Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@14:15:56 GMT

با توسعه فرهنگ سرمان را در فضای اقتصادی دنیا بالا بگیریم

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۴۴۰۶

با توسعه فرهنگ سرمان را در فضای اقتصادی دنیا بالا بگیریم

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین کمیسیون ملی یونسکو و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توسعه با موضوع همکاری در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی، با حضور حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ودیگر معاونان و اعضای دومجموعه روز سه شنبه ۳۰ شهریور ماه سال جاری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل اصلی کشور ما بی توجهی به فرهنگ و صنایع فرهنگی است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ابتدای این مراسم گفت: مشکل اصلی کشور ما بی توجهی به فرهنگ و صنایع فرهنگی است که می توانند نقش مهمی در اقتصاد و تجارت جهانی داشته باشد.

به عقیده وی، ما باید در عرصه هنر و فرهنگ با بهره گیری از علم و فناوری گامهای بلندی برداریم،زیرا فرهنگ و هنر ظرفیت بالایی برای ایجاد شغل های پایدار دارد که نیازمند به علم و فناوری است.

وی در ادامه افزود: امروزه به فعالیت های فرهنگی به عنوان یک شغل پایدار نگاه می شود و دیگر نگاه لوکس روی این فعالیت ها نیست .

ایوبی عنوان کرد: امروزه اگر به دنبال کارآفرینی هستیم، بی شک فرهنگ و هنر انتخاب منطقی تری است.دراین راستا نیز اروپایی ها تجربه خوبی در این زمینه دارند، چرا که آنها به خوبی توانستند علم و فناوری را در این عرصه به خدمت بگیرند.

به گفته ایوبی فعالیت پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ارزش زیادی برای کشور دارد. از آنجایی که ایران تاریخ اثر گذاری در جهان دارد، ظرفیت بسیار قابل قبولی هم برای ایجاد توسعه پایدار در فرهنگ وجود دارد. دراین راستا نیز با توجه به بزرگترین سرمایه خود که نیروی انسانی است می توانیم برنامه ریزی های خود را جامعه عمل بپوشانیم.

محمد حسین ایمانی خوشخو در ادامه این مراسم گفت: همیشه شاهد فعالیت های ارزشمند کمیسیون ملی یونسکو در عرصه های گوناگون فرهنگی و هنری بوده ایم، از سوی دیگر مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز نخستین پارک علم و فناوری در صنایع فرهنگی است که اگر چه عمر طولانی ندارد اما به خوبی توانسته دراین مسیر قدم های بزرگی بردارد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: در عرصه بین المللی ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور یک مزیت مهم به شمار می رود. برای مثال صنعت خودرو هیچ گاه مزیت نیست نمی‌گویم رشد آن بد است اما آن چیزی که مزیت حساب می شود حوزه فرهنگ و هنر است که می توانیم با توسعه آن سرمان را در فضای اقتصادی دنیا بالا بگیریم.

ایمانی افزود: باید شیوه های جدیدی را برای توسعه صنایع فرهنگی به کار بگیریم. زبان امروز دنیا زبان فناوری است و ما باید با این روش ظرفیت های فرهنگی و بالقوه خود را به دنیا عرضه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امید است با حمایت های کمیسیون ملی یونسکو در عرصه بین المللی شاهد اتفاقات خوبی باشیم و بتوانیم بیش از گذشته خود را به دنیا عرضه کنیم. با توجه به اینکه این روزها اغلب مردم دنیا تشنه فرهنگ های اصیل و ناب هستند ما می توانیم از طریق توانمندی های کشورمان در این مسیر به موفقیت های مهمی برسیم.

در ادامه مراسم این تفاهم نامه به امضا طرفین رسید .

گفتنی است این تفاهم نامه به منظور توسعه همکاری در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل، میان کمیسیون ملی یونسکو و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با محوریت راه اندازی unesco startup studio art ،تجاری سازی محصولات و خدمات صنایع خلاق و فرهنگی با استفاده از ارتباطات بین المللی ، برگزاری جایزه نوآوری در زمینه هنر و راه اندازی باشگاه صنایع خلاق فرهنگی در فدراسیون باشگاه یونسکو ایران منعقد شد.

کد خبر 5310084

منبع: مهر

کلیدواژه: حجت الله ایوبی یونسکو معرفی کتاب تازه های نشر رونمایی کتاب اربعین 1400 نقد کتاب معرفی نشریات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ترجمه کتاب و کتابخوانی محمد مهدی اسماعیلی انتشارات سروش تجدید چاپ هفته دفاع مقدس اربعین حسینی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۴۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه سیاستی برای توسعه بخش خصوصی و کارآفرینی نداریم، گفت: اگر اعتقاد داشته باشیم که مساله اول کشور اقتصاد است همانگونه که رهبری نیز به این موضوع اشاره کردند باید دید از کدام منظر می‌توان به اقتصاد توجه کرد تا این حوزه بهبود یابد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان تصریح کرد: اگر قرار باشد به بخش کشاورزی به عنوان یک مساله اقتصادی بپردازیم باید بدانیم که به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی، کمبود آب و … امکان رشد نداریم. بسیاری از کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی و… می‌توانند از طریق کشاورزی و صنایع پایین دستی پیشرفت کنند اما در ایران نمی‌شود به این حوزه امیدی داشت. از آن طرف صنایع هایتک هم به دلیل شرایط تحریمی توان توسعه و بزرگ شدن را ندارند. در واقع نمی‌توان به صنایع هایتک به عنوان راهی جهت رشد اقتصادی و رهایی از مشکلات نگریست.

وی ادامه داد: بر این اساس به جز تولیدات کارخانه‌ای راه دیگری در پیش نداریم. زمینه در این بخش به لحاظ علم و تکنولوژی، منابع، نیروی انسانی، معادن و … برای توسعه فراهم است اما متأسفانه برنامه و آئین نامه‌ای نداریم که وضعیت کارآفرینی و بخش خصوصی مشخص و روشن شود. پیشران‌های اقتصادی چه نقشی دارند و چه تعاملی با نظام‌های حکمرانی دارند. ریل و مسیری برای صنایع تعبیه نشده که صنایع تکلیف خود را بدانند. حتی مشوق‌ها هم مشخص نیست که به چه صورتی است. وضعیت تأمین مالی، تخصیص ارز و… در بخش تولید مشخص نیست و امروز نظام چانه‌ای در اقتصاد ایران جا افتاده است. این در حالیست که نظام حکمرانی باید به صورت دقیق برای رشد اقتصادی و توسعه بخش تولید و صادرات برنامه و راهبرد داشته باشد.

غزنوی اضافه کرد: ما مزیت و ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله لوازم خانگی، شیشه و بلور، قطعه سازی، صنایع غذایی، شیرینی، شکلات، صنایع لبنی و … برای پاسخ دادن به نیازهای کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه داریم اما متأسفانه هیچ استراتژی در ایران برای توسعه بخش تولید و صادرات وجود ندارد. در اقتصاد امروز ایران بخش تولید تکلیف خود را نمی‌داند.

وی ادامه داد: در زنجیره ارزش جهانی هیچ نقشی نداریم در حالی که می‌توانیم نقش مؤثری ایفا کنیم. متأسفانه در استراتژی صنعتی نظام حکمرانی نتوانسته برنامه‌ای تدوین کند که بر اساس آن تکلیف مجلس به عنوان نظام قانون گذار و وزارتخانه‌های اقتصادی را روشن کند. این برنامه باید بتواند ارتباط و تعامل بین کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی با نظام حکمرانی را روشن کند.

غزنوی تصریح کرد: این وضعیت در ایران در حالیست که قبلاً کشورهای صنعتی با تدوین یک استراتژی دقیق و علمی مسیر را برای صنایع مشخص کردند و کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی با علم به مسیر، برنامه ریزی کرده و توسعه یافته اند و در نهایت منجر به رشد اقتصادی کل کشور شده اند اما متأسفانه در ایران چنین چیزی وجود ندارد. در ایران تکلیف بخش تولید و کارآفرین مشخص نیست. کارآفرین نمی‌داند که باید بر اساس کدام استراتژی برنامه ریزی کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان خاطرنشان کرد: کشورهایی که در جهان صنعتی شدند برای این کار نقشه سیاست صنعتی داشتند و منطبق با آن پیش رفتند. کشور ما با امکاناتی که در دسترس دارد باید در اقتصاد منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشد، اما مشکلات اقتصادی و تعامل بین نظام حکمرانی و کارآفرینان کشور باعث بروز مشکلاتی شده است. متأسفانه در ایران مسیر و راهی برای اینکه کارآفرین بتواند به تولید کار و ثروت بپردازد مشخص نکرده ایم و بر همین مبنا هم امروز وضعیت ارتباط و تعامل کارآفرین و پیشران اقتصادی با نظام حکمرانی روشن نیست.

دبیرکل مجمع کارآفرینان اظهار کرد: قبلاً می‌گفتیم کشورهای کره، ژاپن، آلمان و … استراتژی صنعتی دارند اما در حال حاضر بسیاری از کشورهای کوچک آسیای شرقی این استراتژی‌ها را دنبال می‌کنند. جالب است که امروز دولتی‌ها و مجلسی‌ها از اینکه استراتژی صنعتی نداریم ناراحتند اما نمی‌گویند که خب! چه کسی این وضعیت را درست کرده است؟ چه کسی مسؤول تدوین استرتژی صنعتی است؟

وی تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم که مجمع کارآفرینان استراتژی صنعتی را به دولت پیشنهاد دهد و معاون اول رئیس جمهور نیز ضمنی با این پیشنهاد موافقت کردند اما امیدواریم تصمیم جدی در این خصوص گرفته شود.

کد خبر 6050408 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟
  • تعیین کلان پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور/جزئیات ۵ طرح پایش مبتنی بر فناوری روز دنیا
  • توسعه فرهنگ کتابخوانی در احداث پارک‌های سنندج مورد توجه قرار گیرد
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر آثار فاخر به زبان‌های زنده دنیا هستیم
  • تقویت زیرساخت‌های مالی صنایع خلاق با «مشارکت مردمی»
  • حمایت برنامه «فن‌تز» از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی
  • تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی با جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری
  • ایده‌ها و طرح‌های فناورانه صنعت غذا حمایت می‌شوند
  • حمایت از پایان‌نامه‌های فناورانه حوزه صنایع غذایی
  • توسعه زیرساخت‌های مالی با مشارکت مردم