Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@15:35:00 GMT

سنت بورس در انتهای تابستان

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۰۰۹۸

خبرگزاری آریا - بورسی‌ها معتقدند نزول بازار در پایان تابستان یک سنت است. از سوی دیگر سایه ریسک‌های سیاسی بر سر بازار سنگینی می‌کند. کاهش معاملات نشان می‌دهد معامله‌گران استراتژی صبر در پیش گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌‌شنبه 30 شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیروز شاخص کل رشد 7 هزار و 279 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن هزار و 596 واحد صعود کرد. شاخص کل فرابورس نیز 19 واحد بالا آمد.
در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 273 نماد رشد قیمت و 215 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 43 درصد بازار افت قیمت داشتند.
بیشترین افزایش قیمت روز دوشنبه در بورس شرکت‌های صنایع جوشکاب یزد (بکاب)، پارس الکتریک (لپارس) و آریان کیمیا تک (کیمیاتک) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) و شرکت کی بی سی (کی.بی.سی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت در بورس نمادهای کاما (شرکت باما)، وساغربی (شرکت سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی) و غدام (خوراک دام پارس) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا)، سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) و شرکت افرا نت (افرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
عرضه و تقاضای بازار در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضا 890 میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات دوشنبه 45 نماد صف فروش و 64 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 2 درصد تنزل کرد و در رقم هزار و 131 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 47 درصد کاهش یافت و 241 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها در روز دوشنبه شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) با صف‌ خرید 383 میلیارد تومانی برای سومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فسبزوار، نمادهای کیمیاتِک (آریان کیمیا تک) و فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) بیشترین صف خرید را داشتند.
بیشترین عرضه‌ها روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 60 میلیارد تومانی داشت. پس از مدیریت، دسانکو (شرکت داروسازی سبحان انکولوژی) و کاما (شرکت باما) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز روز دوشنبه پس از سه روز روند نزولی شاخص بورس متوقف شد و شاخص کل بیش از 7 هزار واحد بالا آمد تا –دست کم موقتاً- از بحران خارج شود. دیروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 47 درصد کاهش یافت و به 241 میلیارد تومان رسید.
54 درصد نمادهای بورسی و فرابورسی رشد قیمت داشتند. بسیاری از نمادهای بزرگ بورس از جمله فملی، مبین، فارس، پارسان، پارس، شبندر، اخابر، شستا، کگل، فولاد، شپنا، شبریز، میدکو و کچاد سبزپوش شدند و موجب رشد شاخص شدند. در فرابورس نیز نمادهای بزرگ بازار مانند فجهان، آریا، وسپهر، کگهر، کوثر، صبا، اتکای، کرمان، شگویا و مارون بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند.
به علاوه خروج پول حقیقی نیز 66 درصد کاهش یافت و به 303 میلیارد تومان رسید. بنابراین از شدت روند نزولی بازار کاسته شده است. اما همچنان خروج نقدینگی حقیقی ادامه دارد و دیروز برای چهارمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی بودیم.
برخی از تحلیل‌گران با تکیه بر داده‌های تاریخی معتقدند نزول بازار سهام در انتهای تابستان روندی سنتی است و با شروع مهرماه و انتشار گزارش‌های اقتصادی و صورت‌های مالی شرکت‌ها روند اصلاحی بورسی‌ها متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد روز یکشنبه افت 6 درصدی داشت و به زیر 6 هزار میلیارد تومان تنزل کرد. ارزش معاملات خرد روز دوشنبه نیز کاهش 11 درصدی پیدا کرد.
برخی تحلیل‌گران نیز با استناد به روند نزولی ارزش معاملات خرد معتقدند معامله‌گران در انتظار کنار رفتن ابهام‌ها و نااطمینانی‌های اقتصادسیاسی کشور هستند.
هنوز سیاست دولت جدید در برخی از حوزه‌ها مشخص نیست و همگان در انتظار رونمایی از رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس جدید سازمان بورس هستند. همچنین هنوز بازارها واکنش مشخصی به پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای نداشته‌اند و قیمت ارز چندین بار تغییر جهت داده است. بنابراین بسیاری از معامله‌گران استراتژی صبر را در پیش گرفته‌اند تا ریسک‌های سیستماتیک بازار کاهش یابد.

-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میلیارد تومان قیمت داشتند روز دوشنبه کاهش قیمت شاخص کل صف فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۰۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ٤ برابری معاملات بورس و قراردادهای دو جانبه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در نشست آشنایی تولیدکنندگان برق با سازوکار جدید جریان مالی صنعت برق، گفت: از سال گذشته مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات مکلف به خرید برق از بورس انرژی شدند و در این مرحله شرکت‌های توزیع، عمده برق مورد نیاز خود را از این طریق خریداری می‌کنند.

مدیرعامل توانیر با اشاره به عزم دولت و وزارت نیرو بر عدم مداخله در خرید و فروش برق، بر اجرای طرح جدید تاکید کرد و گفت: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با حدود ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید.

وی افزود: این میزان سهم مصرف حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق بوده و ٥٩ درصد مجموع برق مصرفی صنایع بالای یک مگاوات کشور را شامل می‌شود.

رجبی مشهدی افزود: در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است حجم معاملات برق خارج از بازار عمده فروشی از ١٥ درصد فعلی به ٣٠ درصد در سال اول اجرای برنامه و حداقل ٦٠ درصد در سال پایان برنامه برسد که در دستور کار سال جاری شرکت توانیر و وزارت نیرو قرار دارد و اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده است.

رجبی مشهدی فعال‌سازی حساب‌های وکالتی خرید برق در بخش توزیع را از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرد که انتظار می‌رود از اول اردیبهشت امسال، ماهانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان در این حساب‌ها شارژ شود تا شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به تأمین برق مورد نیاز خود از بورس انرژی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و یکشنبه هر هفته تسویه و به حساب ذی‌نفعان و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد.
مدیرعامل توانیر استقلال مالی شرکت‌های توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق عنوان کرد که در فاز دوم و با فعال شدن بازار خرده فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خرید و فروش برق کاهش می‌یابد، صرفاً هزینه‌های مربوط به خدمات شرکت در بخش‌های بهره‌برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده فروش برق واگذار می‌شود.

کد خبر 6080163 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رشد ۶۲۳۵ واحدی بورس در انتهای معاملات امروز
  • برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه
  • معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • حجم ۸۰۰۰ میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان
  • افزایش ٤ برابری معاملات بورس و قراردادهای دو جانبه
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • ریزش ۴۹۹۹ واحدی شاخص کل بورس در انتهای معاملات سه‌شنبه
  • کاهش ۴ هزار و ۹۹۹ واحدی شاخص کل بورس
  • افزایش ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی