Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در خصوص چگونگی تعیین این تعرفه ها گفت: قرار نیست یک نرخ مشخص برای حق مشاوره ها تعیین شود و این طرح به منزله ورود دولت و مجلس به موضوع قیمت گذاری دستوری نیست.

نماینده مردم خدابنده با بیان اینکه طرح تعیین تعرفه مشاوران املاک در حال بررسی است خاطرنشان کرد: زیرمجموعه کمیسیون قرار است کمیته هایی برای بررسی این طرح تشکیل شود تا به صورت کارشناسی نرخ ها و چارچوب فعالیت ها مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته حسینی تعدادی از اعضای کمیسیون موضوع تعرفه ها و حق کمیسیون مشاوران املاک را برای ایجاد چارچوبی نظارتی مطرح کردند. به عقیده آنها بخشی از افزایش هزینه های مسکن به واسطه تعیین همین حق کمیسیون ها ایجاد می شود.

مدیرکل سابق راه و شهرسازی کردستان افزود: از آنجا که بنگاه های معاملات ملکی حق مشاوره خود را بر مبنای درصدی از قیمت ملک تعیین می کنند لذا هر چه قیمت ملک بالاتر باشد و با نرخ های بالاتری معاملات انجام شود حق کمیسیون مشاوران مسکن نیز بالاتر خواهد بود.

رفتارهای عرفی مشاوران املاک بر هزینه ها اثرگذار است

او اذعان کرد: البته باید در نظر داشت که حق مشاوره به تنهایی عامل افزایش هزینه ها نیست نمی توان در این حوزه نگاهی تک بعدی داشت. در عمل  رفتارهای عرفی در بنگاه های معاملات ملکی وجود دارد که در هزینه ها اثرگذار است. این رفتارها را نه می توان حذف کرد و نه به صورت فعلی ادامه آن منطقی است. لذا از وضعیت فعلی که این عملکردها رها شده است و متولی مشخصی ندارد؛ باید عبور کرده و در راستای نظم بخشی به بازار حرکت کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: افرادی که در بنگاه های املاک به عنوان مشاور کار می کنند لازم است آموزش های لازم را دیده باشند و با مسائل حقوقی بخش مسکن و مسائل فنی این حوزه آشنا باشند. اما متاسفانه می بینیم که اغلب مشاوران در این حوزه بیشتر تحت تاثیر رفتارهای عرفی هستند تا آموزش های تخصصی و به صورت قاعده مندی در این زمینه عمل نشده است.

حسینی با تاکید بر اینکه کشف بخشی از این رفتارها نیاز به جلسات متعدد دارد و کمیته های مربوطه نیز به همین منظور تعیین شده است متذکر شد: تا کنون یک جلسه کارشناسی در این باره برگزار شده است و مقرر شده با حضور مسئولان و نمایندگان نهادهای مختلف این حوزه، بررسی ها تکمیل شود.

نماینده مردم خدابنده عنوان کرد: طرح تعیین تعرفه و حق کمیسیون مشاوران املاک در کمیسیون قضایی نیز مطرح بود. لذا برای جلوگیری از دوباره کاری بنا شد بحث در کمیته های تخصصی با ابعاد بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

طرح تعیین تعرفه گسترش پیدا کرد

او با اشاره به اینکه به واسطه نوع کار در این صنف نیاز به تنظیم روابط از طرف دولت داریم اظهار کرد: طرح مورد نظر نمایندگان در خصوص حق مشاوره ها نیز در ابتدا تک بعدی بود اما تصمیم گرفته شد این طرح بسط پیدا کرده و همه ابعاد حقوقی، فنی و تخصصی را نیز در بر بگیرد.

حسینی تاکید کرد: در جلسات بررسی نهادهای مرتبط و نمایندگان آنها همچنین اعضای صنف حضور خواهند داشت تا با طرح مسائل و مشکلات صنف، بتوان بررسی جامع داشته و قانونی با قابلیت اجرای بالا تصویب شود.

قیمت های دستوری از سوی دولت رعایت نمی شود

مدیرکل سابق راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: این طرح به مفهوم نرخ گذاری از سوی دولت نخواهد بود. اگر دولت ورود دستوری به بازار ملک داشته باشد ممکن است اولا یک بعدی موضوع سیاست گذاری شود و دوما مفسده هایی در بازار بوجود آید. همانطور که در بسیاری از بازارهای دیگر که دولت ورود دستوری داشته، این مفسده ها ایجاد شده است. ضمن آنکه اگر قیمت مشخص شود ممکن است بازار آن را رعایت نکند.

او بیان کرد: در همین ایام کرونا، ستاد مقابله با کرونا درصد افزایش اجاره ای که تعیین کرد؛ توسط هیچ مالکی رعایت نشد و در مواردی که سخت گیری صورت می گرفت مفرهایی برای گریز از این قوانین استفاده می شد.

حسینی گفت: از سوی دیگر در حال حاضر قیمت تعرفه ها هیچ پایه و مبنای محاسباتی ندارد. در جلساتی هم که داشتیم متوجه نشدیم که حق مشاوره هایی که دریافت می شود بر چه مبنایی از طرفین معامله اخذ می شود. یک قیمت گذاری عرفی است که بر حسب شاخص های بازار از طرف بنگاه های معاملات ملکی انجام می شود. در صورتی که چارچوب مشخصی در این حوزه تعریف نشود، کنترل و نظارت دولت نیز مثمر ثمر نخواهد بود.

 

پربیننده ترین ثبت نام ایران خودرو ( تارا + قیمت ) ثبت نام سایپا / ساینا و کوییک معاون قوه قضاییه: عدم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی موجب تضییع حقوق‌ مردم می شود قیمت پراید دست دوم امروز ۱۴۰۰/۶/۲۹ دستور فوری رییسی برای حقوق معلمان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه املاک مشاوران املاک تعیین تعرفه حق کمیسیون حق مشاوره هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه

بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، چهارصد و دهمین جلسه علنی امروز(سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد که مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار نمایندگان در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده 212 آئین نامه داخلی مجلس

-گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جز (1) بند (س) تبصره 1 قانون بودجه 1401 و ردیف 16 جدول مصارف تبصره 14 قانون بودجه 1402

-گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

-گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

-گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

-گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

-گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

-گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده 48 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (1)

-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جز 1 بند الف ماده 2 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400

در ادامه محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه اسامی غایبان و متاخران این جلسه را قرائت کرد:

1-محمدرضا پورابراهیمی

2- علی بابایی کارنامی

3-جلیل رحیمی جهان آبادی

4-علی رضایی

5-علی علیزاده

6-اردشیر مطهری

7-مصطفی نخعی

8-جواد نیک‌بین

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • بررسی موضوع ارز توسط مجلس برای سومین هفته متوالی به تعویق افتاد!
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!
  • بهترین لوله بازکنی تهران (قیمت لوله بازکنی + تعرفه اتحادیه)
  • بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین
  • قیمت دلار؛ محور جلسه امروز دولت و مجلس /قالیباف: از دو قوه باید یک حرف شنیده شود