Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تصویب طرح آزادسازی خودرو در مجلس، سهام خودرویی در بورس با افت قیمت مواجه شده‌اند. با توجه به عملکرد مالی سه خودروساز برتر بورس ایران، آیا خرید این نماد‌ها به صرفه است؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها تصویب طرح واردات خودرو در مجلس، حواشی زیادی به پا کرده است. طرحی که با وجود موافقان و مخالفان فراوان، حالا به دلیل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام فعلا در حالت تعلیق قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال این حواشی تاثیر خود را از همین حالا روی بازار خودرو گذاشته است.

این طرح همچنین نماد‌های خودرویی بازار سهام را نیز بی‌تاثیر نگذاشته است. سهام خودرویی در این هفته با عملکردی منفی کار خود را آغاز کردند و تنها در جریان معاملات امروز برخی از این نماد‌ها به محدوده صفر و مثبت رسیدند.

از آغاز این هفته بازدهی تمامی نماد‌های خودرویی در بورس منفی بوده که بخشی از این تاثیر ناشی از همین تصمیم مجلس بوده است. از ابتدای هفته تا به امروز خودرو منفی ۷٫۵، خساپا منفی ۷ و خپارس منفی ۸٫۲ بازدهی داشتند. البته کلیت بازار در این روز‌ها منفی بوده و شاخص کل بورس هم طی این چند روز چهار درصد منفی شده است.

* عملکرد مالی خودروسازان

این آمار در حالی بدست آمده که عملکرد مالی این چهار خودروساز در مردادماه عملکرد مناسبی بوده است. ایران خودرو در مرداد از فروش بیش از ۲۸ هزار خودرو درآمدی ۴٫۵ هزار میلیاردی داشته و میزان فروش خودروی خود را در ۵ ماه نخست سال به ۱۶۲ هزار و ۱۴۴ دستگاه رسانده است. رقمی که از نظر تعداد فروش رشدی ۱۲ درصدی و از نظر مبلغ فروش رشدی ۱۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

گروه خودروسازی سایپا هم عملکرد مثبتی در ۵ ماه نخست امسال داشته و ضمن ۳ برابر کردن فروش ریالی خود میزان فروش خودروی خود را هم ۲۰ درصد افزایش داده است. میزان فروش پنج ماه نخست خپارس هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳۴ درصد بیشتر شده است.

* تاثیر آزادسازی واردات بر نماد‌های خودرویی

این در حالی است که نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر گروه خودرویی به تجارت‌نیوز گفته بود: طرح آزادسازی واردات خودرو در همان ابتدای راه موجی از واکنش‌های مثبت و منفی را در بین فعالین اقتصادی و از جمله جامعه سهامداران گروه خودرویی ایجاد کرد. طرحی که به نظر می‌رسد تا تصویب و ابلاغ نهایی، مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد و در همین ابتدای راه برگ برنده آن که واردات خودروی دست دوم بود حذف شد! اما در صورت تصویب به همین شکل، دو تاثیر غیرهمسو بر گروه خودرویی و قطعه‌سازان خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صنعت خودرو اقتصاد ایران واردات خودرو خودروی ایرانی خودروی خارجی نماد های خودرویی آزادسازی واردات واردات خودرو نماد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!

به گزارش قدس آنلاین، گروه خودروسازی سایپا از امروز (چهارشنبه) طرح فروش وانت سایپا ۱۵۱ SE را با قیمت جدید آغاز کرده است. این طرح از ساعت ١۴ آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

صرفاً متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه‌ می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است. 

این خودور صرفا در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان  شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی  saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت/ رشد بورس موقتی بود؟
  • فروش ایران خودرو آغاز شد + شرایط
  • اولین واکنش ایران خودرو به فروش پژوپارس با قیمت جدید