Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@07:46:07 GMT

اعتراضات علیه قیس سعید در تونس/ «آب و نان آری و کودتا نَه»

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۵۱۷۳

اعتراضات علیه قیس سعید در تونس/ «آب و نان آری و کودتا نَه»

به گزارش خبرگزاری مهر، القدس العربی در گزارشی با عنوان «تونس؛ اعتراضات گسترده علیه اقدامات رئیس جمهوری و هشدار درباره بازگشت استبداد»، آورده است: صدها تونسی در خیابان حبیب بورقیبه در مرکز تونس و برخی از شهرهای اروپایی امروز شنبه علیه اقدامات قیس سعید رئیس جمهوری این کشور دست به تظاهرات زدند.

این رسانه گزارش داد: تونسی ها خواستار از سرگیری فعالیت پارلمان و تشکیل دادگاه قانون اساسی در اسرع وقت ممکن و نیز توقف اقدامات مربوط به حبس اجباری و ممانعت از سفر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

القدس العربی اعلام کرد: معترضان در خیابان بورقیبه شعارهایی از قبیل «ملت خواستار سرنگونی انقلاب است»، «قانون اساسی آزادی، کرامت ملی»، «ملت خواهان دادگاه قانون اساسی است»، «نان و آب آری و کودتا نه»، سر دادند.

این رسانه گزارش داد: معترضان همچنین از رویکرد قیس سعید رئیس جمهوری تونس و عبیر موسی رئیس حزب قانون اساسی تونس انتقاد کردند و خواستار آزادی یاسین العیاری و توقف روند دادگاه غیرنظامیان در دادگاههای نظامی شدند.

گفتنی است که چهارم مرداد سال جاری، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس طی اقدامی دور از انتظار، نخست وزیر «هشام المشیشی» را که هم زمان عهده دار وزارت کشور بود، برکنار کرد و فعالیت پارلمان را به حال تعلیق درآورد. رئیس جمهور همچنین وزرای دفاع و دادگستری را از سمت‌ هایشان برکنار، برخی مقامات کشور را بازداشت و شماری از مسئولان تونسی را ممنوع الخروج کرد.

پس از تعلیق فعالیت پارلمان و برکناری دولت در ۲۵ ژوئیه گذشته توسط قیس سعید؛ وزارت کشور گروهی از سیاستمداران، نمایندگان پارلمان و وزیران سابق را حبس خانگی کرد و تعدادی از آنها و تعدادی از تجار را در راستای انجام تحقیقات در پرونده‌های مختلف ممنوع الخروج کرد.

در ظاهر اینگونه وانمود می شد که این تصمیم در پاسخ به مطالبات عمومی و اعتراض به ناتوانی دولت در خدمات دهی به مردم در جریان بحران کرونا به اجرا درآمده است.

چهار روز بعد (هشتم مرداد) نیز رئیس‌جمهور با صدور حکمی، رسماً مصونیت قضایی اعضای پارلمان این کشور را باطل کرد. مخالفان قیس سعید، اقدامات او را کودتا و نقض گسترده قانون اساسی می خوانند، اما قیس سعید می گوید اقدامات او در چارچوب ماده ۸۰ قانون اساسی است و مخالفان تصمیم او، به فساد مالی مشکوک هستند و پول و دارایی مردم را چپاول کرده اند.

لازم به ذکر است که حدود ۱۰ سال از انقلاب تونس می گذرد. اگرچه این کشور در عرصه اجتماعی و آزادی های مدنی در مقایسه با نظام پیشین و حتی در قیاس با سایر کشورهای عربی از سطح بالاتری برخوردار است، اما مشکل اساسی دعوای تمام نشدنی بین گروه های مختلف است.

هر روز یکی از گروه های سیاسی، دیگری را به فساد و تلاش برای افزایش قدرت متهم می کند و این در عرصه سیاست تونس بسیار چالش برانگیز شده است؛ چالشی که برای حل دیگر مسائل از جمله مشکلات اقتصادی کشور فرصتی باقی نگذاشته است.

در واقع، تونس در چند ماه گذشته در سایه اختلاف نظر میان قوای سه گانه پیرامون موضوع اصلاحات، ایجاد برخی تغییرات در دولت و تشکیل دادگاه قانون اساسی، در بحران سیاسی مستمر به سر برده است.

کد خبر 5307840

منبع: مهر

کلیدواژه: قیس سعید تونس کودتا ایالات متحده امریکا افغانستان ایران رژیم صهیونیستی فلسطین لبنان طالبان روسیه انگلیس فرانسه عراق کره شمالی سوریه عربستان سعودی قانون اساسی قیس سعید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۵۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودتا در پورتو؛ طارمی به ترکیب برمی‌گردد؟

نتایج ضعیف تیم فوتبال پورتو موجب شد «کونسیسائو» سرمربی این تیم تصمیماتی جدی در خصوص برخی بازیکنان اتخاذ کند.

به گزارش مهر، پایگاه خبری «record» پرتغال در خبری اعلام کرده است که «کونسیسائو» از عملکرد برخی بازیکنان این تیم به شدت ناراضی است و همین مساله موجب شده است که او روی نام ۴ بازیکن این تیم تا پایان فصل خط قرمز بکشد.

طبق اعلام این رسانه، «ایوان ژامه» (هافبک هجومی)، «سانچز» (وینگر راست)، «تونی مارتینز» (مهاجم) و «آندره فرانکو» (هافبک تهاجمی) بازیکنانی هستند که از این پس حق حضور در تمرینات گروهی تیم را ندارند و باید به صورت جدا تمرین کنند.

پورتو در ۳ بازی اخیر خود در لیگ برتر پرتغال موفق به کسب پیروزی نشده است و ۲ شکست و یک تساوی حاصل کار این تیم بود. مسأله‌ای که موجب خشم سرمربی تیم از ۴ بازیکن شد. رکورد اعلام کرده است که از بین این بازیکنان فقط فرانکو ممکن است از خشم سرمربی تیم در امان بماند و بتواند باز هم در ترکیب تیم قرار بگیرد.

نکته قابل توجه این است که این بازیکنان در خط تهاجمی پورتو حضور دارند و اکنون که قرار است با این محرومیت از جانب کونسیسائو مواجه شده‌اند ممکن است باز هم روزهای خوب مهدی طارمی در این تیم برگردد و این لژیونر ایرانی در حالی که قرار است در پایان فصل به اینتر بپیوندد و در هفته‌های اخیر هم مورد غضب سرمربی قرار گرفته است باز هم مورد اعتماد کونسیسائو قرار بگیرد و بتواند به امید طرفداران پورتو در ادامه فصل تبدیل شود.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896002

دیگر خبرها

  • قانون اساسی برخاسته از نماز + فیلم
  • در اعتراضات ۱۴۰۱ همه با «گشت ارشاد» مخالف بودند | چرا دوباره ون‌ها برگشتند؟
  • تصاویری بی‌سابقه از اعتراضات شدید آمریکایی‌ها علیه بایدن
  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • (تصاویر) از اهتزاز پرچم حزب‌الله تا آتش زدن پرچم آمریکا در قلب ایالات متحده
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • کودتا در پورتو؛ طارمی به ترکیب برمی‌گردد؟