Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال جاری و تاکنون ۵۱۸ هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی استان مرکزی رفع تصرف و به بیت‌المال اعاده شده که ارزش ریالی آن بیش از ۱۴۰۰ میلیارد ریال است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی اظهار داشت: سیاست راهبری دستگاه قضا برخورد قاطعانه با متصرفین منابع طبیعی و اراضی ملی است و هیچگونه کوتاهی در این خصوص انجام نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دستگاه قضا و دادستانی همچون گذشته نسبت به حفظ و حراست اراضی ملی و منابع طبیعی اهمیت ویژه‌ای قائل است و کوچک‌ترین اغماض و بخشش با متصرفین این اراضی ندارد و قاطعانه با متخلفین برخورد خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید وحدت، انسجام و هماهنگی لازم را در بحث صیانت از حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی داشته باشند.

282 هکتار از اراضی متصرفه در گیلان رفع تصرف شد10 هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های کاشان آزادسازی شد/50 متخلف اقدام به تصرف غیرقانونی کردنددستور فرمانده سپاه کربلا برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی/ انتقاد از ویلاسازی در مرغوب‌ترین زمین‌های ‌مازندران + فیلمعملیات رفع تصرف و آزادسازی 600 هکتار از رودخانه‌های اصفهان انجام شد

وی تأکید کرد: ممکن است متولیان اراضی ملی و منابع طبیعی هر کدام از لحاظ جایگاهی که دارند منابع و نیروی انسانی لازم برای نظارت بر منابع طبیعی نداشته باشند، اما به لحاظ احصای حریم خط مرزی منابع طبیعی یا همان طرح کاداستر، این نظارت را تسهیل می‌کنند و در کنار این موارد می‌طلبد از ظرفیت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد برای حفظ منابع طبیعی و اراضی ملی استفاده شود. متولیان اراضی حسب مورد، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و دهیاران ضروریست در این مسیر، اقدامات عاجل و پیشگیرانه داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال جاری و تاکنون 518 هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی استان مرکزی رفع تصرف و به بیت‌المال اعاده شده ‌که ارزش ریالی آن بیش از هزار و چهارصد میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه با انجام اقدامات پیشگیرانه از تصرف 368 هکتار جلوگیری به عمل آمد، تصریح کرد: در همین راستا 259 قطعه زمین که بر خلاف موازین قانونی تغییر کاربری داشته و احداث بنای غیر مجاز نموده اند، قلع قمع شدند. در این حوزه 878 فقره پرونده مطرح و در حال رسیدگی می‌باشد که از این تعداد 249 فقره منتهی به صدور حکم شده و همچنین 24 مورد از احکام قضایی که در راستای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها صادر شده، با قدرت و قاطعیت اجرا گردید.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هکتار از اراضی استان مرکزی منابع طبیعی اراضی ملی رفع تصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تغییر کاربری ۱۳ هزار هکتار از اراضی دولتی در البرز

رئیس کل دادگستری استان البرز از رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز و به نقل از پایگاه خبری دادگستری استان البرز، حسین فاضلی هریکندی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز در استان البرز، اظهار کرد: استان البرز هرچند از نظر وسعت به عنوان کوچک‌ترین استان کشور شناخته می‌شود، اما به دلیل شرایط و ویژگی‌های خاص طبیعی و جغرافیایی و مجاورت با مرکز کشور در معرض بیشترین تغییر کاربری‌ها قرار داد و هرگونه تغییر کاربری منافع اقتصادی زیادی را پیش روی متخلفان قرار می‌دهد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در دادگستری کل استان البرز در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها افزود: استان البرز از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در وضعیت حاد قرار داشت که برای مدیریت این شرایط و پاسخگو کردن دستگاه‌های متولی در این مورد، یکی از برنامه‌های مهم، با ایجاد «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری ها» برای اولین بار در کشور عملیاتی شد که با توجه به ایجاد تحول در مقابله با این پدیده در استان البرز، مورد تقدیر رئیس قوه قضائیه قرار گرفت.

مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار در سال ۱۴۰۲

هریکندی فاضلی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، مجموعاً از تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان جلوگیری شده است یادآور شد: در عملیات‌های اجرا شده که به درخواست و گزارش جهاد کشاورزی و غالباً در مراحل اولیه تفکیک و قطعه بندی و در مواردی هم با تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است به ترتیب حوزه‌های قضائی کرج با ۴۶۳۳ هکتار و چهارباغ با ۲۹۳۹ هکتار در جایگاه اول و دوم قرار دارند و شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد با ۲۸۴۵ و ۱۷۳۳ هکتار در مراتب بعدی جای گرفته‌اند.

وی با اعلام رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: ارزش اراضی زراعی و باغ‌های استان البرز که از تغییر کاربری آن جلوگیری شده، بیش از ۵۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

نقش سامانه کشت یار به عنوان بازوی کمکی

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز با اشاره به نقش سامانه «کشت یار» به عنوان بازوی دستگاه‌های متولی استان در زمینه مقابله به هنگام با تغییر کاربری‌ها، گفت: در رصد سامانه‌های پایش ماهواره‌ای در سال گذشته، تعداد ۱۱۱۹ نقطه توسط این سامانه هوشمند هشدار دهی شده و اقدامات برای بررسی و مقابله بلافاصله آغاز شده است.

فاضلی هریکندی با اعلام آمادگی دستگاه قضائی استان برای حمایت از هرگونه اقدام پیشگیرانه و مقابله‌ای در این زمینه ابراز امیدواری کرد در سال جدید با تقویت نظارت توسط دستگاه‌های متولی، عرصه بر سوداگران این حوزه تنگ‌تر شود.

کد خبر 745162

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۱۳ هزار هکتار از اراضی دولتی در البرز
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ مترمربع از اراضی ملی بابل
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام