Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@17:31:30 GMT

کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۸۷۲۴

کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «اخلاق و معنویت در نهضت عاشورا» نوشته ابوالفضل بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۲۰ صفحه به چاپ رسید.

اسوه کامل سعادت بشریت پیامبر اکرم (ص)، بارها اهل بیت خویش به ویژه حسین بن علی (ع) را نجات بخش و راهنما معرفی کرده است و همگان را به حادثه و نهضت بزرگ عاشورا سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهضتی که الگویی جامع در زمینه‌های عبادی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است؛ ولی در میان آنچه از ابعاد نهضت آن بزرگوار متأسفانه فراموش و مورد غفلت واقع شده، بُعد اخلاقی نهضت عاشوراست؛ لذا در این مجموعه به احیای جلوه‌های اخلاقی نهضت عاشورا پرداخته شده است.

اثر حاضر، در ارائه الگوی اخلاقی حادثه کربلا، حدیث امام صادق (ع) پیرامون ویژگی‌های اخلاقی پیامبر (ص) را محور بحث قرار داده است.‌

ساختار اثر

این اثر در سه فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل نخست اثر مذکور، ابتدا به جایگاه اخلاق و خودسازی اشاره شده و در ادامه ۹ نکته اساسی در فرآیند خودسازی مورد تبیین قرار گرفته است که عبارتند از: مفهوم خودسازی، تعدیل غرایز، هدف از خودسازی، استمداد از وحی، ضرورت علم و آگاهی، استمرار عمل گرایی در خودسازی، ضرورت جامعیت در فضائل اخلاقی، ضرورت الگوگیری، و نهضت عاشورا الگوی عملی اخلاق اسلامی.

نویسنده در دومین فصل از این کتاب، اخلاق را در باب حدیثی ناب از کتاب وسایل الشیعه مورد بررسی قرار داده است و به خصلت‌های ویژه و کلیدی پیامبر اکرم (ص) که برگرفته از حدیث مذکور است، پرداخته و سپس، الگوسازی را به عنوان یکی از اصول مهم تربیتی تبیین کرده و در ادامه، الگوگیری و خودآزمایی، فرآیند و مراحل خود آزمایی اخلاقی و همچنین شکرگزاری عملی (مشارطه، مراقبه، مرابطه و محاسبه) را بررسی و تشریح کرده است.

«خصلت ها و جلوه‌های عاشورایی» عنوان فصل سوم کتاب مذکور است که در این فصل، یقین، قناعت، صبر، شکرگزاری، حلم، حسن خلق، سخاوت، غیرت، شجاعت و مروّت به طور مفصل تبیین و تشریح شده است.

برشی از اثر

* نهضت عاشورا؛ الگوی عملی اخلاق اسلامی

گویا اباعبدالله الحسین (ع) برای ارائه الگوی کامل اخلاقی از این نهضت، در جریان عاشورا گام به گام اصول اخلاقی را در برابر دشمن به نمایش گذاشته است؛ به طوری که عاشورا را جلوه گاه خلق و خوی متعالی و مکارم متین اخلاقی قرار داده است. رفتار او و سخنان دلنشین آن حضرت و خانواده و یاران او در نهضت کربلا منبع ارزشمندی برای آموزش اخلاق و الگویی غنی و کامل در زمینه خودسازی و سلوک اجتماعی و تربیت و کرامت انسانی است. متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم ارزش‌های عاشورا را آن چنان که شایسته و بایسته است، بشناسیم و به جوامع جهانی بشناسانیم. از این رو، عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دین داران به ویژه افراد آگاه جامعه نهاده است و همگان پس از شناخت ابعاد آن موظفند خود و جامعه خود را با آن مقایسه کنند و از آن الگو و سرمشق بگیرند.

* بصیرت یقین محور

بصیرت و آگاهی یاران امام حسین (ع) در پرتو نورانیت قلب آنان بر باور و یقین به این امر بود که همراه شدن با امام (ع) و شهادت در کنار او، پاداش اخروی و سعادت ابدی را صددرصد برای آنان تضمین می‌کند؛ لذا در میدان رزم و جهاد پیوسته از سعادت ابدی خود بسیار سخن گفته و با اشتیاق فراوان به استقبال مرگ می‌رفتند. و این واقعیتی است که وقتی زینب کبری (س) از همراهی اصحاب احساس نگرانی می‌کند، امام (ع) درباره آنان می‌فرماید «به خدا سوگند! آری، آنها را آزموده ام و نیافتم آنان را مگر دلاور و غرّنده و باصلابت و استوار. اشتیاق آنان به کشته شدن در پیش روی من، مانند اشتیاق طفل شیرخوار است به پستان مادرش.» امام با نگاه کردن به صفحه دل پر یقین آنان دریافت که تا پایان در کنارش هستند که با سوگند به لفظ جلاله درباره آنان چنین شهادتی می‌دهد.

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند.

کد خبر 5308084

منبع: مهر

کلیدواژه: اباعبدالله الحسین خبرگزاری مهر عاشورا امام حسین ع معنویت موسسه بوستان کتاب معرفی کتاب اربعین 1400 اربعین 1400 فعالیت های قرآنی قرآن قرآن کریم اربعین حسینی عراق ایران کربلا حسینی امام حسن مجتبی ع سازمان تبلیغات اسلامی قران خبرگزاری مهر عاشورا نهضت عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۸۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رئالیست‌ها؛ هشت چهره، استاندال، بالزاک، دیکنز، داستایفسکی، تالستوی، گالدوس، هنری جیمز، پروست» نوشته سی.پی.اسنو به‌تازگی با ترجمه اکرم رضایی یایندر توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۱۹۷۸ توسط انتشارات پسران چارلز سکرایبنر منتشر شده است.

چارلز.پی.اسنو نویسنده کتاب پیش‌رو متولد ۱۹۰۵ در شهر لستر انگلستان و درگذشته به‌سال ۱۹۸۰ است. او دستی در سیاست داشته و از ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ از اعضای مجلس اعیان انگلستان بوده و عنوان شوالیه را دریافت کرده است. او در اکتبر ۱۹۶۴ عنوان بارون گرفت. اولین‌رمان اسنو که یک‌داستان پلیسی بود، سال ۱۹۳۲ با نام «مرگ زیر بادبان» منتشر شد. کتاب بعدی‌اش هم زندگینامه آنتونی ترولوپ نویسنده انگلیسی بود. اما آنچه موجب شهرت این‌نویسنده شد، چاپ مجموعه رمان ۱۱ جلدی «بیگانگان و برادران» است که روشنفکران را در فضای آکادمیک و سیاسی عصر مدرن به تصویر کشید.

کتاب «رئالیست‌ها» یکی از آثار غیرداستانی سی.پی.اسنو است که در آن به زندگی، شخصیت و تجربیات ۸ نویسنده واقع‌گرا پرداخته است. جنبش ادبی رئالیسم یا واقع‌گرایی در قرن نوزدهم به اوج خود رسید و زمینه پیدایش نویسندگانی را فراهم کرد که برخی‌ از آن‌ها بزرگ‌ترین چهره‌های تاریخ ادبیات‌اند. نویسندگان رئالیست در پی این بودند که تصویری واقعی از جهان پیش روی مخاطبشان بگذارند و این‌کار را هم با شخصیت‌هایی انجام می‌دادند که ابرقهرمانان بی‌عیب‌ونقص و دست‌نیافتنی نبودند. بلکه از جنس مردم عادی بودند.

نویسندگان رئالیستی هم که چارلز.پی‌.اسنو به آن‌ها پرداخته هم مثل تمام انسان‌ها با مسائل و مشکلات روزمره دست‌به‌گریبان بوده‌اند و نقاط ضعف و قوتی داشته‌اند. نقطه اشتراک آن‌ها با یکدیگر، نگاه دقیق و ذهن تحلیل‌گرشان است که باعث خلق داستان‌های واقع‌گرا، محیط‌ها و شخصیت‌های باورپذیر شده است.

عناوین بخش‌های مختلف این‌کتاب به اسم نویسندگان رئالیستی است که به آن‌ها پرداخته شده است. این‌بخش‌ها به این‌ترتیب‌اند:

استاندال، بالزاک، دیکنز، داستایفسکی، تالستوی، گالدوس، هنری جیمز، پروست.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

یکی از ابزارهایی که او در اختیار داشت شناخت خوبش از شهر بود. تمام خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های مادرید به‌خوبی در ذهن او ثبت شده بود، طوری که اساتید اسپانیایی نظیر پدرو اورتیز براساس توصیفاتی که او از مکان‌های مختلف در داستان‌هایش ارائه داده است، به تهیه نقشه پرداخته‌اند. جیمز جویس ادعا می‌کرد که اگر روزی دوبلین با خاک یکسان شود، اصلا جای نگرانی نیست، چرا که به کمک متن رمان اولیس می‌توان آن را از نو، همان‌طور که بنا بود، بنا کرد. گالدوس اهل خودستایی‌هایی از این‌دست نبود، اما تردیدی نیست که او هم در نوشته‌های خود مادرید را همان‌طور که بود به تصویر کشیده است، حتی می‌توان گفت نسبت به جویس دقیق‌تر عمل کرده است.

اما اعتبار ویژه گالدوس وابسته به سری رمان‌های معاصر است. قبل از خواندن و درک کامل بهترین رمان‌های این‌مجموعه نمی‌توان به شناخت خوبی از او در ابعاد جهانی، آن‌طور که خود او انتظار داشت و متاسفانه با وجود تلاش‌های بسیار در زمان حیاتش نتوانست به آن دست یابد، رسید. اولین‌رمان این‌مجموعه «محروم از ارث» نام دارد. ترجمه خوب لستر کلارک از این‌کتاب تحت عنوان The Disinherited گالدوس را به‌خوبی به خوانندگان انگلیسی‌زبان می‌شناساند.

این‌کتاب با ۳۸۳ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6081192 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی