Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پی طرح برخی اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر انرژی عربستان سعودی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، نمایندگی کشورمان در وین به این موضوع واکنش نشان داد. 

در پاسخ ارائه شده از سوی رایزن سیاسی نمایندگی دائم کشورمان آمده است: این طنز تلخی است که  جمله عامیانه «بهترین دفاع، یک حمله است»، در حال تبدیل شدن به یک الگو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان در حالی به برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد که این کشور هنوز نسخه قدیمی «پروتکل مقادیر کوچک» را اجرا می‌کند و در نتیجه، از نظارت و راستی آزمایی جامع برنامه هسته‌ای خود توسط آژانس جلوگیری می‌کند.

به گزارش فارس، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تکرار ادعاهای گذشته دولت خود علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و مدعی شد که ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود شفافیت ندارد و به قوانین و تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و این موضوع عربستان سعودی را نگران می‌کند.

عبدالعزیز بن سلمان افزود: «از آژانس اتمی می‌خواهیم تا بر اجرای قوانین مربوط به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید بیشتری کند و عربستان سعودی خواستار التزام همه کشورها به معاهده عدم اشاعه است.» (اینجا بخوانید)

* عدم اجرای کامل پادمان‌های جامع، زنگ خطر را در هر کجا که باشد به صدا در می‌آورد؛ حال چه در عربستان باشد، چه در رژیم اسرائیل 

رایزن سیاسی نمایندگی دائم در پاسخ به این مقام سعودی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور کامل و صادقانه موافقتنامه جامع  پادمان خود با آژانس را اجرا می‌کند و به صورت راسخ معتقد است عدم اجرای کامل پادمان‌های جامع، زنگ خطر را در هر کجا که باشد به صدا در می‌آورد؛ حال چه در عربستان باشد، چه در رژیم اسرائیل و نباید هیچ تفاوتی در این بین قائل شد.

وی تصریح کرد: این موضوع باید فوراً و بدون هیچ‌گونه تعصب و تبعیض رد شود. ایران، آژانس و جامعه بین‌المللی بسیار خرسند خواهند بود اگر عربستان و سایرین در خاورمیانه بتوانند همان تعهدات پادمانی را که ایران در حال اجرای آن است، انجام دهند.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه، عدم عضویت در ان.پی.تی یا داشتن موافقتنامه پادمان ویژه با آژانس، برای برخی تبدیل به عذر موجه شده تا از تعهدات خود برای اجرای کامل و قابل اثبات آنچه برای اطمینان جامعه بین‌المللی در مورد صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای لازم است، اجتناب کنند. نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود در منطقه خاورمیانه، به نفع صلح و ثبات این منطقه و جامعه بین‌المللی نیست.

* عربستان سعودی موافقتنامه جامع پادمان را به طور کامل اجرا نمی‌کند

وی با بیان این‌که عربستان سعودی موافقتنامه جامع پادمان را به طور کامل اجرا نمی‌کند، یادآور شد: بنابراین، اجازه حداقلی به آژانس برای انجام راستی آزمایی‌های لازم از سوی عربستان ارائه نمی‌شود. با توجه به اینکه دبیرخانه آژانس چندین بار از عربستان خواسته است تا پروتکل مقادیر کوچک را لغو کند، باید در نظر داشت که عدم اجرای پادمان‌های آژانس در کنار لغو پروتکل مقادیر کوچک، می‌تواند به عربستان اجازه دهد برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را از چشم بازرسان آژانس مخفی کند، که این امر نیز کل رژیم پادمانی و عدم اشاعه‌ای را تضعیف می‌کند.

لازم به ذکر است شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیروز (دوشنبه) در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آژانس خواست از سیاسی‌کاری بپرهیزد و تصریح کرد: زمان آن فرارسیده که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، موثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند. (جزییات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: موافقتنامه جامع پادمان نمایندگی ایران در سازمان ملل کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه هسته ای عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!

زی‌سان؛ شرکت سرمایه‌گذاری قدیه اعلام کرد که قصد دارد نخستین بازی‌پارک موضوعی جهان بر اساس انیمه مشهور ژاپنی «دراگون بال» (Dragon Ball/ گوی اژدها) را در عربستان سعودی بسازد.

به گزارش زی‌سان به نقل از بی‌بی‌سی، این شهربازی اولین جاذبه تفریحی جهان است که بر پایه مجموعه کتاب‌ها و انیمه محبوب دراگون بال ساخته می‌شود.

به گزارش شرکت سازنده، اژد‌هایی به طول ۷۰ متر در مرکز این شهربازی قرار می‌گیرد و دست‌کم ۳۰ وسیله بازی خواهد داشت. مساحت این شهربازی نیز بیش از نیم میلیون مترمربع است و از ریاض، پایتخت عربستان سعودی، تنها ۴۰ دقیقه فاصله دارد.

قدیه یک پروژه تفریحی و گردشگری بزرگ با امکانات متنوع شامل پارک‌های تفریحی، مراکز ورزشی، مراکز خرید، هتل و سایر امکانات است که در نزدیکی ریاض ساخته می‌شود و بخشی از طرح آینده‌نگر پادشاهی سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور محسوب می‌شود که هدف آن کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی است.

به گزارش وب‌سایت رسمی دراگون بال، این شهربازی یک ترن هوایی خواهد داشت که داخل اژد‌هایی حرکت می‌کند که از شنرون [اژد‌های معروف این انیمه]الگوبرداری شده است.

مجموعه کتاب‌های مصور (کمیک استریپ) دراگون بال نخستین بار در سال ۱۹۸۴ منتشر شدند و ماجرا‌های پسری جوان به نام سان گوکو را روایت می‌کردند که با دختر نوجوانی به نام بولما آشنا می‌شود و آنها با هم سفری ماجراجویانه را آغاز می‌کنند تا هفت گوی با سری اژد‌ها (دراگون بال) پیدا کنند و بتوانند اژد‌هایی قدرتمند به نام شنرون را احضار کنند؛ چون شنرون می‌تواند بزرگ‌ترین آرزوی هرکس را براورده کند. این مجموعه یکی از تاثیرگذارترین و پرفروش‌ترین داستان‌های مصور ژاپنی بود.

به گزارش الشرق‌الاوسط، احداث این شهربازی به برنامه راهبردی بن سلمان برای جذب سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون بازدید‌کننده تا سال ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد. 

به گفته عبدالله بن ناصر الداود، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری قدیه، این طرح که با مشارکت شرکت سازنده انیمه دراگون بال (Toei Animation) اجرا می‌شود، به احداث یک شهربازی منحصر‌به فرد کمک می‌کند که ترکیبی بی‌مانند از ماجراجویی و سرگرمی و همچنین تنوع و گوناگونی برای همه سلیقه‌ها خواهد بود.

tags # عربستان سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی‌ها را عصبانی کرد | وزیر کار زیر تیغ استیضاح؟
  • احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران جدی شد؛ حقوق کارگران چه عددی است؟
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر از زبان معاون سازمان انرژی اتمی
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی
  • تولید ۲ تن کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ در سال گذشته