Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@21:22:24 GMT

دلیل اصرار آمریکا به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۹۰۸۴

دلیل اصرار آمریکا به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای چیست؟

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی: تلاش آمریکا و متحدان اروپائیش برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران سابقه ای طولانی و دلایلی گوناگون دارد که در تحلیل های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

آنچه در این یادداشت به آن می پردازم دلایل اصرار و پیگیری کشورهای مذکور برای ادامه مذاکرات وین در هفته‌های اخیر است تا جائیکه رژیم صهیونیستی هم که با این مذاکرات ابراز مخالفت داشت همراه شده و از انجام مذاکرات حمایت کرده است!

مهم‌ترین و البته اشتباه ترین دلیل مدعیان فناوری هسته‌ای کشورمان، ادعای رویکرد نظامی این فناوری و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است؛ این در حالیست که تا کنون هیچ نشانه‌ای از این رویکرد نتوانسته اند ارائه کنند ضمن اینکه رهبر انقلاب چندین بار به حرمت تولید،نگهداری و استفاده سلاح اتمی تصریح نموده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال پس از بدعهدی آمریکا و اروپا در اجرای برجام و عدم لغو تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیم گرفت تعهدات برجامی خود را کاهش دهد؛ ضمنا" بر اساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی، اجرای پروتکل الحاقی مشروط به عدم لغو تحریم ها طی زمان مشخصی از سوی ایران متوقف گردید؛ مصوبه ای که دست دولت برای چانه زنی را پر کرد.

همه این مسائل موجب شد ایران مجددأ فعالیت های هسته‌ای خود را بتدریج از سر گیرد و نتیجه این ازسرگیری در گزارش اخیر دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اینگونه منعکس شد.

«ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه اخیر، ۲۷۳ کیلوگرم افزایش یافته و به ۱۶ برابر سقف تعیین‌شده در برجام رسیده است. میزان ذخایر ایران ۳۲۴۱ کیلوگرم تخمین زده شده است. طبق برجام این میزان باید حداکثر ۲۰۲ کیلوگرم باشد. ایران هم اینک در سه سطح ۷/ ۴ درصدی، ۲۰درصدی و ۶۰درصدی به غنی‌سازی اورانیوم مبادرت می‌کند.»

هم‌زمان با این گزارش، بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه آمریکایی "فارین پالسی" تخمین زد که ایران دو تا سه ماه با داشتن مواد و قابلیت‌های لازم برای تولید یک بمب هسته ای فاصله دارد.

بنابراین آمریکا و چند کشور متحد او در اروپا بعلاوه رژیم صهیونیستی بر این باورند که توقف اجرای برجام از سوی ایران موجب کوتاه شدن نقطه گریز جمهوری اسلامی ایران شده و این زمان هر روز کوتاهتر می شود.

دومین دلیل این اصرار آن است که کشورهای طرف ما در برجام معتقدند پس از سالها امتناع جمهوری اسلامی ایران از مذاکره، برجام زیرساخت و پلت فرمی را برای مذاکره ایجاد کرد و اگر این زیرساخت تخریب گردد دیگر معلوم نیست تا سالهای سال بتوان بستر دیگری بدین منظور فراهم کرد لذا با چنگ و دندان در تلاش برای نگهداشت این زیرساخت هستند.

این کشورها علاوه بر اینکه می کوشند برجام ۲۰۱۵ را "سخت تر" و "طولانی تر" کنند، می خواهند با حفظ آن، باب مذاکره در موضوعات دیگر را نیز باز نگهدارند. و سومین علت این تلاش به مسائل داخلی آمریکا باز می گردد.

انتخابات میان دوره ای سنای ایالات متحده در ۸ نوامبر سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود. در این انتخابات ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مورد رقابت قرار می‌گیرند و انتخاب شدگان آن از ۳ ژانویه ۲۰۲۳ تا ۳ ژانویه ۲۰۲۹ بمدت شش سال در کنگره ایالات متحده حضور خواهند داشت.

موفقیت یا عدم موفقیت دولت دموکرات آمریکا در احیای برجام یکی از عوامل مؤثر در نتیجه این انتخابات می تواند باشد لذا تیم بایدن تلاش می کنند تا آن زمان بتوانند دستاوردی در این زمینه داشته باشند تا اکثریت سنا را همچنان در اختیار داشته باشند.

بنابراین، آمریکا، چند کشور اروپایی و رژیم صهیونیستی نیازمند این مذاکرات هستند و جمهوری‌ اسلامی ایران نیز باید با  هوشمندی از این نیاز بهره برداری نماید.

جمهوری اسلامی ایران از سویی همه این مسائل و نکات پیرامونی دیگر را زیر نظر دارد و از سوی دیگر با توجه به شرایط جدید پیش آمده در کشورمان، بدون ذوق زدگی در از سر گیری مذاکرات و مبتنی بر منافع کشور، در صدد تهیه مقدمات لازم برای شروع مجدد مذاکرات وین است./ فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: آمریکا اسرائیل مذاکرات هسته ای مهدی فضائلی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۹۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل است

سردار سرتیپ پاسدار احمد حق طلب فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور در گفتگویی درباره اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای کشور اظهار کرد: این تهدیدات مربوط به امروز و دیروز نیست، از سال‌های قبل رژیم جعلی صهیونیستی علاوه بر تهدید، نسبت به اقدامات خرابکارانه و تروریستی در حوزه صنعت هسته‌ای کشور مبادرت ورزیده است.

وی افزود: هرچند بر اساس پروتکل‌ها و استاندارد‌های جهانی و قوانین و مقررات آژانس بین‌المللی هسته‌ای همه کشور‌ها از حمله به تاسیسات هسته‌ای پرهیز داده شده‌اند؛ در عین حال جمهوری اسلامی ایران همواره و از همان ابتدا آمادگی مقابله با این تهدیدات را داشته است.

سردار حق طلب با اشاره به اینکه اخیراً رژیم صهیونیستی در یک اقدام جنایتکارانه با حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه همه قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت، تصور نمی‌رفت مجددا در اقدام مذبوحانه دیگری بخواهد تهدید حمله مراکز هسته‌ای کشورمان را مطرح کند، بیان داشت: به لطف الهی و با تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا و تلاش فرزندان ملت ایران در نیرو‌های مسلح با استفاده از طرح‌های پدافند غیرعامل و همچنین امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته و نیز به واسطه پراکندگی مجموعه‌ها و تاسیسات هسته‌ای کشورمان در سرزمین پهناور ایران، آمادگی مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی را داریم.

فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور با تاکید بر اینکه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ما است و به اصطلاح برای پاسخ به اقدام احتمالی آنها، دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در صورتی که رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی علیه مراکز و تاسیسات هسته‌ای ما انجام دهد حتماً و قطعاً با واکنش ما مواجه و برای مقابله به مثل با سلاح‌های پیشرفته مراکز هسته‌ای رژیم مورد تهاجم و عملیات قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

سردار حق طلب با تاکید بر اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری امروز دیگر دوره بزن و در رو گذشته است، گفت: اگر رژیم صهیونیستی اقدام تجاوزکارانه‌ای علیه ایران انجام دهد، نوع پاسخ با تدبیر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و آنها مطمئن باشند ضربه‌ای که از نیرو‌های مسلح دریافت می‌کنند به مانند عملیات «وعده صادق» در تاریخ یادگار خواهد ماند.

وی در پایان تصریح کرد: به مردم عزیز و شریف ایران اطمینان می‌دهیم، فرزندان انقلابی شما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش غیور و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران و همچنین سایر نیرو‌های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشور با استفاده از طرح‌های پدافند غیرعامل و همچنین ابزار‌ها و تجهیزات پیشرفته حفاظتی و امنیتی از تاسیسات مراکز و مجتمع‌های هسته‌ای کشور حفاظت و صیانت می‌کنند، لذا مراکز هسته‌ای کشورمان در امنیت کامل است.

منبع: روابط عمومی کل سپاه

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • ببینید | مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل هستند
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل است
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت هستند
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران