Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور گروه بین المللی بحران در برنامه آسیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره دلیل عدم توانایی آمریکا در دستیابی کامل به اهداف خود  در مبارزه با تروریسم گفت: به اعتقاد من، سیاست های اولیه آمریکا در مبارزه با تروریسم از درک نادرست آن از محدودیت های نظامی و تاثیر بلند مدت سیاست ها نشات گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگر آمریکا سیاستی اتخاذ می کرد که چشم انداز محدود تری داشت و در اهداف خود واقع بینانه بود، می توانست خیلی زودتر "پایان موفقیت آمیز ماموریت" خود را اعلام کند.

القاعده قابلیت دسترسی به مناطقی فراتر از افغانستان دارد
این تحلیلگر ارشد بین المللی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد آمریکا پس از ۲۰ سال در مبارزه با تروریسم بخصوص القاعده افزود: پاسخ به این سوال مشکل است. اقدامات آمریکا در دوره پسا ۱۱ سپتامبر از سویی توانایی ها و ظرفیت القاعده را کاهش داده اما از سوی دیگر، تلاش های متعصبانه واشنگتن، القاعده را به یک سازمان بین المللی که قابلیت دسترسی به مناطق بسیار فراتر از افغانستان را دارد، تبدیل کرده است.
مشاور بین المللی گروه بحران اضافه کرد: در زمینه ظرفیت کلی، القاعده امروز ممکن است بسیار قوی تر از گروهی باشد که در ۱۱ سپتامبر به آمریکا حمله کرد اما  آمریکا و متحدانش نیز امروز یک پروتکل قوی تر امنیتی دارند.
بایس تصریح کرد: پروتکل امنیتی که امروز آمریکا و متحدانش برای مبارزه با تروریسم دارند، حمله موفقیت آمیز هر سازمانی علیه آمریکا و متحدان را بسیار مشکل می سازد.

آمریکا هشت سال دیر از افغانستان خارج شد
این تحلیلگر گروه بین المللی بحران در پاسخ به سوالی در ارزیابی خروج شتابزده آمریکا از افغانستان اظهار داشت:  استدلال من این است که آمریکا هشت سال دیر از افغانستان خارج شد.
بایس افزود: اگر امریکا در سال ۲۰۱۴ زمانی که گروه طالبان در وضعیت ضعف قرار داشت از افغانستان خارج می شد، دولت افغانستان فرصت تقویت بیشتر خود را برای حفظ قدرت داشت.
مشاور گروه بحران در برنامه آسیا تصریح کرد در عوض، آمریکا سالها منتظر ماند و به طالبان اجازه داد تا دوباره ظهور کند و تسلط خود  بر افغانستان را تقویت کند. با توجه به اینکه آمریکا در شرایطی افغانستان را ترک کرد که طالبان از سال ۲۰۰۱ تاکنون در قوی ترین حالت خود بود، نتیجه این عقب نشینی زیاد تعجب برانگیز نیست.

پروسه مشروعیت طالبان تدریجی و ضمنی خواهد بود
تحلیلگر مسایل افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا طالبان را به رسمیت خواهد شناخت؟ گفت: رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده است به رسمیت شناختن طالبان زمان زیادی خواهد برد.
وی افزود: شرایط نشان می دهند که تعداد کمی از کشورها در به رسمیت شناختن طالبان عجله خواهند کرد.
مشاور گروه بحران در برنامه آسیا ادامه داد: حتی اگر این مشروعیت رخ دهد، احتمالا یک پروسه تدریجی و ضمنی خواهد بود تا مشروعیت آشکار و صریح.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خاتمه طولانی‌ترین جنگ این کشور در آستانه بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، ۱۷ روز تاریک و دلهره‌آور را برای آمریکایی‌ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.
بایدن در روز ۳۰ اوت (۸ شهریور) همزمان با اعلام پایان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت در ۱۷ روز گذشته نیروهای آمریکایی "بزرگترین عملیات خروج هوایی در تاریخ آمریکا" را انجام دادند و بیش از ۱۲۰هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشورهای متحد و شرکای افغان خود را از افغانستان خارج کردند.
پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا و خروج پر از حاشیه و هرج و مرج این کشور از افغانستان باعث شد تا کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا که تحت تسلط دموکرات‌ها قرار دارند، خواهان تحقیقات گسترده در خصوص حضور آمریکا در افغانستان شوند.
 به گزارش نیویورک تایمز، مقامات وزارت دفاع آمریکا بیان کردند که القاعده می‌تواند طی دو سال خود را بازسازی کند. آنها پس از سقوط دولت افغانستان به قانونگذاران آمریکایی گفتند که در حال بررسی این بازه زمانی هستند.
یک تحقیق دانشگاه براون می گوید که ارتش آمریکا از زمان وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، تاکنون ۱۴ تریلیون دلار برای طرح موسوم به "مبارزه با تروریسم جهانی" هزینه کرده که ۴.۴ تریلیون دلار آن عاید شرکت‌های اسلحه‌سازی این کشور شده است.
به گزارش بیزینس اینسایدر، در تحقیق موسسه امور عمومی و بین المللی واتسون از دانشگاه براون، مشخص شده است که نیمی از مجموع بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ که به ۱۴ تریلیون دلار می‌رسد، به شرکت‌های تسلیحاتی این کشور رسیده است.
این موسسه در گزارش خود افزود: دولت آمریکا پس از وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، به بهانه "جنگ جهانی با تروریسم" و همچنین تامین مالی اشغال افغانستان، هزینه‌های نظامی خود را بشدت افزایش داده است.
 

برچسب‌ها افغانستان طالبان القاعده ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان القاعده افغانستان طالبان القاعده ایالات متحده آمریکا افغانستان خارج مبارزه با تروریسم بین المللی ۱۱ سپتامبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۹۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

درحالی که حکومت طالبان همواره نقض حریم هوایی افغانستان را محکوم می‌کنند، منابع محلی از ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان ولایت‌های جنوبی افغانستان خبر می‌دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع محلی از ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس این بار در ولایت‌های قندهار و کاپیسا خبر دادند.

هرچند تاکنون هیچ کشوری مالکیت این پهپادها را به عهده نگرفته اما حکومت طالبان همواره تأکید داشته است گشت‌زنی مستمر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در فضای افغانستان نقض آشکار حریم هوایی این کشور است.

براساس گزارش منابع محلی در قندهار، دوشنبه (سوم ‌حمل) هواپیماهای بدون‌سرنشین در آسمان قندهار به طور مداوم در حال پرواز بودند.

برخی منابع محلی در کاپیسا نیز تصاویری از پرواز پهپادهای ناشناس در آسمان حصه اول و حصه دوم شهرستان «کوهستان» ثبت کردند و اذعان داشتند این پهپادها حدود ساعت 14 روز سه‌شنبه نیز مشاهده شده‌اند.

پیش از این گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین در برخی ولایت‌های افغانستان از جمله پکتیکا، کنر، بدخشان، پنجشیر، نیمروز و هرات قابل مشاهده شده بود.

ادامه گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان افغانستانطالبان: گشت زنی پهپادهای آمریکایی در آسمان افغانستان نقض آشکار حریم هوایی استفیلم| خالی شدن آسمان افغانستان پس از تصرف کابل توسط طالبان

«شیرمحمد عباس استانکزی» معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان نیز پیش از این در اظهاراتی تصریح کرده بود: گشت زنی مداوم پهپادهای آمریکا در فضای افغانستان نقض آشکار حریم هوایی این کشور است و باید متوقف شود.

استانکزی به آریانانیوز نیز گفته بود: در آسمان افغانستان هواپیماهای بدون سرنشین حضور دارند و ما بارها درباره این موضوع به آمریکایی‌ها اعتراض کردیم.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم