Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، فروتن یک هنرمند ترکه باف است؛ او ۴۸ سال سن دارد و چند سالی می‌شود که به احیای هنر فراموش شده ترکه بافی در روستای فریز مرغ بیرجند روی آورده است.

او درباره زندگی و کارش می‌گوید: ترکه بافی را از ۷ سالگی با پدر بزرگم یاد گرفتم و همراه او سبد می بافتم، اما حالا ۳ سالی می‌شود که به طور جدی شروع به احیای این هنر زیبا کرده ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروتن ادامه می دهد: با روی آوردن من به این هنر، ۵۰ نفر از اهالی روستای فریز مرغ نیز به فعالیت در این حوزه ترغیب شدند.

این هنرمند ترکه باف بیان می کند: شولگ، تگیج و انواع سبد از دست سازه‌هایی است که ما با ترکه می‌بافیم.

او تصریح می کند: چوب‌های مختلفی را برای ترکه بافی استفاده می‌کنیم، اما باید چوب‌هایی استفاده شود که انعطاف داشته باشد و بهترین چوبی که استفاده می‌شود، بید مجنون قرمز است که منعطف‌ترین چوب در دنیا شناخته شده است.

بیشتر بخوانید

افزایش ۳۵درصدی فروش صنایع دستی در سال۹۸

فروتن عنوان می کند: ترکه بافی یک هنر فصلی است که بیشتر از دی تا اسفند انجام می‌شود و در زمستان برگ های درختان بید مجنون می‌ریزد و چوب آن قرمز می‌شود که آن زمان آماده ساخت ترکه می‌شود.

کرم‌های خراط بلای جان بید‌های مجنون

فروتن هنرمند ترکه باف گفت: در روستای فریز مرغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ اصله درخت بید مجنون وجود دارد که قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد، اما آفت کرم خراط که به جان درختان افتاده باعث از بین رفتن این گونه گیاهی شده است.

او افزود: علاوه بر این در زمینه تکثیر درختان بید هم مشکل داریم؛ منابع طبیعی دست گذاشته روی این درخت‌ها و اجازه استفاده از چوب این درخت را نمی‌دهد.

فروتن بیان کرد: ترکه بافی قدیم برای بهره گیری روزمره استفاده می‌شده، اما ما آمدیم کاربرد این ظروف را تغییر داده و جنبه دکوری به آن دادیم تا برای سفره هفت سین، جاکلیدی، آویز حوله، انواع سبد آجیل خوری و میوه خوری و گلدان استفاده شود.

این هنرمند ترکه باف تصریح کرد: بازار فروش محصولات ترکه بافی در خراسان جنوبی اصلا خوب نیست و هنرمندان این رشته به خاطر این مسئله دلسرد شده اند؛ در صورتی که اگر نمایشگاه‌ها باز شود فروش ما بهتر می‌شود.

او با بیان اینکه فروش این محصولات در داخل استان به قیمت پایینی انجام می‌شود و مقرون به صرفه نیست ادامه داد: این دستباف ها علاوه بر ارسال به مشهد، تهران و شیراز از طریق نمایشگاه‌ها و شبکه‌های مجازی و یا فروشگاه‌های عمده صنایع دستی در استان‌های دیگر به فروش می‌رسد.

فروتن با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه می‌تواند میزان فروش را بالا ببرد عنوان کرد: این محصولات در نمایشگاه‌ها و استان‌های دیگر مشتریان پر و پا قرصی دارد به طوری که قبل از بیماری کرونا در نمایشگاه تهران حاضر شدیم  و میزان استقبال خوب بود و در عرض ۲ روز تمام محصولات ما به فروش رسید.

رواج ترکه بافی در روستاهای کوه پایه ای باقران

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: هنرصنعت ترکه بافی یکی از کهن‌ترین صنایع دستی بشر بوده که ماده اولیه مورد نیاز آن ساقه‌های نورس گیاهان به ویژه درخت بید است.

او افزود: ترکه بافی هنری فصلی بوده و کشاورزان در ایام زمستان و فراغت از کار کشاورزی به این هنر صنعت نیز اشتغال دارند.

عباس زاده بیان کرد: شاخه‌ها در زمستان مرغوب ترند، اما در طول سال نیز قابل استفاده هستند و جمع آوری مواد اولیه مرغوب در زمستان و فراغت روستائیان باعث شده ترکه بافی در این فصول از رونق بیشتری برخوردار شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: هنر ترکه بافی به لحاظ شکل و کاربرد محصولات که بیشتر در اشکال سبد و جهت حمل و یا نگهداری مواد غذایی ساخته می‌شود به نام سبدبافی نیز معروف است.

او ادامه داد: طبق اطلاعات آماری که در سال ۱۳۶۹ انجام شده از حدود ۱۰۰ روستای خراسان بزرگ که به این رشته اشتغال داشته اند، ۶۳ روستای آن در اطراف شهر بیرجند، خصوصا کوهپایه‌های رشته کوه باقران بوده است.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترکه بافی بیماری کرونا صنایع دستی ترکه بافی فریز مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۸۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با راهکارهای در نظرگرفته شده امیدوار هستیم صادرات صنایع‌دستی رونق دوباره‌ای پیدا کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدرضا بابایی صبح امروز برای ارزیابی کیفیت محصولات صنایع‌دستی قاین به این شهرستان سفر کرده بود و  از کارگاه‌های صنایع‌دستی در رشته‌های جاجیم‌، پلاس، گلیم و گبه، گوهرتراشی، سفره‌آردی و بخارادوزی بازدید کرد.  

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین در این بازدید ضمن آشنایی با فعالیت صنعتگران شهرستان قاینات، اطلاعاتی در مورد رشته‌های فعال، کیفیت و کمیت محصولات هنری تولیدی، شهرستان دریافت کرد و گفت:  با راهکارهای در نظرگرفته شده امیدوار هستیم صادرات صنایع‌دستی رونق دوباره‌ای پیدا کند.

حمید عباس‌زاده رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات نیز در این بازدید بیان کرد: کشور چین با جمعیت یک و نیم میلیارد نفری می‌تواند بازار خوبی برای صادرات صنایع‌دستی استان در راستای صادرات غیرنفتی باشد.

وی گفت: بازار این کشور به عنوان یکی از اهداف صادراتی دارای وسعت و تنوع بوده و سیاست دولت چین مبنی بر تشویق واردات، در برنامه پویش‌های تبلیغاتی و عملیاتی می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی در استان همدان
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ برگزار شد
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی
  • ۱۳۰۰ نفر از دوره‌های آموزشی صنایع دستی بهره‌مند شدند
  • بهره مندی بیش از هزار نفر از دوره های آموزشی صنایع دستی
  • اهتمام شهرداری شهرکرد برای معرفی صنایع دستی