Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد مرندی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: با توجه به حضور وزیران خارجه کشورهای مختلف در این نشست بین‌المللی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دیدارهای دوجانبه وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود از کشورهای دیگر، این سفر می تواند به شناخت بهتر کشورهای دیگر از سیاست خارجی دولت سیزدهم کمک کرده و زمینه را برای بهبود روابط با آنها فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره رویکرد دولت سیزدهم در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: نگاه دولت جدید نسبت به غرب و آمریکا معقول است. دولت سیزدهم در عین حال که نمی خواهد روابط با کشورهای غربی را تیره کند ولی بیشتر از این منتظر اجرای برجام توسط آنها نخواهد ماند. در واقع دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشورهای به اصطلاح جنوب توجه دارد تا خلاهای موجود و نیازهای کشور را از این طریق برطرف کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر کشورهای غربی خواهان اجرای برجام باشند، ایران هم متقابلا آن‌را اجرا خواهد کرد ولی در شرایط فعلی که غربی‌ها چنین اراده ای را نشان نمی‌دهند جمهوری اسلامی باید به دنبال ظرفیت‌های جدیدی باشد که هم خلاءها را پر کند و هم به غربی ها این موضوع را بفهماند که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و الان دیگر مسئول حل مساله آنها هستند و توپ در زمین آنهاست.

 مرندی خاطرنشان کرد: هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آنها برای ادامه تحریم‌ها کاهش یافته و برای حل مشکلات با ایران تلاش بیشتری می‌کنند.

 این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مقاله ای از فرید زکریا تحلیلگر آمریکایی مبنی بر اینکه جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده دنباله رو سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق این کشور است، گفت: از همان زمان کارزار انتخاباتی در آمریکا، من در مصاحبه‌هایی که با رسانه ها داشتم، گفتم که بایدن فرق چندانی با ترامپ ندارد.

وی، خوش‌بینی برخی جریان‌های سیاسی به احتمال لغو تحریم های ایران در همان روزهای آغازین دولت بایدن را یادآور شد و گفت: همان موقع عرض کردم که بایدن فرمان ریاست جمهوری برای لغو تحریم های ایران را امضا نخواهد کرد ولی متاسفانه برخی دیرباور هستند.

این استاد دانشگاه، این بخش از صحبت های فرید زکریا تحلیلگر آمریکایی مبنی بر ادامه ندادن راه اوباما توسط بایدن را نقد کرد و گفت: با این حرف آقای زکریا موافق نیستم. اوباما با ترامپ فرق چندانی نداشت و برجام را در ازای گرفتن امتیازات زیادی از ایران امضا کرد اما بسیاری از کارهایی که براساس برجام متعهد شده بود را انجام نداد و در حقیقت برجام را اجرا نکرد. همین کار را با کوبا نیز کرد و  تنها برخی از تحریم‌ها را کاهش داد و تحریم‌های اصلی را پابرجا گذاشت.

مرندی با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان و تبعات منطقه ای آن گفت: خروج واشنگتن از افغانستان، بارقه‌های امید را در دل مردم عراق و سوریه روشن کرد و آنها هم امیدوار هستند که نهایتا ایالات متحده و متحدانش از این کشورها عقب نشینی کنند. اگرچه خروج از عراق و سوریه به دلیل مخالفت اسرائیل و لابی صهیونیستی با این موضوع، سخت خواهد بود و مقاومت در برابر این خروج بیشتر خواهد بود اما خروج نیروهای آمریکایی از این کشورها اجتناب ناپذیر است زیرا هزینه حضور و ماندگاری در این کشورها از لحاظ سیاسی و اقتصادی برای ایالات متحده بسیار بالاست.

وی همچنین با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاریهای شانگهای گفت: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بسیار ارزشمند است زیرا در حوزه سیاسی باعث می‌شود تعاملات قوی‌تری با کشورهای عضو این سازمان که کشورهای مهمی هستند، پیدا کنیم. علاوه بر این در حوزه اقتصادی هم این اتفاق بسیار به نفع ما است زیرا کشورهای آسیایی در حال قدرتمند شدن هستند و اقتصاد جهان از غرب به شرق در حال جابه‌جا شدن است.

 این استاد دانشگاه یادآورشد: در حوزه امنیتی هم، عضویت دائم در این سازمان بسیار برای ما مهم است زیرا همه این کشورها نگران گسترش افراط‌گرایی در منطقه با حمایت آمریکا هستند.

 مردنی خاطرنشان کرد: توجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تحولات افغانستان و تلاش آنها برای یافتن راه‌حل های منطقی جهت ایجاد امنیت پایدار و دولت فراگیر در این کشور نیز ناشی از همین نگرانی‌هاست.

برچسب‌ها برجام سید ابراهیم رییسی افغانستان حسین امیر عبد اللهیان سازمان همکاری شانگهای اسرائیل ایالات متحده آمریکا دولت سیزدهم پروندهٔ خبری سازمان همکاری شانگهای و اقتدار شرق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سید ابراهیم رییسی افغانستان برجام سید ابراهیم رییسی افغانستان سازمان همکاری شانگهای اسرائیل ایالات متحده آمریکا دولت سیزدهم سازمان همکاری شانگهای ایالات متحده دولت سیزدهم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۶۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم شمار مشتریان نفت ایران را افزایش داد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی را موفق ارزیابی کرد و گفت: دولت با این رویکرد موفق شد خریداران جدیدی را به فهرست مشتریان نفت ایران اضافه و قراردادهایی برای توسعه میدان‌های نفتی امضا کند.

به گزارش شانا به‌نقل از ایرنا، فریدون حسنوند درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان گفت: پیش از این تهران و اسلام‌آباد در توسعه خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان (آی‌پی) به توافق رسیده بودند و بخش ایرانی این خط لوله در خاک کشور تکمیل شده است؛ اکنون انجام تعهدهای طرف پاکستانی دراین‌باره از مسائل مهمی است که در سفر رئیس‌جمهوری به اسلام‌آباد درباره به نتیجه رساندن آن گفت‌وگو خواهد شد.

وی با اشاره به علاقه‌مندی بسیاری از مسئولان پاکستانی برای اتمام پروژه خط لوله صلح افزود: این پروژه برای هر دو کشور منفعت اقتصادی خواهد داشت؛ البته سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور، به‌ویژه در بنادر جنوبی ایران، فصلی تازه‌ را در همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی باز خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر گسترش ارتباطات عمیق با همسایگان تصریح کرد: طبق آمار و ارقام، دولت سیزدهم توجه بیشتری به گسترش روابط با همسایگان داشته، تا آنجا که تولید و فروش نفت از ۵۰۰ هزار بشکه در روز چند برابر شده و این موضوع نشان می‌دهد دولت در دیپلماسی انرژی با دیگر کشور در حوزه صنعت نفت و گاز موفق عمل کرده است.

حسنوند گفت: دولت سیزدهم موفق شد خریدارانی تازه را به فهرست مشتریان نفت ایران اضافه کند و قراردادهای امضاشده در زمینه توسعه میدان‌های نفتی برای کشور حائز اهمیت است.

وی در پایان گفت: در طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح صنعت نفت، اقدام‌های مهمی در دولت سیزدهم انجام شد و این پیشرفت‌ها حکایت از این دارد که دولت در توسعه دیپلماسی نفت و گاز بسیار موفق عمل کرده است.

دیگر خبرها

  • وحید شمسایی: بازی با ازبکستان جذاب می‌شود؛ رویای آنها فراتر از آسیاست
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است
  • یادداشت| پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم شمار مشتریان نفت ایران را افزایش داد