Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@16:14:23 GMT

توجه به شعر و ادب به دور از نگاه ویترینی

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۶۶۴۰

توجه به شعر و ادب به دور از نگاه ویترینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز شعر و ادب فارسی در دیدار با جمعی از شاعران و ادیبان گفت: رویکرد ما این است که دور از نگاه ویترینی و مناسبتی، به حوزه شعر و ادب به عنوان بخش اصلی حوزه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی توجه کنیم. این حوزه بزرگان بسیاری دارد و همه سلیقه‌ها می‌توانند در شعر و ادب حس همزبانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی شنبه (۲۷ شهریورماه) در نشست با اصحاب شعر و ادب با عنوان «خلوت انس» که در تالار وحدت برگزار شد، با گرامیداشت روز شعر و ‌ادب فارسی اظهار کرد: میراث بزرگ زبان فارسی با شعر حفظ شده است و شاعران، حافظان فرهنگ ما بوده‌اند. پس از ورود اسلام به برخی کشورها بسیاری از مناطق اسلامی که امروز به عربی سخن می‌گویند در اصل به زبان‌های دیگر حرف می‌زدند، اما ایرانی‌ها با وجود عشق به اسلام و قرآن، هویت خود را با زبان فارسی حفظ کردند.

او در ادامه گفت: امروز وقتی از هویت ایرانی حرف می‌زنیم ‌اولین‌ مولفه آن همین زبان ‌فارسی است، قدرت زبان شعر و ادب که برای همه ما یک میراث فکری و فرهنگی مشترک به وجود آورده امروز دارای یک قلمرو وسیع با جغرافیای انسانی است که از افغانستان گرفته تا پاکستان و تاجیکستان شاهد زبان و ادب فارسی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به تاجیکستان خاطرنشان کرد: یکی از نقاط مشترک فرهنگی ما با تاجیکستان زبان فارسی است و پدر شعر فارسی، رودکی بزرگ که از دیگر اشتراکات فرهنگی ماست در این کشور مدفون است و امیدوارم در آینده محافل شعر و ادب با ادبای این کشور برگزار شود.

اسماعیلی بیان کرد: بنای دولت مردمی این است که در حوزه هنرهای اصیل ایرانی یک بازنگری داشته باشد. ما تلاش می‌کنیم نگاهی که هنر را به یک موضوع ویترینی تقلیل می‌دهد بشکنیم، حوزه شعر حوزه‌ای است که احساس همزبانی و تعلق به آن داریم و در دولت یکی از رویکردهای ما تقویت انجمن‌های ادبی است. خیلی از عزیزان حاضر در این نشست، حاصل تشکل‌ها و انجمن‌های ادبی هستند، بنابراین باید ساختار و بودجه مناسب را برای این ‌کار در نظر بگیریم.

او با اشاره به قریحه شعری امام‌ راحل و مقام معظم رهبری افزود: انقلاب اسلامی به لوازم شعر پایبند بوده و هست و این نشست را در اصل تجلیل دولت مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادبا و شعرا می‌دانم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: تلاش خواهیم کرد به دور از نگاه ویتریتی و مناسبتی به عنوان بخش اصلی حوزه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی به حوزه شعر و ادب توجه کنیم. این حوزه بزرگان بسیاری دارد و همه  سلیقه‌ها می‌توانند در شعر و ادب حس همزبانی داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر و ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطق واکنش نظامی تهران به تل‌آویو از نگاه اندیشکده آمریکایی

حلیلگر مرکز «نشنال اینترست» معتقد است نخستین هدف از واکنش ایران علیه اسرائیل این بود که به جای تشدید تنش‌ها، اصول بازدارندگی در مقابل رژیم اسرائیل را پایه ریزی کند.

به گزارش مشرق، «آرمان محمودیان» مدرس روابط بین الملل در دانشگاه فلوریدای جنوبی تحلیلی را برای مرکز پژوهشی «نشنال اینترست» نگاشته و در ارزیابی واکنش موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق آورده است: این اقدام بی‌سابقه، کل منطقه را وارد دوره جدیدی از تحولات کرده است. با توجه به دیدگاه تشکیلات سیاسی ایران نسبت به تداوم بقا و مبتنی بر اصول بنیادین اسلام، تهران ترجیح داد تا با برنامه‌ریزی دقیق دست به چنین اقدام مهمی بزند. بی تردید این برنامه‌ریزی در هر دو بعد نظامی و سیاسی حمله‌ برجسته‌ای بود. از این‌رو قبل از تصمیم گیری برای انجام آن، تحلیل ملاحظات سیاسی و نظامی مهمی صورت گرفت.

وی معتقد است که استراتژی نظامی ایران در این درگیری ساده به نظر می‌رسد و به طور عمده بر جنگ روانی در چند گام تمرکز داشته است. مرحله اول آن تخریب روحیه دشمن است. این پویش با ایجاد فضایی از عدم اطمینان و رعب در میان اسرائیلی‌ها آغاز شد. این شرایط با بهره گیری همه جانبه از جنگ روانی حاصل شد و از طریق سخنرانی‌های رسمی، پیام‌های دیپلماتیک، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته شد. یک نمونه قابل توجه پیام رهبر ایران در حساب کاربری X (توئیتر سابق) بود که در آن به اسرائیلی‌ها به زبان عبری در مورد مجازات قریب الوقوع هشدار داد.

این استاد دانشگاه معتقد است کارزار گسترده فوق در گام نخست اعتماد به پایگاه سیاسی جمهوری اسلامی برای انجام انتقام را مورد تاکید قرار می‌داد و در مرحله بعد روحیه ارتش و مردم اسرائیل را تخریب می‌کرد.

بنا بر تحلیل این کارشناس روابط بین الملل، مرحله دوم شناسایی قدرتمندانه شرایط بود که پس از عملیات روانی اولیه، در روز ۱۳ آوریل همزمان با موشک باران حزب الله از جنوب لبنان به سمت اسرائیل صورت گرفت. این مرحله با شلیک حدود ۴۰ راکت برای ارزیابی و شناسایی آمادگی ارتش اسرائیل و در عین حال تشدید فشار روانی بر آنها انجام شد تا براساس این حرکت تاکتیکی، پاسخ دشمن و چگونگی راهبردهای بعدی مشخص شود.

از نظر وی گام سوم، حمله گسترده بود که برای نخستین بار در تاریخ با چند صد پهپاد، موشک کروز و بالستیک صورت گرفت. این حجم بالای پرنده‌ها از مواضع مختلفی پرتاب شدند، تا بر لایه‌های دفاع هوایی ایالات متحده در عراق و سوریه، انگلیس در قبرس، اردن و خود اسرائیل فایق بیایند. هدف راهبردی ارسال پهپادها آن بود که موشک‌های بالستیک و کروز بتوانند از پدافندها عبور کرده و به اهداف مورد نظر خود برسند.

محمودیان هدف ایران از انجام حمله‌ای با خسارت جانی اندک را نشان دادن توانایی‌های خود با به حداقل رساندن خطر وقوع جنگ عنوان و تصریح کرد: تهران با رویکرد نشان دادن حمله مستقیم از خاک خود پیامی روشن از توانایی خود برای رسیدن به اسرائیل و اجرای یک عملیات پیچیده و گسترده را ارسال کرد. این پیام به ویژه با توجه به گزارش‌های مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است، اهمیت قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه توان و استراتژی ایران تهدیدی برای اسرائیل و منافع ایالات متحده در خاورمیانه است، افزود: اگرچه هدف اولیه حمله ۱۳ آوریل ایران به جای تشدید تنش، احیای بازدارندگی درمقابل اسرائیل بود اما به این معنا نیست که ایران قصدی برای آسیب زدن نداشته است. به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی حمله، ایران می‌خواست توانایی واردکردن آسیب جدی به تأسیسات کلیدی اسرائیل را هم کسب کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • «سعدی‌خوانی» در حوزه هنری برگزار می‌شود
  • سعدی سخنگوی بین‌المللی فرهنگ ایران است
  • منطق واکنش نظامی تهران به تل‌آویو از نگاه اندیشکده آمریکایی
  • کم‌آزاری خلق، انصاف و ترس از خدا
  • فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است
  • سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی فرصتی برای نظام پوشاک است
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب