Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@14:04:02 GMT

وظیفه ما در قبال محیط زیست کوهستان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۴۱۱۲

وظیفه ما در قبال محیط زیست کوهستان چیست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آدم‌هایی که در بالا و پایین‌های زندگی وا نمی‌دهند، در نظر ما «مثل کوه محکم اند»؛ وقتی می‌خواهیم خیال کسی را بابت حضور و حمایت مان راحت کنیم، می‌گوییم «مثل کوه پشتتم». اگر بخواهیم کاری را شاق و بعید جلوه بدهیم، یاد «فرهاد کوهکن» می‌افتیم، اما حالا وضع فرق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوه‌ها انگار خیلی هم محکم و قوی نیستند و کندن و ویران کردن شان کار چندان شاقی نیست، شاید هم زور بشر بیشتر شده است که کوه را می‌برد و می‌تراشد و بیمار و بی‌رمق رها می‌کند.

بیشتربخوانید

ماجراهایی از مرگ‌های دلخراش در کویرهای ایران

یکی در دل کوه جاده می‌سازد، یکی ویلا؛ یکی در جست و جوی سنگ قیمتی و گیاه کمیاب، خاکش را می‌روبد و دیگری صافش می‌کند تا تفریحگاه علم کند. عده‌ای بین کوهستان و زباله‌دانی فرقی نمی‌بینند و برای عده‌ای دیگر کوه، شکارگاهی است و گونه‌های جانوری‌اش، سیبل‌های متحرکی که زدن و کشتن و خوردن شان اسباب سرگرمی است. خلاصه هرکس طلبی از کوه دارد هر طور که شده وصولش می‌کند. امروز یعنی ۱۹ سپتامبر به مناسبت روز جهانی حفاظت از محیط زیست کوهستان به خودمان یادآوری می‌کنیم که چرا اجازه نداریم به حریم کوه‌ها تعرض کنیم و چه وظیفه‌ای در قبال‌شان داریم تا همچنان بالنده و آزاد بمانند، نه افتاده و زمین‌گیر.

حفاظت از کوهستان در کوهستان گردی
ما در برابر محیط پیرامون مان مسئول هستیم؛ درست است که یک عده اسم و رسم‌شان «مسئول» است و بابتش حقوق می‌گیرند و گاهی هیچ کاری نمی‌کنند، اما این قضیه مسئولیت را از ما ساقط نمی‌کند. در ادامه در مطلبی با عنوان «اعداد در باره کوهستان چه می‌گویند؟» راجع به اهمیت و نقش مستقیم کوه‌ها در زندگی انسانی خواهیم گفت، اما این تنها یک وجه ماجراست؛ کوه‌ها زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری هستند و ما حتی اگر پای خودمان هم درمیان نباشد، اجازه نداریم با تعرض به کوه، حیات موجودات دیگر را به خطر بیندازیم. شاید فکر کنید مخاطب این پرونده شما نیستید، چون نه کوه‌خواری می‌کنید، نه شکار می‌روید و نه تا حالا شعله کبریت و فندک تان، باعث آتش سوزی‌های کوهستان‌ها شده است. خب البته بابت این چیز‌ها باید به خودتان تبریک بگویید، اما شما هنوز هم در برابر کوه‌ها مسئول اید؛ اگر اهل کمپ زدن در ارتفاعات هستید، اگر به طور حرفه‌ای یا آماتور کوهنوردی می‌کنید و اگر در اطراف تان کسانی دارند به کوه‌ها آسیب می‌رسانند، خب چه کار می‌شود کرد؟

اگر کوهنوردی می‌کنید...
باید بدانید که هر کوه، ظرفیت پذیرش گردشگر مشخصی دارد که اگر از آن تجاوز شود، کوبیدگی و فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت. برنامه‌های کوهنوردی عموما یک روز آخر هفته را برای گردش انتخاب می‌کنند و سیل کوهنوردان بی توجه به آن که کوه اصلا ظرفیت چنین جمعیتی را ندارد، روانه قله می‌شوند.

حتما از کوهنورد‌های با تجربه شنیده‌اید که بهتر است در مسیر‌های پاکوب حرکت کنید و شاید در توضیح برای‌تان گفته باشند که این ملاحظه برای حفظ ایمنی خودتان ضروری است. اما ماجراجو‌ها و کله شق‌ها گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست و ترجیح می‌دهند مسیر‌های میان‌بر و راه‌های تازه را امتحان کنند، چون به جرئت و جسارت خودشان اطمینان دارند؛ خب لازم است بدانید که این کار یک تصمیم شخصی نیست بلکه باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک در نقاط بیشتری از کوه می‌شود.

کسی هست که نداند جا گذاشتن زباله در طبیعت به هیچ وجه مجاز نیست؟ خب گرچه این موضوع بدیهی به نظر می‌رسد باز هم کوه‌ها مملو از زباله‌اند. البته کوهنورد‌های حرفه‌ای معمولا نه تن‌ها زباله نمی‌ریزند که در قالب گروه‌های داوطلب، رد خودخواهی دیگران را هم پاک می‌کنند. اما نکته مهمی که شاید درباره زباله ندانید این است که حتی پسماند‌های تجزیه پذیری مثل باقی مانده غذا و پوست میوه هم باعث آلودگی می‌شوند و تجزیه کامل‌شان گر چه از موادی مثل پلاستیک سریع‌تر انجام می‌شود، اما باز زمان می‌برد پس به خیال آن که این مواد به کود تبدیل خواهند شد، در طبیعت رهای‌شان نکنید.

گیاهانی که روی کوه می‌رویند، قرار نیست با ما روی زمین آورده شوند، به چند دلیل؛ وقتی گیاهان کوهی را می‌چینیم، فرصت گلدهی و گرده‌افشانی را از آن‌ها می‌گیریم و باعث انقراض شان می‌شویم. گیاهان در ارتفاعات با جذب شدن آب در خاک، جلوی جاری شدن آب و سیلاب را می‌گیرند پس در نهایت دود زمینی که لخت می‌شود، توی چشم خودمان می‌رود. نکته مهم دیگر آن که بسیاری از این گیاهان، خوراک گونه‌های جانوری هستند و چیدن و سوزاندن شان، زندگی این حیوانات را به خطر می‌اندازد.

در ارتفاعات پرتردد، پناهگاه‌هایی ساخته می‌شود که ظاهرا اقدامی برای تأمین آسایش و امنیت کوهنوردان است، اما به دلیل استفاده از مصالح ناسازگار با محیط زیست در آن‌ها عملا باعث آسیب به کوهستان می‌شوند. غیر از مصالح، اصولا برپایی این نوع پناهگاه‌ها مصداق ساخت و ساز در کوه‌هاست که آلودگی صوتی و زیست محیطی را در پی دارد. شما به عنوان یک کوهنورد و به عنوان کسی که در سرمایه ملی کوهستان سهمی دارید، باید مراجع مربوط را وادار کنید تا در برابر کوچک‌ترین اقدامی در ارتفاعات پاسخ‌گو باشند و به جای تخریب طبیعت، کمپ‌های موقتی و فصلی بر پا کنند.

اگر در کوه کمپ می‌زنید...
پر واضح است که نکات پیش گفته درباره کمپر‌ها هم صدق می‌کند، اما این گروه دوم، چون نسبت به کوهنوردی تفریحی زمان بیشتری را در طبیعت می‌مانند، باید حواس‌شان به چیز‌های بیشتری باشد؛ از جمله به توالت رفتن در ارتفاعات! بعضی‌ها معتقدند مدفوع انسانی درحکم کود نه تن‌ها برای طبیعت ضرری ندارد که اتفاقا مفید هم هست، اما این تصور اشتباه است. باران، باکتری‌های مدفوع را به جریان‌های آب مثل رودخانه‌ها منتقل می‌کند و بیماری‌های عفونی از طریق مدفوع انسان به راحتی شیوع می‌یابد. پس اگر در نزدیکی نهری کمپ زده‌اید – که از لحاظ ایمنی تصمیم اشتباهی است- برای اجابت مزاج دست کم ۷۰ متر از آن فاصله بگیرید و حفره‌ای به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر ایجاد کنید تا مدفوع در آن دفن شود. دست‌های‌تان را در جریان آب نشویید و درعوض از ژل ضد عفونی‌کننده استفاده کنید.

مدام می‌شنویم که نباید در طبیعت آتش روشن کرد، اما همچنان در کوه‌ها و جنگل‌ها و دشت‌ها آتش برپا می‌شود. خب دست کم چطور آتش روشن کردن را یاد بگیریم. اگر در کوه یا هر جای دیگری کمپ می‌زنید، با خودتان منقل ببرید. اگر فراموش کردید، با چند تا سنگ روی قسمتی از زمین که گیاهی بر آن نروییده است، اجاقی بسازید و آتش را در آن شعله‌ور کنید. هیزم آتش‌تان را از چوب‌های خشک افتاده روی زمین فراهم کنید و شاخه درختان را نشکنید.

اگر به حیوانی برخوردید، به او نزدیک نشوید؛ لمسش نکنید و غذا به او ندهید حتی اگر به نظرتان رسید «وای چه پرنده بامزه‌ای!». حیوانات در طبیعت برای غذا پیدا کردن نه تن‌ها به کمک انسان نیاز ندارند که اتفاقا این کار می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند؛ هم به دلیل نوع غذایی که ما مصرف می‌کنیم و برای معده حیوانات مناسب نیست و هم به این دلیل که اگر حیوان به غذای دستی عادت کند، توانایی شکار و ادامه حیاتش مختل می‌شود.

ایجاد سر و صدا در کوهستان، نظم طبیعی آن را برهم می‌زند و در زمره انواع آلودگی طبقه‌بندی می‌شود. پس همان طور که آب و خاک کوه نباید آلوده شود، آلودگی صوتی و نوری هم مجاز نیست و بر اکوسیستم تأثیر منفی می‌گذارد. اگر بچه‌ها را با خودتان به کمپ می‌برید، لازم است پیش از سفر حتما همه این نکات را به آن‌ها آموزش بدهید و اگر حیوان خانگی همراهتان است، باید حواس‌تان را چندین برابر بیشتر جمع کنید تا رفتارش آسیبی به محیط کوهستان نزند.

به همان اندازه که چیدن گیاهان کوهی بین گروهی از کوهنورد‌ها طبیعی و رایج است، یادگاری برداشتن از طبیعت هم به عادت بعضی از کمپر‌ها تبدیل شده است. هر آن چه که در محیط کوهستان وجود دارد، متعلق به همان محیط است و شما نباید آن را بردارید یا حتی جابه‌جا کنید. هیچ گیاهی حتی میوه کاج که به نظر عده‌ای وسیله‌ای ضروری برای تزیین خانه است و هیچ حیوانی حتی حشره کوچک خوش‌رنگی که می‌تواند کلکسیون حشرات‌تان را جذاب‌تر کند و هیچ جزء دیگری از طبیعت حتی یک تکه سنگ نباید توی کوله شما جا خوش کند.

اگر شاهد کوه خواری هستید...
اگر کوهنوردی، تفریح محبوب تان نیست و برای تعطیلات تان برنامه‌هایی غیر از کمپ زدن دارید، باز هم کوه‌ها به توجه و کمک شما نیاز دارند. اصل ۴۵ قانون اساسی می‌گوید «معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر آب های عمومی، کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، نیزار‌ها و بیشه‌های طبیعی، ثروت عمومی به حساب می‌آیند و طبق مصالح عامه باید نسبت به آن‌ها عمل شود». خب واضح است که کوه خواری و آواره کردن گونه‌های حیوانی و از بین بردن گونه‌های جانوری کوهستان‌ها و تحمیل تبعات زیست محیطی به زندگی امروز ما و نسل آینده، با مصلحت عمومی منافات دارد.

حالا که می‌دانیم هر نوع دست درازی به طبیعت از جمله کوه‌ها، تصرف عدوانی به شمار می‌رود، موظف هستیم در صورت مواجهه با این رفتار، فارغ از این که چه کسی و چه نهادی و با چه میزان برخورداری از قدرت مشغول انجامش است، آن را گزارش بدهیم حتی اگر ته دل‌مان بدانیم زور ما به گردن کلفت‌های کوه‌خوار نمی‌رسد. ما به هر حال باید تلاش‌مان را بکنیم و خب در مواردی گزارش‌های مردمی و پیگیری‌های متعدد توانسته است پروژه‌های آسیب‌رسان به طبیعت را متوقف کند یا دست کم جلوی صدمه‌های احتمالی آینده را بگیرد.

مصادیق کوه خواری، مشخص هستند و در همین پرونده هم به اختصار به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. با این حال یادآوری‌اش بی‌فایده نیست؛ هر نوع تغییر کاربری در تپه‌ها و کوه‌ها معادل کوه خواری است. ساخت جاده، تله کابین، تفرجگاه، فرودگاه، رستوران و مجتمع‌های مسکونی در ارتفاعات، نمونه‌های رایج کوه خواری است که روز به روز هم بیشتر می‌شوند و به نظر نمی‌رسد جز در حوزه حرف، تصمیمی برای مبارزه با آن وجود داشته باشد. با این حال نهادی که به عنوان متولی کوه‌ها معرفی شده، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است؛ گر چه به گفته مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست، در این سازمان بخش مجزایی برای کوه‌ها و آمار مدونی درباره میزان کوه خواری وجود ندارد. خب در چنین شرایطی احساس مسئولیت کردن در برابر کوه‌ها کار آسانی نیست، ولی دقیقا به همین دلیل است که کوه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارند کسی مثل کوه پشت‌شان بایستد! پس این شما و این هم شماره سامانه سازمان جنگل‌ها که موظف به پاسخ‌گویی است: ۱۵۰۴.

از آن جایی که کار از محکم کاری عیب نمی‌کند، بهتر است راه‌های دیگری هم برای پیگیری و گزارش کوه خواری پیدا کنیم. سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی از راه افتادن سامانه‌ای با شماره ۱۶۵۶ خبر داد که کارش رسیدگی به گزارش‌های مربوط به تصرف زمین‌های ملی است. خب با توجه به این که نه «کوه خواری»، تعریف حقوقی مشخصی دارد و نه در «زمین خواری» قید شده است که ارتفاعات جزو «زمین» محسوب نمی‌شوند، این سامانه هم موظف است گزارش‌های مردمی درباره تصرف در کوهستان‌ها را پیگیری کند. سازمان منابع طبیعی و شهرداری‌ها هم از دیگر موسساتی هستند که باید به ما پاسخ بدهند چرا مرز بین کوه و دریا و خیابان و شهر و روستا درحال مخدوش شدن است و چرا سهم ما از زمین و آسمان مدام کمتر و کمتر می‌شود.

خب حالا که با کوه ها، اهمیت و مشکلات شان آشنا شدید، به اندازه کافی آماده هستید که یک خبر بد بهتان بدهیم و یک خبر خوب. هر دو خبر را عینا از زبان مدیر انجمن حفظ محیط کوهستان نقل می‌کنیم: «دبیرکل سازمان ملل موظف است هر دوسال یک بار گزارشی از وضعیت کوهستان‌های کشور‌های کوهستانی را به مجمع عمومی این سازمان ارائه دهد که این نشان دهنده اهمیت کوهستان و حفاظت از آن است» و خبر بد آن که «در ایران با وجود این که تخریب شدیدی در کوه‌ها داریم، اما اقدامات خاصی از سوی دستگاه‌های دولتی نمی‌بینیم و اگر هم کاری تاکنون صورت گرفته، از سوی نهاد‌های غیردولتی بوده است». حالا اهمیت احساس تکلیف ما برای محافظت از کوه‌ها بیشتر معلوم می‌شود؛ کوه‌های سربلند و بی‌پناهی که قرار بود پناهگاهی امن در کره زمین باشند، اما ما مستقیم یا غیرمستقیم به آن‌ها آسیب زدیم و حالا وقت جبران است.

منبع: زندگی سلام

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی های علمی کوهستان گونه های جانوری کوهستان ها کوه خواری محیط زیست جنگل ها کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۴۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور موثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود ، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند.

علی سالاروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان با بیان اینکه محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور مؤثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند. اظهار کرد: این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است.

وی افزود: در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شد که نشان‌دهنده پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان به‌واسطه برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران محیط‌بان و زحمتکشان عرصه محیط زیست لرستان و همچنین هوشمندسازی و افزایش تعداد نیروی محیط‌بان در مناطق تحت مدیریت استان طی دو سال گذشته است.

سالاروند ابراز امیدواری کرد: با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستدار محیط زیست و حیات‌وحش بتوانیم، شاهد احیا بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص و ارزشمند حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم.

سالاروند در پایان ضمن قدردانی از محیط‌بانان خدوم استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش استان خواست در صورت ثبت هر گونه تصاویری از حیات وحش استان تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع‌رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده، صورت پذیرد.

به گزارش ایمنا، خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند. حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌روند.

کد خبر 739583

دیگر خبرها

  • آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • چند خبر کوتاه از جغتای
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟