Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-29@01:42:48 GMT

مراقب این سم خطرناک باشید

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۶۶۴۳

مراقب این سم خطرناک باشید

محمد شاطرپور اظهار کرد: دیوکسین یا دی اکسین (Dioxins) گروهی از ترکیبات شیمیایی بسیار سمی کلردار هستند که از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شوند. دیوکسین‌ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند  و باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها و بروز سرطان نیز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی در خصوص منشأ این مواد سمی افزود: اوراق کردن و بازیافت محصولات الکترونیکی، فرآیندهای سوزاندن از جمله روشن کردن آتش در حیاط‌ها و یا سوزاندن زباله‌های تجاری و شهری به ویژه مواد پلاستیکی، پدیده‌های طبیعی از جمله فعالیت‌های آتشفشانی و آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیگار کشیدن، فرآیندهای صنعتی از جمله سفید کردن خمیر کاغذ و ذوب آن با استفاده از کلر، استفاده از سوخت‌ها از جمله چوب، ذغال یا نفت و همچنین تولید برخی علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها از عوامل تولید این سم خطرناک هستند.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: این مواد سمی دارای قابلیت طی کردن مسافت طولانی در آب یا هوا هستند و زمانی که توسط ماهی و سایر ارگانیسم‌ها بلعیده یا جذب شوند وارد زنجیره غذایی می‌شوند.

وی افزود: در واقع غلظت این مواد سمی در حیوانات بیش از گیاهان، آب، خاک یا رسوبات است. دی اکسین‌ها در حیوانات بیشتر در چربی بدن آن‌ها تجمع می‌کنند.

شاطرپور گفت: دیوکسین‌ها در محصولات بهداشتی زنان به ویژه تامپون‌ها (نوعی نوار بهداشتی)، بطری‌های پلاستیکی آب و چربی بدن حیوانات مثل چربی ماهی‌های آب شیرین وجود دارند.

وی با اشاره به اقدامات عملی مقابله با این سم بیان کرد: تغییر رژیم غذایی، انتخاب گوشت و ماهی بدون چربی، استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و غلات و همچنین جدا کردن چربی در هنگام پاک کردن گوشت از اقدامات مؤثر بر کنترل این سم است.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص عوارض دیوکسین‌ها گفت: بروز سرطان، سقط جنین در زنان باردار، ناتوانی‌های مادرزادی، سرکوب سیستم ایمنی بدن، اختلالات پوستی، کاهش باروری، دیابت، ناتوانی در یادگیری و مشکلات ریوی از عوارض این مواد سمی هستند.  

وی به کلیه شهروندان توصیه کرد که به منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از قرار دادن ظروف پلاستیکی در دستگاه‌های مایکروویو اجتناب و از قرار دادن بطری‌های پلاستیکی آب در فریزر نیز خودداری کنند.

۲۳۵۲۳۳

کد خبر 1557028

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سلامت مسمومیت مواد سمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۶۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

در سال‌های اخیر، روغن زیتون به دلیل فواید سلامتی آن، علاوه بر استفاده در آشپزی، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. افزایش محبوبیت رژیم مدیترانه‌ای، که تشویق به جایگزینی کره با چربی‌های سالم مانند روغن زیتون می‌کند، منجر به رونق تولید برندهای مختلف روغن زیتون شده است.

اما آیا مصرف روزانه روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ در این مقاله، ما هر آنچه را که لازم است در مورد فواید سلامتی مختلف روغن زیتون بدانید، و چگونگی اثر آن بر کاهش وزن را به اشتراک می‌گذاریم.

آیا روغن زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

به گزارش فرطب، بر اساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸ و منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه، مشخص شده است که افرادی که هر روز روغن زیتون را به عنوان بخشی از صبحانه پرچرب خود مصرف می‌کردند، به کاهش قابل توجه چربی و کاهش فشار خون دست یافتند.

با این حال، باید به این نکته توجه داشت که مصرف روزانه یک فنجان روغن زیتون به تنهایی به کاهش وزن منجر نمی‌شود. روغن زیتون می‌تواند به عنوان یک افزودنی سالم به رژیم غذایی اضافه شود، اما کاهش وزن به علت ترکیبی از عوامل اصلی از جمله رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و سبک زندگی سالم اتفاق می‌افتد.

بنابراین، برای کاهش وزن، لازم است که رژیم غذایی متنوع و سالمی را دنبال کنید که شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و پروتئین‌های کم چربی باشد.

روزانه چقدر باید روغن زیتون بخوریم؟

علاوه بر این، روغن زیتون یک نوع چربی است که در مقایسه با دیگر چربی‌های موجود، در هر گرم خود دارای کالری بیشتری است؛ بنابراین، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. طبق دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها، بزرگسالان باید تنها 20 تا 35 درصد از کالری روزانه خود را از چربی‌ها تأمین کنند.

چگونه مصرف روغن زیتون می تواند به اهداف کاهش وزن شما کمک کند؟

اگرچه چربی کالری زیادی دارد، اما بسیار سیرکننده است؛ افزایش سیری می‌تواند منجر به کاهش دریافت کالری کلی شود که برای کاهش وزن مفید است. این به این معناست که احتمالاً کمتر در طول روز از غذاهای بدون کالری استفاده می‌کنید، زیرا از آنجایی که احساس سیری می‌کنید، نیاز کمتری به مصرف غذا دارید.

علاوه بر این، روغن زیتون به وعده‌های غذایی طعم و مزه می‌بخشد و می‌تواند مصرف غذاهای سالم‌تر را لذت‌بخش‌تر کند. این به شما کمک می‌کند به یک برنامه غذایی سالم پایبند باشید که کلید کاهش وزن پایدار است.

فواید افزودن روغن زیتون به وعده های غذایی

روغن زیتون علاوه بر فواید بالقوه در کاهش وزن، حاوی چربی‌های تک غیراشباع است که در صورت استفاده به جای چربی‌های اشباع و ترانس، می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

همچنین، روغن زیتون دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

بعضی مطالعات حتی نشان می‌دهند که چربی‌های تک غیراشباع موجود در روغن زیتون ممکن است به بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر زوال شناختی با افزایش سن کمک کند.

چگونه روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی می‌تواند آسان و لذیذ باشد. می‌توانید از روغن زیتون به عنوان پایه سس سالاد خانگی استفاده کنید. به سادگی آن را با نمک، فلفل و یک منبع اسیدی مانند آب لیمو یا سرکه ترکیب کنید تا یک سس متعادل و خوشمزه داشته باشید.

از روغن زیتون به عنوان پایه ای برای مارینادهای گوشت، مرغ یا ماهی استفاده کنید که به لطیف شدن طعم و بافت آن کمک می‌کند.

شما حتی می‌توانید روغن زیتون را در دستور العمل‌های پخت مانند کیک یا کلوچه جایگزین کنید تا جایگزینی سالم‌تر برای کره یا روغن نباتی باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مراقب سلامت دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید
  • ایده‌ای درخشان برای اتصال راحت بطری به لوله PVC پلاستیکی (فیلم)
  • در غزه و سودان چه خبر است؟/ آنقدر گرسنه می مانی تا ذره ذره آب شوی
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • ویدیو/ بازیافت زباله‌های پلاستیکی با سلولزهای گیاهی
  • مراقب کارت ملی خود باشید !
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟
  • دولت مراقب تله‌های ارزی باشد
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟