Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها _ رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر گفت: جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس و ثبت هویتی یکی از برهه‌های مهم تاریخ بود . - اخبار استانها -

عباس اسلامی پوردر گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اندیمشک   ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره مردان آسمانی و زنان بزرگواری که با استقامت خود حماسه بی‌بدیلی در تاریخ ثبت کردند، اظهار داشت: هرچند، جنگ پدیده‌ای شوم و غیرقابل باور است اما ما از دین، مملکت و خاک سرزمین‌مان دفاع کردیم و جنگ تحمیلی، جنگی بود که بر ما تحمیل شد ولی به شکل دفاع مقدس ما مبدل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شروع جنگ تحمیلی افزود: بنده در آغاز جنگ تحمیلی فقط 8 سال داشتم و نتوانستم حضور موثری در جبهه‌های حق علیه باطل داشته باشم ولی خانواده‌ام درگیر جنگ تحملی بودند.
در نوجوانی در پایگاه مقاومت بسیج امام حسین(ع) بودم، ابتدا در حلقه نوجوانان و بعد در حلقه بزرگسالان فعالیت داشتم و بعد جز شورای فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج امام حسین(ع) بودم.

رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر جنوب، گفت: در آن زمان شکل زندگی‌ها، زندگی در جنگ بود و گاهی اوقات پیش می‌آمد بعضی از خانواده‌ها چهار نفر از برادران بزرگ در جبهه‌های حق علیه باطل بودند. گاهی اوقات، شب‌ها به مسجد می‌رفتیم و پای صحبت بعضی از رزمندگان می‌نشستیم و حال و هوای دفاع مقدس را بیش از پیش حس می‌کردم هرچند که شهر اندیمشک یک خط جبهه و خود جبهه دیگه‌ای به اسم اندیمشک بود.

وی افزود: فعالیت مساجد در آن روزها به‌صورت شبانه روزی بود و بعضی از اوقات ‏پایگاه امام حسین(ع) به عنوان یکی از پایگاه‌های اعزام نیرو فعال بود و بنده، اطلاعیه ثبت‌نام رزمندگان و کمک‌های نقدی و غیرنقدی به جبهه را از بلندگوی مسجد می‌خواندم و خاطرات شیرین من از آن روزها، همان خواندن اطلاعیه‌ها بود که حس غرور و نشاطی به من دست می‌داد.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: این اتفاقات باعث شد، بنده به عرصه نویسندگی در حوزه دفاع مقدس و مطالعه کتاب‌های این حوزه علاقمند شوم و با نوشتن و تدوین خاطرات رزمندگان در صفحه جبهه و جنگ روزنامه جمهوری اسلامی و نیز ستون دو رکعت عشق در روزنامه اطلاعات کار خودم را در عرصه خبرنگاری شروع کردم.

وی افزود: روایتگری ما، براساس روایتگری راویان بزرگ تاریخ اسلام است. اگر روایت‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) از حوادث کربلا نبود، شاید حادثه عاشورا فراموش می‌شد و امروزه اگر روایتی از دفاع مقدس نبود، حوادث و اتفاقات آن دوران فراموش می‌شد پس در نتیجه هر تلاش و کوششی که در این مسیر قابل پذیرش و قابل ثواب است.

عباس اسلامی پور بااشاره به سخنان شهید خرازی اظهار کرد: جنگ را باید درست بگوییم و درست بنویسیم و نه درشت. آنچه که در دوران دفاع مقدس برای ما اتفاق افتاد، باید تمام فرازها و نشیب‌هایش روایت شود. در هر عملیاتی ما فتح و عدم فتح داشتیم، اگر ما در تمام عملیات‌ها پیروز می‌شدیم جنگ هشت ساله نمی‌شد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس امکانات و نفرات دشمن بی‌شمار و توان نظامی ما اندک بود اما رزمندگان ما با ایمان و اعتقاد خود توانستند سرافرازانه ملت ایران اسلامی را از این بحران خارج کردند و این سرافرازی را باید درست و دقیق و خارج از هرگونه پیرایه و ویرایه‌ای، ثبت و منتشر کرد.

رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر، گفت: تاکنون 8 اثر مکتوب بنام‌های نسیم صبح، یادمان سردار شهید توکل قلاوند، حماسه زینبیان، سروهای حماسه، ستاره ای از کهکشان خیبر، به روایت آفتاب، داستان یک قهرمان، لاله‌های شیدایی در حوزه دفاع مقدس داشتم و عضو کمیته تالیف دانشنامه دفاع مقدس استان خوزستان هستم.

اسلامی پور، بااشاره به سخنان مقام معظم رهبری عنوان کرد: در اواخر سال 70 بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایشان به مبحث شبیخون فرهنگی را مطرح کردند. بنده و دوستان‌مان در مسجد امام حسین(ع) تصمیم گرفتیم که به‌صورت عملی به این سخنان مقام معظم رهبری عمل کنیم و به ذهنمان رسید در این راستا یکی از کارهایی که می‌تواند شکل عملی به اهداف مورد نظر رهبر عزیزمان عمل کند، جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس و ثبت هویتی یکی از برهه‌های مهم تاریخ بود و ایده تشکیل موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر جنوب را طراحی کنیم.

وی افزود: از همان اوایل، کار موسسه را با جمع‌آوری، ثبت، ضبط و نشر خاطرات خانواده شهدا و ایثارگران آغاز کردیم. ما در دهه هفتاد، اقدام به برگزاری شب‌های خاطره کردیم. در شب‌های خاطره، رزمندگان خاطرات خود را از دوران دفاع مقدس بازگویی می‌کردند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس بااشاره به چاپ و نشر کتب حوزه دفاع مقدس در موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر، افزود: تاکنون 30 عنوان کتاب در این زمینه چاپ شده، که تعدادی از این کتاب‌ها، خاطرات رزمندگان و آزادگان اندیمشکی و تعدادی از این کتاب‌ها، سیره شهدای شهرستان اندیمشک است. موسسه فرهنگی و هنری طلوع غدیر جنوب، اولین مجموعه کتاب خود را  بنام " اندیمشک در جنگ عراق بر علیه ایران " توسط سرکار خانم لطیفی، نخستین بانوی پژوهشگر دفاع مقدس نگارش کرد.

وی افزود: یکی از اقدامات موسسه فرهنگی و هنری طلوع غدیر، راه‌اندازی کتابخانه عمومی و تخصصی حوزه دفاع مقدس است. این کتابخانه با نام دکتر مرتضی سرهنگی فعالیت می‌کند و روزانه علاقمندان به حوزه پژوهش می‌توانند به منابع بسیار خوبی که در این کتابخانه وجود دارد، استفاده کنند.

اسلامی پور، بااشاره به حادثه بزرگ، روز چهارم آذر 1365 در اندیمشک گفت: این روز را به عنوان حماسه مقاومت مردم اندیمشک در برابر بمباران هوایی دشمن بعثی دانست که در آن روز، بیش از یک ساعت و 30 دقیقه مورد هدف هوایی بیش از 50 فروند هواپیما بود که جای جای اندیمشک قهرمان مورد بمباران هوایی قرار گرفت.

وی بااشاره به اقدامات مهم موسسه فرهنگی هنری غدیر بیان کرد: موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر بر خودش تکلیف دانست که از همان اوایل کار موسسه این موضوع را پیگیری کند و با گردآوری اسناد از شاهدان عینی در آن واقعه و با همکاری دستگاه‌های مختلف، این واقعه را در تقویم به عنوان یک روز ملی ثبت کند که مقدمات این کار توسط مسئولین در حال انجام است و امیدواریم که به زودی شاهد ثبت آن واقعه در تقویم جمهوری اسلامی ایران باشیم.

رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر، گفت: موسسه فرهنگی هنری طلوع غدیر با جمع‌آوری اسناد و استعلاماتی توانستیم از مراکز درمانی و بیمارستانی مجروحین آن واقعه و از بنیاد شهید، شهدای آن واقعه را ثبت کنیم. در این واقعه بیش از 74 شهروندان اندیمشکی و بیش از 260 نفر از شهروندان غیر اندیمشکی به شهادت رسیدند.

 وی افزود: واقعه خونین چهارم آذر همزمان با ورود قطار مسافری رزمندگان به شهرستان اندیمشک بوده و یکی از نقاط مهمی که مورد بمباران قرار گرفت میدان و ایستگاه راه آهن اندیمشک بوده است. اندیمشک در آن دوران حلقه وصل به جبهه‌ها بوده و این هم زمانی باعث شد تا تعداد زیادی از رزمندگانی که از شهرهای دیگر جهت اعزام به منطقه، وارد اندیمشک شده بودند، در این حمله هوایی به شهادت برسند.

اسلامی پور بااشاره به اینکه اسناد و مدارک می‌تواند به راویان و مورخان کمک شایانی بکند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز با زوایای ناپیدا از حلقه‌های مفقوده فراوانی واقع هستیم و مورخان موظف هستند این زوایا ناپیدا را پیدا کنند و می‌طلبد که متولیان امر اسنادی که غیرمحرمانه هستند را در اختیار مورخان و روایان قرار بدهند تا نکات پنهان و تاریکی که از آن دوران به جا مانده است، برای نسل جدید واضح و شفاف و در تاریخ ثبت شود.

امام جمعه کرمان: تشکیل جبهه مقاومت اسلامی از دستآوردهای دفاع مقدس است آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تخفیف 50 درصدی عرضه می‌شود 1153 مسابقه ورزشی هفته دفاع مقدس در پایگاه‌های بسیج گیلان برگزار می‌شود

وی در ادامه افزود: نسل جوان ما با خواندن و مطالعه کتب‌های حوزه دفاع مقدس و خاطراتی از آن دوران باقی مانده است، می‌تواند به‌خوبی تصویری خوشرنگ از آن حماسه نابرابر در ذهن خودشان ترسیم کنند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس، گفت: توصیه بنده به نسل جدید، مطالعه و ارتباط با نسلی است که آن دوران را دیده‌اند و از آن دوران زخم و جرائت دارند. نسل آن دوران توانستند هویت ایرانی اسلامی را بازسازی کنند و در اصل آن‌ها توانستند ما را بازسازی کنند و در سایه حکومتی نوپا به عرصه ظهور برسند و برای ادامه مسیر در بازسازی هویتی ما موثر باشند.

انتهای پیام/341/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه دفاع مقدس دفاع مقدس امام حسین ع اسلامی پور جمع آوری آن واقعه آن دوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۰۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه نوروزی امام رضا (ع) برای رزمندگان

بعد از آن‌که دعای تحویل سال را خواندیم، بچه‌ها آرام نمی‌شدند. تلاش من هم برای آرام کردن آن‌ها بی‌فایده بود. با گریه و زاری عجیب می‌گفتند: «امام رضا (ع) برای ما هدیه فرستاده! آن را می‌بوسیدند و روی چشم خود می‌گذاشتند.»

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌ عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه قدس در دوران دفاع مقدس، در بخشی از کتاب تاریخ شفاهی خود به بیان خاطره‌ای کوتاه از حال و هوای رزمندگان در ایام نوروز در جبهه پرداخته که به مناسبت سال نو منتشر می‌شود:

«اولین عید نوروزی که در جبهه بودم، نوروز سال ۱۳۶۰ بود. رزمنده‌ها از حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) هدیه‌ای آورده و در هتل پرشین مراسمی گرفته بودند.

بعد از آنکه دعای تحویل سال را خواندیم، بچه‌ها آرام نمی‌شدند. تلاش من هم برای آرام کردن آن‌ها بی‌فایده بود. با گریه و زاری عجیب می‌گفتند: «امام رضا (ع) برای ما هدیه فرستاده! آن را می‌بوسیدند و روی چشم خود می‌گذاشتند.»

چه حالی داشتیم آن شب و چه دعا و توسلی خواندیم. من آنجا این روایت را برایشان خواندم که کل یوم لایعصی الله فیه فهو عید (هر روزی که در آن معصیت نشود، آن روز عید است) و گفتم: بهترین دوران و بهترین عید برای شما، همینه که توی جبهه هستید.»

منبع:

موحد علوی، علیرضا، تاریخ شفاهی دفاع مقدس: روایت عبدالله حاجی صادقی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۴۰۲، صص ۶۹، ۷۰

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • هدیه نوروزی امام رضا (ع) برای رزمندگان
  • دیدار با جانبازان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در تکاب
  • قزوین میزبان ۲ شهید گمنام می‌شود
  • «سفالگری»، هنری به قدمت تاریخ گیلان + تصاویر
  • آیا همه رزمنده‌ها روزه می‌گرفتند؟
  • شهر مقدس قم میزبان ۲ شهید گمنام می‌شود
  • بیش از ۵۰ هزار نفر زائر و گردشگر از یادمان‌های دفاع مقدس ایلام بازدید کردند
  • برگزاری مرحله‌ دوم کنگره‌ شهدای استان مرکزی
  • جزئیات زمین‌خواری در حوزه علمیه ازگل؛ باغ ۱۰۰۰ میلیاردی را ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروختند؟ | امضا جعلی است، اثر انگشت چی؟ | تصاویر اسناد جدیدی که رو شد