Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:40:37 GMT

سه دلیلی که حضور سیسی در اجلاس مجمع عمومی را سخت می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۳۷۰۷

سه دلیلی که حضور سیسی در اجلاس مجمع عمومی را سخت می‌کند

منابع دیپلماتیک در نیویورک با بیان دلایلی، شرکت رئیس جمهوری مصر را در جلسات امسال مجمع عمومی سازمان ملل بعید دانستند.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک در نیویورک به العربی الجدید گفتند، بعید است که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است از فردا سه شنبه کار خود را به صورت رسمی شروع کند، حضور یابد چرا که هماهنگی‌ها برای برگزاری دیدار وی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و تعدادی از شخصیت‌های اصلی این کشور در حاشیه نشست‌های مجمع متوقف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع گفتند، دلایل متعددی برای مانع تراشی در برابر برگزاری این دیدار وجود دارد و نخستین آن این است که ظاهرا دولت آمریکا به دلیل نقض‌های حقوق بشری در مصر به منظور فرار از فشارهای داخلی و اتهامات مخصوصا از سمت حزب دموکرات، در حال حاضر تمایلی به انجام دیدار دوجانبه با سیسی ندارد.

دولت آمریکا در واکنش به نقض‌های حقوق بشری در مصر قبلا اعلام کرده بود، کمک های نظامی خود به مصر را محدود می‌کند و قاهره از مجموع ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی که واشنگتن در سال مالی جاری برای مصر در نظر گرفته مبلغ ۱۷۰ میلیون دلار را بدون قید و شرط دریافت خواهد کرد و مبلغ باقیمانده در صورتی ارائه خواهد شد که قاهره اقدامات مشخصی درباره حقوق بشر اتخاذ کند اما بسیاری این اقدام آمریکا را برای مقابله با نقض حقوق بشر در مصر ناچیز تلقی کرده و این نوع تعامل واشنگتن را به باد انتقاد گرفتند.

با وجودی که تصمیم عدم برگزاری دیدار دوجانبه میان بایدن و سیسی نوعی سازش میان دو طرف یعنی دولت بایدن است که به دنبال بهبود روابط با سیسی است و نیز میان کسانی است که به دولت بایدن فشار می آورند اما همین تصمیم انتقادات زیادی را در سطح داخلی به وجود آورده است و ظاهرا هم روی رایزنی‌های مصر و آمریکا برای برگزاری دیدار مستقیم میان روسای جمهوری این دو کشور تاثیر سوء گذاشته است.

منابع مذکور گفتند، دولت آمریکا تلاش می‌کند تا زمان اتخاذ اقدامات گسترده تر از سوی نظام سیسی در حوزه حقوق بشر تنها به ارائه کمک‌ها، مساعدت در بحران سد النهضه و حمایت از موقعیت استراتژیک مصر در منطقه اکتفا کند.

اما دلیل دوم درباره عدم دیدار سیسی با بایدن این است که تعداد زیادی از رهبران جهان هنوز حضور خود را در نشست‌های مجمع قطعی نکرده‌اند و به دلیل سردرگمی‌های ناشی از اقدامات ایمنی و پیشگیری از ویروس کرونا بسیاری از آنها قصد دارند به جای حضور ، فیلم سخنرانی خود را به این مجمع بفرستند. گفتنی است، چند روز پیش حضور در نشست‌های مجمع به تزریق واکسن مورد تایید آمریکا و اروپا مشروط شد، شرطی که روسیه را عصبانی کرد اما ساعاتی بعد مسوولان مجمع اعلام کردند این شرط لغو شده است.

اما دلیل سوم جنبه سیاسی امنیتی دارد و به تحرکات سیسی در نیویورک مربوط می‌شود؛ چرا که سازمان ملل فهرستی از شروط حضور هیئت ها در نشست‌های مجمع را به نمایندگان دائم کشورها فرستاد مبنی بر اینکه تعداد حاضران در هیئت ها، همراهان و نیروهای حفاظتی از آنها کاهش یابد و این مساله شرکت سیسی را بسیار سخت می کند تا جایی که به گفته منابع احتمالا از قاهره تنها سامح شکری، وزیر خارجه این کشور در نیویورک حضور می‌یابد و مابقی اعضای هیئت مصری را دیپلمات‌های این کشور در آمریکا تشکیل می دهند.

در حالی همه این دشواری‌ها و موانع پیش روی سیسی قرار دارد که او برای حضور در این نشست‌ها برنامه ریزی کرده و اهداف متعددی برای آن در نظر گرفته بود از جمله اینکه در حاشیه این سفر با مسوولان آمریکایی، سیاستمداران و بازرگانان دیدار کند و با فضای محافل جدید سیاسی در واشنگتن و نیویورک که تحت کنترل دموکرات ها از جناح‌های مختلف هستند و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به سیاست های مصر و شخص سیسی دارند از نزدیک آشنا شود. همچنین نظام سیسی توجه داشت که این سفر به شکل خوبی پایان یابد و سیسی با شخصیت های آمریکایی موثر در داخل و خارج از کاخ سفید دیدار کند.

منابع مذکور گفتند، سفارت مصر در واشنگتن، هیئت مصر در نیویورک و شرکت تبلیغاتی "براونستین هیات فاربر شریک" که با سرویس اطلاعات مصر قرارداد بسته است عملا از ماه میلادی گذشته رایزنی‌ها و صحبت‌ها برای تهیه دستورکار فشرده سیسی و شکری را در صورت انجام این سفر شروع کرده‌اند. این نهادها حتی مذاکرات را درباره اتخاذ اقدامات داخلی شروع کرده اند تا به دولت آمریکا نشان دهند که مصر در برخورد با حقوق بشر تغییرات اساسی داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبدالفتاح سیسی مجمع عمومی سازمان ملل حقوق بشر جو بایدن نشست های مجمع دولت آمریکا حقوق بشر نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاس شهدای ارتش

فرمانده ارتش ایران جهت حضور در اجلاس شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد وارد شهر گچساران شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، صبح امروز _ پنجشنبه، ششم اردیبهشت_ جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد وارد شهر گچساران شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرمانده سپاه فتح، فرمانده انتظامی استان، فرمانده تیپ فتح ۴۸، منتخب مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و دادستان گچساران در فرودگاه گچساران از فرمانده کل ارتش استقبال کردند.

اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد اولین برنامه از دومین کنگره دو هزار شهید کهگیلویه و بویراحمد است که در شهر گچساران از صبح امروز آغاز به کار کرده‌است.

کد خبر 747761

دیگر خبرها

  • هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر
  • ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاس شهدای ارتش
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع تکواندوی آسیا
  • اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا
  • مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا
  • برگزاری اجلاس ACD فضای ملتهب رسانه‌ای علیه اصفهان را خنثی می‌کند
  • اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است