Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@18:44:00 GMT

بایدن در جنگ یمن تفاوت چندانی با ترامپ ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۷۳۰۲

بایدن در جنگ یمن تفاوت چندانی با ترامپ ندارد

اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مقاله‌ای نوشت که دولت بایدن علی‌رغم وعده پایان جنگ یمن و قطع حمایت از ائتلاف سعودی، در اجرای تعهد خود خلف وعده کرده است.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مقاله‌ای نوشت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا علی رغم وعده‌های اولیه خود، از ائتلاف سعودی در تهاجم علیه یمن همچنان حمایت می‌کند و توفیقی در پایان دادن به جنگ به دست نیاورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله آمده است که «جو بایدن» در اولین خطابه خود پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مدعی شد که سیاست خارجی متفاوتی در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ» در ارتباط با جنگ یمن در پیش خواهد گرفت.

به نوشته بروکینگر، دونالد ترامپ در حمایت از دولت سعودی و امارات تا جایی پیش رفت که علیه تلاش‌های کنگره برای پایان پشتیبانی از ائتلاف سعودی از حق وتو استفاده کرد. هنگامی که «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۵ جنگ یمن را آغاز کرد، «باراک اوباما» تصمیم گرفت که برای کاهش انتقادات دولت ریاض از توافق هسته‌ای با ایران، از ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت کند.

بیشتر بخوانید: محبوبیت ترامپ بیشتر از بایدن شد

اما جو بایدن پس از روی کار آمدن تصمیم گرفت که یمن را در اولویت قرار دهد و از این رو «تیم لیندرکینگ» را به عنوان نماینده ویژه در امور یمن انتخاب کرد و همزمان جنبش انصارالله را از لیست تروریستی خارج کرد که ترامپ دست به آن زده بود.

با این اقدامات، امیدها مبنی بر اینکه تمرکز دولت بایدن بر جنگ یمن، این بحران ویرانگر را به پایان برساند، افزایش یافت، اما با همه این تفاسیر پس از گذشت هشت ماه هیچ اتفاق قابل ذکری رخ نداده است.

به نوشته بروکینگز، «جو بایدن» همچنین وعده داده بود که پشتیبانی آمریکا از عملیات تهاجمی ائتلاف سعودی به یمن را خاتمه دهد، اما واشنگتن همچنان به پشتیبانی از این جنگ ادامه می‌دهد.

در این مقاله آمده است که ذات عملیات نظامی ارتش سعودی در یمن، یک عملیات تهاجمی است که همزمان با بمباران یمن، این کشور را در محاصره قرار داده است.

ائتلاف سعودی از مارس ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۲۱، حداقل ۲۳۲۵۱ حمله هوایی به یمن صورت داده که طبق آمار رسمی به کشته و زخمی شدن ۱۸۶۱۶ غیر نظامی منجر شده است.

بروکینگز تأکید کرد: «تا زمانی که ایالات متحده از جنگ سعودی‌ها علیه یمن پشتیبانی مادی و سیاسی می‌کند، سخن بایدن مبنی بر اینکه آمریکا به زودی پشتیبانی از عملیات تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند، دروغ است و از این رو سیاست بایدن با دولت پیشین آمریکا تفاوت چندانی ندارد.»

نکته دوم از نظر بروکینگز به ادامه محاصره یمن باز می‌گردد؛ بدین صورت که دولت بایدن هیچ زمانی به دنبال پایان فوری این محاصره که به شکل  اساسی مانع ورود سوخت به بندر الحدیده (تحت کنترل حوثی‌ها) شده، نبوده است. سعودی‌ها همچنین مانع از سر گیری پروازها از فرودگاه بین‌المللی صنعاء شده‌اند و با ممانعت از ورود سوخت لازم به یمن برای انتقال غذا و آب، به شکل فعال عامل گرسنگی یمنی‌ها شده‌اند.

این اندیشکده آمریکایی افزود: «محاصره به هیچ وجه یک عملیات دفاعی نیست، بلکه تهاجمی محسوب می‌شود.»

«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن نیز روز گذشته در سخنانی به مناسبت انقلاب ۲۱ سپتامبر در بیان علت دشمنی آمریکا با انقلاب یمن و حمایتش از تجاوز به این کشور گفت که پیش از سال ۲۰۱۴، سفیر آمریکا، زمام امور یمن را در دست داشت و واشنگتن نیز جایگزین ریاست جمهوری بود و گروههای سیاسی، تسلیم قیمومیت سفارت آمریکا بودند، اما انقلاب یمن به این سلطه پایان داد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان جو بایدن یمن ائتلاف سعودی اندیشکده بروکینگز ائتلاف سعودی جو بایدن جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۷۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک

بسته مصوب سنای آمریکا مالک تیک تاک را موظف کرد که بخش آمریکایی این شبکه اجتماعی را تا یک سال آینده واگذار کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

براساس این گزارش، این لایحه 4 روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود که در صورت عدم فروش تیک‌تاک به شرکت‌های غربی، این پلتفرم در ایالات متحده ممنوع می شود، و با تصویب در سنا نیز، جو بایدن اعلام کرده که امروز این لایحه را امضا خواهد کرد تا روند اجرایی شدن آن آغاز شود.

براساس این لایحه، وجود این نرم افزار چینی در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده ممنوع می‌شود، مگر اینکه پلتفرم این رسانه اجتماعی که توسط تقریباً 170 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، طی 9 ماه تا یک سال آینده از شرکت مادر خود بایت‌دنس (ByteDance) منفک شود.

قانونگذاران حامی این لایحه مدعی هستند که تیک‌تاک یک تهدید امنیت ملی است چرا که دولت چین می‌تواند از قوانین اطلاعاتی علیه بایت‌دنس استفاده کرده و آن را مجبور کند تا اطلاعات کاربران آمریکایی را در اختیار پکن قرار دهد.

درگیری بین شرکت تیک‌تاک و دولت آمریکا به یک زمینه بین‌المللی گسترده تبدیل شده است. این درگیری، به دلیل موارد مختلف از جمله حفظ حریم خصوصی، امنیت ملی و رقابت اقتصادی به وجود آمده است.

به علاوه، درگیری‌های اقتصادی بین آمریکا و چین نیز نقش مهمی در این تنش‌ها ایفا می‌کند. این درگیری‌ها باعث شده تا اقدامات دولت آمریکا علیه شرکت‌های چینی، از جمله تیک‌تاک، افزایش یابد.

در پاسخ به این تنش‌ها، تیک‌تاک تلاش می‌کند تا با ارائه تضمینات در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، از جمله ایجاد مراکز داده مستقل در خارج از چین، اعتماد دولت آمریکا را جلب کند.

با این حال، این درگیری‌ها احتمالاً همچنان ادامه دارد و تأثیراتی بر روابط بین‌المللی، اقتصاد، و حقوق شهروندان دارد. برای کنترل این تنش‌ها و رسیدن به راه‌حل‌های مناسب، نیاز به همکاری بین دولت‌ها، شرکت‌ها، و سازمان‌های بین‌المللی است.

در همین حال اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در این باره گفت: ممنوع کردن و یا الزام به واگذاری تیک تاک، یک پیشینه جهانی هشداردهنده برای کنترل فزاینده دولت ها بر پلتفرم های شبکه های اجتماعی است. اگر ایالات متحده یک پلتفرم خارجی را ممنوع کند، باعث ایجاد قوانین مشابهی از سوی دیگر کشورها می شود.

چندی قبل نیز کنگره آمریکا لایحه واگذاری تیک تاک را تصویب کرده بود. براساس این لایحه، شرکت بایت دنس غول بزرگ تکنولوژی چین و مالک تیک تاک، 165 روز یعنی حدود 6 ماه فرصت خواهد داشت تا تیک تاک را واگذار کند. اگر بایت دنس از انجام این کار خودداری کند، فروشگاه های عرضه اپلیکیشن که توسط گوگل، اپل و دیگر شرکت های فناوری راه اندازی شده اند، دیگر نمی توانند به صورت قانونی تیک تاک را به کاربران معرفی کرده و یا از سرویس های میزبانی وب برای اپلیکیشن های ساخت بایت دنس، پشتیبانی کند.

در همین حال کمپین انتخاباتی جو بایدن در تاریخ 11 فوریه برای تشویق و جلب آرای رأی‌دهندگان جوان، به شبکه اجتماعی تیک‌تاک پیوست.یکی از مقامات کمپین بایدن اظهار کرد این کمپین اقدامات احتیاطی پیشرفته امنیتی را برای ابزارهای الکترونیکی خود که به‌روی آنها تیک‌تاک نصب می‌شود، اتخاذ می‌کند و موضوع پیوستن آنها به تیک‌تاک جدا از بررسی‌های امنیتی در حال انجام به‌روی این اپلیکیشن است.

گروهی از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن خواستند تا حساب کاربری کمپین خود در شبکه اجتماعی تیک تاک را به دلیل نگرانی های امنیتی غیرفعال کند.

آنها در نامه‌ای اظهار کردند بایدن خطرات امنیت ملی شبکه اجتماعی تیک تاک را نادیده گرفته است. حال دولت چگونه می تواند به مردم آمریکا درباره خطرات این اپلیکیشن هشدار بدهد در حالی که رئیس جمهور از آن استفاده می کند.

در همین حال سال گذشته دولت بایدن نهادهای این کشور را ملزم به حذف اپلیکیشن تیک‌تاک از تلفن‌های همراه و دیگر ابزار الکترونیکی کارمندان دولتی و فدرال کرده بود.

کنگره آمریکا درباره ممنوعیت تیک تاک رای گیری می‌کندترامپ: تیک تاک تهدیدکننده امنیت ملی آمریکا است

انتهای پیام/  

دیگر خبرها

  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است