Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:28:54 GMT

جای خالی روز فرهنگی طالقان در تقویم!

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۴۱۳۲

جای خالی روز فرهنگی طالقان در تقویم!

ایسنا/البرز عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی گفت: جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آنها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفر کرده، در طالقان وجود دارد، بنابراین طالقان با دستانی پر و غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی شایسته نام‌گذاری یک روز فرهنگی در تقویم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی آهنگری در گفت و گو با ایسنا، گفت: طالقان سرزمین بلندی‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای است که گواهانی هستند بر قدمت این کهن دیار، اما این شهرستان به دلیل ضعف نهادهای فرهنگی فاقد یک روز یا رخداد فرهنگی است.

وی ادامه داد: هفدهم آذرماه مقارن با سالروز ثبت کاروانسرای تاریخی ینگی امام در فهرست آثار ملی به عنوان روز فرهنگی هشتگرد و هشت مهر روز ثبت ملی محوطه تاریخی ازبکی، به‌عنوان روز فرهنگی نظرآباد حاصل کار کارشناسی دستگاه‌های متولی امر فرهنگ و شهرداری و شورای اسلامی شهر هشتگرد و نظرآباد با حمایت و پشتیبانی امام جمعه ساوجبلاغ و نظرآباد است.

آهنگری ادامه داد: در همسایگی این دو شهر، شهرستان طالقان با داشتن ظرفیت‌های بسیار تاریخی و فرهنگی واقع شده که متأسفانه به دلیل غفلت نهادهای فرهنگی و عدم تعامل و هماهنگی بین آنها کماکان فاقد چنین روزی است. رخداد فرخنده‌ای که می‌تواند به معرفی شهرستان طالقان و هویت‌بخشی آن کمک کند. این بی مهری مسئولین در این باره، جای تعجب دارد!

وی خاطرنشان کرد: کرونا هم بهانه ای برای عدم فعالیت‌های فرهنگی شده و به نظر می‌رسد بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی همانند این رخداد در طالقان محلی از اعراب ندارد و شهروندان و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و موضوعات مختلف اجتماعی در این خصوص گلایه دارند.

وی گفت: طالقان دارای آثار تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ای است که می‌توان به ایت آلله شیخ مرتضی دیزانی، عبدالمجید طالقانی خوشنویس معروف، آیت‌الله سید محمود طالقانی، جلال آل احمد و سرلشکر شهید ولی الله فلاحی و تعداد زیادی شخصیت فرهنگی و علمی و نخبه دیگر اشاره کرد.

آهنگری تصریح کرد: طالقان به لحاظ وجود آثار تاریخی و طبیعی غنی است و قله‌های مرتفع و دریاچه سد طالقان، رودخانه شاهرود شاخص آثار طبیعی آن بوده و آثار تاریخی آن شامل مقبره و امامزاده، زیارتگاه و مکان مقدس، ۳۳ تپه باستانی و تاریخی، ۲۰ باب حمام تاریخی، پنج دهانه غار طبیعی و تاریخی، دو خانه تاریخی، چهار گورستان تاریخی، چهار آبشار و یک کتیبه سنگی تاریخی است. در مجموع در شهرستان طالقان ۱۱۲ جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی شناسایی شده که ۶۷ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نقطه‌نقطه این شهرستان جلوه‌های زیبایی دارد که هر یک از این نقاط می‌تواند پوستری زیبا و چشم‌نواز برای تماشاگران و گردشگران باشد

وی گفت: جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آنها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفر کرده، در طالقان وجود دارد، بنابراین طالقان با دستانی پر و غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی شایسته نام‌گذاری یک روز فرهنگی در تقویم است.

وی در پایا گفت: پیشنهاد فرهنگیان و فرهیختگان این حوزه این است که می‌طلبد فرماندار طالقان، شورای شهر با همراهی مجموعه مدیریت شهری با حمایت و همراهی امام جمعه و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کار خود را در این خصوص با همدلی بیشتر پیش بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها سد طالقان شهرستان طالقان آثار تاریخی روز فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۴۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد

علی بویری گفت: باتوجه به وضعیت آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آنها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالار‌های موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند

او با اشاره به این‌که آثار تاریخی مرمت‌شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آنها نامطلوب و به علت حساسیت آنها سال‌ها بود که دست‌نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد. همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استاندارد‌های جهانی این حوزه و استحکام‌بخشی ساختار نیز روی آنها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری گفت: موزه باستان‌شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • با هزینه کم به 3 شهر ترکیه سفر کنید
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره های فرهنگی تبریز