Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که فرانسه در تدارک اجرای قراردادی بزرگ برای تامین زیردریایی‌های مورد نیاز استرالیا بود، دولت کانبرا در چرخشی ناگهانی به سراغ آمریکا و انگلیس رفت تا این اقدام باعث عصبانیت شدید پاریس شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از اتفاقات مهمی که طی روزهای اخیر باعث بروز تنش های فراوانی در غرب شده و روابط برخی شرکای اروپایی را به هم زده، تصمیم کشور دوردست استرالیا برای لغو قرارداد سنگین خرید زیردریایی از فرانسه و ساخت آن با پیشران هسته ای به کمک آمریکا و انگلیس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حرکت در جنبه های مختلف نظامی، سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و فناوری چه در سطح منطقه آسیا و اقیانوسیه و حتی در اروپا با واکنش های فراوان و عصبانیت طرف مغلوب یعنی فرانسه همراه شده و برآورد می شود اثرات طولانی مدتی خواهد داشت. با توجه به جنبه های مختلفی که این تحولات به همراه دارد، در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: «تولید در داخل کشور»؛ شرط جدید خریداران سلاح برای تقویت فناوری بومی/ شرکای قدیمی آمریکا و اروپا به دنبال «خودکفایی نظامی» +عکس

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

ماجرای مورد نظر به تلاش گسترده استرالیا برای نوسازی و افزایش توانایی رزمی این کشور در حوزه های دیگر همچون زمینی، دریایی و هوایی باز می گردد. در بخش زیر سطحی، دارایی این کشور در حال حاضر شامل ۶ فروند زیردریایی کلاس Collins ساخت سوئد است اما از چندین سال پیش، استرالیایی ها مناقصه ای را برای یافتن جانشینی برای این شناورها برگزار کردند و کشورهای مختلفی از جمله آلمان، اسپانیا، سوئد، فرانسه و حتی ژاپن وارد این رقابت شدند.

یکی از زیردریایی های کلاس Collins

در طرح و پیشنهاد اولیه فرانسوی ها، زیردریایی های کلاس اسکورپیون وجود داشت که از جمله طرح های موفق این کشور در سالهای اخیر در بازار صادرات به حساب می آمد ولی در نهایت مسئولین شرکت اصلی فرانسوی در این بخش یعنی Naval Group، با یک پیشنهاد خاص و ویژه رقابت اولیه را به نفع خود به اتمام رساندند.

نیروی دریایی فرانسه در حال حاضر مشغول تحویل گرفتن زیردریایی های تهاجمی کلاس Barracuda است که از پیشران اتمی بهره می برند. فرانسوی ها مدلی کوچک تر از همین طراحی را با پیشران دیزل الکترونیک به استرالیایی ها پیشنهاد کردند که در مقایسه با دیگر رقبا طرحی بسیار مدرن تر محسوب می شد که در نهایت دو طرف برای ساخت ۱۲ فروند از این شناور ها به توافق رسیدند. قرار بود که زیردریایی های جدید که کلاس Attack نام گرفته اند در تاسیساتی که در استرالیا بر پا می شود در کنار بحث هایی مثل انتقال فناوری، استفاده از نیروی کار بومی و پشتیبانی طولانی مدت ساخته شود.

نمایه گرافیکی از زیردریایی های کلاس Attack

البته از حدود یک سال پیش بحث ها در خصوص افزایش هزینه های مربوط به این پروژه و جدول زمانی مربوط به آن بالا گرفته و برخی صحبت ها نیز درباره لغو شدن طرح آغاز شد. در نهایت مشخص شدن که ارزش کل قرارداد به رقم سنگین ۹۰ میلیارد یورو (برای کل پروسه طراحی، ساخت و تعمیر و نگهداری در طول عمر این کلاس از این زیردریایی ها) رسیده و این در حالی بود که در ابتدای امر برخی از منابع هزینه کل قرارداد را در حدود ۳۱ میلیارد یورو برآورد می کردند که با این اوصاف، این قرارداد را می توان بزرگترین یا یکی از بزرگترین پیمان های تسلیحاتی تاریخ فرانسه قلمداد کرد. منابع آگاه اعلام کردند که استرالیا تا اینجای کار چیزی در حدود ۱.۵ میلیارد دلار در این پروژه هزینه کرده و احتمالا باید بابت لغو کردن قرارداد نیز مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار به شرکت فرانسوی پرداخت کند.

خنجر آمریکا و انگلیس بر پشت دوست قدیمی

در روزهای قبل خبری به صورت ناگهانی توجه کل دنیا را به سمت خود جلب کرد. سه کشور استرالیا، آمریکا و انگلیس در راستای یک پیمان سه جانبه، توسعه همکاری های دفاعی در سطح راهبردی را آغاز خواهند کرد و بخش مهم این قرارداد کمک لندن و واشنگتن به کانبرا برای طراحی و ساخت ۸ فروند زیردریایی تهاجمی با پیشران هسته ای است. البته این قرارداد راهبردی شامل موارد دیگری نیز هست که در ادامه گزارش به آن اشاره خواهد شد.

فرانسوی ها این حرکت را خنجر کشورهای متحد و دوست در پشت خود توصیف کرده و سفیر خود را از استرالیا فراخواندند. لغو کردن یک میهمانی در سفارت فرانسه در آمریکا، متوقف کردن برخی از گفتگوهای دفاعی بین پاریس و لندن و واکنش های تند مقامات مختلف فرانسوی تا به این جا، برخی از واکنش های این کشور در این خصوص بوده است. سفیر فرانسه در استرالیا این حرکت را اشتباهی بزرگ خوانده و اضافه کرده فرانسه توسط استرالیا گول خورده است. نخست وزیر فرانسه نیز درباره این حرکت استرالیا گفته است:" این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم. "

در حال حاضر استرالیایی ها به صورت خیلی شفاف دلیلی برای لغو قرارداد با فرانسه و رفتن به سمت زیردریایی اتمی را اعلام نکرده اند اما برخی منابع نزدیک به دولت این کشور، عدم اطمینان از تامین نیازهای این کشور با شناورهای کلاس Attack را دلیل این مسئله عنوان کردند. بحثی که البته به دلیل داشتن زمان کافی توسط این کشور برای بررسی نیازمندی ها جای تامل بسیار دارد. افزایش هزینه ها، عدم اطمینان استرالیا از امنیت سایبری در شرکت سازنده فرانسوی در خصوص حفظ اسناد مربوط به پروژه مورد نظر، بهم ریختن چندین باره جدول زمانی در خصوص پروژه و در نهایت کاهش سهم استرالیا از نیروی کار درگیر در پروژه نیز البته از دیگر مباحثی است که به عنوان دلیل لغو این پروژه توسط برخی رسانه ها مطرح شده است اما به نظر می رسد این موارد بهانه هایی برای توجیه فشار آمریکا و انگلیس به متحد قدیمی خود باشد.

البته باید به این مسائل نیز توجه کرد که بحث افزایش هزینه و طولانی شدن مدت زمان در برنامه های تسلیحاتی بسیاری از کشورهای جهان رخ داده ولی لغو این قرارداد و سپس به دنبال یک کلاس کاملا متفاوت از زیردریایی ها رفتن، اقدام استرالیایی ها را کاملا سوال برانگیز می کند. این مسئله از انجایی قابل سوال است که در یک شرایط عادی اصولا گزینه دیگرهای با پیشران دیزل الکترونیک ساخت آلمان، سوئد، اسپانیا، ژاپن و حتی کره جنوبی در دسترس این کشور قرار داشتند.

اتحاد سه جانبه در شرق آسیا؛ استرالیا به دنبال سلاح های استراتژیک

اما با کمی فاصله گرفتن از بحث زیردریایی های فرانسوی، بهتر است کمی به مفاد قرارداد توافق شده بین سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا نیز بپردازیم. در بحث زیردریایی اتمی، آن گونه که اعلام شده در ابتدا یک بازه زمانی حدودا ۱۸ ماهه وجود دارد که در طول آن الزامات، نیازمندی ها و طراحی مورد نظر نیروی دریایی استرالیا برای حدود ۸ فروند زیردریایی تهاجمی با پیشران هسته ای مشخص شود. در روزهای اخیر صحبت های مختلفی درباره مدل مورد نظر برای زیر سطحی جدید استرالیا مطرح شده و در حال حاضر زیردریایی تهاجمی کلاس آستیوت از انگلستان و کلاس ویرجینیا از آمریکا دو طرح آماده قابل ارائه هستند.

زیردریایی HMS Ambush از کلاس آستیوت - نیروی دریایی انگلستان

زیردریایی USS Colorado از کلاس ویرجینیا - نیروی دریایی آمریکا

از طرف دیگر انگلستان در روزهای اخیر اعلام کرده که فاز مطالعاتی و طراحی نسل جدید زیردریایی های تهاجمی با پیشران هسته ای برای جایگزینی کلاس آستیوت را آغاز کرده و برخی کارشناسان ابراز امیدواری کرده اند که در صورت پیوستن استرالیا به این طرح، امکان کاهش قابل توجه هزینه های آن وجود خواهد داشت. در هر صورت هنوز درباره آنچه قرار است، آینده زیردریایی های استرالیایی باشد اطلاعی در دسترس نیست اما در نهایت و در خوشبینانه ترین حال بعید است زودتر از سال ۲۰۳۰ میلادی شاهد عملیاتی شدن حداقل اولین فروند از زیردریایی های جدید استرالیا باشیم.

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، قرارداد سه کشور شامل موارد دیگری نیز بوده که تجهیز کردن ناوشکن های دفاع هوایی کلاس هوبارت استرالیا به موشک های کروز حمله به اهداف زمینی سری تاماهاوک ساخت آمریکا، تهیه موشک های کروز ضد کشتی هوا پرتاب سری LRASM برای جنگنده های سوپر هورنت استرالیایی، خرید نسل جدید موشک های  کروز هواپرتاب سری JASSM با برد بیش از ۹۰۰ کیلومتر، توسعه همکاری ها با آمریکا در حوزه سلاح های هایپرسونیک، تهیه موشک هایی با برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر برای نیروی زمینی این کشور (به نوع موشک ها اشاره ای نشده ولی احتمالا از نوع بالستیک) و در نهایت بحث افزایش فعالیت ها برای توسعه توانایی تولید موشک و تسلیحات هدایت شونده در خاک استرالیا که چند ماه قبل توسط دولت این کشور اعلام شده بود. خرید موشک 400 کیلومتری با توجه به نوع همسایگان استرالیا و آنالیز تهدیدات آینده این کشور، باعث تعجیب کارشناسان شده و به نوعی فاکتور کردن اقلام متنوع برای دریافت پول بیشتر از این کشور توصیف می شود.

موشک کروز هوا پرتاب JASSM-ER

ناوشکن HMAS Hobart استرالیا - این شناور به همراه دو ناو دیگر این کلاس به موشک تاماهاوک مسلح می شود

آیا دمینوی رقابت اتمی در شرق آسیا آغاز می شود؟

به طور مشخص هدف از حرکت اخیر سه کشور استرالیا، انگلیس و آمریکا، ادامه سیاست محدود کردن چین در منطقه شرق آسیا تعریف می شود. چینی ها نیز به صورت رسمی از تحول اخیر انتقاد کرده و آن را باعث اشاعه و گسترش فناوری و مواد هسته ای توصیف کرده اند. نکته مهم در خصوص شناورهای با پیشران هسته ای اینجاست که پیمان NPT نظارتی بر مواد هسته ای به کار رفته در سیستم پیشران زیردریایی ها ندارد و در عین حال سطح غنی سازی اورانیوم به کار رفته در راکتورهای شناورهای مورد نظر بالا بوده و امکان بهره بردن از آنها در تسلیحات هسته ای وجود دارد. این بدین معناست که آمریکا و انگلیس به صورت غیر مستقیم مواد و فناوری های لازم برای نزدیک شدن استرالیا به تسلیحات هسته ای را در اختیار این کشور قرار می دهد.

از طرف دیگر این اقدام مشخصا به واکنش های زیادی در سطح منطقه شرق آسیا رو به رو خواهد شد و کشوری مثل چین قطعا توسعه توان زیردریایی های اتمی را در دستور کار خود قرار خواهد داد، کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن نیز دارای توانایی فنی کامل در زمینه طراحی و ساخت زیردریایی های اتمی هستند و ممکن است مجموعه رفتارها و تنش ها بین استرالیا و چین، این دو کشور را نیز به سمت زیردریایی های اتمی سوق دهد. در حال حاضر حداقل کره جنوبی به صورت جدی بعد از تست موفق یک موشک بالستیک از یک زیردریایی با پیشران دیزل الکترونیک از توسعه نسل بعدی زیردریایی های جدید خود با پیشران هسته ای خبر می دهد.

بعید نیست کشورهای دیگر منطقه نیز همچون سنگاپور، مالزی و اندونزی هم به دنبال توسعه توان دریایی، عملیات ضد زیردریایی روی آورند و البته مثل همیشه سود زیادی از این ماجرا به جیب شرکت های اسلحه سازی غربی خواهد رفت که در نهایت می تواند شرق آسیا را بدل به یک نقطه خطرناک و محلی احتمالی برای آغاز یک جنگ سرد چند جانبه هسته ای کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان زیردریایی اتمی فرانسه استرالیا آمریکا انگلیس خنجر گزارش دفاعی پیشران هسته ای زیردریایی ها آمریکا و انگلیس استرالیایی ها نیروی دریایی حال حاضر مورد نظر شرق آسیا سه کشور موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۲۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

به گزارش تسنیم، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ۲۰۱۸ پس از خارج شدن از قرارداد هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به ۲ میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشور‌های خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین ۵۵.۶ میلیون تن معادل ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین است.

دیگر خبرها

  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • صادرات ۲۸ میلیون دلاری مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟/ از قرارداد نظامی 140 میلیون دلاری تا سکوت رسمی درباره پاسخ نظامی ایران به اسرائیل
  • کنایه سنگین عطاءالله مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله سپاه به اسرائیل /بازهم به بایدن اطلاعات غلط دادند! 
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان
  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند
  • جو بایدن در دیدار با نخست وزیر عراق: آمریکا متعهد به حفاظت از شرکا در منطقه است
  • بایدن: آمریکا متعهد به حفاظت از شرکا در منطقه است