Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان: این روزها فصل عاشقانه‌های مرال هایی است که غرش و نعره شأن، آهنگ حیات را در جنگل‌های هیرکانی طنین انداز می‌کند اما در سایه شکار غیرمجاز، آوای عاشقانه شأن به غریو مرگ مبدل می‌شود.

همین چند روز گذشته بود که لاشه بی جان سه رأس مرال در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در نوشهر کشف شد، وحوشی که فصل عاشقی مرال ها تلف و از دامن جنگل حذف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به رغم هجمه و تلاش شکارچیان برای شکار گونه‌های حیات وحش از جمله مرال ها، به پاس تلاش‌های دوستداران حیات وحش نظیر پیرطاهرها، اندکی حال گوزن‌های قرمز مازندران خوب است.

چندسال پیش به زحمت چند رأس مرال در منطقه جنگلی چلاو در دل جنگل‌های سبز و بکر هیرکانی پیدا می‌شد و اکنون شمار آنها از ۶۰ رأس گذشته و مرال ها حالشان رو به بهبودی است.

کمتر کسی است که نام پیرطاهر غفاری و پویشی که اکنون از مرزهای ایران گذشته را نشنیده باشد، محیط بانی که قلبش برای مرال های هیرکانی می طپد و به عشق آنها روزگار می‌گذراند.

پویش پیرطاهر که آوازه عالم شد، دوستدارانی از گوشه و کنار ایران، کمک‌هایی را برای صیانت از مرال هیرکانی ارسال کردند تا حرکت انسان دوستانه این پیرطبیعت ناکام نماند.

پیرطاهر با اظهار اینکه جنگل مازندران خاستگاه مرال قرمز ایرانی است، به تلاش‌های صورت گرفته برای احیای نسل مرال ها اشاره می‌کند به خبرنگار مهر گفت: چندسال پیش کمتر از پنج رأس مرال در منطقه زیست می‌کرد و اکنون شمار آن از ۶۰ رأس عبور کرده است.

چندسال پیش کمتر از پنج رأس مرال در منطقه زیست می‌کرد و اکنون شمار آن از ۶۰ رأس عبور کرده است

وی با اظهار اینکه از مناطق مختلف کسانی که ندای پویش ما را شنیدند به کمک آمدند، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته شکار را در منطقه به صفر رساندیم و دست شکارچیان را کوتاه کردیم.

این پیر دوستدار حیات وحش و طبیعت با عنوان اینکه باید نگاه و نگرش به حفظ حیات وحش بین مردم و جوانان تسری یابد، از گروه‌ها و دوستداران محیط زیست خواست تا برای صیانت دست به اقدامات میدانی زنند.

وی با اظهار اینکه سمن‌ها و انجمن‌های محیط زیستی بیشتر در جلسات به اظهار نظر و بیان دیدگاه‌ها یپردازند، ادامه داد: گفتمان شرط اول هر موضوعی است اما به جای نشستن و حرف زدن باید کار میدانی صورت گیرد.

در ارتفاعات جنگلی و صعب العبور مازندران، تلاش شبانه روزی محیط بانی و اقدامات پیرطاهر سبب شده تا گونه‌های نادر و منحصر به فرد حیات وحش در جنگل‌های هیرکانی شنیده شود.

شنیدن آوای حیات وحش خاطره شده است

عمو رحمت پیرمرد روستایی که سال‌های عمرش را به چوپانی در دام‌سرایی در حاشیه جنگل مشغول بوده است، نیز می‌گوید: شنیدن آوای حیات وحش و حیوانات جنگلی در حال حاضر به خاطره تبدیل شده است.

وی افزود: در گذشته‌های نه چندان دور مرال ها و دیگر حیوانات تا حاشیه روستاها و دام‌سراها دیده می‌شدند و امروز نسل بسیاری از آنها منقرض شده است.

وی با بیان اینکه از وقتی گالش و چوپان از جنگل بیرون رفت، شکارچی‌ها به جای آنان به سراغ حیوانات و وحوشی نظیر کل و بز و مرال رفتند و نسل بسیاری از آنها را منقرض کردند.

دغدغه دوستداران حیات وحشی نظیر عمو رحمت و میر طاهر فقط مرال ها نیست بلکه همه زیستمندان جنگل‌های هیرکانی از گونه‌های جانوری و درختی و غیره است که با دخل و تصرف و سودجویی بشر، نسل شأن به خطر افتاده است، چرا که آنان اعتقاد دارند جنگل و همه زیستمندانش به همه ایرانی‌ها تعلق دارند.

مرال هایی که عاشقانه تلف شدند

با آنکه، فصل گاوبانکی است اما همچنان تیر شکارچیان غیرمجاز به سمت وحوش و مرال ها نشانه می‌رود و چند روز گذشته در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی لاشه سه رأس مرال و کل وحشی و شوکا کشف شد.

این در حالی که در فصل گاو بانکی (جفت گیری مرال ها) برای جلوگیری از اختلال زیستی، اعزام تورهای گردشگری به زیستگاه‌های مرال در جنگل‌ها ممنوع شده است و تاکنون ۳۰ چادر در مناطق حفاظت شده مازندران برپا شده است.

طنین غرش گوزن‌های قرمز فصل جدیدی از حیات را در دل جنگل‌های هیرکانی رقم زده است و بزرگترین گوزن ایرانی نوای عاشقی سر داده است.

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر فصل گاوبانکی را از اواسط شهریور تا پایان ماه مهر ذکر کرد و گفت: با تلاش محیط بانان ۳۰ چادر گاوبانکی دایر شده است.

وی با اظهار اینکه برخی سودجویان و شکارچیان با تقلید صدای گوزن سعی در شکار دارند، از مردم و دوستداران حیات وحش خواست تا رفت آمد و فعالیت غیرعادی را به ادارات محیط زیست گزارش دهند.

جنگل‌های هیرکانی از مهمترین زیستگاه‌های مرال و گوزن قرمز به شمار می‌رود.

کد خبر 5307907

منبع: مهر

کلیدواژه: پرورش گوزن حفاظت از محیط زیست حیات وحش ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا هفته دفاع مقدس خطبه های نماز جمعه اردبیل واکسیناسیون کرونا کرمانشاه اربعین حسینی گرگان مجلس شورای اسلامی واکسیناسیون ایلام رأس مرال در منطقه جنگل های هیرکانی محیط زیست حیات وحش مرال ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۸۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری، سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برای تعمیر و بازسازی این مجموعه ۷ میلیارد ریال و برای تجهیز نیز حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
سلاجقه افزود: قرار است حیوانات وحشی پس از تیمار و درمان مجدد به طبیعت بازگردند.
وی گفت: وجود زیست بوم ویژه، تنوع گیاهی، دره‌های عمیق و جنگل‌های وسیع در چهارمحال و بختیاری شرایط مطلوبی برای زیست گونه‌های جانوری و دیگر جانداران در محدوده تحت حفاظت محیط زیست فراهم کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد
  • شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان
  • (تصاویر) جنگل های هیرکانی النگدره
  • (تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره
  • عاشق ترین درنای دنیا در مازندران خانه دار شد! | عکس و فیلم
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • دوقلوزایی بز کوهی منطقه حفاظت شده خاییز + فیلم
  • گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران
  • نجات یک قلاده راکون در ماهدشت
  • تلاش برای مهار آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های جنوب غرب چین