروه وکلای دیوان سالار یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین گروه مشاوره و خدمات حقوقی در ایران است که از همکاری چندین وکیل خوب در محدوده پونک برخوردار می‌باشد. این گروه با مجموعه‌ای از وکلای خبره و کاربلد در غالب وکیل قاضی بازنشسته، وکیل اصل 49 و ... مشاوره‌های تخصصی حقوقی را به شکل حرفه‌ای در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار قاضی زن وکیل قاضی بازنشسته پروانه وکالت وکیل اصل 49 پرونده ها قاضی زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آقای قاضی» به شبکه ۲ می‌آید

در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا می‌کند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ می‌شود، و با داستان هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.

در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.

در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پرونده‌های مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده می‌شد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه می‌شدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده می‌شد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.

فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» از هفته آینده پنجشنبه و جمعه ها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل
  • آخرین خبر از وضیعت پرونده توماج و حکم داداگاهش
  • آخرین جزئیات از وضیعت پرونده توماج صالحی
  • آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند
  • مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟
  • دور دوم رسیدگی به پرونده اعضای گروهک تروریستی منافقین
  • مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند
  • «آقای قاضی» به شبکه ۲ می‌آید
  • تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد