Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@07:51:13 GMT

آیا "چشم زخم" حقیقت دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۷۸۸۵

ظاهراً از روایات بر می‌آید "چشم زخم" ارتباطی با صفات و ویژگی‌های افراد ندارد بلکه ممکن است این مسئله در همگان به صورت نسبی وجود داشته باشد. ناطقان: یکی از باور‌های قدیمی که همواره در بین اکثر ملت‌ها رواج داشته، مسئله "چشم زخم" یا به اصطلاح "چشم زدن" است. با وجود آنکه دلایل علمیِ متقنی درباره "چشم زخم" کشف نشده، اما در فرهنگ جوامع به عنوان نیرویی ماوراء الطبیعه و شوم شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما این امر مورد تأیید خداوند در دین مبین اسلام قرار گرفت، همچنان که در آیه ۵۱ سوره قلم خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله از چشم زخم کافران خبر داده، فرمود « وَ إِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ »؛ یعنی و کافران زمانی که قرآن را شنیدند، نزدیک بود تو را با چشمانشان بلغزانند [و از پای درآورند]و می‌گویند: بی‌تردید او دیوانه است.

همچنین روایات متعددی در تأیید "چشم زخم" در منابع روایی ما وجود دارد؛ امیرالمؤمنین علیه‌السلام آن را از حقایق نظام عالم معرفی کرده، می‌فرماید « الْعَیْنُ حَقٌّ ». یعنی چشم‌زخم حق است.

یا در حدیثی قابل تأمل صفوان از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند «اگر گور‌ها را براى شما بشکافند، البته بنگرید که بیشتر مرده‏‌هاى شما براى چشم زدن مردند، زیرا اثر چشم، حق است»؛ لَوْ نُبِشَ لَکُمْ عَنِ الْقُبُورِ لَرَأَیْتُمْ أَنَّ أَکْثَرَ مَوْتَاهُمْ بِالْعَیْنِ لِأَنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ.

این حدیث امام تصریح دارد اکثر مردگان بر اثر چشم زخم بر گور‌ها آرمیدند. بعد حضرت در ادامه و در بیان راهکار دفع چشم زخم فرمود «بدان که رسول خدا فرمود: چشم اثر دارد و هر که خوشش آید از چیزى که برادرش دارد، باید در باره آن خدا را بیاد آورد، که با یاد خدا زیانى بدان نرساند.»

أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فِی ذَلِکَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَکَرَ اللَّهَ لَمْ یَضُرَّه‏. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏۶۰، ص: ۲۵) همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره راهکار پیشگیری از چشم زخم فرمود « اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَةِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ » یعنی هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛ زیرا چشم زخم واقعیت دارد.

ظاهراً از روایات بر می‌آید "چشم زخم" ارتباطی با صفات و ویژگی‌های افراد ندارد بلکه ممکن است این مسئله در همگان به صورت نسبی وجود داشته باشد، همچنان که به تصریح روایت نبوی، حتی فرد خودش را هم ممکن است چشم بزند. در این صورت باید مقدم بر هر کاری بر آن نعمت شکر بر جای بیاورد و دعای خیر کند.

با این حساب، ضروری است یکسری اقدامات پیشگیرانه داشت و تا جای ممکن فرد خود و خانواده خود را در معرض نگاه دیگران قرار ندهد. متأسفانه در عصر حاضر و با گسترش شبکه‌های مجازی شاهدیم افراد بی‌مهابا و بی‌واهمه عکس خانواده خویش را به اشتراک می‌گذارند.

این امر سوای از اینکه از جهت اخلاقی و گاهی از لحاظ حقوقی مسئله‌دار است، موجب جلب توجه ده‌ها یا صد‌ها و یا میلیون‌ها کاربر فضای مجازی می‌شود و ممکن است خطراتی مثل چشم زخم را به همراه داشته باشد. دور نیست اکثر حوادثی که متوجه ما و خانواده‌مان می‌شود، ریشه در همین سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌ها و عدم توجه به این باور‌های حقیقی دارد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: چشم زخم ، حقیقت ، روابات

منبع: ناطقان

کلیدواژه: چشم زخم حقیقت چشم زخم ال ع ی ن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۷۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه سهام ۶ همتی سرخآبی‌ها در فرابورس

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بخش خبر 14 شبکه خبر در ارتباط تلفنی با وزیر اقتصاد ، موضوع عرضه سهام دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در فرابورس را بررسی کرد.

مجری: مزایده رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس امروز در بازار پایه فرابورس انجام شد طبق اعلام فرابورس به طور رسمی خرید ۸۵ درصد از سهام سرخآبی‌ها از سوی خریداران قطعی شد حالا برای اطلاع از جزئیات این موضوع و مراحلی که برای نهایی شدن این مزایده مانده گفتگوی می‌کنم با وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواهش می‌کنم بفرمایید که دو تیم استقلال و پرسپولیس به کدام خریداران واگذار شد؟

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارتباط تصویری با این بخش خبری گفت: امروز ۸۵ درصد سهام دو باشگاه پرطرفدار و مردمی استقلال و پرسپولیس در فرابورس ایران به بخش غیردولتی واگذار شد سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که هر دو باشگاه متأسفانه به جهت عدم رعایت بعضی از ضوابط کنفدراسیون فوتبال آسیا دچار محرومیت‌هایی شده بودند در همان سال ۱۴۰۰ ستادی به عنوان هماهنگی اجرایی سازی واگذاری دو باشگاه فیمابین وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی به نمایندگی از ما و همچنین سازمان بورس اوراق بهادار تشکیل شد و در همان سال ۱۴۰۰ اسفندماه اولین گام در این حوزه برداشته شد بعد از ۳ دوره، دولت‌هایی که تلاش ناکامی در این زمینه داشتند از سال ۱۳۷۶ تا آن زمان در اسفند ۱۴۰۰ با حضور حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران افزایش سرمایه‌ی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان بورسی شدن از محل افزایش سرمایه بدون اینکه در واقع با سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت این دو باشگاه که باید اتحاد مالکیت آنها برای مراجع آسیایی حل و فصل می‌شد صورت بگیرد که با اقبال از سمت بخش خصوصی و تعاونی در گام‌های اول مواجه نشد، اما با توجه به پایان مهلتی که اِی. آف. سی برای ایران در نظر گرفته شده بود برای این دو باشگاه پرطرف و مردمی در انتهای سال گذشته ۱۴۰۲ تلاش شد که این بار از طریق مشارکت طلبیدن یک مجموعه مشترک یعنی کنسرسیومی از بانک‌های غیردولتی و کنسرسیومی از شرکت‌های صنایع پتروشیمی ذیل هلدینگ خلیج فارس این مسئله بتواند حل و فصل بشود و بحمدالله این اتفاق امروز صبح در فرابورس ایران محقق شد.

سؤال: آقای خاندوزی سهام این دو تا تیم به چه ارزشی واگذار شد در واقع قیمت هر سهم چقدر بود؟

خاندوزی: بله طبق اطلاعاتی که دوستان ما در فرابورس در اختیار قرار دادند ارزش نهایی سهام این دو باشگاه به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای سهام باشگاه استقلال و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس امروز نهایی شد و امیدوار هستیم که روز چهارشنبه در یک مراسم رسمی با حضور وزیر محترم ورزش و جوانان این قطعی سازی را اطلاع رسانی انجام بدهیم.

سؤال: آقای خاندوزی پرداختی‌ها به چه صورت واگذار می‌شود؟

خاندوزی: با توجه به اینکه ۱۰ درصد معامله باید به صورت حسه نقدی پرداخت بشود و ۹۰ درصد آن به صورت اقساطی اتفاق خواهد افتاد این بخش نقدی آن امروز قطعی شد بخش مربوط به اقساط آن طی مهلت‌های ۶ ماهه‌ای که هر دو کنسرسیوم هم بانکی و هم هلدینگی پتروشیمی خلیج فارس انجام خواهند داد رخ خواهد داد تلاش دولت در این مرحله این بود که در عین اینکه برای همیشه مسئله اتحاد مالکیت را حل و فصل می‌کند مسئله مدیریت اقتصادی، انضباط مالی، شفافیت عملکرد این دو باشگاه پرطرفدار و مردمی کشور را ما بتوانیم حل و فصل بکنیم از جمله اینکه بتوانیم در دورانی که توسط کنسرسیوم‌ها مدیریت خواهند شد زمینه را فراهم بکنیم تا زمانی درآمد پایدار ناشی از حق پخش آنها که خب مسئله را به شکل اساسی تری ان شاء‌الله در سال آینده حل و فصل خواهد کرد بتوان همزمان مسئله مربوط به جریمه آسیایی را تبدیل کرد این تهدید را به یک فرصتی برای اصلاح هم اقتصادی و مالی شرکت‌ها و هم حرفه‌ای و مدیریتی آنها.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!
  • جریان فیلمسازی مشکوک در خدمت صهیونیست‌ها
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمی ماند
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • دعوا بر سر دستمال ارزشمند لیونل مسی!
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • عرضه سهام ۶ همتی سرخآبی‌ها در فرابورس
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!