Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@20:19:41 GMT

اهمیت عضویت در شانگهای

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۶۵۵۱

گزاره‌های مهمی در ارتباط با پیمان شانگهای وجود دارد که می‌بایست از منظر تحلیلی آنها را بررسی کرد. در وهله نخست باید به این نکته اشاره کرد که این پیمان منطقه‌ای در سال‌های ابتدای قرن21 و حوادث پس از 11سپتامبر و گسترش رویکردهای افراطی و  تروریستی گروه‌های سلفی تشکیل شده است. با توجه به اینکه بخشی از کانون‌های اصلی رویکردهای افراطی سلفی در آسیای میانه، چچن و به صورت بالقوه در استان سین‌کیانگ چین وجود داشت، این پیمان‌نامه در آغاز بر اساس رویکردهای امنیتی و سیاسی تشکیل شد تا راهکارهایی برای مقابله با این رویکردهای تروریستی پیدا کند و آنها را به کار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سال‌های بعد، آرام‌آرام وجه بارز این پیمان بر اساس افکار چین برای احیای جاده ابریشم که در فضای رسانه‌ای با عنوان ایده «کمربند و جاده»مطرح شده بود، نقش این سازمان به عنوان عاملی برای گسترش نفوذ اقتصادی چین از غرب چین به غرب جهان تغییر حالت پیدا کرد. واقعیات تحلیلی نشان می‌دهد که بین چین و امریکا در نواحی شرقی چین (قسمت آسیاپاسیفیک و دریای چین جنوبی) همواره ظرفیت بروز کنش و واکنش سخت سیاسی و نظامی وجود داشته است. واقعیت‌هایی که امروز نیز نشانه‌های آن کاملا پدیدار شده و امریکا از طریق انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای با استرالیا و انگلیس تلاش می‌کند، کانون‌های آن را به نفع خود مستحکم کند. بنابراین چین از طریق ارتباط غرب چین با غرب عالم تلاش می‌کند، ظرفیت‌های ویژه‌ای را برای خود در این رویارویی ایجاد کند. این روند بر اهمیت پیمان منطقه‌ای شانگهای و تقویت ابعاد اقتصادی آن افزود . و اما ایران نیز از سال 2005 همواره درخواست برای عضویت دایم در این سازمان را مطرح کرده، ولی این روند عضویت دایم بنا به دلایلی هرگز محقق نشد. امسال با توجه به تحولات افغانستان از یک طرف و همچنین انعقاد سند همکاری 25ساله با چین و روابط راهبردی با روسیه از سوی دیگر، شرایطی ایجاد شد تا ایران به عضویت دایم این پیمان درآید. باید توجه داشت که بیش از 40درصد جمعیت دنیا با حضور 2کشور پرجمعیت جهان (چین و هند) عضو این پیمان هستند. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از مساحت جهان در این منطقه قرار دارد. کشورهایی مانند روسیه، هند، پاکستان، ایران، قزاقستان و... همگی کشورهایی دارای وسعت‌هایی بالا هستند که اغلب از نقش استراتژیک نیز در آسیا و اوراسیا برخوردارند. باید به این نکته هم توجه کرد که بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر انرژی (ایران و روسیه...) در این منطقه عضو هستند. همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی (هند، چین و...) نیز عضو این پیمان‌نامه هستند.یعنی مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بزرگ انرژی در این منطقه حضور دارند. ضمن اینکه مجموعه تجارت اعضا در تجارت بین‌المللی، اعداد و ارقامی حول و حوش سه هزار میلیارد دلار است که ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ویژه‌ای را به این منطقه می‌بخشد. 

بر اساس ارزیابی‌های تحلیلی آینده اقتصاد جهان در آسیا خواهد بود و در چشم‌انداز کشورهای نخست و دوم اقتصاد جهان (چین و هند) عضو این سازمان هستند. وقتی مجموعه این داده‌های اطلاعاتی را در کنار هم قرار می‌دهیم، تصویری از یک پازل مشخص را در بخش‌های امنیتی و اقتصادی نمایان می‌کند که می‌تواند دورنمای روشنی را پیش روی اعضا بگشاید. از منظر ایران اما پیوستن به یک چنین سازمانی یک پوئن است. با توجه به اینکه ایران طی 4دهه گذشته نتوانسته در هیچ سازمان بین‌المللی موثری عضویت پیدا کند، این عضویت، امتیازات بالقوه مناسبی را برای ایران ایجاد می‌کند. برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها نیازمند برخی اقدامات تکمیلی هستیم تا بتوانیم دستاوردهای افزون‌تری کسب کنیم. موضوع مهم دیگر برای ایران آن است که برخی کشورها در پیمان شانگهای وجود دارند که به نوعی با هم دارای تعارض منافع سیاسی و اقتصادی دارند. از جمله هند-چین، هند-روسیه، پاکستان-هند و... کشورهایی هستند که در هر کدام مشکلاتی با یکدیگر دارند. این اتمسفر، فرصتی را برای سایر کشورهای عضو ایجاد می‌کند تا بتوانند از حفره‌های موجود در میان مناسبات ارتباطی اعضا استفاده کنند. ایران نه با هند، نه با روسیه و نه با چین مشکلی ندارد و می‌تواند نقش کانون ارتباطی را برای این کشورها ایفا کند. اما مهم‌ترین گزاره برای ایران در شرایط فعلی حل معضلات برآمده از تحریم‌های اقتصادی است. ایران در ارتباط با تحریم‌ها نیز 2سناریو را برای خود تعریف کرده است. نخست اینکه راهکاری پیدا کند که از طریق مذاکره و گفت‌وگو بتواند تحریم‌ها را لغو کند. برای این راهبرد عضویت در شانگهای با توجه به حضور چین و روسیه به عنوان 2عضو کلیدی گفت‌وگوهای هسته‌ای با کشورهای 1+4 و امریکا می‌تواند تاثیرگذار باشد. راهبرد دیگر ایران در مواجهه با تحریم‌ها آن است که در صورت تداوم تحریم‌ها ایران به دنبال خنثی‌سازی اثرات تحریم‌ها است. در این صورت هم عضویت در شانگهای تاثیرات مثبتی دارد. به مجموعه این گزاره‌ها باید قرار داشتن 2 عضو از کشورهای عضو شانگهای در شورای امنیت سازمان ملل متحد و قرار داشتن 4قدرت هسته‌ای جهان در این سازمان را نیز افزود. بعد از این مرحله، نوبت ایران است که تلاش کند، مجموعه بالقوه دستاوردهای احصا شده که نتیجه سال‌ها فعالیت، تلاش و مذاکره است را به صورت بالفعل درآورد و آنها را در راستای تامین منافع حداکثری ملی خود به کار بگیرد.

تعادل

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۶۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟

بحث بر سر موضوع تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه، واکاوی اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان و تنش های منطقه از جمله موضوعاتی هستند که مطبوعات به آن‌ها پرداخته اند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بحث بر سر موضوع تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه، واکاوی اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان و  تنش های منطقه از جمله موضوعاتی هستند که مطبوعات به آن‌ها پرداخته اند.

همشهری نوشت: چرا نباید شنبه قرمز شود؟ ️این روزنامه همزمان با داغ شدن موضوع تعطیلی شنبه، به بررسی این که «چرا شنبه نباید قرمز شود؟» پرداخته است. رویکرد کلی گزارش روزنامه روی این موضوع است که کارشناسان تاکید دارند در تعطیل‌شدن پنجشنبه‌ها صرفا نباید ابعاد اقتصادی موضوع مورد توجه قرار گیرد و هواداران تعطیلی شنبه از تکنیک جنگ شناختی استفاده می کنند. همچنین باور دارد عموم مردم به تعطیلی پنج شنبه تمایل دارند. اما دلایلی مانند افزایش هزینه‌های تولید، تفاوت سهم تجارت خارجی کشورهای اسلامی و دیگر کشورها در ایران، پدیده تجارت مجازی و کاهش فرایندهای بروکراتیک و عدم اقبال عمومی و... را نیز مطرح می کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، نیز در تیتر یک خود به تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؟ پرداخته اما رویکرد کلی آن بررسی این مسئله است که «چرا تعطیلی شنبه ضروری است؟» به عقیده روزنامه مطالبه مردم و فعالان اقتصادی مشترک است و بر اساس نظر سنجی معتقد است که بیش ‌از 90درصد شرکت‌‌کننده‌ها –همسو با فعالان اقتصادی- خواستار تعطیلی شنبه هستند. با ارجاع به مطالعات خود مسیر احیای مسافرت‌ها با هدف کمک به رشد اقتصادی و بهبود سلامت روانی مردم را «افزایش و توزیع منظم تعطیلات از طریق آخرهفته 2 روزه» معرفی کرده است. در آخر توصیه کرده دولت و مجلس «انتخاب روز دوم مطلوب جامعه» یعنی شنبه را مدنظر داشته باشند.

«عمق بخشی به یک رابطه راهبردی» عنوان سرمقاله روزنامه خراسان است که به واکاوی اهمیت سفر رئیسی به پاکستان پرداخته و معتقد است دو کشور نیاز های متقابلی دارند که باید از آن استفاده کافی را کرد. همچنین بهشتی پور کارشناس مطرح روابط بین الملل نیز در صفحه آخر این روزنامه درباره اهمیت این سفر معتقد است باید«دید آقای رئیسی و تیم همراه چقدر می توانند پاکستانی ها را به همکاری های امنیتی در مقابله با «تروریست های ابزاری» بین دو طرف ترغیب کنند» همچنین با اشاره به سفر اردوغان به بغداد معتقد است. تحرکات در اسلام آباد و بغداد می تواند بر شکل دهی به همکاری های تازه در سطح خاورمیانه تاثیرگذار باشد.

روزنامه آرمان امروز، در سرمقاله امروز خود با عنوان «مدیریت تنش» مانند شماره های چند روز قبل خود به تنش های منطقه پرداخته است. این روزنامه بر این باور است که می توان گفت که ایران هنوز دست بالا را دارد. زیرا برای یک رژیم اتمی که این سلاح غیر متعارف را برای بازدارندگی تولید کرده این هجمه سنگین بوده است. در ادامه تحلیل می کند که اسرائیل آن کمبود را در سوریه و لبنان جبران می کند و با حملات متعدد آن بازدارندگی را که ایران می خواست به دست آورد، در حال خنثی سازی‌ است. همچنین معتقد است که «دیپلماسی با امریکا در این بحران چند هفته ای جواب داده و باید ادامه داشته باشد و سرعت بگیرد و تا انتخابات تحریمها لغو شود.»

روزنامه هم میهن نیز در یادداشتی با عنوان «مسئولیت بپذیرید» با اشاره به اظهارات جدید رئیس قوه قضائیه به ماجرای حجاب پرداخته است اما تصریح می کند که بحث بر سر این نیست که تصمیم سران قوای قضائیه و مجریه درست بوده یا نه! بلکه از رئیسی انتقاد کرده است که حاضر نیست پای تصمیم درست یا نادرست مشترک خود با رئیس قوه‌قضائیه برای احیای گشت ارشاد بایستد و به تعبیر محسنی‌اژه‌ای، بازی «کی بود، کی بود، من نبودم!» راه انداخته است.

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «خودروساز بی‌انصاف اشک مردم را درآورد» به ادامه ناراضی‌تراشی خودروسازان بی‌کیفیت‌ساز و گران‌فروش اشاره کرده‌است. همچنین با اشاره به گزاره رایج «بازار خودرو صاحب ندارد» می گوید این بازار اتفاقاً صاحب دارد، اما اینکه چه کسانی صاحب آن هستند، باید مورد تأمل قرار گیرد. همچنین به فیلم لحظه گریه و اعتراض ثبت‌نام‌کنندگان پژوپارس اشاره می کند که در فضای مجازی منتشر شده است و بر این باور است بخش عمده این ماجرا به اختلاف سازمان استاندارد و ایران خودرو بازمی گردد و می نویسد«این افزایش قیمت نجومی در حالی است که حتی یک امتیاز جدید روی این خودرو نصب نشده است» خودرویی که در پاس‌کردن استاندارد‌های هشتادوپنج‌گانه خود عاجز بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد قزاقستان شد
  • درخشش بانوی کماندار یزدی در مسابقات تیراندازی با کمان شانگهای چین
  • حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای
  • حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • اهمیت و ضرورت های راه آهن ایران ارمنستان
  • رکورد تیمی ریکرو ایران شکست
  • کاپ جهانی شانگهای| نتایج دور از انتظار کمانداران ایران در دور مقدماتی
  • راه‌یابی به المپیک هدف ماست/می‌دانم در ایران والیبال اهمیت دارد
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟