Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، یک اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند جدید که توسط محققان دانشگاه بازل توسعه یافته است از واقعیت افزوده برای کاهش ترس افراد از عنکبوت استفاده می‌کند. در مطالعه‌ای که نتایجش در مجله اختلالات اضطرابی منتشر شده است، نشان داده شد که این اپلیکیشن پس از یک برنامه دو هفته‌ای احساس ترس و انزجار را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تخمین زده می‌شود که حدود پنج درصد از همه مردم ترس شدیدی از عنکبوت دارند. تصور می‌شود که این ترس کاملاً منطقی از موجودات ترسناک هشت پا به صورت تکاملی در برخی افراد نهادینه شده است.

یک مطالعه قابل قبول در سال ۱۳۹۶/۲۰۱۷ نشان داد نوزادان شش ماهه اغلب هنگام قرار گرفتن در معرض عنکبوت‌ها واکنش‌های ناشی از استرس نشان می‌دهند که این موضوع بیانگر این است که بیزاری از عنکبوت می‌تواند واکنش ذاتی باشد که برای محافظت از ما در برابر تهدیدات خطرناک ایجاد شده است.

درمان در معرض قراردهی، یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان ترس‌های فلج‌کننده مانند آراکنوفوبیا است. با این حال، قرار دادن افراد در معرض منبع ترس خود همیشه یک فرایند آسان نیست. به عنوان مثال، در مطب هر درمانگر چند رتیل غول پیکر در معرض قرار دادن مراجعه‌کننده وجود ندارد.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فناورانه، درمان در معرض قرارگیری را برای انواع فوبیا‌های مختلف آسان‌تر و ایمن‌تر کرده است. به‌ویژه استفاده از واقعیت مجازی این امکان را برای درمانگران فراهم کرده که بتوانند مراجعان خود را در معرض‌تر از ارتفاع‌شان قرار دهند. اما درمان واقعیت مجازی هنوز گران‌قیمت است و عمدتا محدود به محیط‌هایی است که پزشکان می‌توانند در طول جلسات بر بیماران نظارت داشته باشند.

اپلیکیش جدید «فوبیز» (Phobys) به منظور در معرض قرار دادن افراد مبتلا به آراکنوفوبیا طراحی شده تا با استفاده از رابط کاربری ساده واقعیت افزوده، تصاویر عنکبوت‌های متحرک را در محیط اطراف افراد اضافه کند. در کارآزمایی بالینی برای بررسی کارایی این برنامه، ۶۶ نفر مبتلا به ترس بالینی یا تحت بالینی از عنکبوت‌ها شرکت داده شدند.

دو سوم گروه وظیفه داشتند در شش جلسه ۳۰ دقیقه‌ای از برنامه طی یک دوره دو هفته‌ای استفاده کنند. یک سوم دیگر بدون مداخله مستقیم به عنوان کنترل مورد بررسی قرار گرفتند.

در ابتدا و انتهای مطالعه شش هفته‌ای، همه شرکت‌کنندگان ارزیابی رفتاری را برای اندازه‌گیری پاسخ‌های ترس و انزجار خود انجام دادند. یک ارزیابی خاص، به نام آزمون رویکرد رفتاری (BAT)، شامل قرار دادن شرکت‌کنندگان در معرض عنکبوت واقعی در یک ظرف پلاستیکی شفاف و اندازه‌گیری میزان نزدیک شدن و تعامل آن‌ها با عنکبوت بود.

محققان این پژوهش بیان می‌کنند: «بر اساس مشاهدات ما استفاده مکرر از برنامه مبتنی بر گوشی‌های هوشمند در خانه و بدون نیاز به حضور درمانگر که با استفاده از واقعیت افزوده فرد را در معرض قرار می‌داد در کاهش هراس شرکت‌کنندگان دارای ترس از عنکبوت مؤثر بوده است. به طور خاص، استفاده از برنامه منجر به کاهش ترس، انزجار و رفتار اجتنابی در اندازه‌های متوسط هنگام آزمایش در یک موقعیت واقعی می‌شود و در مورد عنکبوت با اندازه‌های بزرگ در اندازه‌گیری ترس مبتنی بر پرسشنامه اثر کاهشی دیده می‌شود.»

توجه به این نکته ضروری است که این اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند به یک برنامه تجاری تبدیل شده است که هم اکنون برای گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید در دسترس است. امتحان برنامه رایگان است، اما پروتکل آموزش کامل آن هزینه دارد.

نتایج این تحقیقات جدید در مجله اختلالات اضطرابی منتشر شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: فوبیا واقعیت افزوده نرم افزار هوشمند واقعیت مجازی گوشی های هوشمند معرض قرار قرار دادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۷۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور:‌ قانون برنامه هفتم توسعه به زودی به دولت ابلاغ می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با تقدیر از بخش نیرو‌های مسلح و دفاعی کشور که حماسه مهم را خلق کردند، گفت: این پیام قاطع از سوی نیرو‌های مسلح به رژیم صهیونیستی داده شد که در مقابل هر گونه تعدی، پاسخ کوبنده‌ای را دریافت خواهند کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: قانون برنامه هفتم در سال گذشته پس از ارایه لایحه از سوی دولت، در مجلس نیز مورد تصویب قرار گرفت و پاره‌ای از اختلاف نظر‌ها بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص، هیأت عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی باقی بود که بخش عمده‌ای از آنها تا پایان سال رفع شد.

منظور اضافه کرد: فکر می‌کنم که بخش کوچک باقیمانده نیز در روز‌های آینده نهایی شده و ما در ابتدای سال جاری، قانون برنامه ۵ ساله پیشرفت را رسماً دریافت و شروع کنیم.

ظرفیت‌های جدید دربرنامه هفتم تبیین خواهیم کرد

منظور با اشاره به تغییر رویکرد‌های رخ داده در قانون برنامه هفتم گفت: این تغیر‌ها به دلیل پیشرفت و رشد اقتصادی بالا در ۵ سال آینده است که بعد از ابلاغ قانون، ظرفیت‌های جدید وتغییر رویکرد‌ها دربرنامه هفتم نسبت به برنامه‌های گذشته راتبیین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: محتوای برنامه هفتم دربودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ شده است؛ به این معنا که آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تغییر کرده وبودجه دو مرحله‌ای شده است؛ به نحوی که دولت در زمان بندی لازم هر دو بخش را ارائه کرد.

منظور گفت: بخش اول درانت‌های آبان ماه ارائه شد ولی با توجه به اینکه رسیدگی به بودجه در مجلس، در شورای نگهبان ومجمع تشخیص طولانی شد، ما در روز‌های آخر سال یعنی دقیقاً در ۲۷ اسفندماه، شاهد این بودیم که قسمت اول قانون که احکام، تبصره، جداول کلان وسقف‌های درآمد و هزینه به دولت ابلاغ شد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: ماده ۱۸۱و ۱۸۲ مجلس دولت رامکلف کرده که ده روز پس ازدریافت لایحه بخش دوم را ارائه کند که با توجه به تعطیلات نوروز، دولتمردان مشارکت کردند ودر اولین روزی که مجلس شروع به کار کرد یعنی در ۱۹ فروردین، بخش دوم لایحه بودجه را تقدیم و اعلام وصول انجام شد.

معاون رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و کمیسیون‌های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، رسیدگی نهایی شده و در صحن رسیدگی کامل خواهیم کرد و شامل ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت‌ها انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش  

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: یکی از مطالبات مهم مردم اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که سعی شده در بودجه سال جاری به خوبی مدنظر قرار گیرد که اعتبارات این بخش ۴۵ درصد رشد یافته است؛ در حالیکه رشد بودجه دولت، صرفاً ۲۳ درصد بوده است و با توجه به اهمیت این بخش، توجه بیشتری صورت گرفته است و فقط بخش ورزش از ۸ همت به ۱۶ همت رشد کرده است که دو برابر شده است.

وی گفت: در بخش سلامت شاهد تحول قابل توجهی هستیم به نحوی که اعتبارات این بخش با ۳۰ درصد رشد به ۴۰۹ همت افزایش یافته است که به طور مشخص ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۱۸۰۰ عضو هیأت علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب و ۴،۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اعتبار اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه ۳،۵۰۰ تومان اعتبار برای تغذیه بخش کادر درمان بودجه دیده شده است.

به دستیاران کمک هزینه و منابع پژوهانه اختصاص می شود

منظور افزود: دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بوده اند که برای سال جاری ۳ همت منابع اختصاص یافته است که این اولین باری است که ما عملاً منابعی را پیش بینی کرده ایم که دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک هزینه و منابع پژوهانه اختصاص دهند؛ ضمن اینکن ۱،۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر گرفته ایم که برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه منابع بخش پژوهش را از بخش درمان جدا کرده ایم، گفت: ۴ همت نیز برای خرید راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی اختصاص یافته است و فکر می‌کنیم امسال در بخش بهداشت و درمان شاهد رویکرد جدیدی در خدمت رسانی بیشتر و جلب رضایت بیشتر در مردم باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتقای کیفیت زندگی شهری به کمک رشد هوشمند
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۲۹ فروردین ۱۴۰۳؛ ارزان‌ترین گوشی هوشمند سامسونگ چند؟
  • چرا برخی از مردم یک گوشی "صامت" را به یک گوشی "هوشمند" ترجیح می‌دهند؟
  • نظارت هوشمند بر زنجیره تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی
  • اپل جایگاه جهانی خود را به رقیب آسیایی واگذار کرد
  • اپل جایگاه برتر تولید گوشی‌های هوشمند را از دست می‌دهد
  • اپل، سلطنت گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۴ را به سامسونگ واگذار کرد
  • منظور:‌ قانون برنامه هفتم توسعه به زودی به دولت ابلاغ می‌شود
  • هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد
  • هوشمند سازی ۱۳ گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار