Web Analytics Made Easy - Statcounter

جو بایدن در دوران کارزار انتخاباتی خود وعده متحد کردن مجدد هم پیمانان واشنگتن را داده بود، اما عملکرد چندین ماهه وی شرکای آمریکا را بدبین کرده است.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا طی ماه‌های اخیر اقداماتی را در قبال متحدان نزدیک واشنگتن انجام داده که این اقدامات واکنش‎هایی را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «آسوشیتدپرس»، «جو بایدن هفته جاری برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت و مشتاق است تا شرایط را برای جهان به منظور مقابله در برابر ویروس کرونا، تغییرات آب و نقض هوایی و حقوق بشر فراهم کند؛ خیز او برای مشارکت بیشتر جهانی در شرایطی اتفاق می‌افتد که متحدان آمریکا به طور فزاینده‌ای درباره این موضوع که سیاست خارجی واشنگتن از زمان پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا چه اندازه تغییر کرده، دچار تردید هستند.»

بایدن قرار است تا حضور خود را در مجمع عمومی سازمان ملل محدود کند و تنها با «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل دیدار و روز سه شنبه نیز در مجمع عمومی سخنرانی کند؛ وی دیگر برنامه‌های هفته را به واشنگتن و نشست‌های مجازی منتقل می‌کند.

بایدن علاوه بر این نخست وزیران استرالیا، هند و ژاپن را به عنوان بخشی از اتحاد واشنگتن در اقیانوس آرام، به کاخ سفید دعوت کرده و قرار است با «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس نیز دیدار کند.

در تمامی این موارد بایدن هدف ارزیابی‌های بی سر و صدایی از سوی متحدان آمریکا قرار خواهد گرفت؛ آیا او به وعده خود مبنی بر «شریکی بهتر از دونالد ترامپ» عمل کرده است یا خیر؟

پیش از این «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پاسخی هماهنگ را در این زمینه ارائه کرده است؛ «بر این عقیده ایم که اولویت‌های ما تنها اولویت‌های آمریکا نیستند و اولویت‌های جهانی هستند.»

اما با این وجود دولت کنونی آمریکا بر سر موضوعات قابل ملاحظه‌ای با تعدادی از متحدان خود اختلاف‌هایی داشته است؛ اختلافاتی بر سر موضوع خروج از افغانستان، سرعت به اشتراک گذاری واکسن کرونا، محدودیت‌های بین المللی سفر و پاسخ به اقدامات نظامی و اقتصادی از سوی چین.

طی روز‌های اخیر و در پی امضای توافق میان لندن و واشنگتن و استرالیا نیز واکنش شدید فرانسه فوران کرد.

بایدن دولت خود را با «آمریکا بازگشته است» آغاز کرد و متعهد شد تا رویکرد بین المللی مشارکتی تری را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل اصلی تنش در روابط آمریکا و چین چیست؟ تحولات افغانستان و تغییرات سیگنال آمریکا برای متحدانش

در همین حال بایدن در حال تنظیم مجدد اولویت‌های امنیت ملی آمریکا بعد از ۲۰ سال تمرکز بر افغانستان و عراق است؛ او بر این موضوع تمرکز کرده که آمریکا و متحدانش باید توجه بیشتری به روسیه و چین داشته باشند.

زمانی که بایدن برخی از تصمیمات مهم جهانی را بدون مشورت کافی آغاز کرد، دولت آمریکا با مخالفت متحدان موجه شده و در برخی مواقع خشم آشکاری از سوی متحدان واشنگتن وجود داشته است.

فرانسه نیز درباره توافق واشنگتن برای توسعه زیر دریایی‌های اتمی استرالیا خشمگین است؛ توافقی که موجب لغو توافق فرانسه با استرالیا به ارزش ۶۶ میلیارد دلار شد.

علاوه بر این دولت آمریکا و کشور‌های اروپایی بر سر این موضوع که کشور‌های ثرووتمند باید با چه سرعتی واکسن کرونا را با کشور‌های فقیر به اشتراک بگذارند، هماهنگ نیست.

درباره نحوه تعامل با چین نیز اختلافاتی میان برخی کشور‌های اروپایی با دولت آمریکا وجود دارد و بایدن به دلیل پایبندی بر ضرب الاجل ۳۱ آگوست برای خروج از افغانستان با سران اروپایی درگیر شد و این تصمیم موجب شد تا پیش از آن که شهروندان آمریکا و اروپا از افغانستان خارج شوند، نظامیان این کشور‌ها افغانستان را ترک کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا جو بایدن

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جو بایدن آمریکا جو بایدن سازمان ملل جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است

نامزد مجلس سنای آمریکا با اشاره به شکست این کشور در افغانستان اظهار داشت پرواز بالگردهای آمریکا توسط حکومت طالبان پیام ضعف واشنگتن را به جهان مخابره می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «تیم شیهی» نامزد مجلس سنا و عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا اظهار داشت حمل سلاح‌ها و پرواز بالگردهای آمریکایی توسط حکومت طالبان، پیام ضعف آمریکا را به سراسر جهان مخابره می‌کند.

وی به فاکس نیوز گفت پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان بیش از 7.2 میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی آمریکا در این کشور جا مانده است.

شیهی افزود نشست استماعی کمیته روابط خارجی مجلس نمایند‌گان آمریکا نشان داد هیچ پاسخگویی درباره خروج «بسیار ضعیف» نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود ندارد.

نامزد سنای آمریکا تصریح کرد چگونگی خروج و نحوه نشست استماعی مجلس نمایندگان به خوبی پیامی از شکست آمریکا به جهان را مخابره کرد.

ادعای پنتاگون: 7 میلیارد دلار تجهیزات آمریکا در افغانستان باقی مانده استلاوروف: آمریکا در افغانستان با تروریسم مبارزه نکردسفیر سابق آمریکا در افغانستان: واشنگتن ابزار فشار لازم بر طالبان را از دست داده است

«مارک میلی» رئیس پیشین ستاد ارتش و «کنت مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که بر خروج آشفته آمریکا در سال 2021 میلادی از افغانستان نظارت داشتند در برابر کنگره این کشور شهادت دادند.

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در آمریکا، «جو بایدن» را مسئول خروج فاجعه‌بار از افغانستان شناختند و دموکرات‌ها نیز دولت ترمپ را به‌خاطر توافق با طالبان در دوحه مقصر عنوان کردند.

 کمیته مطالعات جمهوریخواهان آمریکا نیز ماه گذشته اظهار داشت تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان دشمنان آمریکا را جسورتر و آمریکا را ضعیف‌تر کرده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • هرتزوگ: بایدن دوست فوق‌العاده‌ای برای اسرائیل است
  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • حمله وزیر تندرو نتانیاهو به بایدن
  • پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه
  • کاخ سفید: سیاست آمریکا درباره غزه تغییر نکرده است
  • سیاست آمریکا درباره غزه تغییر نکرده است/ حمله زمینی به رفح اشتباهی بزرگ است