Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر استان کهیگلویه و بویر احمد پس از گذشت ۴ سال فقط ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زمان بهره‌برداری از آن همچنان نامششخص است.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در جنوب شرق کشور قرار دارد و سه چهارم مساحت این استان را کوه و تنها یک چهارم آن را دشت‌های شش گانه تشکیل می‌دهد که نقش فوق العاده مهمی در کشاورزی و دامپروری و صنعت این استان محروم ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خطر بحران منابع آب ناشی کاهش شدید بارش و روش‌های غلط آبیاری و برداشت بی‌رویه از منبع آب زیرزمینی آینده نگران کننده‌ای را پیش روی ما ترسیم می‌کند. تا آن جا که افت سطح آب زیرزمینی مشکلاتی همچون خشک شدن بعضی از چاه‌های آب و تمام قنوات، کاهش دبی رودخانه‌های بزرگ و خشک شدن رودخانه‌های کوچک، تنزل کیفیت آب، افزایش هزینه پمپاژ و نشست زمین را در پی داشته است.

کمبود بارش در کهگیلویه و بویراحمد باعث شده تا حجم آب ذخیره شده در پشت سد‌های این استان کاهش چشمگیری پیدا کند. تنش آبی در ۶ شهر استان کهگیلویه و بویراحمد هشداری است که همواره به گوش می‌رسد. با کاهش سفره‌های زیرزمینی و کمبود بارندگی ها، استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نهمین استان دارای تنش آبی کشور شناخته شد که این هشداری جدی برای مسئولان استان است.

 


با هدف تأمین آب پایدار چهار شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام طرح آبرسانی از سد کوثر سال ۱۳۹۶ با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی و شهرستانی وقت کلنگ‌زنی شد. برنامه زمانبندی برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح حیاتی ۳۶ ماهه تعریف شد حالا، اما با گذشت چهار سال و قریب به چهار ماه از آغاز عملیات و ۱۶ ماه از پایان سررسید هنوز ۳۲ درصد پیشرفت دارد.


مشخصات پروژه آبرسانی


پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده در سه قطعه شامل قطعه اول از تصفیه‌خانه خیرآباد تا مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی تپه نورالشهدا دهدشت به طول ۲۸ کیلومتر و دارای ۵ مخزن با مجموع ظرفیت ۴۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ بوده که یکی از این مخازن احداث شده و دو مخزن در حال احداث هستند، قطعه دوم از تپه نورالشهدا دهدشت به طرف شهر سوق و لنده به طول ۲۴ کیلومتر که حدود ۱۲ کیلومتر از این مسیر خاکبرداری شده و قطعه سوم آن از تپه نورالشهدا به سمت چرام و روستا‌های در طول مسیر به طول ۲۳ کیلومتر بوده که در این قطعه هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است.

قطعه اول این پروژه به طول ۲۸ کیلومتر در واقع بخش اصلی پروژه محسوب شده و حدود ۶۵ درصد از حجم کل پروژه را شامل می‌شود و شامل ۱۳ کیلومتر لوله ۹۰۰ میلی‌متر و نیز ۱۵ کیلومتر لوله هزار میلی‌متر است که از این میزان تاکنون فقط ۱۰ کیلومتر از لوله هزار میلی‌متر اجرا شده است.

 


فرماندار شهرستان کهگیلویه اخیرا در بازدید از طرح گفته است که اهمیت پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده برای مردم چهار شهر بسیار مهم بوده و مطالبات مهمی نیز در این خصوص در فضای مجازی مطرح می‌کنند در حالی که تکلیف پروژه و سرانجام آن مشخص نیست.


علت پایین کشیدن فتیله پروژه چیست؟


اخیرا نشستی با حضور کریمی‌نژاد فرماندار کهگیلویه و بویر احمد و برخی از مسئولان استانی برگزار شد در این نشست نگین تاجی سرپرست دفتر فنی مشاور طرح با بیان اینکه بیشترین تمرکز روی قطعه اول قرار دارد، گفته است: در این قطعه دو خط لوله شامل ۱۳ کیلومتر لوله ۹۰۰ و ۱۵ کیلومتر لوله ۱۰۰۰ کار خواهد شد ضمن اینکه تا الان خاکبرداری مسیربه غیر از ۲ کیلومتر ابتدایی انجام شده است.

سرپرست دفتر فنی مشاور طرح با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قطعه اول تاکید کرده: پنج مخزن و سه ایستگاه پمپاژ داریم مخزن شماره ۲ خاکبرداری شده کار‌های بتن ریزی کف مخزن، آرموتور بندی، خاکبرداری مخزن شماره ۳ و همه کار‌های مخزن شماره ۴ تکمیل است و قطعه سوم دهدشت به سوق و لنده ۱۲ کیلومتر خاکبرداری شده و قطعه ۲ هنوز کاری نشده است.

نگین تاجی با بیان اینکه بهره‌برداری از طرح ۲۴۰ هزار نفر را به لحاظ تأمین آب پوشش خواهد داد، میزان آب مورد نیاز برای این میزان جمعیت را ۸۶۰ لیتر برثانیه برآورد کرد؛ می‌گوید: در طراحی طرح علاوه بر تأمین آب شرب ظرفیت یکهزار و ۳۴۵ لیتر بر ثانیه برای صنعت هم دارد.

 


سرپرست کارگاه این طرح هم در این نشست گفته که دلیل اصلی و عمده عدم تحقق وعده انجام کار بالارفتن نرخ قیمت‌ها در نتیجه فشار تحریم‌ها بوده به طریقی که محصولات و مصالح را ما باید بر اساس همان بودجه قرارداد، اما با افزایش چهار برابری قیمت‌ها خریداری کنیم که عملا شرکت ضرر فراوانی می‌کند.

در ادامه این نشست فرماندار کهگیلویه و بویراحمد روند لاک پشتی طرح را ابهام آمیز خواند و می‌افزاید: اینکه چرا پروژه به این عظمت از ابتدا اعتبارات قطره‌چکانی داشت تأمل برانگیز است. باید روشن شود آیا اعتبار تنها مانع اجرای کار است یا کارشکنی بالادست‌هایی که نمی‌خواهند حقابه به ما برسد هم در کند بودن روند اجرا نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های بزرگتر از این در سایر نقاط تکمیل می‌شوند، افزود: علت پایین کشیدن فتیله پروژه چیست؟ عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۶ شروع شد و قرار بود ۳۶ ماهه تکمیل شود، ولی پس از گذشت بیش از ۴۸ ماه متاسفانه فقط ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

   
ابهامات پروژه آبرسانی باید برطرف شد


کریمی‌نژاد با بیان اینکه طرح آبرسانی پمپاژ امید و زندگی است، می‌افزاید: بهره‌برداری از طرح باعث تثبیت جمعیت روستاها، کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی، امیدآفرینی و رونق اقتصاد می‌شود.

فرماندار کهگیلویه تاکید می‌کند: می‌طلبد مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس کارگروهی تشکیل دهند و در کوتاه مدت پروژه را از اعتبارات قطره‌چکانی و حرکت لاک پشتی خارج کنند و اینکه چه کسی اجازه نمی‌دهد حقابه به استان ما برسد ابهامات باید برطرف شود.

وی خاطرنشان می‌کند: مجری و مشاوران علت اصلی این مشکل را نرخ پیمان و افزایش بی‌رویه قیمت مصالح مورد نیاز دانستند که نیاز است مسؤولان استانی با جلسه با وزارت نیرو به حل این مشکل اقدام کنند و امید است که بتوانیم بودجه مورد نیاز را برای این طرح تامین و به یکی از خواسته‌های بحق مردم این منطقه جامه عمل بپوشانیم.

براساس این گزارش، کاهش بارندگی‌ها از سال‌های گذشته تاکنون در سطح شهرستان کهگیلویه سبب مهاجرت قشر زیادی از روستاییان و نیز شهرنشینان به خارج از شهرستان شده است با تکمیل و بهره‌برداری این پروژ مشکل کم‌آبی برخی از شهرستان‌های استان برطرف خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری پروژه آبرسانی مسئولان استان کیلومتر لوله قطعه اول چهار شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۰۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنش‌های آبی در دیلم رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی صبح چهارشنبه در نشست با مدیرعامل آبفای استان بوشهر ضمن تقدیر از انجام اقدامات اساسی و مهم این شرکت در شهرستان دیلم اظهار کرد: با توجه به نزدیکی فصل تابستان و بحران کم آبی انتظار داریم تدابیری ویژه در خصوص این موضوع اندیشیده شود تا تنش‌های آبی در شهرستان دیلم کمتر و در آینده رفع شود.

وی گفت: برای اجرای پروژه نوسازی شبکه آبرسانی، فرمانداری از منابع شهرستانی و کمیته برنامه ریزی به‌صورت ویژه این موضوع را خواهد دید و بخش دیگری از این اعتبارات هم نیز توسط آبفا تأمین شود تا پروژه رفع فرسودگی خطوط انتقال آب نهایی و شروع به کار شود.

فرماندار دیلم با اشاره به اینکه شهرک صنوف آلاینده محل تمرکز کارگاه‌های فنی و تجاری است بیان داشت: مشکل لوله کشی و اتصال شبکه داخلی آبرسانی صنوف آلاینده با مشارکت این تعاونی و اداره آبفا بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست می‌توان به تاکید در تسریع روند اجرای پروژه مخزن ۲ هزار مترمکعبی امام حسن و پروژه خط انتقال آب مجتمع دیلم که به‌طول هفت کیلومتر است اشاره کرد.

کد خبر 6087485

دیگر خبرها

  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • بازگشت حسن یزدانی در هاله‌ای از ابهام
  • تنش‌های آبی در دیلم رفع شود
  • اصلاح و بهسازی حدود ۱۰۱ کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی لرستان
  • اهمیت اجرای برنامه‌های دهه کرامت با محوریت جوانان
  • اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای 200 کیلومتر خط انتقال برای آبرسانی به روستاهای همدان
  • آغاز عملیات اجرایی فاز ‌سوم طرح آبرسانی رینگ جنوبی اراک
  • اجرای ۲۰ برنامه آموزشی و مشارکتی در کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای ۲۳ طرح آبرسانی در شهرستان ایجرود