Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@14:41:19 GMT

تبعات یک تصمیم در واردات شیرخشک

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۷۵۸۷

تکرار تصمیم‌های یکدفعه‌ای و نه چندان سنجیده در تجارت، این‌بار غذای اطفال را هدف قرار داد و طی اقدامی عجیب، شیرخشک را از ردیف کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی به گروه دو و در ادامه کالاهای ممنوع الورود فرستاد. دستگاه‌های ذیربط که توافقی در این رابطه نداشتند، بعد از یک‌سال بلاتکلیفی تصمیم به برگشت این کالا به گروه کالاهای اساسی گرفته‌اند؛ روندی که موجب دپوی چند ۱۰۰ تن مواد اولیه تولید شیرخشک و احتمال افزایش قیمت غذای نوزادان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اخیرا رئیس انجمن تولید کنندگان شیرخشک نوزاد، از دپوی ۵۰۰ تنی مواد اولیه تولید شیرخشک در گمرک خبر داد و با اشاره به تغییر گروه کالایی به عنوان دلیل این رسوب اعلام کرد که اگر این کالا به گروه یک برنگردد، افزایش قیمت شیرخشک اتفاق خواهد افتاد.  

جریان دپوی شیرخشک و این‌که چه اتفاقی افتاده که مواد اولیه این کالای ضروری برای نوزادان امکان ترخیص ندارد، در بین مکاتبات دستگاه‌های مربوطه و همچنین پیگیری از گمرک ایران و دریافت توضیحاتی از صاحب کالا مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تصمیماتی در تغییر تعرفه و گروه کالایی  و به نوعی عدم هماهنگی در این رابطه موجب بروز مشکل در ترخیص کالا شده است.

البته به گفته معاون فنی گمرک ایران، اخیرا طی جلسه‌ای که بین دستگاه‌های ذیربط برگزار شده این موضوع حل و فصل و احتمالا به زودی مشکل برطرف و کالا به گروه یک برخواهد گشت.

در این رابطه، لازم به یادآوری است که دریافت کنندگان ارز ترجیحی در گروه یک کالایی قرار دارند که از سال ۱۳۹۷ که ارز ۴۲۰۰ تومان به چرخه تجاری کشور وارد شد، به تدریج محدودتر شد؛ به طوری که در حال حاضر شش قلم کالای اساسی در کنار بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند و مابقی اقلام در گروه‌های دیگر بوده و مشمول دریافت ارز نیمایی است که تقریبا هم قیمت نرخ بازار است، می‌شود.  

وقتی تعرفه تغییر کرد و شیرخشک جاماند 

اما بررسی اسناد و مکاتبات درباره جریان شیرخشک از این حکایت دارد که تا پایان سال ۱۳۹۸، شیرخشک صنعتی کم‌چرب (SMP) که ماده اولیه مورد نیاز تولید شیرخشک اطفال است، در گروه یک کالایی قرار داشته و مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است اما در سال ۱۳۹۹ در کتاب مقررات صادرات و واردات تغییر تعرفه برای شیرخشک صنعتی گاو اتفاق افتاده و در حالی در گروه یک قرار می‌گیرد که اولویت کالایی یک جهت واردات ماده اولیه شیرخشک اطفال به تعرفه جدید انتقال پیدا نمی‌کند.  

براین اساس، ماده اولیه تولید شیرخشک کم چرب، از گروه یک خارج شده و در گروه دو قرار می‌گیرد که در این حالت دیگر مشمول ارز ۴۲۰۰ نبوده و باید با ارز نیمایی تامین ارز شود.  

سازمان غذا و دارو: شیرخشک را به گروه یک برگردانید

با توجه به مشکلاتی که با این اقدام ایجاد و امکان ویرایش ثبت سفارش به دلیل تغییر گروه کالایی وجود نداشت مکاتباتی بین انجمن صنفی تولید کنندگان شیرخشک با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد که از جمله آن سازمان غذا و دارو طی مکاتباتی با وزارت صمت برای حل مشکلات پیش آمده درخواست برگشت کالا به گروه یک و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان می‌دهد و  اعلام می‌کند که به منظور رفع مشکل تامین مواد اولیه و حمایت از تولید کالای ضروری و استراتژیک شیرخشک اطفال در کشور، طبق توافق قبلی، مساعدت لازم را در دو گزینه‌ای شدن تعرفه جدید، جهت انتخاب گزینه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای شرکت‌های تولید کننده شیرخشک به عمل آورد.

وزارت صمت: شیرخشک مشمول ارز ۴۲۰۰ نیست

اما پاسخی که در ادامه از سوی صمت به سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود، به نوعی منفی است و  اعلام می‌کند که طبق ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ که مورد تائید رئیس جمهور بوده است، ایجاد شرط دوگانه ارزی یعنی انتخاب بین تخصیص ارز گروه یک یا دو برای وزارت بهداشت صرفا برای تخصیص ارز به دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده و استفاده از این امکان فنی جهت تخصیص ارز با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان امکان پذیر نیست.

 به عبارتی با این‌که وزارت بهداشت ماده اولیه تولید شیرخشک را دارو تشخیص داده و وجود آن در گروه یک کالایی را الزامی می‌داند وزارت صمت آن را مشمول ندانسته و تاکید دارد که ارز ۴۲۰۰ تومان فقط به دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی اختصاص یافته و شامل شیرخشک نمی‌شود.  

این ماجرا که موجب سردرگمی وارد کنندگان شیر خشک شده است، جریان ۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک نوزدان  که در حال حاضر در گمرک وجود داشته و امکان ترخیص ندارد را نیز در بر ‌می‌گیرد.

صاحب کالا: ناگهان متوجه شدیم کالا از گروه اساسی خارج شد!

در همین رابطه ایسنا، موضوع را از صاحب شیرخشک‌های دپو شده نیز پیگیری کرد و  وی توضیح داد که شیرخشک کم چرب در گروه یک کالایی قرار داشت و ما براساس ثبت سفارش‌هایی که داشتیم نسبت به واردات این کالا که در گروه یک و مشمول ارز ۴۲۰۰ تومان بود اقدام کردیم. اما زمانی که بخشی از این ثبت سفارش وارد و بخشی دیگر در دستور کار قرار داشت ناگهان متوجه شدیم که محموله‌های بعدی از همان ثبت سفارش دیگر  مشمول گروه یک نیست و گروه کالایی آن را به دو تغییر داده‌اند.  

به گفته صاحب شیرخشک‌های دپو شده در گمرک، ورود این کالا به گروه دو از سویی باعث افزایش قیمت آن و مابه‌التفاوت قابل توجهی با ارز ۴۲۰۰ تومان می‌شد و از سویی امکان ویرایش سیستمی هم وجود نداشت و برای ترخیص کالا با مشکل مواجه شده‌اند.

اقدام عجیب: ورود شیرخشک به گروه ممنوعه‌ها

موضوع جالب‌تری که وارکننده به آن اشاره داشت این بود که بعد از مدتی متوجه می‌شوند کالا از گروه دو به گروه ۲۷ تغییر کرده است!

این در حالی است که گروه ۲۷ کالایی که اولویت ارزی آن غیر فعال و به نوعی واردات آن ممنوع است یعنی اقدام وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها مشخص نیست بر چه مبنایی صورت گرفته که کالای اساسی در گروه یک به یک کالای ورود ممنوع تبدیل شده است؟

صاحب کالا با اشاره به اینکه این نحوه تصمیم‌گیری موجب سردرگمی ما برای تعیین تکلیف کالا شده است گفت که اخیرا جلسه‌ای برگزار شد که با موافقت صورت گرفته مقرر شده بود کالا به گروه یک برگردد، ولی ظاهرا بانک مرکزی مکاتبه دفتر مقررات و صادرات وزارت صمت را نپذیرفته و تاکید شده باید موضوع به طور کتبی از سوی وزیر صمت اعلام تا اعمال شود.

گمرک: شیرخشک در حال برگشت به گروه یک است

اما پیگیری دیگر ماجرا از گمرک ایران صورت گرفت که تائیدکننده این جریان است؛ به طوری که ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – به ایسنا توضیح داد که این تغییر تعرفه و گروه کالایی بوده که موجب عدم ترخیص این ۵۰۰ تن شیرخشک ورودی به گمرک شده است.  

وی با اشاره به جلسه‌ای که در نیمه شهریورماه سال جاری برای حل و فصل این موضوع برگزار شد توضیح داد که مقرر شد اولویت ارزی تعرفه شیرخشک صنعتی کم چرب برای نوزادان از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات مورد بررسی قرار گیرد و اولویت گروه کالایی در سامانه تجارت که اکنون ۲۷ است به گروه دو تغییر کند. 

این مقام مسئول در گمرک ایران یادآور شد که  مقرر شد با تائید سازمان غذا و دارو و اعلام رسمی آن این کالا به گروه یک منتقل و مشمول ارز ۴۲۰۰ تومان باشد که این فرآیند در حال انجام است.  

ماجرای این شیرخشک‌ها تنها تصمیم یکدفعه‌ای در امر تجارت نیست که موجب سرگردانی صاحبان کالا می‌شود و بارها بخصوص از سال ۱۳۹۷ به بعد با تغییر شرایط ارزی و محدودیت های تجارت، فعالان اقتصادی شاهد صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی بوده‌اند که ادامه فرایند واردات یا صادرات را با وجود مجوزهای رسمی صادره متوقف یا با مشکل مواجه کرده‌ است.  

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اولیه تولید شیرخشک سازمان غذا و دارو گروه یک کالایی کالا به گروه کالا به گروه یک مشمول ارز ۴۲۰۰ ارز ۴۲۰۰ تومان گروه کالایی مواد اولیه گمرک ایران ماده اولیه ثبت سفارش دستگاه ها تخصیص ارز وزارت صمت گروه دو کم چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

مهدی زارع در اعتماد نوشت: سیلاب دوبی در ۲۸/۱/۱۴۰۳ موجب شد تا فرودگاه بین‌المللی این شهر که براساس بعضی گزارش‌ها دومین فرودگاه شلوغ جهان است، مختل شود. دوبی روز سه‌شنبه نزدیک به ۴ اینچ (۹۹ میلی‌متر) بارندگی را در ۱۲ ساعت دریافت کرد که بیشتر از میانگین بارندگی سالانه آن ۳.۷۳ اینچ (۹۴.۷ میلی‌متر) است. مجموع بارندگی توفان در دوبی تا صبح چهارشنبه ۲۹/۱/۱۴۰۳، ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ به ۶.۴۵ اینچ (۱۶۴ میلی‌متر) رسید. فرودگاه مارمول در نزدیکی میدان‌های نفتی در جنوب عمان در این توفان‌ها ۱۳.۶۱ اینچ (۳۴۵.۸ میلی‌متر) بارندگی ثبت کرد. در چابهار در سواحل مکران ایران ۱۲.۳۶ اینچ (۳۱۴ میلی‌متر) باران گزارش شد.

مارس و آوریل معمولا مرطوب‌ترین ماه‌ها در امارات و عمان هستند، اما امسال در سراسر منطقه مرطوب‌تر از حد معمول بوده است. مجموعه‌ای از سامانه‌های کم‌فشار توفان‌های شدید و باران شدید را در چند هفته گذشته به منطقه آورده‌اند. به نظر می‌رسد الگوی آرام‌تری در سراسر منطقه در هفته بعد پیش‌بینی شده است. تغییرات مداوم جهانی و اثر‌های مستقیم محیط‌زیستی می‌تواند باعث ایجاد بحران‌های پیچیده اجتماعی-اقتصادی و سیاسی در اقتصاد‌های وابسته به نفت منطقه خلیج‌فارس (حاشیه خلیج‌فارس) شود. ارزیابی نقش تغییر اقلیم و سیاست‌های مرتبط در تخریب محیط‌زیست و اثر‌های اجتماعی-اقتصادی آن نشان می‌دهد که در حاشیه خلیج‌فارس کشور‌ها برخی از انواع اصلاحات اجتماعی-اقتصادی را برای کاهش اثر‌های تغییرات اقلیمی باید دنبال کنند، اما به نظر می‌رسد که چنین برنامه‌ای با ظرفیت‌های محیطی سازگار نیست.

مشکل اصلی از آنجا ناشی می‌شود که اختلافات سیاسی بین کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس مانع از آن است که محیط‌زیست خلیج‌فارس را به عنوان یک سامانه طبیعی یکپارچه مدیریت کنند و در نتیجه باید تلاش خود را در مرز‌های خود محدود کنند، صرف‌نظر از اینکه در سایر بخش‌های سامانه چه اتفاقی می‌افتد. موانع محیطی، تنش‌های سیاسی و رقابت‌های ژئوپلیتیک مانع رویکردی مشارکتی برای کاهش اثر‌های تغییرات اقلیمی است و بدین منوال وضعیت احتمالا به جای بهبود بدتر می‌شود.

کشور‌های خلیج‌فارس توفان‌های شدیدتر و مکررتری را تجربه خواهند کرد.

طی سال‌های اخیر، شهر‌های عربستان از مکه تا جده و دمام، تحت اثر بارش‌های سیل‌آسا و رعد و برق قرار گرفته‌اند و شرایط جوی سختی را تجربه کرده‌اند که منجر به وقوع سیل‌های مرگبار و ناآرامی‌های قابل‌توجهی شده است. آب و هوای گرم‌تر منجر به گرم شدن اقیانوس‌ها می‌شود.

بیشتر این امر به تغییرات اقلیمی، گرم شدن جو و اقیانوس‌ها، به ویژه آب‌های نزدیک به خط استوا، مانند اقیانوس هند و دریای عرب، مرتبط است. آب‌های گرم‌تر، بستر مناسبی برای رشد توفان‌ها و آب و هوای شدید مانند توفان‌های فروردین ۱۴۰۳ در امارات، عمان و ایران هستند. آب‌های گرم‌تر، سریع‌تر تبخیر می‌شوند و بخار آب بیشتری به جو تزریق می‌کنند که می‌تواند در شرایط مناسب به توفان‌های باران‌زا تبدیل شود.

در عین حال، الگو‌های اقلیمی مانند ال‌نینو گرم شدن و اقلیم مرطوب‌تر را در بخش‌هایی از خاورمیانه تقویت می‌کند. این عوامل دوگانه می‌توانند بارندگی بیشتری به خصوص در مناطق گرم‌تر ایجاد کند. در امارات متحده عربی، بارورسازی ابر‌ها بیش از ۲۰ سال است انجام شده است. این کشور قصد دارد در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۰۰ ماموریت بارورسازی ابر‌ها انجام دهد.

این برنامه برای امارات متحده عربی حیاتی شده است، زیرا تغییرات اقلیمی و رشد سریع جمعیت منابع آب طبیعی در این کشور خشک را تحت فشار قرار داده و آن را وادار می‌کند تا به شدت به نیروگاه‌های آب شیرین‌کن و نمک‌زدایی، انرژی‌بر، متکی باشد. البته اثر چنین فناوری در تحریک توفان ۲۸ فروردین در امارات بعید به نظر می‌رسد، چراکه بارورسازی ابر‌ها قادر به چنین اثر‌های گسترده‌ای نیست. شرایط برای باروری ابرها، زمانی مناسب است که بخار آب زیادی در جو باشد.

توفان‌های شدیدتر باران‌زا می‌تواند باعث سیل‌های قابل‌توجهی در شهر‌هایی می‌شود که به ویژه در دهه‌های اخیر در حاشیه خلیج‌فارس توسعه یافته‌اند و به نظر می‌رسد فاقد زیرساخت‌های مناسب برای مقابله با شرایط بحرانی آب و هوایی هستند: مانند دوبی، ابوظبی، دوحه و منامه.

در آب و هوای بیابانی باران‌های شدید ناگهانی به سرعت دره‌ها و مناطق بدون پوشش گیاهی متراکم و خاک‌های جاذب به صورت سیلاب فرا می‌گیرد. جذب آب در زمین که در سیلاب معمولا بسیار کم رخ می‌دهد، موجب می‌شود تا فشار بر مخازن محدود زیرزمینی و اتکا به نیروگاه‌های نمک‌زدایی تشنه انرژی کاهش یابد. منابع آبی شیرین زیادی در منطقه وجود ندارد. برای سامانه‌های تامین آب شیرین، با وابستگی بیشتر به نمک‌زدایی، محدودیت‌های اقتصادی و محیط‌زیستی وجود دارد. کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس باید با همکاری به سرعت خود را برای استفاده حداکثری از باران‌های آینده و در عین حال اجتناب از سیلاب احتمالی، آماده کنند و وفق دهند. این شامل توسعه بهره‌برداری همه کشور‌های منطقه از زهکشی بهتر، کنترل سیلاب، توسعه سامانه‌های تغذیه آب زیرزمینی و منابع بارورسازی ابر‌ها است.

دیگر خبرها

  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا
  • واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • برای واردات کالا‌های اساسی و دارو ۶۳۶ میلیون دلار تامین شد
  • آیفون ۱۴ رجیستر نمی‌شود، اما اجازه خرید جت شخصی داده می‌شود؟
  • بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی کالا‌ها نیست
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه