Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@16:16:35 GMT

خودروسازان داخلی خیال نکنند نور چشم هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۸۰۳۲

خودروسازان داخلی خیال نکنند نور چشم هستند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حجت الاسلام حسن نوروزی، با اشاره به تصمیم مجلس درخصوص آزادسازی واردات خودرو عنوان کرد: در کشور ما جلوی واردات خودرو گرفته می‌شود، از آن سو مدیریت ایران خودرو و سایپا به دست مدیرعامل دولتی سپرده و - به قول یکی از این مسئولین وزارت صمت پیش از دولت آقای رییسی- تلاش می‌شود چاله های مالی وزارت صمت با درآمدهای ایران خودرو پر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در کشور ما که فقط یک خودرو تولید نمی شود، ایران خودرو، سایپا و چندین خودروساز دیگر فعالیت می‌کنند که مدیرعامل آن ها از سوی دولت تعیین می‌شود، ده ها مرکز مربوط به خودرو هم داریم که برای بخش خصوصی است، بخش خصوصی اکنون از این تصمیم مجلس ناراحت نیست، چرا که وارد رقابت خواهد شد، یعنی تلاش می‌کند با کاهش هزینه ها خودرو صادر کند و در خارج از کشور با خودروی خارجی به رقابت بپردازد، بنابراین تولید و واردات خودروی برقی، هیبریدی و امثالهم به میزان معقول چه ایرادی دارد؟

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: خیلی از خودرو سازان داخلی خیال نکنند نور چشم هستند، شنیده ام ایران خودرو ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، آن وقت ما برای او رقیبی نیاوریم و خودرویی هم وارد نکنیم! آن وقت تعدادی خودروی خارجی هم توسط افراد نورچشمی وارد و با قیمت های میلیاردی فروخته شود؟چرا باید  اینگونه عمل شود؟

نوروزی عنوان کرد: من معتقدم باید به میزان معقول به واردات خودرو بپردازیم و از آن سو هزینه خودروی داخلی را کاهش دهیم، نمی شود که آب، برق، گاز و اینگونه هزینه های تولید خودرو ساز داخلی ما با ریال محاسبه شود اما محصول آن به دلار در بازار عرضه شود.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: وزیر صمت باید هرچه سریعتر اختیار ایران خودرو و سایپا را به دست خود سرمایه‌داران اصلی آن ها بسپارد تا مدیر عامل آن را تعیین کنند و دولت صرفا ناظر باشد تا به میزان معقول خودرو وارد، صادر و تولید شود، قطعا ما در کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص تصمیم مجلس درباره واردات خودرو، آمادگی لازم برای همکاری با کمیسیون صنایع و معادن مجلس را داریم.

کد خبر 627554

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: واردات خودرو ایران خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۸۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم در حاشیه جلسه با کمیسیون اصل نود مجلس و در جمع خبرنگاران گفت یکی از شروط اصلی که برای ارتقای ایمنی خودروها برای خودروسازان داخلی تعریف شده، افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران است.

وزیر صمت از افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران خبر داد

به گزارش گجت نیوز، وزیر صمت از تعیین شرایط جدید برای افزایش ایمنی خودروها توسط خودروسازان خبر داده و گفت از جمله مهم‌ترین شروط جدید، افزایش مدت گارانتی و انجام تست‌های ایمنی است.

وی اظهار کرد در مورد تست‌های ایمنی، مقرر شده که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، زیرساخت‌های لازم فراهم شود و یک نظارت دائمی در این حوزه برقرار باشد.

او در ادامه و در اشاره به مسئله واردات خودروهای دست دوم تاکید کرد که آیین‌نامه واردات این خودروها تصویب و در لایحه بودجه هم تعریف شده، اما باید دولت آن را ابلاغ کند. علی‌آبادی با اشاره به انجام فرآیند واردات خودرو برای جانبازان بالای ۷۰ درصد نیز گفت با تامین نیاز این دسته از جانبازان، فرآیند واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد هم آغاز خواهد شد.

وزیر صمت در بخش دیگری از اظهاراتش، ضمن اشاره به فراهم بودن زیرساخت تامین نیاز بازار در حوزه حمل‌ونقل عمومی از داخل کشور، بیان کرد در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰۰۰ اتوبوس دیزلی و ۲۰۰ اتوبوس برقی فراهم شده، اما اگر سفارش‌ها بیشتر باشد نیز امکان تولید وجود دارد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری، اصلی‌ترین المان‌های اتوبوس‌های برقی به مرحله داخلی‌سازی برسند.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲ و اسقاط چهار خودرو فرسوده در ازای هر خودرو وارداتی، هدف‌گذاری امسال صمت برای تولید خودرو را رقم یک میلیون ۷۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تکلیف کمیسیون اصل نود به وزارت صمت برای عرضه خودروهای موجود به افرادی که خودرو اسقاط می‌کنند، گفت اولویت با عرضه خودرو برقی به متقاضیان تاکسی‌های فرسوده است. علی‌آبادی در پایان و در اشاره به مسئله پژو پارس نیز اظهار داشت مسئولیت قیمت‌گذاری با شورای رقابت است و وزارتخانه صرفا مجری است. او همچنین ابرازی امیدواری کرد که روند فروش خودرو از طریق سامانه، شتاب بیشتری بگیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی
  • واردات گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی؛ اولین عرضه در روزهای آینده
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی/ اولین عرضه خودروهای برقی در روزهای آینده
  • کودک ربوده شده به آغوش خانواده بازگشت
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • کودک ربوده شده به خانه برگشت