Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@06:42:11 GMT

«سنگبال» فیلمی تلخ و برگرفته از واقعیت است

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۷۹۹۸

«سنگبال» فیلمی تلخ و برگرفته از واقعیت است

آمین صحرایی می‌گوید اگر تنها یک نفر با دیدن «سنگبال» به این نتیجه برسد که رفتار و منش و خواست او پیش از این اشتباه بوده و باید حق هر انسانی را رعایت کرد و به آن احترام گذاشت، باعث خوشحالی من و همه عواملی است که برای ساخت فیلم زحمت کشیده‌اند.

به گزارش برنا، آمین صحرایی که دو فیلم «مرگ تدریجی» و «سنگبال» از او در بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» در حال اکران است، درباره فیلم کوتاه «سنگبال» به سایت هنروتجربه گفت: «سنگبال» پس از فیلم کوتاه «مرگ تدریجی» و در سال ۱۳۹۹ ساخته شد  و فضا، ژانر و موضوع این فیلم کاملا با «مرگ تدریجی» متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سنگبال» هم برگرفته از واقعیت است و با داستان آن را در اجتماع آشنا هستیم.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه «سنگبال» به سنت‌های اجتماع می‌پردازد اضافه کرد: موضوع فیلم درباره دخترانی است که زیر سن قانونی و به هر دلیلی اعم از مشکلات اقتصادی، تعصبات، سنت و … مجبور هستند ازدواج کنند. وقتی «سنگبال» روی میز تدوین بود مصادف شد با قتل ناراحت‌کننده و شوکه‌کننده رومینا اشرفی که به دست پدر خود به قتل رسید و من بیش از پیش مصمم شدم این قضیه را دنبال کنم و فیلم را نمایش بدهم.

او درباره انتخاب نقش اصلی «سنگبال» بیان کرد: برای بازیگر نقش دختربچه نزدیک یک ماه تست می‌گرفتیم و در نهایت رژینا میر سید برای فیلم انتخاب شد. رژینا میرسید بسیار با استعداد است و به خوبی توانست از پس نقش برآید.

صحرایی در پاسخ این سوال که چرا بازیگر نقش اصلی (رژینا میرسید) در فیلم لال است توضیح داد: نقش اصلی در این فیلم نماد دختران و انسان‌هایی است که جامعه، خانواده و شرایط آنها را لال کرده و نمی‌توانند حرف بزنند. در نهایت دختربچه فیلم، فارغ از مشکلات اطرافش در دنیای کودکانه خود با دیدن عکس‌های کتاب «جاناتان مرغ دریایی» فکر اوج گرفتن و پرواز را در سر دارد و می‌خواهد به سوی آرمانشهر خود پرواز کند اما فکر پرواز برای اون یعنی پرپر زدن بر روی زمین و مرگ.

کارگردان فیلم کوتاه «مرگ تدریجی» با بیان اینکه این فیلم یک تراژدی است و با یک پایان تلخ تمام می‌شود اظهار کرد: فیلم «سنگبال» با وجود آنکه تلخ و ناراحت کننده است اما دچار ممیزی نشد و خوشحالم «سنگبال» در همه جشنواره‌های ایران شرکت داشت و احساس می‌کنم ماموریت خودم را به درستی به انجام رسانده‌ام. اگر تنها یک نفر با دیدن «سنگبال» به این نتیجه برسد که رفتار و منش و خواست او پیش از این اشتباه بوده و باید حق هر انسانی را رعایت کرد و به آن احترام گذاشت، باعث خوشحالی من و همه عواملی است که برای ساخت فیلم زحمت کشیده‌اند.

صحرایی با اشاره به اینکه من دنبال ژانر خاصی نیستم و دوست دارم ژانرهای متفاوتی را تجربه کنم، افزود: در فیلم سومی که ساختم، «بمبئی» که به احتمال زیاد در جشنواره فیلم کوتاه امسال حضور دارد هم همین تجربه کردن را دنبال کرده‌ام و ژانری کاملا متفاوت با دو فیلم «مرگ تدریجی» و «سنگبال» دارد.

وی درباره بازخوردهای فیلم «سنگبال» توضیح داد: بسیاری از تماشاگرانی که فیلم را دیدند آن را دوست داشتند ولی برخی می‌گفتند فیلم سیاه‌نمایی کرده که من به این موضوع اعتقادی ندارم و معتقدم باید مسائل و مشکلات موجود را بدون روتوش گفت تا برای حل و برطرف کردن آن اقدام کرد. پنهان کردن و نشان ندادن سیاهی‌ها تنها به گسترش مشکل دامن می‌زند. ازدواج زیر سن قانونی و پدرسالاری در جامعه ما وجود دارد و این موضوع را نباید مخفی و نگفته باقی گذاشت.

کارگردان «مرگ تدریجی» در پاسخ این سوال که شناخت کارگردان از مسائل فنی فیلم چقدر به بالارفتن کیفیت نهایی کمک می‌کند، اظهار کرد: قطعا هرچقدر فیلمساز با مسائل فنی آشنا باشد می‌تواند به بالارفتن کیفیت فیلم کمک کند. من با صداگذاری و تدوین آشنایی دارم اما ترجیح می‌دهم این دو تخصص را کسی کار کند که در این زمینه حرفه‌ای است. تدوینگر، کارگردان دوم فیلم است و من شانس این را داشتم با تدوینگران خیلی خوبی کار کنم و  خوشحالم «مرگ تدریجی» جایزه بهترین تدوین جشنواره رضوی را از آن خود کرد.

آمین صحرایی در انتها درباره اکران دو فیلم کوتاه خود در سینماهای «هنروتجربه» گفت: «هنروتجربه» در زمینه اکران فیلم‌های کوتاه بسیار موفق عمل کرده و خیلی خوشحالم بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده سینماها رفته و مخاطبین علاقه‌مند می‌توانند فیلم‌هایی را که با عشق و علاقه ساخته‌ایم را بر پرده سینماها ببینند. حمایت «هنروتجربه» برای همه بچه‌هایی که فیلم کوتاه می‌سازنند انگیزه بسیار بالایی می‌دهد و دوستان دیگرم که در «شکست زمان» فیلم دارند خیلی خوشحالند و انگیزه زیادی گرفتند که کار بعدی خود را بسازند و بازهم فیلم‌های خود را اکران کنند. فیلم همانند فرزند ما است و غرض از ساختن هر فیلمی که خلق می‌شود، دیده شدن آن توسط مخاطبین بر پرده نقره‌ای سینما است. «هنروتجربه» تنها جایی است که این فرصت مهم را به فیلم‌سازان فیلم کوتاه و اصولا فیلم‌سازان مستقل و تجربه‌گرا می‌دهد تا فیلم‌های خود را اکران کنند.

لازم به ذکر است بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» شامل ۶ فیلم کوتاه «خراش» اثر مجید امینی، «مرگ تدریجی» اثر آمین صحرایی، «آداپت» اثر کمال کچوئیان، «ورای سکوت» اثر آذر تجلی، «سنگبال» اثر آمین صحرایی و «فیلمرغ» اثر امیرمسعود سهیلی است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مشکلات ازدواج قتل پدر خانواده زمین ایران ساخت فیلم جشنواره فیلم کوتاه جامعه عشق و علاقه جشنواره فیلم کوتاه خانواده ساخت فیلم عشق و علاقه قتل آمین صحرایی آمین صحرایی فیلم کوتاه مرگ تدریجی شکست زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفسیر کوتاه آیه ۸۱ سوره اسراء

دریافت 39 MB کد خبر 6063079

دیگر خبرها

  • ایده «محفل امام حسنی ها» برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است
  • چگونه زبان نشان دهنده واقعیت شماست؟
  • از شایعه تا واقعیت بمب خبری فوتبال ایران
  • رسانه‌ها با افکار عمومی در ماجرای غزه چطور رفتار کردند؟
  • محفل امام حسنی‌ها رویکردی جدید از احساسات مردم درمناسبت‎های مذهبی
  • شرق؛ حکایت ظریف و وسط بازی و گرفتاری میان دو آرزو/ تجربه ورق زدن سال‌نامه در گوشی
  • تامین تدریجی قند خون در ماه مبارک رمضان با خرما
  • تفسیر کوتاه آیه ۸۱ سوره اسراء
  • رویا یا واقعیت؛ استقلال و پرسپولیس در سال جدید عاقبت به خیر می‌شوند؟
  • (ویدیو) لو رفتن سوالات امتحان نهایی؛ شایعه یا واقعیت؟