چرا سریال جدید کیانوش عیاری پخش نشد؟
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۲۳۱۶
دست تلویزیون خالی است؛ جملهای آشنا که معمولا درباره مجموعههای نمایشیاش بیشتر عیان میشود. مجموعههای نمایشی که عمدهترین وظیفهشان سرگرمی مخاطبانی است که در میان برنامههای پرتعداد و گاه تکراری آنتن تلویزیون به دنبال مجموعهای قابل اعتنا میگردند.
شرق در ادامه نوشت: از این نظر میتوان عملکرد تلویزیون را بیشتر تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که در سالهای اخیر بیاعتنایی به کیفیت آثار، بسیاری از مخاطبان را دلسرد کرده و از سوی دیگر رجعت هنرمندان به مدیومهای دیگر ازجمله شبکه نمایش خانگی که خاستگاهشان تلویزیون بوده، بیشازپیش این علامت سؤال را پررنگ میکند که در نهایت تدبیر رسانه ملی برای رضایت مخاطبانش چیست؟ اما در آرشیو تلویزیون کم نیستند آثاری که بازپخش چندینبارهشان، همچنان مخاطبپسند است و گاه پخششان پس از سالها زمینهساز تحلیل دوباره اثر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری ازجمله آثاری است که این روزها پس از سالها بازپخش میشود؛ سریالی که عیاری در گفتگو با فارس از شتابزدگی برای ساختش صحبت کرد و گفت: «بدون در دست داشتن فیلمنامه اقدام به ساخت این سریال کردم و اگر فیلمنامه داشتم و از منابع مالی بهتری نیز برخوردار بودم، «روزگار قریب» مجموعه موفقتری میشد. من بدون فیلمنامه و متن اولیهای، این کار را ساختم. کار خیلی فوری شروع شد و با دست خالی، فکری بداهه بر پایه خاطرات مختلف و با تخیلی که دائما در حال شکلگیری بود، ساخته شد.
فکرهای ما فیلمسازان و کارگردانان اصولا ابتدا به ساکن برای یک موضوع متمرکز آماده میشود که غالب آن میتواند یک فیلم کوتاه یا بلند حدود صد دقیقه باشد، حال وقتی براساس یکسری حسابگریها به ما پیشنهاد ساخت یک سریال صورت میگیرد، آنجا دیگر برنامهریزی نقش اول را بازی میکند و برنامهریزی ما برای زمان ساخت و پخش سریال بسیار مهم است که اگر به این نکات توجه نشود، لطمات زیادی به اثر وارد خواهد شد».
او در تازهترین گفتوگوی خود با ایسنا به بهانه بازپخش سریال درباره چگونگی ساخت «روزگار قریب» گفت: «یکی از مدیران سیمافیلم در همان سالها که کار تازه یکی، دو ماه بود شروع شده بود، به من گفت درست است که شما کارگردان سینما هستید و در سینما هم موفق بودهاید؛ اما کمی هم به این کار دل بدهید. من هم در پاسخ گفتم چطور؟! هر کسی چیزی گفته غلط کرده گفته. آنچنان که یکی از آبدارچیهایی که به من چای میداد، چند باری به من گفت این یک کار تلویزیونی است، چرا اینقدر روی آن دقت به خرج میدهی، عصبی میشوی و زحمت میکشی؟!
به آن مدیر گفتم وقتی چنین شخصی این را به من میگوید، شما چگونه حرف کسی که از سر صحنه خبرهای منفی برای شما میآورد و صددرصد حسادت میورزد که من برای تلویزیون اینچنین با دقت کار انجام میدهم را میپذیرید. ایشان موضوع را برعکس به شما رسانده است. واقعا هم به همین شکل بود.
من در دو، سه روز اول آغاز کار به این نتیجه رسیدم که این کار را باید تا انتها و با تمام قوا پیش ببرم و هرچه تجربه دارم استفاده کنم و به قولی اگر کار گزارشی هم بسازم، باید کاری باشد که بهشدت به آن علاقه دارم و محصول من است. پس باید به آن برسم و آن را بسازم».
این در حالی است که چند سالی است خبر بازگشت عیاری به عرصه سریالسازی با سریال «۸۷ متر» برای بسیاری نویدبخش حرکت رو به جلوی رسانه ملی است. سریالی که فیلمنامه آن سال ۸۹ تصویب شد و گروه از فروردین ۹۶ رسما پیشتولید ساخت سریال را آغاز کرد و نهایتا ۱۵ مرداد تصویربرداری آغاز شد و دی ماه ۹۹ پروژه پرچالش کیانوش عیاری با تمام حواشی و تعطیلی گاه و بیگاه و مشکلات بودجهای به اتمام رسید.
سریالی که نزدیکی پخشش نیز رسانهای شد و به نظر میرسید این پروژه بهزودی روی آنتن خواهد رفت؛ اما هنوز هم تاریخ دقیقی از سمت تلویزیون درباره زمان پخش آن مشخص نشده است! سریالی که به گفته کارگردانش «باید زمان بگذرد. بتوانم مثل یک تماشاگر عادی فیلم را ببینم، آن موقع میتوانم درباره کم و کیف آن صحبت کنم».
چندین سال پس از ساخت سریالهای «هزاران چشم» و «روزگار قریب» کیانوش عیاری با تمام فرازونشیبها و اتفاقاتی که بر سر اکران دو فیلم «خانه پدری» و «کاناپه» آمد، به دعوت رسانه ملی پاسخ مثبت داد و «۸۷ متر» را ساخت. سریالی که تا پیش از پخشش نمیتوان تحلیل درستی درباره کیفیتش داشت و همهچیز را باید به زمان موکول کرد.
با این حال پس از گذشت سالها از تجربه سریالسازی عیاری در تلویزیون و مشکلات و وقفههای پیشآمده بر سر ساخت این سریال، این گمان را برای بسیاری ایجاد کرده است که شاید باید انتظار معقولتری از این سریال داشت و تمام قضاوتها را به بعد از پخش آن موکول کرد.
منبع: فرارو
کلیدواژه: کیانوش عیاری کارگردان صدا و سیما کیانوش عیاری روزگار قریب فیلم نامه سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون دستمزد نجومی میدهد؟
آفتابنیوز :
دو هفته پیش بود که خبر تولید فصل هفتم «پایتخت» به نقل از رئیس سیمافیلم منتشر شد، بهدنبال آن صحبتهایی درباره دریافت دستمزدهای زیاد برای حضور در این سریال پرمخاطب به گوش رسید، اما سلیم غفوری، قائممقام سیما عنوان کرده که بازگشت بازیگران چهره با دستمزدهای کلان پذیرفته نیست، اما تلویزیون پذیرای بازیگران است و دستمزدهای نجومی اصلاح خواهد شد.
سلیم غفوری؛ قائممقام سیما که پیش از این بهعنوان مدیر شبکههای مستند و افق سیما بوده، در توضیح بیشتر اصلاح دستمزدهای نجومی یادآور میشود: «فرایند آن در حال انجام است. طبعاً چهرهها برای حضور در سریال، میهمانشدن در تلویزیون، اجرا و به انحاء و گونههای دیگر دستمزدهایی را طلب میکنند. البته این اتفاق فقط مختص به تلویزیون نیست بلکه در فضاهای رسانهای دیگر هم اتفاق میافتد. متأسفانه در خلال صحبتهایم به آن اشاره کردم که پلتفرمها فضای دستمزدی را بهشدت تغییر دادند. به هر حال اگر قرار باشد این یک بام و دو هواییها و دستمزدهای عجیب و غریب کاملاً اصلاح شوند نیازمند همگرایی بین تلویزیون، سینما و پلتفرمهاست. اگر این همگرایی کامل شکل نگیرد کنترل شرایط حتماً پیچیده و سخت خواهد بود و این فرایند حتماً دنبال خواهد شد.»
غفوری درباره سریال «پایتخت» توضیح میدهد:چند کار طنز در دست تولید است. این آثار نمایشی برای آنتن تابستان پیشبینی شده است که ازجمله آن میتوان به سریال «بدل» علی مسعودی (علی مشهدی) اشاره کرد و بهتدریج نام سریالهای بعدی را اطلاعرسانی خواهند کرد. «پایتخت» در حال گفتگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار میگیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی میکند. وی در ادامه از تغییرات شیوه سریالسازی صحبت کرده، وی عنوان کرده که در سال ۱۴۰۲ تغییر در شیوه سریالسازی یعنی دفتر فیلمنامه شکل گرفته و بنابر این شد تا فیلمنامهای تکمیل نشود؛ وارد تولید نشود.
بهگفته غفوری بیش از ۱۳۰فیلمنامه در مراحل مختلف وجود دارد و در سیمافیلم تعداد زیادی سریال در مراحل مختلف پیشتولید، تولید و پستولید قرار دارد و اینها نویدبخش فضای خوبی امسال است.
سریال «موسی» امسال به تولید نمیرسد
از دیگر سریالهایی که غفوری به آن اشاره کرده، سریال «موسی (ع)» ابراهیم حاتمیکیاست که دربارهاش توضیح میدهد: این سریال شایدامسال به تولید اصلی نرسد. وی ادامه میدهد: در حال حاضر سریال «موسی (ع)» در مرحله پیشتولید است، تستها را از عوامل و بازیگران و دستاندرکاران میگیرند. سریال «حضرت موسی (ع)» با یک سیستم نوآوری جدید تولید میشود باید تجهیزات آن تأمین و وارد کشور شود، شاید امسال به تولید اصلی نرسد، اما فرایند آن دنبال میشود.»
منبع: همشهری آنلاین