Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،بهمن مرادنیا استاندار کردستان امروز در بازدید از پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج اظهار داشت: همانطور که قبلا هم قول داده‌ام، منابع اعتباری مورد نیاز برای اجرای سامانه انتقال آب از سد آزا به سنندج تامین می‌شود، بنابراین عوامل اجرایی پروژه با سرعت کار را پیش ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادنیا خواستار تسریع و ۲ شیفته کردن کار برای پیشرفت پروژه با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه شد و افزود: تامین آب شرب سالم حق اولیه و طبیعی مردم است و همانطور که به شهروندان سنندجی وعده داده‌ام، پروژه انتقال آب از سد آزاد در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرادنیا بر لزوم اجرای پروژه تا چند ماه آینده و دهه فجر امسال تاکید کرد و گفت: کیفیت و طعم و بوی آب شرب سنندج سال‌ها است که باعث نگرانی مردم شده و باید در کوتاه‌ترین زمان این دغدغه برطرف شود.

او به یک هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته از محل ستاد مدیریت بحران برای اجرای پروژه انتقال آب به سنندج اشاره کرد و ادامه داد: قرار است به زودی پنج کیلومتر لوله از استان سیستان و بلوچستان برای ادامه کار این پروژه به کردستان منتقل شود.

مجری طرح سد‌های آزاد و ژاوه و سامانه‌های انتقال آب هم گفت: تلاش خود را بکار می‌گیریم که با سرعت پروژه را به جلو پیش ببریم، ضمن اینکه برای چند شیفته کردن عوامل، آمادگی داریم.

ناصر علیزاده بر تلاش برای جبران تاخیر در اجرای پروژه به دلیل کمبود اعتبارات تاکید کرد و یادآور شد: انتظار داریم دستگاه‌های مسئول و از جمله استاندار کردستان همچنان ما را برای اجرای پروژه یاری دهند.

معاون اجرایی طرح سد آزاد هم اظهار داشت: قرار است با اجرای این پروژه، سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج انتقال یابد.

حجت الله محقق با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی اجرای این طرح، اضافه کرد: ۱۸ کیلومتر از ۲۷ کیلومتر پروژه، مسیرسازی، چهار کیلومتر آن کانال کنی و سه کیلومتر آن هم جوشکاری شده است، ضمن اینکه ۵۰۰ متر لوله برای اجرا داریم.

او با بیان اینکه بیشترین بار مالی پروژه مربوط به لوله و شیرآلات است، ادامه داد: براساس برآورد‌های اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح نیاز است، اما با توجه به تورم و افزایش قیمت ابزارآلات، برآورد کلی آن پنج هزار میلیارد ریال پیش بینی می‌شود.

معاون اجرایی طرح سد آزاد حجم کل پروژه را هشت هزار تُن لوله اعلام کرد و گفت: این پروژه شامل ۲ هزار و ۲۵۰ شاخه لوله است که ۱۲ کیلومتر آن لوله با سایز یک هزار و ۴۰۰ بوده و سه کیلومتر آن اجرا شده است.

محقق با بیان اینکه اگر مشکل مالی حل شود، پروژه سرعت خواهد گرفت، تاکید کرد: ۱۴۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و ۷۰ دستگاه ماشین آلات در حال بکارگیری است.

 دو تا سه سالی می‌شود بحث کیفیت آب شرب سنندج بر سر زبان‌ها افتاده و مدیران شرکت آب و فاضلاب کردستان ضمن اذعان به بدطعم بودن آن بخاطر تغییرات دمایی و پدیده تغذیه‌گرایی در دریاچه سد قشلاق، بر سلامت و بهداشتی بودن آن همواره تاکید دارند.
همین موضوع و شکایات مردم، باعث شد که وزارت نیرو برای رفع اساسی مشکل، طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج را در دستور کار قرار دهد تا دیگر از سد قشلاق (منبع تامین آب سنندج) برای تامین آب شرب مردم این شهر استفاده نشود.
عملیات احداث سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج ۱۵ بهمن سال گذشته با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم و با هدف تامین نیاز آب شهری سنندج و روستا‌های حاشیه مسیر آغاز شد.

در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تامین نیاز آب شهری بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال تا افق ۱۴۰۵ به همراه نیاز روستا‌های میانی مسیر انتقال میسر خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۴۷۰ هزار مشترک در کردستان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند است که بیش از ۱۷۰ هزار مشترک آن مربوط به سنندج است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتقال آب آب شرب سد سد آزاد به تصفیه خانه انتقال آب از سد آزاد آب از سد آزاد اجرای پروژه برای اجرای کیلومتر آن آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور که از روز گذشته به پاکستان سفر کرده، قرار است پس از این سفر عازم سریلانکا شود. یکی از اقدامات مهم رئیسی در این سفر افتتاح طرح چند منظوره «اومااویا» است که در جنوب شرقی سریلانکا و ۲۰۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور و در منطقه‌ای نسبتا محروم و خشک قرار دارد.

به گزارش فارس؛ این پروژه عظیم و منحصر به فرد شامل ساخت «۲ سد»، «تونل انتقال آب» و «دو واحد نیروگاه زیرزمینی برق آبی هریک ۶۰ مگاوات (در مجموع ۱۲۰)» می‌شود.

تاریخ آغاز پروژه مارس ۲۰۱۰ میلادی و تاریخ اتمام آن پایان مارس ۲۰۲۴ میلادی است، طبق جدول زمان‌بندی تاریخ سنکرون واحد اول ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ و تاریخ سنکرون واحد دوم ۲۹ مارس ۲۰۲۴ تعریف شده، همچنین تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز ۵۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک جز اهداف این پروژه است.

اجرای این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را به منطقه کم‌آب استان اووا منتقل کرده و انتقال سالیانه ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب به مناطق کم بارش موجب توسعه و رونق کشاورزی در ۵۰۰۰ هکتار در مناطق پایین دست می‌شود.

دو واحد نیروگاه زیرزمینی ۶۰ مگاواتی در عمق ۷۵۰ متری زمین مجموعا به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات ایجاد خواهد شد و تونل اصلی بلند آبرسان پروژه به طول ۱۵.۳ کیلومتر آب سد‌ها را به نیروگاه منتقل می‌کند.

همچنین خط انتقال برق فشار قوی ۱۳۲ کیلوولت به‌طول ۲۲.۷ کیلومتر که برق تولیدی نیروگاه اومااویا را به پست‌های برق مونراگله و بادوله متصل کرده و از این طریق به شبکه سراسری سریلانکا متصل می‌شود.

از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد پروژه اومااویا می‌توان به پراکنده و متنوع بودن اجزای طرح اشاره کرد همچنین باید گفت که این طرح یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی خارج از کشور است، طول خطی پروژه ۲۴ کیلومتر و جاده‌ای بیش از ۴۰ کیلومتر بوده و یکی از بلندترین شفت‌های عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر به قطر حفاری ۳.۲ متر پوشش فلزی شفت عمودی ۶۱۸ متری به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق از بالا به پایین برای اولین بار در دنیاست، ضمن اینکه حفاری مکانیزه تونل بلند آبرسان با دو دستگاه TBM سپر دوبل بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین شناسی با فشار آب بالا به طول ۱۵۳۰۰ متر است.

در خصوص سد پوهولپولا باید گفت که نوع سد RCC- بتن غلتکی به ارتفاع ۳۵ متر، طول تاج ۱۷۴ متر و حجم مخزن آن ۶۳۴ هزار متر مکعب است، سد دایرابا نیز از نوع RCC- بتن غلتکی به ارتفاع ۵۰متر، طول تاج ۱۶۵ متر و حجم مخزن ۹۷۰ هزار مترمکعب است.

دیگر خبرها

  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟
  • نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!
  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟ + تصاویر
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو
  • پیشرفت ۳۰ درصدی طرح اضطراری آبرسانی به شهر طبس
  • اجرای 200 کیلومتر خط انتقال برای آبرسانی به روستاهای همدان
  • اجرای ۱۰ طرح راهسازی با ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار در استان همدان
  • اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی بیمارستان بهلول گناباد
  • اجرای ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال برای آبرسانی به روستا‌های استان همدان
  • اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تعریض و بهسازی پل فجر شهرستان ساری