Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@07:54:04 GMT

پیمان آکوس؛ زنگ خطر برای اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۳۳۱۶

پیمان آکوس؛ زنگ خطر برای اتحادیه اروپا

عرصه روابط بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

درخواست در کنگره آمریکا برای منع صادرات سلاح به اسرائیل و عربستان

قانونگذار آمریکایی طرح مربوط به ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی و عربستان را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوکاسیو کورتز، قانونگذار آمریکایی در صفحه خود در توئیتر نوشت: اصلاحیه‌ای در پیش‌نویس قانون بودجه دفاعی سال مالی ۲۰۲۲ ارائه کرده که منع صادرات برخی انواع سلاح‌ها به عربستان به دلیل پرونده ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و نیز به اسرائیل به دلیل حملات علیه غیرنظامیان و مقرهای رسانه‌ها در غزه و نیز کلمبیا به دلیل حمله سرکوبگرانه به تظاهرکنندگان را مطرح می‌کند.

این اصلاحیه مربوط به منع صادرات سلاح‌های بسیار دقیق به اسرائیل است که در صورت تصویب، منجر به منع صادرات بسته "ذخایر حمله مستقیم مشترک" (JDAM) به ارزش ۷۳۵ میلیون دلار به دولت عبری می‌شود.

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب الله لبنان

وزارت خزانه‌داری آمریکا، امروز جمعه به وقت محلی اسامی چندین فرد و شرکت را به دلیل حمایت از حزب‌الله لبنان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد اعضای یک شبکه مستقر در لبنان و کویت را که حزب‌الله لبنان را تأمین مالی می‌کنند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است، شبکه‌ای از تسهیل‌گران مالی و شرکت‌های صوری حامی حزب‌الله را به فهرست SDN افزوده است.

"آندره ام گاکی" مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) مدعی شده است حزب‌الله و یک نهاد ایرانی همچنان از نظام مالی بین‌الملل برای تأمین مالی اقدامات تروریستی سو استفاده می‌کنند.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفته است واشنگتن برای اقدام در جهت مختل کردن شبکه‌های حامی حزب‌الله به خود تردید راه نخواهد داد.

پیمان آکوس، مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی

چهارشنبه ۱۵ سپتامبر، رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس»(AUKUS) خبر دادند. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است. نخست وزیر استرالیا «اسکات موریس» هم در این کنفرانس اعلام کرد قصد دارد این زیردریایی‌های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.

گوترش: توزیع ناعادلانه واکسن به ظهور سویه‌های مقاوم می‌انجامد

آنتونیو گوترش ۲۸ شهریور به تارنمای سازمان ملل گفت: آن زمان، نه فقیر و نه غنی و حتی کشورهایی که تمام مردمشان واکسینه شده‌اند، در امان نخواهند بود.

وی افزود: ما به برنامه جهانی واکسیناسیون نیاز داریم و باید بتوانیم تمامی تولیدکنندگان بالقوه و بالفعل واکسن را گردآورده و پس از دو برابر کردن تولید، واکسن‌ها را به نحو عادلانه توزیع کنیم.

این دیپلمات پرتغالی تأکید کرد که اولویت باید واکسیناسیون همگانی تمامی نقاط جهان باشد بدان معنا که هفتاد درصد مردم تمامی کشورها واکسینه شوند، «نه یک درصد در یک مکان و ۲۰ درصد در مکان دیگر».

گوترش گفت: یک ویروس جهان را شکست داده است. با گذشت بیش از یک سال و نیم از شیوع کرونا، هنوز این ویروس در همه جا سرایت می‌کند. ما شاهد تأثیر شگرف شیوع این ویروس بر زندگی مردم، افزایش چشمگیر نابرابری‌ها، نابسامانی شدید شرایط اقتصادی کشورها و البته نهایت مشقت برای آسیب‌پذیرترین طبقات هستیم.

دبیر کل سازمان ملل گفت: مشکل اینجاست که سازمان جهانی بهداشت حتی قدرت کسب اطلاعات در مورد اوضاع کنونی و بررسی ریشه‌های بیماری را ندارد.

گوترش پیش‌تر نیز گفته بود که کرونا شکنندگی جوامع را آشکار کرده و برای مقابله با آن به افزایش دست‌کم دو برابری میزان تولید واکسن نیازمندیم.

وی گفت: ما در دوره‌ای قرار داریم که شکنندگی جوامع و سیاره ما آشکار شده است. یک ویروس میکروسکوپی تاکنون، حدود چهار میلیون قربانی گرفته و اقتصاد همه کشورهای جهان را ویران کرده است.

پمپئو: اعتبار دولت بایدن بخاطر خروج از افغانستان مخدوش شده است

مایک پمپئو روز گذشته مدعی شد: که اعتبار دولت جو بایدن به دلیل نحوه مدیریت خروج آمریکا از افغانستان به شدت آسیب دیده است.

پمپئو در مورد حمله پهپادی اخیر آمریکا علیه اهداف داعش در کابل که منجر به کشته شدن شماری غیرنظامی شد و پنتاگون نیز به آن اعتراف کرد، گفت: آشکارا این یک تراژدی بود که غیرنظامیان در این حمله کشته شدند.

کد خبر 523419

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمریکا ایالات متحده آمریکا اتحادیه اروپا کشورهای اروپایی عضو برجام فرانسه پیمان آکوس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وزارت خزانه داری آمریکا منع صادرات حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۳۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد

​​​​​​​شورای اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که نقض و دور زدن تحریم‌های این اتحادیه را جرم انگاری می‌کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، شورای اتحادیه اروپا روز جمعه قانونی را تصویب کرد که نقض و دور زدن تحریم‌های این اتحادیه را جرم انگاری می‌کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در وب سایت این شورا، قانون تصویب شده شامل مقررات حداقلی در سطح اتحادیه اروپا برای تحت پیگرد قرار دادن فرار از تحریم‌ها می‌شود.

در این بیانیه آمده است: بعضی اقدامات اکنون در همه کشورهای عضو جرایم کیفری تلقی می‌شوند؛ به‌عنوان مثال کمک به دور زدن ممنوعیت سفر، تجارت کالاهای تحریم شده یا انجام فعالیت‌های مالی ممنوع.

ادعای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایرانجهش 75 درصدی واردات گاز فرانسه از روسیه

قانون جدید همچنین حاکی است که تحریک، کمک و یا تشویق به انجام این تخلفات نیز می‌تواند مجازات‌هایی را در پی داشته باشد.

این دستورالعمل در بیستمین روز پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد شد. کشورهای عضو 12 ماه فرصت خواهند داشت تا این مقررات را در قوانین ملی خود وارد کنند.

کمیسیون اروپا این دستورالعمل را در دسامبر 2022 به منظور محدود کردن دور زدن تحریم‌ها و تشدید اجرای آن‌ها پیشنهاد کرده بود.

در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که اتحادیه اروپا "تعداد بی‌سابقه‌ای از اقدامات محدودکننده" را علیه روسیه بر سر درگیری اوکراین اتخاذ کرده است.

در فوریه، بروکسل سیزدهمین بسته تحریمی خود را علیه مسکو در آستانه دومین سالگرد آغاز درگیری اوکراین تصویب کرد. تحریم‌های جدید تجارت کالاهای دارای کاربرد دوگانه و همچنین فناوری‌ها و قطعات الکترونیکی را که می‌تواند توسط صنایع دفاعی روسیه استفاده شود، محدود می‌کند.

بسته‌های قبلی طیف وسیعی از بخش‌ها را هدف قرار می‌دهد و شامل تحریم های تجاری، ممنوعیت سفر، و تحریم های فردی علیه بازرگانان و مقامات دولتی روسیه می‌شود.

بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به طور گسترده از طریق کشورهای ثالث دور زده می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • فروش ۳ میلیارد دلار اوراق خزانه در اسرائیل در پی جنگ غزه
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • درخواست کمیسیون اروپا از کنگره آمریکا برای حمایت از اوکراین