Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان دبیر چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با ‌معرفی هیات انتخاب آثار بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی منتخب، از اعلام نتایج بازبینی بیش از ۶۰ اثر نمایشی از سراسر کشور خبر داد.

مصطفی بوعذار گفت: آثار متقاضی حضور در بخش تعزیه این دوره از سوگواره توسط هیات انتخاب آثار که ترکیبی از فعالان تئاتر دینی و تعزیه کشور متشکل از محمود فرهنگ از تهران، عبدالمحمد نعناکار و خسرو شبیبی از خوزستان است مورد بررسی قرار گرفت و تعداد ۱۲ مجلس تعزیه‌خوانی را بدون اولویت برای حضور در بخش «تعزیه» چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ایران تئاتر، وی با تقدیر از استقبال شبیه‌خوانان و تعزیه‌گردانان کشور بیان کرد: آثار زیر برای حضور در بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی انتخاب شدند:

مجلس «عاشورا» کاری از حسین حسنی از اهواز

مجلس «حضرت علی اکبر» کاری از محمدرضا دلایر از آبادان

نمایش «یاس سه ساله» کاری از ساسان مددی از شوشتر

مجلس «حضرت عباس» کاری از رضا طاهری از شوش دانیال

مجلس «امام حسین (ع)» کاری از رامین افشار از اهواز

نمایش «کربلا در کربلا» کاری از محمد انجینی از اهواز

تعزیه عربی «صوت السلاسل» کاری از هاشم اهوازی از کارون

تعزیه «قافله عشق» کاری از رشید امیری از اهواز

مجلس «حضرت عباس» کاری از حمیدرضا اسعدی از اهواز

مجلس «بازار شام» کاری از احمد زرگوش از شوش دانیال

نمایش عربی «دموع السیف» کاری از عبدالعظیم عساکره از ماهشهر

تعزیه عربی «حضرت عباس» کاری مصطفی شبیبی از سوسنگرد

بوعذار همچنین با اشاره به بخشی از سوابق به معرفی هیات انتخاب بخش تعزیه پرداخت و گفت: محمود فرهنگ نویسنده، بازیگر و کارگردان و مدرس شناخته شده تئاتر کشور، کارگردان آثار شاخص تئاتر دینی همچون خورشید کاروان، دریافت رتبه‌های برتر در جشنواره‌های ملی تئاتر کشور، بازبین اولین دوره جشنواره تئاتر فجر، اولین و موسس کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، اجرای نمایش در کشورهای ایتالیا، هلند، کانادا، هند، عضویت در شورای نظارت و ارزشیابی، سیاستگذاری جشنواره دفاع مقدس، عضو هیات انتخاب کتاب سال، داوری و دبیری جشنواره های ملی همچون کودک و نوجوان و صاحبدلان و همایش‌های بزرگ ۲۰۰۰ اجرای خیابانی در ۱۰۰ روز تهران و مدیرکانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دبیر سوگواره خاطرنشان کرد: عبدالمحمد نعناکار متولد سال ۱۳۳۴ نویسنده و کارگردان خوزستانی است که کارگردانی بیش از ۶۸ اثر نمایشی را در کارنامه خود دارد. وی بیش از ۲۰ سال به صورت مستمر در نمایش‌های عاشورایی و مجالس تعزیه‌خوانی فعال است. دبیر ۱۱ دوره سوگواره تعزیه عاشوراییان دزفول، عضو هیات رییسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، نگارش یک مجلس شبیه‌خوانی در خصوص محمدبن موسی الکاظم (سبزقبا) علیه السلام، صاحب تالیف کتاب‌هایی چون در داغ آفتاب، عطش، شب عروسی بود، جامه‌های سفید با رنگ شقایق و آثاری چون تعزیه به روایتی دیگر، سبزقبا نگین دارالمومنین.

بوعذار با معرفی خسرو شبیبی از پیشکسوتان تعزیه عربی خوزستان گفت: خسرو شبیبی از پیشکسوتان تئاتر و تعزیه عربی خوزستان، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که از سال ۵۱ پا به صحنه تئاتر گذاشته است و در این میان نمایش‌های متعدد صحنه‌ای و آیتم‌های نمایشی را در صدا و سیما کارگردانی کرده است. وی در ۱۰ دوره جشنواره تئاتر عربی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته و تاکنون مقام اول بازیگری و کارگردانی را کسب کرده است و بازی در فیلم‌های کوتاه و سریال‌های تلویزیونی و همچنین ۳۵ سال تعزیه‌گردان یکی از گروه‌های ثابت تعزیه عربی در خوزستان بوده که در کشورهای همسایه تعزیه را به زبان عربی اجرا کرده است.

چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به دبیری مصطفی بوعذار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان از اول تا پنجم مهر ۱۴۰۰ همزمان با اربعین حسینی در ۱۰ مکان اجرایی در سطح شهر اهواز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر هنرهای نمایشی هیات انتخاب تعزیه عربی بخش تعزیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۵۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی جزییات برنامه های هفته فرهنگی اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت:در این هفته برنامه‌های متنوع هنری، ادبی، فرهنگی و ورزشی شامل ۳۵۰ برنامه در مناطق و ۷۰ برنامه شهری تدارک دیده شده است.
کمال حیدری افزود: اصفهان پایتخت ورزش‌های زورخانه‌ای است که در همین راستا در میدان امام (ره) برنامه‌ریزی شده است.
دبیر هفته فرهنگی اصفهان نیز با بیان هدف این برنامه مبنی بر ارائه شاخص‌های هویتی اصفهان و آگاه بخشی به مسافران و شهروندان گفت: این برنامه‌ها با چند محور مکتب موسیقی اصفهان، تئاتر‌های خیابانی، تاریخ شفاهی کسبه قدیمی چهارباغ، هفته فیلم اصفهان، برنامه‌های اندیشه، فکری و فلسفه محور، نماد‌ها و اسطوره‌ها و … برپا می‌شود.
میثم بکتاشیان با اشاره به برنامه بین‌المللی سومین جشنواره و مسابقه پوپک افزود: در این دوره ۹ هزارو ۳۳۲ نفر شرکت و هزار و ۲۱۱ اثر از ۲۸ کشور دنیا ارسال شده است.
وی گفت: ۲۵۰ تئاتر خیابانی و پرده خوانی اجرا و در کنار آنها نمایش خیمه شب‌بازی در مدارس اصفهان، بازی‌های بومی و محلی در چهارباغ، استند مشاهیر و شهدا و … برگزار می‌شود.
ویژه‌برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در مناطق مختلف و نقاط مرکزی شهر اصفهان را اینجا ببینید.
هفته فرهنگی اصفهان هر سال از سوم تا نهم اردیبهشت مقارن با تولد شیخ بهایی برگزار می‌شود؛ شعار این هفته امسال (اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی) است.

طرح نامگذاری هفته اصفهان آبان ۱۳۸۴ در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر به تصویب رسید.

شیخ بهاالدین محمد العاملی مشهور به شیخ بهایی یکی از چهره‌های ملی و بین المللی است، او علاوه بر علوم شرعی در ریاضیات، فیزیک، هندسه، مکانیک و نجوم هم تبحر داشت.

شیخ بهایی در سال ۱۰۳۰ هجری قمری در اصفهان رحلت کرد و بنا به وصیتش در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

دیگر خبرها

  • معرفی جزییات برنامه های هفته فرهنگی اصفهان
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • تاکید بر نقش مجالس ایران و پاکستان در تسریع ارتقای روابط فیمابین
  • تأکید رئیسی بر نقش مجالس ایران و پاکستان در ارتقای روابط
  • اعتبارمداح برای مجالس مومنین است
  • گناه فرشته یا گناه شهاب حسینی، لادن مستوفی، امیر آقایی و ...
  • ۴۰۰ زائر کهگیلویه و بویراحمدی به عتبات عالیات اعزام شدند
  • اعزام ۷ کاروان عتبات عالیات عراق از کهگیلویه و بویراحمد