Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد محبی کارشناس علوم قرآنی  پیرامون اعمال ماه صفر گفت: ماه صفر ماهی است که عمده مصیبت «اهل بیت (ع)» در آن قرار گرفته است پس از حادثه جانسوز کربلا ماه صفر؛ زمانی برای بیان پیام حقیقت و ماجرای کربلا و زمانی برای رسواسازی دشمن و آشکار سازی حقیقت است.

وی به سخنان «امام سجاد (ع)» اشاره و تاکید کرد: در این ماه اسرای کاروان کربلا از شام به سوی مدینه حرکت می‌کنند آنان شام را در حالی پشت سر می‌گذارند که پیام قیام کربلا برای جامعه بشریت مشخص شده و اذهان عمومی از رویداد‌های پشت پرده آگاه شدند، هنگامی که از «امام سجاد (ع)» پرسیدند در طول اسارت کدام بخش سخت‌تر بود ایشان در پاسخ سه بار تاکید کردند اسارت در شام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبی ضمن تاکید بر اهمیت واقعه کربلا تصریح کرد: تمام اتفاقات و رویداد‌هایی که از زمان حرکت «امام حسین (ع)» از مکه آغاز می‌شود تا زمان بازگشت اسرا به مدینه همگی پیام‌ها و درس‌ها و بیان کننده بخش تلخی از تاریخ جهان اسلام است وقایعی که تاریخ هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد.

وی به مهمترین اعمالی که می‌توان در ماه صفر بجا آورد اشاره و ابراز کرد: صدقه از جمله توصیه‌هایی که در این ماه مورد تاکید قرار گرفته است همچنین دعای ماه صفر که توصیه شده هر روز ۱۵ مرتبه خوانده شود دعایی که در مفاتیح الجنان آمده است و همچنین توسل به «اهل بیت (ع)» در این ماه مورد تاکید بسیاری از بزرگان قرار گرفته است.

این کارشناس علوم قرآنی یکی از اعمال مهم ماه صفر را مداومت بر قرائت زیارت عاشورا دانست و تاکید کرد: خواندن زیارت عاشورا از جمله اعمال مهمی است که در ماه صفر به ویژه در آستانه اربعین حسینی بسیار مورد تاکید قرار گرفته و مداومت بسیار بر آن گره‌گشا بوده و این امر توسط بسیاری از بزرگان مورد آزمون قرار گرفته و تایید شده است.

وی در همین راستا ابراز کرد: «امام حسین (ع)» بعد از شهادت «امام حسن (ع)» روش سیاسی آن حضرت را ادامه دادند و برای امضای «امام حسن (ع)» در این صلحنامه احترام قائل شدند، اما هنگامی که معاویه برخلاف قرارداد، یزید را به عنوان جانشین خود در نظر گرفت زمینه انحطاط اسلام ناب محمدی را فراهم کرد، «امام حسین (ع)» سکوت را جایز ندانستند و به مبارزه با ظلم و تباهی پرداختند، همین امر بود که زمینه‌های قیام عاشورا را فراهم کرد، نپذیرفتن حرف زور از ظالم درسی بزرگ برای جامعه انسانی محسوب می‌شود.

محبی به اعمال میانه ماه صفر اشاره و بیان کرد: در روایتی از «امام حسن عسکری (ع)» بیان شده است نشانه‌های مؤمن پنج چیز است نخست به جای آوردن ۵۱ رکعت نماز به این صورت که ۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله ادا شود همچنین خواندن زیارت اربعین «امام حسین (ع)»، انگشتر را بر دستِ راست نهادن، پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و در نهایت «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را در نماز بلند گفتن از نشانه‌های مؤمن است که این اعمال در میانه ماه صفر فضایل زیادی را با خود برای مومنان به همراه دارد.

وی پیرامون دیگر اعمال در ماه صفر بیان کرد: در ماه صفر بر نمازی سفارش شده که دو رکعت است، در رکعت اوّل سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید قرائت شود و پس از سلام صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابی سفیان را لعنت کند و صد مرتبه استغفار نمایید و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواهد.

محبی به اهمیت قرائت قرآن در ماه صفر اشاره و خاطرنشان کرد: قرائت قرآن از جمله اعمال پر فضیلت ماه صفر است همچنین خواندن هفت مرتبه سوره «حمد» و روزه نیز در ماه صفر ثواب بسیار دارد از اموری که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است. این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه میانی ماه است که د رماه صفر نیز بجا اوردن این اعمال ثواب فراوانی دارد.

منبع:میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیارت عاشورا ماه صفر ماه صفر امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۸۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 19 + اعمال مشترک شب های قدر

اعمال مشترک شب های قدر، اهمیت، زمان دقیق، به همراه اعمال مخصوص، ادعیه و متن دعای شب ۱۹ ماه رمضان و ذکر معروف شب قدر در این مطلب آماده شده است.

به گزارش ایمنا، شب قدر یا لیله القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست که از مهمترین و با فضیلت‌ترین شب‌های ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. بر اساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است. شب قدر شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.زمان دقیق شب قدر مشخص نیست ولی بر اساس بسیاری از روایات این شب در ماه رمضان قرار دارد و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ است. شب ضربت‌خوردن امام علی (ع) به شامگاه ۱۸ رمضان و شب ۱۹ رمضان گفته می‌شود. در سحرگاه ۱۹ رمضان سال ۴۰ ق امام علی (ع)، امام اول شیعیان با ضربه شمشیر زخمی شد. این واقعه در مسجد کوفه توسط ابن ملجم مرادی اتفاق افتاد و به شهادت امام علی (ع) در روز ۲۱ رمضان انجامید.

بیشتر بخوانید: 

پروفایل و استوری شهادت حضرت علی (ع)

تاریخ شب‌های قدر در فروردین ۱۴۰۳ اولین شب قدر روز ۱۸ ماه رمضان (شب ۱۹ رمضان) برابر با جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ است. دومین شب قدر روز ۲۰ ماه رمضان (شب ۲۱ رمضان) برابر با یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ است. سومین شب قدر روز ۲۲ ماه رمضان (شب ۲۳ رمضان) برابر با سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ است.

اعمال شب قدر

اعمال شب قدر به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول اعمالی است که در هر سه شب مشترک بوده و دسته دوم اعمالی که مختص همان شب است.

اعمال مشترک شب‌های قدر غسل کردن

علاّمه مجلسی فرموده‌اند: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام بگیرد که نماز شام با غسل خوانده شود.

خواندن ۲ رکعت نماز

در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: «استَغفِرُالله وَ اَتوبُ اِلَیهِ» در روایت آمده از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.

باز کردن قرآن

قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود بگذارید و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَی وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَی أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ»

بر سر گرفتن قرآن

قرآن مجید را روی سر بگذارید و بگویید: «اللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ»

سپس ده مرتبه بگویید «بِکَ یَا اللّهُ»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِعَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ»

ده مرتبه «بِالْحَسَنِ»

ده مرتبه «بِالْحُسَیْنِ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَی»

ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ»

ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ»

ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ»

سپس هر حاجتی را که دارید، بگویید.

زیارت امام حسین (ع)

در روایات آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بطنان عرش که حق تعالی آمرزید هر که را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده است.

احیا داشتن

روایت شده است هر کس شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد.

خواندن صد رکعت نماز

صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد به این صورت که در هر رکعت پس از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «توحید» را بخوانید.

خواندن دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ...

دعای زیر را بخوانید:

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَی نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا

آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ.»

طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیا و آخرت

علامه مجلسی فرمودند بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیوی و اخروی برای خود، پدر و مادر و خویشاوندان و برادران زنده و مرده ایشان است.

فرستادن صلوات

ذکر صلوات: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد

خواندن جوشن کبیر

در بعضی روایات وارد شده است که در این سه شب دعای جوشن کبیر خوانده شود.

اعمال شب ۱۹ ماه رمضان (اعمال مخصوص اولین شب قدر، شب نوزدهم)

اعمال شب نوزدهم شامل چند عمل از جمله:

اول

صد مرتبه"اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه" بگویید.

صد مرتبه "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ" بگویید.

دوم

دعای زیر را بخوانید:

«یا ذَا الَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَ یا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی وَ لا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ

مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ»

سوم

دعای زیر را بخوانید:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ

عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا» به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

کد خبر 739370

دیگر خبرها

  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 19 + اعمال مشترک شب های قدر
  • جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده
  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک شب های قدر
  • افزایش ۵ برابری برخی جرایم رانندگی/اعمال نرخ جدید پس از ابلاغ
  • اعمال نرخ جدید پس از ابلاغ/افزایش ۵ برابری برخی جرایم رانندگی
  • اعلام برنامه‌های حرم امام رضا(ع) ویژه شبهای قدر
  • تاریخ اعمال افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • ناگفته‌های محسن رضایی از مهدی باکری
  • تجلیل از رانندگان فعال اربعین حسینی در بام ایران + تصاویر
  • تاکید استاندار مازندران بر تقویت اقتصاد دریا پایه