Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@21:35:16 GMT

پیشنهاد خباز به بزرگان اصلاحات قبل از تشکیل حزب فراگیر

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۱۱۶۵

پیشنهاد خباز به بزرگان اصلاحات قبل از تشکیل حزب فراگیر

محمدرضا خباز، درباره این‌که عده‌ای از بدنه جریان اصلاحات بیان می‌کنند اصلاح‌طلبان ابتدا باید آسیب‌شناسی در خودشان انجام دهند و سپس در یک حزب فراگیر گرد هم بیایند، گفت: آسیب‌شناسی اصلاحات کاری واجب، لازم و ضروری است و هرچه زودتر باید بزرگان اصلاحات با محوریت آقای خاتمی جلساتی را تشکیل دهند، مانند آنچه که در گذشته تحت عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری داشتند و آنچه که در انتخابات چند ماه قبل به ریاست آقای نبوی و ۳۰ حزب اصلاح‌طلب به اسم نهاد اجماع‌ساز تشکیل شد که علاوه بر احزاب، تعدادی هم شخصیت‌های حقیقی غیرحزبی موثر در جریان اصلاح‌طلب هم در آن بودند که تحت عنوان نهاد اجماع‌ساز جلساتی را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: معتقدم آقایان در جریان اصلاحات قبل از تشکیل حزب فراگیر، باید بنشینند و آسیب‌شناسی کنند تا بفهمند ایرادات کار کجا بوده تا به قول معروف پوست‌اندازی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که افراد در جریان اصلاحات باید بدون کینه‌توزی از خود انتقاد کنند، عنوان کرد: همه باید بپذیریم عدم موفقیت ناشی از چه چیزی بوده است؟ هر کسی به نوبه خودش در پیروزی و شکست نقش دارد. هرکسی به اندازه خودش در کامیابی  و عدم کامیابی نقش دارد. پذیرش این مهم مانند ممکلت‌داری است. هیچکس از مسئوالان را نباید در ناکامی‌های کشور مبرا بدانیم. هر کسی به اندازه خودش نقش داشته البته هر که بامش بیش برفش بیشتر؛ جبهه اصلاحات یک جبهه قوی و ریشه‌دار در کشور است ما هم نقش‌هایی در این زمینه داشته‌ایم که باید آسیب‌شناسی انجام دهیم.

خباز با اشاره به این‌که جریان اصلاحات برای تشکیل حزب جدید نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند، ادامه داد: یک زمانی حزب کارگزاران زمانی که مرحوم هاشمی رئیس‌جمهور بود، حزب قدرتمند این کشور بود. یا  در یک زمان دیگر جبهه مشارکت در زمان آقای خاتمی قوی‌ترین حزب ایران بود و افراد این حزب در دولت و مجلس موثر بودند و نقش‌آفرینی می‌کردند و یا آن زمانی که هنوز آقای کروبی محصور نشده بودند، حزب اعتماد ملی حزب قوی و فراگیری بود و در مراکز در استان‌ها شعب خودش داشت و روزنامه اعتماد ملی روزنامه رسمی این حزب شناخته می‌شد.

وی افزود: سوال این است حال اگر یک حزب فراگیر  جدید تشکیل دهیم چه خاصیتی دارد؟ اگر احزاب را در یکدیگر ادغام کنیم چه می‌شود؟ در مجلس هشتم طرحی مطرح شد مبنی بر اینکه به دلیل تعدد فراوان احزاب آن‌ها می‌توانند در هم ادغام شوند. اصلاح‌طلبان ۳۰ حزب داشتند و به این نتیجه رسیدند که می‌توان ۵ الی ۶ حزب قوی این جریان را در هم ادغام کرد و یک حزب فراگیر تشکیل داد، نه اینکه باز بروند حزب دیگری را تشکیل دهند؛ چون حزب جدید تشکیل دادن، تفرقه جدید ایجاد کردن است.

این فعال‌ سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: چرا خداوند متعال بعد از پیغمبر اسلام، پیامبر دیگری نفرستاد؟ یکی از تحلیل‌ها این است که هنگامی که حضرت موسی آمدند گروهی تشکیل شد به نام یهودی. زمانی هم که حضرت عیسی آمد، یک گروه دیگری تشکیل شد به نام مسیحیت.  پیامبر عظیم‌الشان اسلام آمدند و یک گروهی تشکیل شد به نام مسلمانان که این‌ها باز داخل خودشان گروه‌هایی دارند که این امر به تفرقه‌ها اضافه می‌کند.

وی تاکید کرد: حزب جدید تاسیس کردن هنر نیست، ادغام کردن این احزاب هنر است؛ چراکه امروز ۳۰ حزب اصلاح‌طلب هستیم یکی هم اضافه شود ۳۱ حزب می‌شویم در صورتی که هنر نهاد اجماع‌ساز این است که بیاید همه احزاب را در یکدیگر ادغام کند البته که این کار سختی است و آسان نیست؛ چراکه هرکدام از این احزاب دبیرکل و اعضای مرکزی دارند که باید همه را در هم ادغام کرد؛ حزب‌های کوچک‌تر اگر خواستند ادغام شوند که چه بهتر اگر نخواستند بروند یک حزب شوند.

خبار تاکید کرد: تجربه به ما می‌گوید حزب جدید یعنی تفرقه جدید که خاصیت هم ندارد، یک حزب می‌آید در کنار بقیه احزاب می‌گوید من هم هستم، واقعا این چه خاصیتی دارد؟ بنابراین اگر نهاد اجماع‌ساز تمام تلاش خودش را به کار گیرد و همه احزاب جریان اصلاحات را در یکدیگر ادغام کند، ممکن است یک مجموعه را به وجود بیاروند که بتواند مشکلات را برطرف کند.

وی تاکید کرد: نهاد اجماع‌ساز باید جلساتی را تشکیل دهد آسیب‌شناسی کند و آنچه را آسیب‌شناسی کرده در معرض افکاری عمومی برای پوست‌اندازی و کشف راه‌حل‌های جدید قرار دهد./ ایلنا

منبع: فردا

کلیدواژه: خباز حزب فراگیر بزرگان اصلاحات نهاد اجماع ساز جریان اصلاحات جریان اصلاح آسیب شناسی حزب فراگیر اصلاح طلب تشکیل شد حزب جدید یک حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۱۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنون پوپولیست در غرب

  این موضوع در کشورهای دیگر هم به نوعی مصداق دارد، انتخاب جورجا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا، اقبال به لوپن در فرانسه و البته سرآمد همه اینها انتخاب خاویر میلی به عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین ازجمله مصداق‌های آشکار موفقیت عوام‌گراها در سیاست روز است. این موضوع از جایی جالب توجه می‌شود که بدانیم همواره کشورهای غربی، کشورهای جهان سوم را به‌واسطه این اقبال به باد تمسخر می‌گرفته‌اند! سخنان ترامپ در طول کارزار انتخاباتی‌اش و طی چهار سال ریاست جمهوری‌اش معمولا به عنوان نمونه شاخص گفتمان پوپولیستی تلقی می‌شود. اخلاقی کردن موقعیت‌های پیچیده‌ سیاسی و تقسیم بازیگران صحنه‌ سیاست به آدم‌ها و گروه‌های خوب و بد، و تاکید روی تماس مستقیم خودش با انبوه هوادارانش در اجتماعات محلی و از طریق حساب شخصی توییتری از ویژگی‌های آشکار پوپولیسم به‌شمار می‌رود و حرکت خود او با جنبش برگزیت(خروج از اتحادیه اروپا) در بریتانیا و سایر احزاب راستگرا مانند جبهه‌ ملی ماری لوپن در فرانسه و جنبش‌های مشابه در اتریش و سایر کشورهای اروپایی، در یک راستا به حساب می‌آید. در این میان البته که داده‌های آماری نظام‌های استدلالی جالب‌توجهی را پیش روی ما می‌گذارد. آشکارترین‌شان این‌که عوام‌گراهای نیم‌قرن پیش، عموما از جریان چپ بوده‌اند و طی ۵۰ سال اما حالا راستگراهای پوپولیسم بر صدارت نشسته‌اند. براساس داده‎‌های منتشرشده توسط WEF، درصد رای احزاب پوپولیست چپگرا در طول ۱۰۰ سال گذشته روند نزولی، و درصد رای احزاب پوپولیست راستگرا، روند صعودی داشته است. عوام‌گرایی در کشورهای آمریکای لاتین سابقه‌ای بسیار طولانی دارد.‌ نتایج یک پژوهش که درباره برخی از مهم‌ترین کشورهای جهان انجام شده، نشان می‌دهد آرژانتین بیش از سایر کشورها سابقه رهبری پوپولیست‌ها را در تاریخ خود دارد. از سال ۱۹۰۰کشور آرژانتین ۴۸سال تحت رهبری عوام‌گراها بوده و البته به شکل معناداری ایتالیا با ۳۵سال در رده دوم این دسته از کشورها قرار دارد. داده جالب‌توجه دیگر، اقبال به عوام‌گراها درسیاست است.براساس داده‌های منتشرشده توسط دانشگاه استنفورد، طی ۱۰۰سال گذشته، تعداد احزاب پوپولیست درقدرت افزایش چشمگیری داشته‌ است. بیشترین عدد ثبت‌شده متعلق به سال ۲۰۱۵ است.

دیگر خبرها

  • پاسخ ایران به جنایت اسرائیل شجاعانه، منطقی و قانونی بود
  • رو دست وایبر به واتساپ و تلگرام؛ رسما هوش مصنوعی را ادغام کردند!
  • جنون پوپولیست در غرب
  • دین عقلانی، جذاب، فراگیر و فطرت‌پذیر است
  • بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر هستند
  • رکوردداران MVP در NBA/ جوکر در تعقیب بزرگان و تاریخسازی!
  • اصلاح سرفصل‌های مربوط به مشارکت و نشر آگهی از لایحه تجارت
  • خسروپناه: ضعف حکمرانی در حوزه صوت و تصویر فراگیر مرتفع شود
  • سلسله اقدامات راهگشا برای حل مسائل صندوق‌های بازنشستگی
  • بالندگی حزب اصلاحات انگلیس خطر بزرگی برای محافظه کاران