Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@23:24:50 GMT

آمریکا لوح حماسی گیلگمش را به عراق پس می‌دهد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۳۹۸۶

آمریکا لوح حماسی گیلگمش را به عراق پس می‌دهد

 

به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از فرانس۲۴ نوشت: یونسکو نهاد فرهنگی ملل متحد اعلام کرد آمریکا به زودی لوحه حماسی و بسیار باارزش گیلگمش را به عراق تحویل خواهد داد. این لوحه ۳۵۰۰ سال قدمت دارد و در جریان جنگ عراق از این کشور به صورت غیرقانونی و قاچاق خارج شده است. این لوحه گرانبها به همراه هزاران اثر تاریخی دیگر از کشور عراق در روز ۲۳ سپتامبر به دولت این کشور تحویل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراق پس از اشغال در سال ۲۰۰۳ و نیز هجوم برق‌آسای گروه تروریستی و تکفیری داعش در سال ۲۰۱۴ شاهد سرقت آثار تاریخی خود بود.

یک تاجر امریکایی آثار هنری لوح گیلگمش را در سال ۲۰۰۳ از یک خانواده اردنی مقیم لندن خریداری کرده و به امریکا آورده و پس از آن در سال ۲۰۰۷ به تاجران دیگری به قیمت ۵۰ هزار دلار فروخته است. در سال ۲۰۱۴ نیز این لوح به قیمت ۱.۶۷ میلیون دلار توسط یک خانواده مسیحی و با هدف نمایش در موزه کتاب مقدس در واشنگتن خریداری شد.

این لوح عتیقه که از خشت ساخته شده و با خط میخی نوشته شده، بخشی از حماسه گیلگمش است که یکی از قدیمی ترین آثار ادبی بشر به شمار می رود و ماجراجویی یکی از پادشاهان قدرتمند سرزمین بین النهرین در تلاش برای جاودانگی را روایت می کند.

گفتنی است یونسکو بازگشت این لوحه و ۱۷ هزار اثر دیگر به عراق را نماد مبارزه موثر علیه قاچاق آثار باستانی دانسته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت سازمان همکاری شانگهای محمدباقر ذوالقدر یونسکو گیلگمش عراق اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت سازمان همکاری شانگهای محمدباقر ذوالقدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی همتای عراقی وی در دیدار با یکدیگر ضمن مرور میزان اجرای توافق امنیتی، بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته‌های فرعی و عالی به منظور پیشبرد توافقنامه امنیتی دوجانبه تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، قاسم الاعرجی با راهبردی دانستن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران بر اجرای مصوبه‌ی پارلمان عراق در اخراج نیرو‌های نظامی ائتلاف تأکید کرد.
مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات منطقه تقدیر کرد.

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • نماهنگ جدید ابوذر روحی منتشر شد + دانلود نماهنگ حماسی «نحن المقاومون»
  • تکذیب کشف خودروی بمب‌گذاری شده در موصل
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال