Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@20:14:29 GMT

ساماندهی یارانه و حذف ارز ترجیحی اولویت دولت باشد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۲۸۳۹

ساماندهی یارانه و حذف ارز ترجیحی اولویت دولت باشد

رئیس اتاق تهران گفت: مهم‌ترین بحثی که مسئولان دولت باید به آن توجه کنند همین بحث کنترل و جلوگیری از رشد تورم است که اگر در ماه‌های آینده به همین روال ادامه پیدا کند وضعیت بسیار بدی وجود خواهد داشت و نگرانی این است که در همه قیمت‌ها شاهد افزایش باشیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، بیست و ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران صبح امروز به صورت حضوری و آنلاین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران اظهار کرد: بهترین خبری که این روزها وجود دارد این است که تزریق واکسن به مقدار زیادی سرعت گرفته و آمارهای نشان می‌دهد که هم آمار مبتلایان به شدت کاهش پیدا کرده و هم جان‌باختگان و ای کاش این تصمیم و برنامه‌ریزی خیلی زودتر انجام می‌شد و با بداندیشی و بدفهمی مسئولان سابق شاهد این تعداد جان‌باختگان نبودیم اما خوشبختانه این روزها با سرعت بالای واکسیناسیون وضعیت خوب شده است. اکثر مناطق کشور از وضعیت قرمز خارج و نارنجی شده اند و امیدواریم هرچه سریع‌تر این روند ادامه پیدا کند و از شر کرونا هرچه زودتر نجات پیدا کنیم.

وی در ادامه به بیان شاخص‌های اقتصادی پرداخت و گفت: سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد رشد تولیدات صنعتی که به دلیل شیوع کرونا در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته بود در فصل اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) ۱۲ درصد و در فصل دوم ۱۸.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در ایران هم خوشبختانه تولیدات صنعتی در فصل اول و دوم به ترتیب ۸.۴ درصد و ۶.۱ درصد رشد داشته است؛ امیدواریم همان طور که در تولیدات صنعتی این رشد را شاهد هستیم در بقیه بخش‌های اقتصادی کشور از جمله خدمات هم شاهد چنین رشدی باشیم. همچنین گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار که به تازگی منتشر شده بیانگر آن است که رشد اقتصادی در فصل اول امسال ۶.۲ تا ۷.۴ درصد بوده و اگر این روند ادامه داشته باشد امیدواریم که شرایط اقتصادی بهتر شود.

رئیس اتاق تهران در ادامه به آمارهای رشد نقدینگی و پایه پولی هم پرداخت و گفت: اما کماکان آمار رشد نقدینگی رو به صعود است و در مرداد ماه به ۳ هزار و۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که رقم بسیار بالایی بوده و رشد سریع داشته و علت اصلی آن هم کسری بودجه است. طبق آخرین گزارش‌ها درآمدها و هزینه‌های کشور به هیچ وجهه با هم همخوانی ندارند و شاید کمتر از ۵۰ درصد درآمدهای کشور در ۵ ماه گذشته حاصل شده و دولت مجبور شده عمدتاً از تنخواه گردان بانک مکزی استفاده کند و همین موضوع باعث افزایش پایه پولی و دامن زدن به تورم شده است. مهم‌ترین بحثی که مسئولان دولت باید به آن توجه کنند همین بحث کنترل و جلوگیری از رشد تورم است که اگر در ماه‌های آینده به همین روال ادامه پیدا کند وضعیت بسیار بدی وجود خواهد داشت و نگرانی این است که در همه قیمت‌ها شاهد افزایش باشیم.

مسعود خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع یارانه انرژی در کشور پرداخت و گفت: «آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه اعلام کرده اند که ۶۳ میلیارد دلار در سال یارانه انرژی پرداخت می‌شود. از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی هم در گزارشی عنوان کرده است که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در ایران ۹۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده که به صورت میانگین می‌شود سالانه بیش از ۹۸ میلیارد دلار که از رقم آقای میرکاظمی بیشتر است. اما اگر همین رقم ۶۳ میلیارد دلار را هم در نظر بگیریم در واقع میانگین سهم هر ایرانی از یارانه انرژی ۱۹ میلیون تومان در سال خواهد بود. اگر ما بتوانیم درصدی از این پول را به صورت هدفمند به اقشار آسیب پذیر بدهیم حتماً اقتصاد به حرکت در می‌آید.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین سود را از یارانه انرژی دهک‌های بالا می‌برند برای مثال از یارانه بنزین دهک‌های پایین ۱.۶ درصد استفاده می‌کنند در حالی که دهک‌های بالایی ۲۱.۸ درصد بهره می‌برند، یعنی دهک‌های بالا ۲۰ برابر دهک‌های پایین از یارانه استفاده می‌کنند و در اکثر یارانه‌های دیگر هم همین روال وجود دارد و متأسفانه این روش سالیان سال است که ادامه دارد. اثراتی که این شرایط می‌گذارد دامن زدن به اختلافات طبقاتی است که روز به روز بیشتر می‌شود و آثار مثبتی در رفاه مردم نخواهد داشت و از طرف دیگر باعث می‌شود با کنترلی که روی قیمت‌ها صورت می‌گیرد شاهد آزادسازی قیمت‌ها نباشیم و به دنبال آن قاچاق کالا و محصولات تولیدی کشور افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق تهران همچنین در ادامه صحبت‌هایش به دو اولویت اقتصادی پرداخت و گفت: «اگر قرار است اقتصاد سامان دهی شود باید به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و یکنواخت کردن ارز توجه شود. متأسفانه ما هنوز شاهد پرداخت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی هستیم که در بودجه هم مصوب شده است. امیدواریم هرچه زودتر بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف ارز چند نرخی امیدواریم در دستور کار دولت قرار بگیرد.»

خوانساری همچنین مهم‌ترین خواسته از دولت را کنترل تورم عنوان کرد و گفت: امیدواریم مسئولان اقتصادی دولت و معاون اول رئیس جمهور اولین هدفشان در روزهای آتی کنترل تورم و جلوگیری از افزایش آن باشد.

کد خبر 523696

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رئیس اتاق بازرگانی تهران مسعود خوانساری ارز ترجیحی حذف ارز ترجیحی دولت سید ابراهیم رئیسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس اتاق تهران میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت و گفت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود برخی اقلام شیر خشک در داروخانه‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر مسعود مهدوی نیا بیان کرد: یکی از دلایل کمبود شیر خشک در استان، پرداخت نکردن مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیر خشک است.

وی با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد ۶۰۰ هزار قوطی شیرخشک در ماه به عنوان نیاز خوزستان برآورد شده افزود:، اما به دلیل افزایش نرخ شیر خشک و پرداخت نشدن سهم یارانه ارزی که باید توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب داروخانه‌ها واریز شود این موضوع محقق نشده است.

مهدوی نیا ادامه داد: عملا داروخانه‌ها به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و عدم پرداخت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده و توان مالی لازم جهت تامین شیر خشک را ندارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توزیع دوباره شیر خشک در داروخانه‌های استان را از امروز چهارشنبه اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل
  • واریز سهمیه بنزین به هر کد ملی از این ماه | خبر مهم درباره یارانه بنزین به هر کد ملی
  • کمبود برخی اقلام شیر خشک در داروخانه‌های خوزستان
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می شود؟
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳
  • اختصاص بنزین به شماره ملی قابل اجراست
  • طرح کالابرگ الکترونیکی ادامه‌دار شد؟
  • پرداخت ۲۰۰همت به یارانه آردو نان طی امسال در بودجه ۱۴۰۳
  • بیش از ۱۴‌ هزار نفر در آذربایجان شرقی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر شدند