Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@15:44:22 GMT

نگاه غربگرایانه«روحانی»مانع عضویت ایران درشانگهای بود

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۷۴۸۶

نگاه غربگرایانه«روحانی»مانع عضویت ایران درشانگهای بود

محمد صادق کوشکی در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به عضویت دائم کشورمان در سازمان شانگهای گفت: ایران سال‌ها است که به عنوان عضو ناظر در اجلاس شانگهای حضور دارد که این اجلاس عملا به یک سازمان تبدیل شده است و در واقع یک سازمان بین المللی است.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: از سالهای ۸۵ به بعد که عضو ناظر بودیم، فرصت خوبی وجود داشت که در سال‌های دهه‌ی ۹۰ بتوانیم نوع عضویت مان را تغییر دهیم و به عضو اصلی تبدیل شویم و از فرصت‌های تجاری و اقتصادی این سازمان استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این سازمان حول مسائل امنیتی شکل گرفت اما مسائل اقتصادی نیز در آن توسعه پیدا کرد. لذا فرصت‌های خوبی را برای توسعه اقتصاد صادرات محور ایجاد کرد که این موضوع جزو اهداف رئیسی و همچنین نیاز کشور است.

این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از عملکرد دولت قبل به جهت عدم تلاش برای تبدیل عضویت ایران به عضویت اصلی در این سازمان گفت: متاسفانه در دولت قبلی صرفا شاهد حضور رئیس جمهور و سخنرانی وی در سازمان شانگهای بودیم که بعد از سخنرانی موضوع تغییر نوع عضویت ایران پیگیری نمی‌شد.

کوشکی همچنین در خصوص عدم تمایل اعضای سازمان شانگهای برای عضویت ایران نیز گفت: طرف‌های مقابل در سازمان شانگهای، مخصوصا چینی‌ها وقتی نگاه رو به غرب دولت روحانی را می‌دیدند با حضور ایران به عنوان عضو اصلی موافقت نمی‌کردند و مانع می شدند و البته این اختیار را نیز داشتند.

وی ادامه داد: حتی روسیه نیز چندان مایل به عضویت ایران در این سازمان نبود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در ادامه تصریح کرد: اما الان شرایط تغییر کرده است؛ روسیه و چین به عنوان عضو اصلی این سازمان بین المللی می‌دانند که ایران به دنبال تبدیل اقتصادش از نفت فروشی به اقتصاد صادرات محور است.

کوشکی افزود: به همین خاطر ایران مایل است از فرصت‌های این سازمان و کشورهای عضو این سازمان استفاده کند. البته طبیعی است که در قبال این امتیاز، ما نیز باید امتیازاتی را به سازمان بدهیم که در واقع یک حالت بده بستان وجود دارد و عملاً این مسئله، هنگام عضویت در یک مجموعه طبیعی است.

وی همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است،که باید کسانی که دست‌اندرکار حوزه‌های‌ صادراتی در وزارتخانه‌های مختلف هستند، نسبت به قواعد و قوانین این سازمان و فرصت‌های ناشی از عضویت ما در این سازمان، به صورت جدی توجیه شوند تا ما به عنوان یک عضو اصلی از امتیازات حضور در این مجموعه، بیشترین بهره را ببریم و این فرصت به دست آمده تلف نشود.

کد خبر 5307214

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان همکاری شانگهای ایران روسیه کوشکی دولت روحانی رئیسی دانشگاه تهران چین اجلاس شانگهای 2021 اجلاس شانگهای 2021 مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی حسین امیرعبداللهیان افغانستان تاجیکستان جمهوری اسلامی ایران سازمان همکاری شانگهای حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی وزارت امور خارجه ایران وزارت امور خارجه ایران محمد باقر قالیباف سازمان شانگهای عضویت ایران عضو اصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

نماینده‌ ویژه رئیس‌ جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر ایجاد بسترهای متنوع معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تاکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، حجت‌الله عبدالملکی امروز در حاشیه بازدید از غرفه فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش برپا شده، اپهار داشت: ایجاد چنین بسترهایی نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های مناطق آزاد به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری به مخاطبان گروه هدف، جذب و جلوگیری از خروج سرمایه‌ها از کشور دارد.

وی ضمن ابراز رضایت از تسهیل فرایند‌ها توسط شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، بر ایجاد بسترهای متنوع معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تاکید کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: حدود 18 میلیارد یورو مجموع صادرات سالانه مناطق آزاد ایران بوده و بیش از 80 درصد ترانزیت جمهوری اسلامی ایران از طریق مناطق آزاد انجام شده بر همین جهت همیشه عنوان کردیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند.

عبدالملکی بر ایجاد بسترهای متنوع معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تاکید کرد.

لازم به ذکر است، نماینده ویژه رئیس جمهور در جمع مدیران سازمان منطقه آزاد کیش نیز حضور یافت و به بررسی عملکرد ستاد نوروزی جزیره پرداخت.

براساس اعلام رسمی شرکت بنادر و فرودگاه‌ها، جزیره زیبای کیش به عنوان دومین مقصد محبوب سفرهای نوروز 1403 کشور بعد از مشهد مقدس اعلام شده است.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • گردشگری ایران از نگاه خارجی ‌ها+فیلم
  • تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است
  • اهمیت تکمیل مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سال جدید/لزوم نگاه جدی به حوزه گداخت
  • سازمان بازرسی مانع تصرف غیرقانونی عرصه موسوم به «برکه پریان» شد / جلوگیری از زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان
  • سازمان بازرسی مانع تصرف غیرقانونی عرصه موسوم به «برکه پریان» شد
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
  • درخواست سازمان نظام پزشکی از سازمان جهانی بهداشت برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی
  • آلمان: کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع وارد غزه شوند