Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-04-24@09:09:16 GMT

جام جهانی دو سالانه؛ فوتبال آسیا حامی اصلی تغییرات

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۴۶۲۰

جام جهانی دو سالانه؛ فوتبال آسیا حامی اصلی تغییرات

موضوع داغ این روزهای اهالی فوتبال این است که آیا برگزاری جام جهانی هر دو سال یکبار چه عواقبی خواهد داشت؟ واکنش اروپا عمدتا منفی بوده، اما رسانه آلمانی گزارش می دهد که نظرات در قاره کهن متفاوت است.

طرفداری / به نقل از دویچه وله، در ماه مه کنگره فیفا به تصویب یک مطالعه امکان سنجی درباره تغییر جام جهانی، تورنمنت شاخص ورزش فوتبال پرداخت که در این پروژه، مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 چهره های بزرگ اروپایی به سرعت مخالفت خود را با افزودن یک رقابت اضافی و همچنین مسابقات مقدماتی به تقویم شلوغ فعلی اعلام کردند. الکساندر چفرین، رئیس نهاد حاکم بر فوتبال اروپا (یوفا) رهبری مخالفان این طرح را بر عهده گرفته است و در این باره گفت:

یوفا و اتحادیه های ملی آن نیز، نسبت به گزارشات برنامه های فیفا بصورت جدی نگران هستند.

او در ادامه افزود، اروپا میتواند در صورت برگزاری "جام جهانی هر دو سال یکبار" آن را تحریم کند. اما در سوی مقابل پیشنهاد اوليه از سوی عربستان سعودی، یکی از قدرت های اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) ارائه شده است. قاره کهن ممکن است بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای دهد، اما در جام جهانی در مقایسه با 13 تیم اروپایی تنها 4 سهمیه دارد. یاسر المسحل، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی در ماه مه گفت:

زمان بازبینی نحوه ساختار بازی های جام جهانی فرا رسیده است؛ بررسی دوباره باید شامل این باشد که "آیا چرخه چهار ساله فعلی، هم از لحاظ رقابتی و هم از دیدگاه تجاری بهینه ترین روش برای مدیریت فوتبال است؟"

در اوایل ماه جاری، چهار فدراسیون در جنوب آسیا (بنگلادش، سریلانکا، مالدیو و نپال) که هنوز به حضور در جام جهانی نزدیک نشده اند؛ با صدور بیانیه ای اعلام کردند که چرخه چهار‌ساله بسیار طولانی شده است. 

جذاب، از نگاه تجارت

از نظر مالی، فدراسیون های متوسط ​​آسیایی بیش از همتایان اروپایی خود به پولی که نهاد حاکم بر جهان فوتبال به انجمن های عضو خود تقسیم می کند، وابسته هستند. فیفا نیز از نظر مالی به جام جهانی وابستگی زیادی دارد و بخش عمده ای از ۵/۴ میلیارد یورو درآمد آن در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بدست آمد. جیانی اینفانتینو ریاست فیفا، در سال ۲۰۱۹ مجددا انتخاب شد و قول داد که کمک های سالانه خود را به همه ۲۱۱ عضو افزایش خواهد داد. فیفا پیش تر در سال های ۱۸-۲۰۱۵ در مجموع "۹۳۰ میلیون یورو" دریافتی کسب کرد که نسبت به چهار سال گذشته ۲۷۶ میلیون یورو افزایش یافته است. به طور خلاصه، یک جام جهانی اضافی می تواند درآمد بیشتری برای اعضا داشته باشد.

رئیس اتحادیه فوتبال بوتان به دویچه وله گفت:

 من فکر می کنم برای ملت کوچکی مانند بوتان خوب خواهد بود. جام جهانی هر دو سال یکبار به این معنی است که به فیفا و اتحادیه های عضو آن که به حمایت و توسعه برنامه های فوتبالی خود، وابسته به بودجه این نهاد هستند؛ بودجه بیشتری سرازیر می شود.

این دیدگاه در لبنان نیز مشابه است و با هرج و مرج اقتصادی کنونی این کشور نیاز به این سرمایه تشدید شد. تنها پول واگذار شده از سوی فیفا اهمیت ندارد، ۲/۱ میلیون یورو اضافی که تیم ملی این کشور برای صعود به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ دریافت کرد، نه تنها تیم های تمامی رده های سنی تیم ملی فوتبال لبنان را سرپا نگه می دارد بلکه حدود نیمی از هزینه تیم های باشگاهی این کشور را نیز پرداخت خواهد کرد. وائل چهایب، رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون لبنان گفت:

فدراسیون لبنان برای جام جهانی دو ساله به گزینه "بله" رای می دهد. ما می دانیم که این ایده صرفا تجاری خواهد بود اما به معنی درآمد بیشتر است و ما به پیشرفت نیاز داریم. اینفانتینو ایده های مدرنی دارد و می داند که فوتبال یک تجارت است.

این نگرانی در اروپا وجود دارد که جام جهانی برگزاری مسابقات دیگر را تحت فشار قرار دهد، زیرا دیدار های یورو هر چهار سال یکبار و علاوه بر مراحل مقدماتی آن، لیگ ملت ها برگزار می شود. لیگ های انگلستان، اسپانیا، ایتالیا و آلمان بهترین بازیکنان جهان و بیشترین هواداران را به خود اختصاص می دهند و نمی خواهند بدلیل بازی های ملی اضافی، بازیکنان آنها گرفته شود. 

در آسیا باشگاه ها و لیگ های قدرتمند کمتر بوده و اولین لیگ حرفه ای داخلی در کره جنوبی، در سال ۱۹۸۳ چند دهه پس از اروپا متولد شد. به مراتب فوتبال باشگاهی آسیا نیز سود کمتری داشته است؛ چلسی حدود ۱۱۸ میلیون یورو برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دریافت کرد، در حالی که تنها ۳/۴ میلیون یورو توسط اولسان کره جنوبی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا جمع آوری شد.

افشین قطبی، سرمربی سابق تیم ملی ایران که مربیگری باشگاه هایی در رده های بالای ژاپن، تایلند و چین را بر عهده داشته است، گفت:

اکثر کشورهای آسیایی از این طرح حمایت می کنند. این به دلیل نبود لیگ ها و باشگاه های داخلی با سابقه و پیروی از تیمهای اروپایی در برخی از مناطق آسیا خواهد بود. 

افزایش رقابت

فدراسیون های رده پایین ممکن است به دنبال درآمد و فرصت های بیشتری برای انجام مراحل مقدماتی باشند، اما میان تیم های برتر آسیا نیز علاقه ای وجود دارد. یکی از مقامات فدراسیون کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، درباره رقابت بیشتر گفت:

این ایده بستگی به نحوه سازماندهی آن دارد و اگر می خواهیم موفقیت مداوم داشته باشیم باید تا آنجا که ممکن است بازیهای بیشتری را در برابر تیم های آمریکای جنوبی و اروپایی انجام دهیم. در حال حاضر اگر صعود کنیم، هر چهار سال یک یا دو بازی انجام انجام خوایم داد که کافی نیست.

هنوز راه درازی برای برگزار شدن ایده جام جهانی دوسالانه در پیش است اما اگر در ماه های آینده یک پیشنهاد قابل اجرا در پیش روی فیفا قرار بگیرد، اعضای آسیایی به طور گسترده از آن حمایت می کنند.

 

اخبار داغ 

رقص جنجالی مرد ایرانی با همسر رونالدو / این فیلم جنجال به پا کرد بازی تاج و تخت در استقلال؛ زمستان در راه است! گل دوم و تماشایی مهدی قائدی مقابل الشارجه (شباب الاهلی 4-3 الشارجه) تمجید تروی دینی از حرفه ای گری رونالدو: اگر او حتی مدفوع اسب بخورد، من هم می خورم! مورینیو: مایورال نیمکت نشین است چون فیفا اجازه استفاده از 12 بازیکن را نمی دهد برترین های قرن با عبدالعلی چنگیز: هزار نفر بهتر از قائدی داریم اما کسی نیست کشف شان کند!

منبع: طرفداری

کلیدواژه: دو سال یکبار میلیون یورو جام جهانی چهار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۴۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزدانی تغییر وزن می‌دهد؟ تصمیم کشتی‌گیر ملی پوش ایران

امیرمحمد یزدانی به آخرین وضعیت جسمانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به شرایط اردویی مدت زمانی است که نتوانستم حسن یزدانی را از نزدیک ملاقات کنم، ولی همیشه پیگیر سلامتی وجویای احوال او نیز هستم. در آخرین پیگیری‌ها و دیدن فیلم‌های او از زبان فیزیوتراپ شخصی، شرایط جسمانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد را مطلوب عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که با قدرت به تشک باز خواهد گشت.

یزدانی این را هم گفت: برای آمادگی بیشتر با تعدادی از آزادکاران تمرینات خود را در مازندران زیر نظر رضا یزدانی ادامه می‌دهیم به طور قطع از اینکه با این پهلوان و قهرمان کشور تمرین می‌کنم بسیار خوشحال هستم.

وی همچنین در خصوص رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا نیز خاطر نشان کرد: برای نخستین بار در قهرمانی کشتی آسیا شرکت کردم و توانستم با شکست رقبای خود به قهرمانی برسم. سطح رقابت‌ها با توجه به در پیش بودن المپیک و حضور برخی رقبای مطرح در آسیا بسیار بالا بود. پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۹ بر ۴ مقابل علیبک عثمان اف از قرقیزستان دارنده مدال برنز جهان را شکست دادم که پیشتر در رقابت جهانی با نتیجه نزدیک مقابل او به پیروزی رسیده بودم. دیگر حریف جدی من در وزن۷۰کیلوگرم یوشینوسوکه آئویاگی ژاپنی بود که در نهایت با برتری مقابل او به مدال طلا قهرمانی آسیا رسیدم.

دارنده ۲ نشان نقره جهان این را هم گفت: برای موفقیت و کسب نشان طلا جهانی تمرینات خود را آغاز خواهم کرد تا بتوانم با آمادگی کامل بهترین نتیجه را به دست آورم. کشتی همیشه غیر قابل پیش بینی است البته امیدوارم با کسب بهترین نتیجه بتوانم خوشحالی مردم کشورم را به ارمغان بیاورم.

یزدانی در پاسخ به این سوال که آیا برای تغییر وزن برنامه‌ای دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین هدفم معطوف به وزن ۷۰ کیلوگرم است تا بتوانم به موفقیت بیشتری در این وزن برسم و هنوز تصمیمی برای حضور در وزن المپیکی ۷۴ کیلوگرم ندارم. در حال حاضر طبق تقویم حدود ۸ ماه تا مسابقات جهانی در کشور آلبانی زمان کافی وجود دارد و باید برای آمادگی در اردو‌های تیم ملی شرکت کرد.

 

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • امروز ایران- قرقیزستان در یک چهارم نهایی آسیا/پیش به سوی جام جهانی فوتسال
  • جام ملت‌های آسیا: در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی
  • جام ملت‌های آسیا: کدام تیم‌ها مسافر جام جهانی می‌شوند
  • واکنش بازیکنان و سرمربی ژاپن به حذف تلخ از جام ملت ها
  • شمسایی: حریف ما ژاپن را حذف کرد
  • تاریخ‌سازی افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا
  • صعود ایران به جام جهانی: چهارشنبه!
  • تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا
  • یزدانی تغییر وزن می‌دهد؟ تصمیم کشتی‌گیر ملی پوش ایران
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید