Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:40:24 GMT

بازسازی قنوات در خراسان جنوبی سرعت می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۶۵۵۸

بازسازی قنوات در خراسان جنوبی سرعت می‌گیرد

حمید ملانوری روز یکشنبه در اولین نشست ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان خراسان جنوبی که در راستای تحقق مصوبه سفر استانی رییس جمهوری تشکیل شد، اظهار داشت: یکی از مطمئن‌ترین و پایدارترین منابع آبی در استان‌های کویری از جمله استان خراسان جنوبی قنات است که با توجه اهمیت قنوات باید در مدیریت آن دقت لازم را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از مجموع ۶ هزار و ۹۴۷ قنات شناسایی شده در خراسان جنوبی، ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه استحصال آب را داریم که عدد بالایی است و از جهتی یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین منابع آبی در منطقه است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید بهره‌برداری از آب قنوات به دلیل کیفیت بالای آن افزایش یابد و از آن استفاده بهتری داشته باشیم گفت: در سنوات گذشته نتوانسته‌ایم به اندازه‌ای که قنوات استان تخریب شده‌اند، نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام کنیم و برخی قنوات هنوز به چرخه تولید بازنگشته‌اند.

وی عنوان کرد: در سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی تاکید شد که باید به عنوان یک اقدام جدی ستاد مرمت قنوات در استان به ریاست استاندار و با کمک دستگاه‌های متولی تشکیل شود تا کار احیا و مرمت قنوات سرعت و قوت گیرد، البته همه ساله مرمت قنوات استان انجام می‌شد اما سرعت و دقت کار در این ستاد خیلی مهم است.

ملانوری گفت: نکته‌ای که رییس جمهوری در دیدار با نخبگان تاکید کردند این بود که قنوات به عنوان ظرفیتی که توسط پیشینیان ما احداث شده و الان به هر دلیلی آبدهی آن کم یا خشک شده، باید به این زیرساخت کمک شود تا به حوزه تولید آب برگردد.

وی افزود: تاکید رییس جمهوری این بود که در حوزه تولید آب و منابع آبی از ظرفیت‌های موجود از جمله قنوات که به هر دلیل بهره‌برداری لازم را از آن نداریم، باید دوباره احیا و استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بعد از سفر رییس جمهوری نیز تاکید شد که علاوه بر احیا و بازسازی قنوات باید در زمینه مدیریت این سازه‌ها به صورت جدی ورود پیدا کنیم، به همین دلیل این ستاد به عنوان ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی انتخاب و تشکیل شد.

وی تصریح کرد: امروز به عنوان اولین جلسه باید تشکیلات ستاد را قطعی کنیم تا راه‌اندازی شود و هرچه سریعتر به اهداف ستاد برسیم.

ملانوری با تاکید بر اینکه براساس سه موضوع مهم باید در این ستاد اهداف، وظایف و مسوولیت هر دستگاه مشخص شود گفت: موضوع اول حفاظت از قنوات است که باید در قالب اقدامات پیشگیرانه قنوات مدیریت شود تا دچار تخریب از جمله سیل خوردگی نشود.

وی بیان کرد: موضوع سوم بازسازی و احیا است و موضوع سوم مدیریت کلی قنوات است که در راستای استفاده بهینه از آب باید این تشکیلات و اهداف در سازمان جهاد کشاورزی دنبال شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ایجاد تشکیلات و تعداد زیادی از افراد دور هم نشستن دردی از مردم دوا نمی‌‎کند لذا باید به دنبال کار عملیاتی در این ستاد باشیم و در چند ماه آینده اقدام جدی در زمینه مرمت قنوات انجام دهیم و گرنه صرف تشکیل ستاد که دردی از مردم دوا نمی‌کند.

وی گفت: کار عملیاتی و شناسایی و احیای قنوات باید هرچه زودتر در استان آغاز شود و نباید کار ستاد به سال آینده موکول شود چرا که هدف ما سرعت کار است.

وی اظهار داشت: اعتباری در زمینه مرز و مسائل امنیتی داریم که این اعتبار برای مرمت قنوات اختصاص خواهد یافت، چرا که احیای قنوات روستاهای حاشیه مرز در راستای تامین آب و ماندگاری جمعیت در این مناطق برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به این موضوع توجه جدی خواهیم داشت.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۸۶۹ منبع آبی کشاورزی وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه هستند.

اکبری محمدی افزود: سالانه در مجموع ۸۳۲ میلیون متر مکعب از منابع آبی بخش کشاورزی استان استحصال می‌شود که از این حجم، ۵۸۵ میلیون متر مکعب از چاه‌ها، ۲۰۹ میلیون متر مکعب از قنوات و ۳۸ میلیون متر مکعب از طریق چشمه تامین می‌شود.

وی با اشاره به کیفیت بالای آب برداشتی از چشمه‌ها و قنوات خراسان جنوبی نسبت به چاه‌ها، گفت: تعداد ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که از این تعداد خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات رتبه اول را در سطح کشور دارد.

محمدی ادامه داد: ما معتقدیم که بیش از هشت هزار قنات در استان داریم که در حال شناسایی و شناسنامه دار کردن بقیه قنوات هستیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اطلاعات مکانی ۶ هزار و ۳۰ رشته قنات در استان ثبت و شناسنامه دار شدند، اظهارداشت: شهرستان بیرجند با هزار و ۸۷۵ رشته قنات، رتبه اول تعداد قنوات را در استان دارد.

وی عنوان کرد: به طور متوسط هر رشته قنات در استان حدود یک لیتر بر ثانبه آبدهی دارد و بیش از ۶۰ درصد قنوات استان دارای آب شرب و آشامیدنی و با کیفیت بالا هستند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مزایای قنوات نسبت به چاه‌های عمیق، گفت: قنات به هیچ وجه باعث افت آب‌های زیرزمینی و کاهش سطح آبدهی دشت‌ها نمی‌شوند و از طرفی قنات بهترین مدل برای طرح سازگاری با کم آبی است.

محمدی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ سال قبل تمام آب شرب و کشاورزی خراسان جنوبی از طریق قنوات و چشمه تامین می‌شد، گفت: چاه‌های عمیق و نیمه عمیق باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی قنوات شدند.

وی با بیان اینکه انجمن صنفی مقنی‌ها در استان در حال شکل گیری است، گفت: آموزش به مقنی‌ها و افزایش تعداد آنها از موضوعاتی است که در طرح احیای قنوات باید به آن توجه شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به خسارت ۵۰ میلیارد تومانی سیل بهار امسال به بخش کشاورزی و قنوات استان، گفت: طرح پیشگیری از سیل زدگی قنوات در صورتی که تصویب شود می‌توان در کمتر از پنج سال تمام قنوات استان را در برابر سیل ایمن کرد.

محمدی با اشاره به اینکه امسال ۱۴۷ رشته قنات در استان سیل خورد که از این تعداد ۳۲ مورد به طور کامل مسدود شدند، گفت: تاکنون ۳۰ رشته قنات باز شده و ۲ مورد دیگر هنوز درگیر باز کردن مسیر مسدود شده آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه طول قنوات استان در مجموع ۴ هزار کیلومتر است که بیش از ۲۵ درصد آن احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است، گفت: حدود ۳ هزار و ۵۱۷ رشته قنات در استان حداقل یک مرتبه مرمت شدند.

محمدی اظهار داشت: در مجموع حدود هزار و ۵۶ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات استان مورد نیاز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم گفت: ما رتبه اول قنوات کشور را در استان داریم که مرمت همه قنوات نیازمند اعتبار کلان و زمان‌بر است پس نیاز است که مرمت قنوات براساس کاربری شرب و کشاورزی، جمعیت برخوردار و مشارکت مردم اولویت‌بندی است.

 حسن اکبری افزود حفظ قنوات هم مهم است که باید جهاد کشاورزی اطلاعات لازم در خصوص حریم قنوات را به دستگاه‌های اجرایی بدهد تا به دلیل توسعه استان، جاده سازی، ساخت و ساز و معادن از تخریب آن جلوگیری شود.

وی افزود: مشارکت مردم در مرمت قنوات و پایداری آن هم خیلی مهم است.

رییس بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: بسیج سازندگی از سال ۱۳۸۸ در زمینه مرمت قنوات خراسان جنوبی ورود پیدا کرده است.

مهدی هنری با بیان اینکه در حال حاضر هم ۸۰ درصد بازسازی قنوات خراسان جنوبی توسط مجموعه بسیج سازندگی مدیریت می‌شود، اضافه کرد: حفاظت از قنوات باید در اولویت قرار گیرد و در کنار بازسازی به آن توجه جدی شود و این اقدام با هزینه‌های بسیار پایین امکان پذیر است

 وی تاکید بر اینکه مشارکت مردم به عنوان بهره‎بردار در مرمت قنوات خیلی مهم است و باعث کاهش هزینه‌های دولتی می‌شود، اضافه کرد: طرح مطالعاتی و برآورد هزینه‌های مرمت هر قنات باید به صورت میدانی و با حضور خود مقنی‌ها انجام شود که این بازدید نیاز به اعتبار زیادی نیست.

هنری ادامه داد: نظارت جدی توسط دستگاه‌های اجرایی در مرمت قنوات در کیفیت اجرای آن خیلی مهم و مورد تاکید است، بیشتر افرادی که در زمینه مرمت قنوات استان بکارگیری می‌شود به دلیل سختی کار، افغانه هستند که باید در این خصوص با آموزش‌های لازم از نیروی بومی استفاده شود.

وی عنوان کرد: با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی، مشارکت مجموعه‌های خیرین هم در مرمت قنوات ضروری است که مرمت تعدادی از قنوات استان را با حضور خیرین داشته‌ایم و تمایل خیرین در چند سال اخیر برای مرمت قنوات افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: مشارکت مردم در مرمت قنوات مهم است، در راستای حفاظت از قنوات باید حریم آبی و ساختمان قنوات برای جلوگیری از تخریب در ساخت و سازها به همه دستگاه‌های اجرایی و عمرانی ارسال شود.

علیرضا نصرآبادی افزود: آموزش‌های لازم باید به مقنی‌ها داده شود و باید پیگیری شود تا ردیف بودجه مستقلی برای مرمت قنوات در بودجه هفتم توسعه دیده شود تا دغدغه محل تامین اعتبار مرمت قنوات را نداشته باشیم.

سرپرست آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: در شیوه نامه ستاد نقش و مشارکت مالکین در مرمت، حفاظت و صیانت از قنوات کمتر دیده شده و هرچه مالکین در این زمینه نقش پررنگ‌تری داشته باشند، در حفظ و صیانت مثمر ثمر خواهد بود.

سعید سروی افزود: اگر در این ستاد، صرف بازسای و مرمت قنوات باشد و در مظهر قنات اتفاقی نیفتد، قابل دفاع است اما افزایش طول قنات و کف شکنی تبعات و نزاع اجتماعی را به دنبال خواهد دشت.

 رییس سازمان برنامه وبودجه خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد آب کشاورزی از قنوات تامین می‌شود باید یک هدف گزاری داشته باشیم که با اقداماتی که می‌خواهیم انجام دهیم به دنبال چقدر افزیش دبی آب قنوات هستیم.

مجید پورعیسی افزود: تامین اعتبار قنوات باید در برنامه هفتم توسعه را پیگیری کنیم تا اهداف ستاد بدون دغدغه دنبال شود.

وی بیان کرد: برخی دستگاه‌ها از جمله اوقاف و امور خیریه که از آب قنوات منتفع هستند هم باید در این زمینه وارد گود شوند، دستگاه‌های حمایتی مختلف هم با توجه به کمبود اعتبار می‌توانند در مرمت قنوات استان کمک کننده باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم گفت:  باید روی موضوع مدیریت قنوات بیشتر از گذشته برنامه‌ریزی و کار کنیم.

محمد فرهادی افزود: باید برنامه‌ریزی به گونه انجام شود که  تولید آب باکیفیت از قنوات نقش موثری در افزایش تولید محصولات کشاورزی و ارزش افزوده آب برای کشاورزان داشته باشد.

ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی در راستای تحقق مصوبه سفر استانی رییس جمهوری و با هدف تعیین راهبردهای ستاد و نیز تکالیف دستگاه‌های متولی در این زمینه به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با ۱۱ عضو اصلی تشکیل شد.

در این جلسه استاندار خراسان جنوبی به عنوان رییس ستاد، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار به عنوان جانشین ستاد و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان دبیر ستاد و اداره کل منابع طبیعی و آبخییزداری، شرکت آب منطقه ای، نظام مهندسی کشاورزی، بسیج سازندگی، اداره کل فنی و حرفه ای، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری و یک نفر نخبه دانشگاهی به انتخاب رییس دانشگاه بیرجند به عنوان اعضای اصلی این ستاد مشخص شدند.

همچنین تشکیل سه کارگروه از جمله "آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت" با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه "بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی" با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه "مدیریت قنوات" با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این ستاد تصویب و مقرر شد که مدیران این کارگروه‌ها شیوه اجرا را طی هفته آینده به ستاد ارائه کنند تا به تصویب برسد.

مقرر شد که ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی هفته آینده نیز تشکیل جلسه دهد تا با اصلاح شیوه‌نامه، به زودی فعالیت عمرانی در زمینه مرمت و بازسازی قنوات خراسان جنوبی شروع شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی حمید ملانوری سید ابراهیم رییسی قنوات خراسان جنوبی پروندهٔ خبری خراسان جنوبی مقصد سومین سفر رئیس‌جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی حمید ملانوری سید ابراهیم رییسی وزارت جهاد کشاورزی حمید ملانوری سید ابراهیم رییسی قنوات خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی کشاورزی خراسان جنوبی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت قنوات خراسان جنوبی رشته قنات در استان میلیون متر مکعب مرمت قنوات استان خراسان جنوبی مرمت قنوات بازسازی قنوات مرمت قنوات زمینه مرمت بسیج سازندگی برنامه ریزی مشارکت مردم رییس جمهوری داشته باشیم دستگاه ها ستاد احیا منابع آبی خیلی مهم ۶ هزار مقنی ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۶۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در دیدار با رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گفت: ایجاد امکانات بهداشتی برای زائران، حفظ و نگهداری اماکن ایجاد شده، هدایت کمک‌های مردمی به سمتی که مورد نیاز اماکن مقدسه است و آگاه‌سازی مردم از فعالیت‌های انجام شده از جمله مواردی که است که بیش از پیش باید به آن توجه شود.


حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: هدف اصلی ستاد بازسازی عتبات عالیات نه تنها بازسازی ساختمان‌ها و اماکن متبرکه، بلکه مهم‌ترین راهبرد و نگاه اصلی این ستاد، احیای امر اهل‌بیت (ع) عصمت و طهارت است.


رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان هم در حاشیه این دیدار با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نذورات جمع آوری شده ویژه بازسازی عتبات عالیات در استان اصفهان گفت: تکمیل صحن حضرت زینب (س) برای سال آینده به نقطه خوبی می‌رسد و ۱۲۰ هزار نفر را حداقل کنار حرم امام حسین (ع) می‌تواند اسکان دهد.
جعفر عسگری با اشاره به اینکه این استان در چهار طرح اصلی و بزرگ در عتبات عالیات

حضوری فعال دارد، افزود: تکمیل صحن حضرت زینب (س) در کربلا، ساخت صحن حضرت امام باقر (ع) در کاظمین، ساخت نیم ضریح امام حسین (ع) و طرح توسعه حضرت سلمان فارسی در مدائن این چهار طرح هستند.

دیگر خبرها

  • وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم
  • رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا
  • مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود
  • بارش‌های رگباری نیمه جنوبی خراسان رضوی را فرا می‌گیرد
  • انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات
  • لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات در بارندگی‌ها
  • لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات دربارندگی‌ها
  • ۷۰ درصد بودجه سازمان پایانه‌ها صرف مرمت و بازسازی می‌شود
  • ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی
  • بیش از ۹ هزار کیلومتر ایل راه در خراسان جنوبی مرمت شد