Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:06:35 GMT

کاهش تدریجی ابتلا، بستری و فوت بر اثر کرونا در کشور

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۷۶۳۴

کاهش تدریجی ابتلا، بستری و فوت بر اثر کرونا در کشور

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وبدا، دکتر محمدمهدی گویا، در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر، شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم. هرچند که این توزیع در همه استان ها یکسان نیست، اما اکثر استان ها به مرحله ای از آرامش دست پیدا می کنند.

وی افزود: اکنون استان‌ های غربی کشور با بیشترین چالش بیماری مواجهند که لازم است با دقت و مراقبت بیشتری روند بیماری کنترل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزارت بهداشت موضوع واکسیناسیون را با جدیت دنبال می کند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر با بیان اینکه وزارت بهداشت موضوع واکسیناسیون را با جدیت دنبال می کند، تاکید کرد: واکسیناسیون تنها راه کنترل بیماری نیست، بلکه در کنار واکسیناسیون، مردم، صاحبان مشاغل و گروه‌ هایی که با این بیماری به نوعی سروکار دارند، باید رعایت شیوه‎ نامه‌ های بهداشتی را مورد توجه جدی قرار دهند. اگر همه موارد با هم رعایت نشود، نمی توانیم شاهد کاهش جدی آمار ابتلا باشیم. 

کووید ۱۹ و فرهنگ سازی و افزایش آگاهی

گویا گفت: میانگین رعایت پروتکل ها به تدریج افزایش می یابد، چراکه کووید ۱۹ همراه خود فرهنگ سازی می آورد، مثلا مواردی که اکنون رعایت می شود شاید در یک سال اخیر رعایت نمی شد، لذا با فرهنگ سازی که صورت گرفته و افزایش آگاهی مردم، آمارها رو به کاهش بوده و چنانچه به همین منوال سپری شود، ظرف ماه های آینده میزان رعایت ها بیشتر خواهد شد.

واکسیناسیون یک توقع عمومی است

وی با بیان اینکه واکسیناسیون یک توقع عمومی است، خاطرنشان کرد: مردم و همه مسئولین از ما انتظار دارند که هرچه زودتر این اقدام به سرانجام رسد، اما در مورد واکسیناسیون طبقه ‌بندی صورت گرفته که مشتمل بر دو گروه است، یکی گروه سنی و دیگری مشاغل خاص پر خطرتر. 

واکسیناسیون گروه سنی زیر ۳۰ سال در دستورکار قرار دارد

گویا بیان کرد: ظرف ماه های گذشته واکسیناسیون گروه های سنی بالاتر به تدریج آغاز شده و اکنون به گروه سنی ۳۰ سال رسیده ایم. واکسیناسیون گروه سنی زیر ۳۰ سال در دستورکار قرار دارد.

وی درخصوص واکسیناسیون گروه های سنی زیر ۱۸ سال عنوان کرد: از آنجا که دانش آموزان پایه دوازدهم باید خود را به تحصیل حضوری رسانده و آماده شرکت در آزمون کنکور شوند، از نظر ما در اولویت قرار دارند، بنابراین، امیدواریم که واکسیناسیون را از پایه دوازدهم آغاز کرده و به پایه های بعدی برسیم.

واکسیناسیون رکن اساسی کنترل این همه گیری است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت در ادامه درخصوص اثربخشی واکسن ها، گفت: واکسیناسیون رکن اساسی کنترل این همه گیری است، اما تمام ابعاد را در بر نمی گیرد، چنانچه فقط بر واکسن تمرکز کنیم به بیراهه خواهیم کرد. رعایت پروتکل های بهداشتی نباید فراموش شود. یا وقتی مسئولین ذی ربط سیاستی را اعلام می کنند، مردم و سایر مسئولین باید رعایت کنند. برای مثال زمانیکه تعطیلی و اعمال محدودیت های تردد اعلام می شود، اگر مردم همراهی نکنند این سیاست شکست می خورد و ما را به هدفی که داریم نمی رساند.

وی اظهار کرد: کادر درمانی کشور خسته هستند، زیرا دو سال مداوم به صورت شبانه روزی کار می کنند، تلاش ما این است که وضعیت را به ساحل آرامش برسانیم که بدون همکاری مردم و سایر ارگان ها امکان پذیر نیست. 

گویا تصریح کرد: اینکه از یک پیک عبور می کنیم و تصور می کنیم همه خطرات رفع شده، تفکر گمراه کننده و اشتباهی است. اگر ما از قله پنجم عبور کنیم به این معنی نیست که از کنترل همه گیری عبور کرده ایم. 

وی درخصوص سویه های جدید کرونا گفت: : کووید ۱۹ ویروسی است که مدام درحال تغییر است، برخی سویه ها قدرت کمتر و برخی قدرت سرایت بیشتری دارند مانند دلتا که نگرانی بسیاری ایجاد کرد و قدرت سرایتش ۹ برابر ویروس ووهان و قدرت مرگ آوری اش نیز چهار برابر نوع اولیه ویروس است.

گویا گفت: نباید خوش خیال باشیم زیرا ممکن است سویه هایی به وجود بیایند که به واکسن و داروها پاسخ نمی دهند که در آن صورت قدرت سرایت بالایی نیز خواهد داشت.

وی یادآور شد: سویه لامبدا جزو سویه هایی است که مراقب آن هستیم، اما به سمت و سوی نگران کننده ای پیش می رود. متاسفانه در چند کشور همسایه ما، رد این سویه پیدا شده است، اما در کشور ما براساس سیستمی که طراحی کردیم و مطابق آن تمام موارد مشکوک ویروس بررسی دقیق ژنومی می شوند، هنوز این سویه دیده نشده است.

۱۰۷۱

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون گروه وزارت بهداشت کووید ۱۹ گروه سنی سویه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح واکسیناسیون بیماری طاعون

ایسنا/گیلان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون رایگان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مدت بیش از ۷۴۶ هزار رأس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون این بیماری قرار گیرند.

صفورا منصف امروز ۷ فروردین ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در گیلان، اظهار کرد: این طرح از ابتدای فروردین امسال آغاز شد و تا انتهای خرداد ادامه دارد.

وی با اشاره به تعداد دام‌هایی تحت پوشش این طرح، افزود: پیش‌بینی می‌شود در این مدت بیش از ۷۴۶ هزار رأس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون این بیماری قرار گیرند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گیلان درباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا به اختصار PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز بوده و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس می‌شود.

منصف، علائمی این بیماری را شامل ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، علائم تنفسی و اسهال برشمرد و تصریح کرد: این بیماری اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شده است؛ این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.

وی از دامداران خواست به منظور پیشگیری از سرایت بیماری در جمعیت دام سبک و با توجه به کوچ رو بودن بخش عمده دام سبک استان، همکاری لازم را با اکیپ واکسیناسیون داشته باشند و حتماً قبل از کوچ کردن، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • آغاز طرح واکسیناسیون بیماری طاعون
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زاهدان به صدا درآمد
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان