Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه سه شنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که شماری جنگنده‌های پیشرفته نانو، بمب‌افکن‌های اتمی این کشور را بر فراز دریای بالتیک اسکورت کردند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو فروند بمب افکن راهبردی «توپولوف-۱۶۰» این کشور حین پرواز بر فراز دریای بالتیک با شماری از جنگنده‌های ناتو مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود افزود که بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه پرواز معمول در حریم هوایی بین‌المللی انجام می دادند. نوع جنگنده‌های ناتو «اف-۱۶» متعلق به ایتالیا و دانمارک، جنگنده «اف-۱۸» فنلاند و جنگنده «ساب» متعلق به سوئد اعلام شد. بمب‌افکن‌های روسی در این ماموریت ۸ ساعته  جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و «سوخو-۲۷» روسیه را همراهی می‌کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که این پرواز کاملا بر اساس قوانین و مقرارات هوانوردی بین‌المللی صورت گرفت.

توپولوف-۱۶۰، بمب‌افکن راهبردی فرا صوت روسیه است. این بمب‌افکن تا حدی از خصوصیات پنهان‌کاری شامل کاهش نیمرخ راداری و بازتاب گرمایی برخوردار است و به‌طور کلی قابل مقایسه با بمب‌افکن آمریکایی بی-۱ لنسر است در حالی که ابعاد آن بزرگتر است و ظرفیت حمل مهمات بیشتری دارد.

 این بمب افکن دارای قابلیت حمل بمب اتمی و متعارف را دارد و آخرین بمب افکن راهبردی ساخت روسیه و بزرگترین هواپیمای فراصوت با قابلیت بال متغیر در جهان است. توپولوف- ۱۶۰ می‌تواند جنگ‌افزارهای اتمی و متعارف شامل موشکهای دوربرد را حمل کند. این هواپیما برای دفاع از خود به موشک‌های حرارت‌یاب و سامانه‌های مختل کننده کننده رادار و پرتاب‌کننده شراره‌های گمراه‌کننده موشک حرارتی مجهز شده‌ است. 

طی روزهای گذشته مرکز کنترل حریم هوایی روسیه  اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور یک هدف هوایی متعلق به ناتو را بر فراز دریای بارنتس و در حالیکه  به حریم هوایی این کشور نزدیک می‌شد، رهگیری کردند.

مرکز کنترل دفاع روسیه اعلام کرد که  یک فروند  جنگنده «میگ -۳۱» روسیه برای اسکورت هواپیمای گشت هوایی «پی-۳۰ ارویون» نیروی هوایی نروژ بر فراز دریای بارنتس به پرواز درآمد. مرکز کنترل دفاع ملی روسیه در بیانیه خود  اعلام کرد که خدمه جنگنده روسی هدف هوایی را شناسایی کرده و آن را بر فراز دریای بارنتس اسکورت کردند. پس از دور شدن هواپیماهای نظامی خارجی از حریم هوایی روسیه، این جنگنده روسی به پایگاه خود بازگشت. روسیه تاکید کرده که پرواز هواپیمای روسی مطابق قوانین بین‌المللی انجام شد.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: روسیه ناتو جنگنده بمب افکن اسکورت اف 18 اف 16 وزارت دفاع روسیه بر فراز دریای بمب افکن حریم هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفات سنگین در حمله اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپروژیا/ لیتوانی برای جنگ با روسیه آماده می‌شود/ وضعیت وخیم ارتش اوکراین در جبهه شرقی

بین الملل تابناک: هفتصد و شصت و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آلمان بار دیگر سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» به اوکراین ارسال می‌کند ۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۲۰:۰۰

 آلمان اعلام کرد که دولت برلین یک سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» دیگر به اوکراین می‌فرستد تا کی‌یف ارتش تحت فشار خود را تقویت کند.

به گزارش تارنمای خبری بارونز، در بیانیه روز شنبه وزارت دفاع آلمان آمده است: با توجه به افزایش حملات هوایی روسیه علیه اوکراین، دولت برلین تصمیم گرفته است تا دفاع هوایی اوکراین را بیشتر تقویت کند.

این وزارتخانه اعلام کرد که تحویل سامانه جدید پاتریوت از انبارهای نظامی آلمان [به اوکراین] بی‌درنگ آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که این سومین سامانه پاتریوتی خواهد بود که برلین در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد، وزارت دفاع آلمان اعلام کرده که این تصمیم به درخواست دولت اوکراین و با هماهنگی متحدان اتخاذ شده است.

لیتوانی برای جنگ با روسیه آماده می‌شود ۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۲۰:۰۰

 وزیر دفاع لیتوانی از توسعه فعالیت‌های نظامی این کشور برای داشتن آمادگی برای جنگ خبر داد.

«وریناس کاسیوناس» وزیر دفاع لیتوانی درجمع خبرنگاران اعلام کرد که لیتوانی در حال ایجاد مراکز آموزش نظامی دائمی است که در سراسر کشور برای آماده سازی نیرو برای خدمت در طول جنگ فعالیت خواهند کرد.

وزیر دفاع لیتوانی گفت که در مجموع ۲۷ ستاد فرماندهی که قرار است در سال آینده به طور کامل عملیاتی شود، در شهرهای بزرگ این کشور ایجاد خواهد شد و هدف آن تلاش برای آماده ساختن مردم برای اقدامات بازدارنده در برابر دشمن است.

وزارت دفاع کشور لیتوانی در نظر دارد چنین پست‌های فرماندهی به ارتباط بین نیروهای مسلح لیتوانی و شهروندانی که در صورت وقوع جنگ می‌توانند با سلاح از کشور دفاع کنند، کمک کند.

وضعیت وخیم ارتش اوکراین در جبهه شرقی ۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۱۹:۴۳  فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین امروز (شنبه) اعلام کرد که با تشدید حملات زرهی روسیه در روزهای اخیر، وضعیت در جبهه شرقی به شدت وخیم‌ است.   به گزارش رویترز، الکساندر سیرسکی پس از سرکشی به مناطق جنگی، در حساب تلگرام خود نوشت: وضعیت در جبهه شرقی به شدت وخیم شده است.   او این شرایط را ناشی از تشدید حملات قوای روسیه بعد از انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به ریاست‌جمهوری نسبت داد و افزود: روسیه بعد از انتخاب مجدد پوتین در اواسط ماه مارس (اسفند) حملات خود را افزایش داده و سه حمله هوایی گسترده به سیستم انرژی اوکراین از جمله نیروگاه‌ها و پست‌های برق انجام داده است.   رویترز در گزارش خود ضمن اشاره به کاهش کمک‌های نظامی غرب آورده است: کی‌یف در هفته‌های اخیر بارها درخواست تأمین موشک‌های پدافند هوایی خود را با غرب در میان گذاشته است.   سیرسکی با رد خبر سقوط روستای بودانیوکا در غرب باخموت و شمال‌شرقی روستای چاسیو یار، اذعان کرد که حملات روسیه برای تصرف این دو روستا بسیار سنگین است.   او برای اعمال فشار بیشتر بر غرب تأکید کرد که تنها «مزیت تکنولوژیک» می‌تواند به کی‌یف اجازه دهد در مقابل تسلیحات پیشرفته روسیه ابتکار عمل را از دشمن «مجهزتر و بزرگ‌تر» برباید.   به نوشته رویترز، پارلمان اوکراین روز پنجشنبه لایحه‌ای را برای بازنگری فراخوان جذب نیرو تصویب و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور نیز هفته گذشته قانون کاهش سن ثبت‌نام متقاضیان از ۲۷ به ۲۵ را امضاء کرد. فرمانده سابق ارتش انگلیس: اوکراین امسال شکست می‌خورد ۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۱۹:۴۲

فرمانده سابق فرماندهی نیروهای مشترک ارتش انگلیس هشدار داد که اوکراین در سال ۲۰۲۴ (سال جاری میلادی) در برابر روسیه شکست خواهد خورد.

 اوکراین که اساسا با کمبود تجهیزات نیرو و تسلیحات مواجه شده است، همچنان اصرار می‌ورزد که می‌تواند با ضدحمله دیگری روسیه را شکست دهد اما برخی مقامات این کشور ضمن اذعان نسبت به خستگی نیروهای اوکراینی در میدان نبرد، چندان امیدی به پیشروی نیروهایشان در خط مقدم ندارند.

«ریچارد بارونز» فرمانده سابق فرماندهی نیروهای مشترک ارتش انگلیس طی مصاحبه‌ای با تلویزیون بی‌بی‌سی عنوان کرد: «دلیلی که اوکراین با شکست مواجه خواهد شد، این است که آنها احتمالا احساس می‌کنند که قادر به پیروزی نیستند.»

او در ادامه تصریح کرد: «آنها وقتی به چنین نقطه‌ای برسند، پرسش خواهند کرد که چرا مردم می‌جنگند و کشته می‌شوند و از موارد غیر قابل دفاع و غیر قابل توجیه دفاع می‌کنند؟»

این مقام سابق انگلیسی با اذعان به مزیت و برتری روسیه در میدان نبرد، تاکید کرد: «شکل حمله روسیه که در راه است کاملا واضح است. ما شاهد عملکرد بهتر روسیه در خط مقدم هستیم و این کشور در حوزه مهمات و توپخانه در نسبت پنج به یک برابری دارد و نیروهای اضافی دارد که از تازه‌ترین تسلیحات استفاده می‌کنند. ما در فصل تابستان منتظر مشاهده یک حمله بزرگ توسط روسیه هستیم و این کشور احتمالا با هدف‌های بیشتر نظیر شکست خطوط اوکراین، حملاتی خواهد داشت.»

وی در ادامه هشدار داد: «و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما در معرض خطر نفوذ نیروهای روسی و سپس بهره‌برداری از مناطقی از اوکراین هستیم که نیروهای مسلح اوکراین نمی‌توانند آنها را متوقف کنند. جنگ در سال ۲۰۲۴ به نفع روسیه تغییر پیدا خواهد کرد و امسال خطر جدی مبنی بر شکست اوکراین وجود دارد.»

تلفات سنگین در حمله اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپروژیا 

فرماندار زاپروژیا از افزایش تلفات حمله اخیر ارتش اوکراین به منطقه زاپروژیا خبر داد.

به گزارش تاس، با ادامه عملیات امداد و جستجو، شمار کشته های حمله اوکراین به زاپروژیا به ۱۰ تن افزایش یافت.

«یوگنی بالیتسکی» فرماندار زاپروژیا روز شنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان حمله روز جمعه اوکراین به شهر توکماک در این منطقه به ۱۰ نفر افزایش یافته است.

این مقام پیشتر گفته بود که هشت نفر در این حمله کشته شده اند.

فرماندار زاپروژیا درپیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: تعداد کشته شدگان حمله تروریستی اوکراین به توکماک به ۱۰ نفر افزایش یافت، زیرا امدادگران اجساد یک بزرگسال و یک کودک را از زیر آوار بیرون آورده اند. دو نفر دیگر مفقود هستند.

به گفته فرماندار زاپروژیا عملیات جستجو و نجات در محل وقوع این حمله ادامه دارد.

نیروهای ارتش اوکراین بامداد امروز شنبه مناطق مسکونی و غیرنظامی این منطقه را گلوله‌باران کردند.

اذعان واشنگتن‌پست به پیشروی ارتش روسیه

روزنامه واشنگتن پست نوشت: در حالی که مقام‌های اوکراینی به انتقال سلاح‌های بیشتر از سوی غرب متوسل شده‌اند و بسته کمک آمریکا همچنان در کنگره مسکوت مانده است، نیروهای روسیه در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند.    این روزنامه آمریکایی نوشت: نیروهای روسیه مناطق جدیدی را تصرف کرده و بر شدت حملات برای تصرف شهر چاسیو یار (Chasiv Yar) و دیگر مناطق دونتسک افزوده اند.   واشنگتن پست افزود: دورتر از خط مقدم درگیری ها، تضعیف توان دفاع هوایی اوکراین، آسیب پذیری نیروهای این کشور را آشکار کرده و این در حالیست که موشک ها و پهپادهای روسی می توانند به اهدافی همچون تاسیسات زیرساخت های اساسی حمله کنند.   در خارج از کی یف، یک نیروگاه برق که نیاز پایتخت را تامین می کرد، روز پنجشنبه ویران شد و نگرانی هایی را در بین مقام های اوکراینی درباره خالی شدن موشک های زمین به هوا برای مقابله با حملات هوایی روسیه برانگیخت.   ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشتر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با تاکید بر اینکه ما به سامانه های پدافند هوایی و دیگر کمک های دفاعی نیاز داریم، غرب را به نادیده گرفتن نیاز کی‌یف و مذاکرات مفصل بدون ارائه کمک های لازم متهم کرد.   واشنگتن پست نوشت: اکنون ماه هاست که فرماندهان نظامی اوکراین، اوضاع جنگ را به دلیل کمبود سلاح و نیرو در دور تازه حملات روسیه، وخیم توصیف می کنند. آنها به افزایش حملات روسیه با استفاده از بمب های هوایی هدایت شده که از هواپیماهای این کشور بر مواضع نظامی اوکراین فرود می آیند، اشاره دارند.   این رسانه افزود: با توجه به کمبود منابع، حمله به شرق اوکراین می تواند باعث از دست رفتن شهرهای بزرگتری از جمله کوستیانتینیوکا (Kostiantynivka) در غرب شهر چاسیو یار شود و می تواند بالقوه به پیشرفت اهداف روسیه در تصرف کل منطقه دونتسک منجر شود.   به گفته فرماندهان نظامی، شهر چاسیو یار در غرب باخموت است که روسیه یک سال پیش آن را تصرف کرد و اکنون هدف جدید نیروهای مسکو قرار گرفته است.   واشنگتن پست به نقل از یک فرمانده اوکراینی نوشت: نیروهای روسیه به شکل نظام مندی تلاش می کنند پیشروی کنند.   این فرمانده اوکراینی مدعی شد که ما اکنون شاهد هستیم که تعداد زیادی از خودروهای زرهی (روسیه) در اثر این حملات نابود شده اند.   این روزنامه افزود: وخامت اوضاع جنگ در اوکراین در حالیست که جمهوریخواهان کنگره آمریکا اکنون بیش از ۶ ماه است که جلوی کمک ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین را که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد داده، گرفته اند. در این مدت روسیه بار دیگر طرح های دفاعی جدیدی را اجرا کرده است که با تصرف اودیویکا در ماه فوریه (بهمن) کلید خورد.   به نوشته این روزنامه، نیروهای روسیه به پیشروی خود در بخش های جنوبی منطقه دونتسک ادامه داده اند و آنها اکنون به شهر چاسیو یار نزدیک شده اند.   این در حالیست که مقام های اوکراینی نگران آن هستند که روسیه خود را برای بسیج صدها هزار نیروی بیشتر برای حملات احتمالی جدید در شمال شرق به سمت شهر خارکیف- دومین شهر بزرگ اوکراین- آماده می کند. این شهر در هفته های اخیر بارها هدف حملات موشکی قرار گرفته و حمله به زیرساخت های انرژی ارائه خدمت برق رسانی را مختل کرده است.   به نوشته واشنگتن پست، در مناطق دیگری در جنوب شرق، نیروهای اوکراین برای حفظ چندین دستاورد نظامی خود در طول ضد حملات تابستان گذشته از جمله حفظ شهر روبوتین (Robotyne) در جنوب شهر زاپروژیا تلاش می کنند.   مقام های اوکراینی و غربی هشدار داده اند که بدون کمک آمریکا به ویژه مهمات توپخانه ای و دفاع هوایی، توان دفاعی اوکراین می تواند در خط مقدم جنگ دچار فروپاشی شود.   واشنگتن پست به نقل از یک فرمانده اوکراینی در شهر چاسیو یار نوشت: روس ها اکنون به طور مستقیم این شهر و روستاهای حومه آن را هدف حملات قرار داده اند.   وی گفت: در روزهای اخیر نیروهای روسیه به حومه این شهر رسیده اند و پیش بینی کرد که اگر اوکراین تا پایان ماه جاری میلادی از این شهر خارج نشود احتمال می رود که درگیری ها در مرکز این شهر ادامه یابد.   این فرمانده اوکراینی همچنین گفت: شهر چاسیو یار می تواند اهمیت راهبردی برای سربازان روسیه داشته باشد زیرا برای حملات پهپادی مناسب است.   فایننشال‌تایمز: اروپا، اوکراین را ناامید کرده است

روزنامه آمریکایی گزارش داد که کشورهای اروپایی با نادیده‌گرفتن درخواست‌های کی‌یف برای دریافت سامانه پدافند هوایی پاتریوت، کی‌یف را ناامید کرده‌اند.

 نادیده‌ گرفتن درخواست‌های مکرر اوکراین برای دریافت سامانه‌های پدافند هوایی از سوی غرب، کی‌یف را ناامید کرده و این در حالی است که حملات موشکی و پهپادی روسیه تشدید شده است. عدم‌ تمایل کشورهای اروپایی به ارسال سامانه‌های پدافند هوایی خود، از جمله سامانه آمریکایی «پاتریوت» به اوکراین، نشان‌دهنده محدودیت‌های استراتژیک و تردیدهای ژئوپلیتیک بلوک غرب بوده و اوکراین را مقابل حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی آن آسیب‌پذیر می‌کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، بمباران‌های اخیر روسیه علیه اوکراین تاسیسات انرژی این کشور را متحمل خسارات سنگینی کرده و این در حالی است که اوکراین در تامین برق و گرمایش مورد نیاز خود مخصوصا در فصول سرد سال با مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین حامیان غربی خود را به‌دلیل «چشم‌بستن» بر وضعیت اسفناک کی‌یف مورد انتقاد قرار داده، اما بااین‌حال، حمایت‌ها کاهش یافته است. زلنسکی در سخنرانی خود در اجلاس «سه دریا» در لیتوانی، اظهار کرد که از روند رنج دائمی که بر اثر حملات روسیه متوجه اوکراین شده ناراضی است و از وعده‌های توخالی متحدان غربی خود انتقاد کرد.

فایننشال تایمز برای اثبات این عدم‌تمایل غرب به حمایت از اوکراین، به اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اشاره کرد که گفت غرب صدها سامانه پدافند هوایی پاتریوت را در اختیار دارد، اما حاضر نیست ۷ سامانه را به درخواست اوکراین، به این کشور ارسال کند.

دیپلمات اروپایی در این باره گفت: من چند روز پیش با کولبا (وزیر خارجه اوکراین) صحبت کردم و او عاجزانه برای محافظت از خود (اوکراین) هفت دستگاه پاتریوت درخواست کرد. ارتش‌های غربی حدود ۱۰۰ پاتریوت در اختیار دارند اما غیر قابل باور است که نمی‌توانیم همین هفت سامانه را هم برای آن‌ها تهیه کنیم.

آلمان که دو دستگاه از این سامانه‌ها را در گذشته به اوکراین فرستاده، با ارسال سامانه‌های مضاعف مخالفت کرده و بر لزوم حفظ توانایی دفاعی خود تاکید کرده است. موضع وزارت دفاع آلمان با درخواست‌های اوکراین برای دریافت این سامانه‌های مهم در تقابل قرار گرفته و نشان‌دهنده این است که مقامات اروپایی تا چه حد منافع ملی خود را به حمایت از اوکراین ترجیح می‌دهند.

به گزارش این روزنامه، دیگر کشورهای اروپایی هم در وضعیت مشابهی قرار داشته و سعی دارند میان تامین بودجه‌های دفاعی خود و حمایت از اوکراین توازن برقرار نمایند. رئیس‌جمهور این کشور در اجلاس سه دریا گفت لهستان در حال توسعه سامانه‌های پاتریوت خود بوده و سامانه اضافه‌ای برای ارسال به اوکراین در اختیار ندارد.

فایننشال تایمز گزارش داد که این وضعیت محاسبات استراتژیک حاکم بر حمایت نظامی در جهان را توجه قرار داده است. رهبران اروپایی در سخنرانی‌های علنی خود از اوکراین حمایت می‌کنند، اما آمادگی واقعی آنها برای ارائه کمک‌های نظامی مانند سامانه پدافند هوایی کمتر از انتظارات بوده است؛ امری که بر توانایی اوکراین در جنگ و حفظ خدمات حیاتی در میان حملات روسیه سایه افکنده است.

 

دیگر خبرها

  • گروسی به ایران، روسیه و اوکراین سفر می‌کند
  • واکنش روسیه به افزایش حضور نظامی ناتو در شمالگان
  • تحولات اوکراین| نگرانی زلنسکی از وضعیت ارتش در جبهه نبرد
  • آلمان سومین سامانه هوایی پاتریوت را به اوکراین تحویل می‌‌دهد
  • تلفات سنگین در حمله اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپروژیا/ لیتوانی برای جنگ با روسیه آماده می‌شود/ وضعیت وخیم ارتش اوکراین در جبهه شرقی
  • آلمان سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» به اوکراین ارسال می‌کند
  • آلمان سامانه دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین می‌فرستد
  • مقام ناتو: عضویت اوکراین اجتناب‌ناپذیر است؛ اختلاف بر سر زمان عضویت است
  • کی‌یف به ساخت خندق روی آورد
  • عکس| اولین دسته از جنگنده‌های سوخو۳۵ وارد میدان شدند