Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@15:18:32 GMT

وزیر کار: ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی در دست بررسی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۳۳۵۲

وزیر کار: ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی در دست بررسی

به گزارش مهر، حجت‌الله عبدالملکی امروز در حاشیه افتتاح چهار مرکز نوآوری و توسعه تعاون گفت: لایحه اصلاح قانون تعاون در کمیسیون مجلس در دست بررسی بود که گفتیم ۴۵ روز متوقف بماند تا موارد جدیدی مانند پلت‌فرم‌های تعاونی‌های دیجیتال به آن اضافه شود زیرا این مدل‌های پیشرفته در دنیا اجرا می‌شود در حالی که قانون فعلی ظرفیت اجرای آن را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی برای بخش تعاون امروز طی تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امضا می‌شود که ۶۰ درصد از این تسهیلات به نرخ تکلیفی با یارانه‌ای که معاونت تعاون می‌پردازد به تعاون گران اعطا می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای سال ۱۴۰۱ منابع بانکی برای تعاون را بیشتر می‌کنیم تا توان وام‌دهی بانک توسعه تعاون افزایش پیدا کند.

وی افزود: باید اکوسیستم تعاون دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در بخش تعاون را توسعه دهیم.

عبدالملکی همچنین در مورد ثبت‌نام از جاماندگان یارانه معیشتی، عنوان کرد: طرحی در دولت در دست بررسی است که هنوز به نتیجه نرسیده و در حال طراحی و زمان‌بندی نحوه اجرای آن هستیم که هنوز هیچکدام نهایی نشده و در دست بررسی قرار دارد.

وی در مورد پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: از دو روز گذشته واریز حقوق بازنشستگان کشوری و از بیست و یکم حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی شروع شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأ‌کید کرد: تلاش بر این است با به کار گرفتن مدیریت حرفه‌ای و جهادی افزایش قابل ملاحظه‌ای در بازدهی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی ایجاد کنیم و پالایش مدیریت در این شرکت‌ها انجام می‌شود و فکر می‌کنیم می‌توانیم درآمد بیشتری از این شرکت‌ها به دست آوریم.

عبدالملکی در مورد ورود شرکت‌های جدیدی از زیرمجموعه تأمین اجتماعی به بورس، گفت: سیاست ما این است در ابتدا عرضه شرکت‌های جدیدی که در بورس نیستند انجام شود که احتیاج دارد سازمان بورس در این زمینه کمک کند. شرکت‌های زیادی از مجموعه تأمین اجتماعی آماده ورود به بازار سرمایه هستند.

وزیر کار تصریح کرد: همچنین باید در مرحله بعدی محصولات و کالاهایی که بورس‌پذیر هستند در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی وارد بورس کالا شده و در بورس عرضه شوند.

وی به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره و عنوان کرد: در هفته‌های اول ۷۰ درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا از شرکت‌های تولید سیمان زیرمجموعه شستا و تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بوده است و این مسئله را ادامه می‌دهیم. البته درخواست‌هایی بود که سیمان را در خارج از بورس به پیمانکاران خاص بدهیم که با این خواسته مخالفت کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رسیدگی به وضع کارگران معدن طبس گفت: صورتجلسه پنج بندی تدوین و قرار شد ظرف ۲۰ روز مشکلات حقوقی و بیمه‌ای کارگران معدن طبس حل شود.

عبدالملکی در مورد اینکه سایر کارگران معادن هم مشکلاتی شبیه زغال سنگ طبس دارند، گفت: به طور کلی محور اصلی روابط کار، حقوق و شرایط کارگر و رفاهیات کارگران مدنظر است که کارگران با ستادهایی قراردادهایی بسته‌اند و این قراردادها باید پرداخت شود. مواردی که رئیس جمهور بازدید می‌کند مثال‌هایی از جریان کلی کار و کارگری است و ما به مسائل مشخص ورود می‌کنیم و سرنخ این جریان‌ها مشخص می‌شود که آن را پیگیری می‌کنیم بنابراین مسئله روابط کار موضوع مهمی است که به زودی گشایش‌های زیادی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی در مورد بیمه کارگران ساختمانی نیز اظهار داشت: بررسی می‌کنیم برای بیمه کارگران ساختمانی لایحه‌ای در مجلس مطرح است و مسئولان اصلی کار و تأمین اجتماعی که تازه کارشان شروع شده است این مسائل را پیگیری می‌کنند. دولت مسئول بیمه کارگران تأمین اجتماعی است اما این مسئله بار مالی دارد و باید از طریق دستگاه‌های مربوطه بار مالی تأمین شود تا مسئله بیمه کارگران قابل حل شود.

منبع: الف

کلیدواژه: تأمین اجتماعی بیمه کارگران دست بررسی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میرهاشم موسوی در اولین نشست نظارت ستادی سال ۱۴۰۳ که با حضور معاونان و مدیران بیمه‌ای این سازمان و مشارکت ویدئوکنفرانسی مدیران‌کل استانی و با هدف بررسی راهبردها و اولویت‌های حوزه بیمه‌ای این سازمان برگزار شد، با اشاره به نقش، جایگاه و اهمیت سازمان تأمین‌اجتماعی در تحقق «جهش تولید» به عنوان شعار سال، گفت: حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی مهم‌ترین حوزه‌ای است که در راهبری و تحقق شعار سال در حکمرانی تأمین‌اجتماعی می‌تواند اثرگذار باشد و از این حیث امسال در این حوزه وظیفه مهمی در مشارکت در تحقق شعار سال داریم.

موسوی در این جلسه با تأکید بر این که اجرای کامل پروژه‌های لیست هوشمند و خوداظهاری، از اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری است، گفت: در نشست‌هایی که با شرکای اجتماعی، فعالان کارفرمایی و بخش خصوصی داریم،  با توجه به مسائل و چالش‌های مطرح شده در خصوص نقش تأمین‌اجتماعی در رونق فعالیت‌ها و کسب و کارها، متوجه می‌شویم علاوه بر دستاوردهای زیادی که داشته‌ایم، راه‌های نرفته‌ای زیادی هم داریم که ورود به هر کدام، حوزه کسب و کار را، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، متأثر و متحول می کند.

وی افزود: پایداری منابع همچنان اولویت اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان درآمد-هزینه‌ای با تعهدات بین‌نسلی است و در این مسیر و برای گسترش پوشش بیمه‌ای در سال جاری توسعه پوشش بیمه اتباع و بیمه فعالان پلتفرمی و سکوهای مجازی را باید با جدیت دنبال کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین گفت: در سال جاری اهدافی که برای رشد و تعالی سازمان دیده شده نه صرفاً تحولی که جهشی است. یعنی نه تنها نباید اجازه بدهیم ضریب پشتیبانی کاهش یابد بلکه باید آن را ارتقاء دهیم.

موسوی با یادآوری اهمیت کنترل و مدیریت مصارف، تأکید کرد: همزمان با تلاش برای توسعه پوشش بیمه‌ای و افزایش منابع، نباید اجازه داد حفره‌هایی مانند اجرای نادرست قانون مشاغل سخت و زیان‌آور منابع بیمه‌شدگان را ببلعد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص اهمیت فناوری و هوشمندسازی در این سازمان تأکید کرد: باید همچنان برای بخش فناوری اطلاعات و هوشمندسازی، جایگاه پیشران را قائل باشیم. این جایگاه البته با صحبت کردن به دست نمی‌آید و نیاز به تلاش بیشتر و اقدام و عمل و همچنین تعامل حوزه بیمه‌ای استان‌ها با واحد فناوری اطلاعات  دارد. بحمدالله در این حوزه، موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و جزو دستگاه‌های برتر شده‌ایم ولی همچنان از نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به اهمیت اعلام دستمزد واقعی به عنوان مبنای تعیین و کسر حق بیمه، گفت: همکاران ما امسال علاوه بر بحث‌های مختلف بیمه‌ای، چالش بین‌نسلی بسیار مهمی را مورد توجه قرار دادند که اعلام دستمزد غیرواقعی است. اعلام دستمزد غیرواقعی به‌عنوان مبنای کسر حق بیمه هم حقوق بیمه شدگان و هم سازمان تأمین‌اجتماعی را ضایع می‌کند. تلاش برای واقعی‌سازی دستمزدهای مبنای کسر حق بیمه که به سود کارگران هم خواهد بود از اولویت‌های سال جاری در حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

در این نشست همچنین محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با ارائه گزارشی از اقدامات سال گذشته این حوزه، برنامه سال جاری این معاونت را با توجه به بودجه ابلاغی و برنامه‌های تحولی در خصوص وصول مطالبات معوق و جاری و تعهدات، تشریح و تبیین کرد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با ارائه نمودارهای آماری و مقایسه سه سال گذشته در حوزه منابع و مصارف گفت: بررسی‌های آماری حکایت از آن دارد که برنامه‌های تحولی پیگیری شده در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، موفقیت‌های ارزشمندی در پی داشته است. به عنوان نمونه در حالی‌که در سال ۱۴۰۰ مصارف سازمان بیش از منابع بوده و مطابق آمارها منابع ورودی تنها ۹۸ درصد مصارف را پوشش داده، در سال ۱۴۰۱ منابع و مصارف تقریباً برابر شده و در ۱۴۰۲ با احتساب وصولی اسفند ماه، منابع سازمان از مصارف اندکی پیشی گرفته است.

محمدی همچنین افزود: اعلام دستمزد غیرواقعی به‌عنوان مبنای کسر حق بیمه از مسائلی است که در عین آن‌که بهره‌مندی بیمه‌شدگان از مزایای بیمه‌ای مانند انواع مستمری‌های بازنشستگی، ازکارفتادگی و بازماندگان و برخی تعهدات کوتاه‌مدت مرتبط با دستمزد مبنای کسر حق بیمه را تهدید می‌کند، منابع سازمان تأمین اجتماعی را نیز تحدید می کند و به همین دلیل در سال جاری یکی از اولویت‌های اصلی حوزه بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، واقعی‌سازی دستمزدهای مبنای کسر حق بیمه خواهد بود که نیازمند نظارت و پیگیری جدی و مستمر در واحدهای اجرایی است.

همچنین در ادامه این نشست، برخی از مدیران استانی از طریق ویدئوکنفرانس به ارائه نظرات، چالش‌ها و مشکلات حوزه بیمه‌ای استان خود پرداختند.

دیگر خبرها

  • منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد
  • تأمین مسکن کارگران، اولویت امسال وزیر کار
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود
  • کارگران از ارکان اصلی جهش تولید هستند
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی
  • حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است