Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان در ایران موفق شد تا با بهره گیری از فناوری جذب سطحی تناوب فشار، بازیابی گازهایی که بواسطه مشعل های فلر سوزانده و دفع می شوند، را با موفقیت انجام دهد و گام بزرگی در مسیر صرفه جویی منابع انرژی بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان جوادی مدیرعامل شرکت فاتح دانش سورنا پارت شیمی درباره محصول دانش بنیان تولید شده در این مجموعه گفت: به واسطه دستگاه جذب سطحی تناوب فشار می توانیم گازهای صنایع نفتی و پتروشیمی را بازیابی کنیم. با این محصول، از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می شود و در وهله بعد صرفه جویی قابل توجهی صورت می گیرد. به این شکل مواد و گازهایی که باید سوزانده و دفع شوند، توسط این دستگاه بازیابی می شوند.

در حال حاضر، فقط در منطقه عسلویه 50 مشعل در صنایع پتروشیمی وجود دارد که با دستگاه طراحی شده توسط این شرکت دانش بنیان، کربن دی اکسید گازهایی که مقرر بوده است تا سوزانده شوند، جداسازی می شود و همین کربن دی اکسید مجددا در اختیار همان واحد قرار می گیرد تا دیگر نیاز نباشد آن را از محلی دیگر تامین کند.

سایر گازها نیز به این روش قابل تفکیک هستند و می توان آن ها را در اختیار خط خوراک صنایع قرار داد. با این چرخه، بهره مالی قابل توجهی نیز نصیب واحدهای نفتی و صنعتی می شود.

در این دستگاه از فناوری جذب سطحی تناوب فشار استفاده شده است که این فناوری می تواند در بازیابی گازهای فلر یا مشعل های پالایشگاهی استفاده شود. این فناوری اگر در کشور توسعه یابد، این قابلیت را دارد تا به خارج از کشور نیز صادر شود.

اختراع این دستگاه ثبت شده و در پتروشیمی آبادان نیز مورد آزمایش قرار گرفته و عملکرد موفقی نیز داشته است. 

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که، استفاده گسترده از جذب سطحی تناوب فشار می تواند صرفه جویی ارزی بسیار زیادی برای کشور داشته باشد، توضیح داد: تا به امروز تیم تحقیق وتوسعه شرکت ما بیشترین فعالیت را داشته و در این حوزه توانستیم 10 فرصت شغلی ایجاد کنیم که مشخصا در صورتی که تولید محصول ما توسعه یابد، به مراتب فرصت های شغلی بیشتری نیز ایجاد می کند. باید توجه داشت که سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز در حال سوخته شدن در صنایع مختلف است که با دستگاه ما قابل بازیابی هستند. 

فناوری این دستگاه به گونه ای است که برای هر مجموعه باید نمونه منحصربفردی طراحی شود زیرا گازها در هر واحد از نمونه متفاوتی هستند و نیاز است تا طراحی متناسب با آن ها صورت گیرد. وزارت نفت می تواند با معرفی واحدهای مختلف، این امر را تسهیل کند و عایدی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش بنیان خبرخوب صرفه جویی پتروشيمی دانش بنیان صرفه جویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مهران فاطمی در نشست هایی جداگانه، مسائل مربوط به 10 شرکت دانش بنیان، فناور و خلاق استان را بررسی و در خصوص آن ها تصمیم گیری کرد.

استاندار یزد در جریان این دیدارها با بیان اینکه مسئله دانش بنیان همچنان جزو اولویت های اساسی استان است، اظهار داشت: مسیر نجات، توسعه و پیشرفت استان از دروازه دانش بنیان و فناوری می گذرد؛ لذا مجدانه مسائل این حوزه را دنبال می کنیم.
 
وی با اشاره به برگزاری نشست های جداگانه با شرکت های دانش بنیان، گفت: یک شرکت دانش بنیان به اندازه یک واحد تولیدی برای استان ارزشمند است، لذا منابع، مجوزها، تسهیلات و کمک های اعتباری در اختیار را در مسیر تقویت زیست بوم علم و فناوری ساماندهی خواهیم کرد.  
 
مهران فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری مجدانه طرح جامع پارک علم و فناوری استان، تصریح کرد: به همین منظور در واگذاری اراضی به شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق، تسهیلات ویژه ای را ایجاد کرده ایم.

استاندار یزد با اظهار امیدواری نسبت به موفقیت و درخشش زیست بوم علم و فناوری استان در سطح کشور و منطقه عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد تا چرخ توسعه و پیشرفت استان بالنده تر از گذشته، بر مدار دانش بنیان و فناوری حرکت کند.

شایان ذکر است استاندار یزد به صورت جداگانه با مدیران شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق «سافا (سامانه های آزاد فناوری اطلاعات)»، «نیک یار ماکیان»، «بهداد صنعت آکو الکترونیک»، «همیار بتن شیرکوه»، «آرا پژوهان امین»، «فضایی پل آسمان»، «دانش پویان هوش مصنوعی پارت»، «هوشیار درایت راهور ماشین»، «کشت و صنعت ایلیا زیتون کویر یزد» و «ناجی تجارت صنعت قرن» دیدار و گفتگو کرد.

 

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در پارسال
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا
  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه بصره
  • ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید