Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@05:30:46 GMT

قرعه‌کشی خودرو با تخلف از مصوبه شورای رقابت

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۳۴۳۳

قرعه‌کشی خودرو با تخلف از مصوبه شورای رقابت

قرعه کشی پیش فروش محصول جدید ایران خودرو امروز در حالی با حضور ناظرانی از دستگاه‌های مختلف برگزار شد که برخلاف مصوبه شورای رقابت، قیمت قطعی این خودرو تعیین نشده است.

به گزارش مشرق، ثبت‌نام برای پیش فروش «تارا» محصول جدید ایران خودرو از روز یک شنبه هفته جاری بدون اعلام نرخ قطعی آغاز شد و قرعه کشی بین ثبت نام کنندگان نیز صبح امروز با حضور ناظرانی از دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق مصوبات دولتی مربوط به نحوه قرعه کشی خودروسازان، این کار با حضور ناظرانی از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، پلیس راهور ناجا و برخی نهادهای ذی‌ربط برگزار می‌شود.

طبق مصوبه یک ماه پیش شورای رقابت، خودروسازان برای پیش فروش محصولاتشان موظفند، قیمت قطعی خودروها را تعیین و به خریداران اعلام کنند. بر این اساس، خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده است، حق پیش فروش نخواهند داشت.

طبق این مصوبه، اعضای شورای رقابت در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کردند، چنانچه مراجع ذی صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است.

طبق مصوبه شورای رقابت، در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

* پیش فروش با پیش پرداخت ۱۴۰ میلیونی

طرح پیش فروش محصول تارا دستی ایران خودرو با قیمت نامشخص طی ۳ روز در هفته جاری اجرا شد و قرار است این خودرو از اردیبهشت تا مهر ۱۴۰۱ به مشتریان تحویل داده شود.

هرچند شورای رقابت پیشتر قیمت رسمی تارا دنده‌ای تحویل تیرماه امسال را ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرده بود، اما در فروش شهریورماه، تارا با پیش پرداخت علی‌الحساب ۱۴۰ میلیون تومانی عرضه شده و طبق اعلام ایران خودرو، قیمت نهایی آن پس از تعیین نهایی در دعوتنامه‌ها اعلام خواهد شد.

به این ترتیب با وجود مغایرت عملکرد ایران خودرو در عرضه تارا، مشخص نیست ناظران فرآیند عرضه و قرعه کشی خودرو بر چه چیزی نظارت کرده و چرا مانع از فروش غیرقانونی این خودرو نشده‌اند؟

* پیش‌فروش خودرو با قیمت نامشخص، تخلف است

لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش با بیان اینکه عدم رعایت مصوبه شورای رقابت در پیش‌فروش خودرو تخلف محسوب می‌شود، گفته بود: در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، ساز و کار فروش خودرو بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش پرداخت خرید خودرو نباید مشمول تورم شود، گفت: اگر خودروسازان مصوبه شورای رقابت مبنی بر اینکه پیش پرداخت خودرو مشمول تورم نشود، را نپذیرند، اقدامی خلاف شرع و قانون انجام داده‌اند، بنابراین باید این مصوبه را اجرایی کنند.

وی افزود: در وهله نخست باید به این نکته توجه کرد که برای معامله خودرو نباید زمان‌های متعددی در نظر گرفت به این معنا که خودرو را امروز به مصرف‌کننده بفروشیم، اما قیمت آن ۳ سال بعد، به روز محاسبه شود؛ اصل این رویه اشتباه است، زیرا معامله امروز صورت گرفته و همین امروز نیز باید قیمت آن تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه مکانیزم فروش فوری خودروسازان نامناسب است، اظهار داشت: در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که در حال بررسی در مجلس است، به موضوعاتی مانند ساز و کار فروش رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: خودروسازان تخلفات زیادی دارند و در حق مردم اجحاف بسیار می‌کنند که باید به این تخلفات رسیدگی شود.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان تارا قرعه کشی ایران خودرو خودرو مصوبه شورای رقابت پیش فروش خودرو ایران خودرو پیش پرداخت قرعه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره امکان استفاده تک ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان گفت: در گذشته اعلام شد که دانش‌آموزان در ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرن‌هایی می‌توانند از تک ماده استفاده کنند.
وی به مصوبه کنکوری شورای عالی درباره تاثیر مستقیم امتحانات نهایی در کنکور سراسری اشاره کرد و افزود: پس از مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم، استفاده از تک ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد.
امانی طهرانی نهایی شدن همه امتحانات داخلی را علت امکان استفاده از تک ماده برای ۴ درس برشمرد و گفت: ضوابط استفاده از تک ماده در آیین نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما هم اکنون همه امتحانات از داخلی به نهایی تبدیل شده است و امکان استفاده از تک ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی فراهم است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تاثیر مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبات جدید شورای عالی آموزش و پرورش در ایجاد سابقه تحصیلی خبر داد و گفت: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
طبق تک ماده؛ اگر دانش‌آموزی حداکثر در چهار عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغ التحصیل شناخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • شیب کاهش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، ساینا، دنا و تارا + جدول
  • شرایط فروش اقساطی KMC T8 ، جک J4 و بک X3 کرمان موتور در فروردین 1403
  • امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی
  • جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
  • کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان
  • قیمت خودرو امروز ۲۸ فروردین + جدول
  • خبر مهم برای خریداران خودرو | اعلام نتیجه شکایت از ایران خودرو و سایپا
  • قیمت خودرو امروز ۲۷ فروردین + جدول