Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@10:36:48 GMT

بیماری کرونا با عفونت سینوس چه تفاوتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۴۴۰۶

با وجود این که علائم بیماری کووید-۱۹ و عفونت سینوس مشابه یکدیگر است، اما تفاوت‌هایی نیز دارد.

خبرگزاری میزان - ایمنا نوشت: بسیاری از علائم بیماری کووید -۱۹ شبیه بیماری‌های فصلی و عفونت‌ها است به همین دلیل زمانی که افراد آبریزش بینی و گلو درد را تجربه می‌کنند، نگران می‌شوند و احساس می‌کنند که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بیماری‌های شبیه بیماری کووید -۱۹ سینوزیت یا عفونت سینوس است که به التهاب حفره‌های خالی در راه‌های هوایی بینی گفته می‌شود؛ این اتفاق ممکن است به دلیل عفونت، آلرژی یا تحریک سینوس‌ها توسط مواد شیمیایی یا ذرات بسیار ریز رخ دهد؛ بیماری کووید -۱۹ نیز باعث التهاب مجاری سینوسی می‌شود.

شباهت و تفاوت بیماری کووید -۱۹ و عفونت سینوس

دو بیماری کووید -۱۹ و سینوزیت به دلیل بروز عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد. علائم مشابه این دو بیماری شامل آبریزش، گرفتگی بینی، سردرد، گلو درد، سرفه، تب و خستگی می‌شود. تفاوت اصلی دو بیماری ذکر شده این است که تقریباً ۱۰ روز طول می‌کشد تا عفونت سینوس خود را بروز دهد در حالی که علائم بیماری کووید -۱۹ سریع‌تر پدیدار می‌شود.

علائم عفونت سینوس

عفونت سینوس معمولاً یک بیماری فصلی است که در فصول شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا محتمل‌تر است و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. افرادی که سیگار می‌کشند، دچار سرماخوردگی یا آلرژی فصلی می‌شوند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به این عفونت قرار دارند. بعضی از علائم عفونت سینوس شامل احساس فشار در قسمت بالای گونه‌ها، پیشانی یا قسمت داخلی چشم‌ها، دندان درد، آبریزش چشم، بوی بدن دهان و ترشحات غیر معمولی بینی می‌شود.

علائم بیماری کووید -۱۹

علائم بیماری کووید -۱۹ به شدت توسعه می‌یابد و بین هفت تا ۱۰ روز پس از اینکه فرد به ویروس کرونا آلوده می‌شود، ظاهر می‌شود. در این دوره زمانی نمی‌توان متوجه شد که فرد به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده است یا خیر؟ علائم خاص که این بیماری را از عفونت سینوس متمایز می‌کند شامل تنگی نفس، بدن درد، مشکلات گوارشی و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود.

نحوه پدیدار شدن علائم بیماری کووید -۱۹ و عفونت سینوس

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که علائم بیماری کووید -۱۹ معمولاً با یک الگوی ثابت پدیدار می‌شود، به‌طوری که اولین نشانه بیماری اغلب تب، سپس سرفه، بدن درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال است؛ این علائم معمولاً با گذر زمان وخیم‌تر می‌شوند.

عفونت سینوس ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا یا محرک‌ها مانند گرده، پوست مرده، مو یا پر حیوانات خانگی و دود سیگار رخ دهد. علائم این بیماری معمولاً به صورت خود به خود طی دو تا سه هفته برطرف می‌شود، بیماری خفیف کووید -۱۹ نیز پس از گذشت دو هفته بهبود پیدا می‌کند، اما اگر فردی به نوع شدید بیماری مبتلا شد باید در بیمارستان بستری شود و شاید ماه‌ها طول بکشد تا فرد بهبود پیدا کند.

زمان مراجعه به پزشک

گاهی اوقات ممکن است فرد نتواند تفاوت علائم بین دو بیماری کووید -۱۹ و سینوزیت را تشخیص دهد، اما در صورتی که فرد با شخص مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در ارتباط نزدیک بوده است، نتیجه تست کرونای او مثبت بوده است یا بدون ماسک در یک محیط بسته حضور داشته است، به ویروس کرونا آلوده شده است. اگر فرد علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، فشار در قسمت قفسه سینه، اختلالات خواب، آبی یا خاکستری شدن پوست، لب‌ها یا ناخن‌ها را تجربه کرد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ویروس کرونا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ویروس کرونا علائم بیماری کووید عفونت سینوس دو بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۴۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

علایم ام اس، غیرقابل پیش‌بینی هستند و شدت آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. در حالی‌که برخی افراد دچار خستگی و بی‌حسی می‌شوند موارد شدید ام اس می‌تواند باعث فلج شدن، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

در ادامه با نشانه‌های ام اس بیشتر آشنا شوید.

رایج‌ترین علائم ام اس 

ابتدا باید بگوییم که ام اس یک بیماری مادام‌العمر است، اما می‌توان آن را مدیریت کرد و محققان نیز به‌طور مداوم به دنبال درمان‌های موثرتر برای آن هستند. موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا بدانید نشانه‌های ام اس چیست. این مشکلات ممکن است ابتدا بسیار کم باشند و به مرور تشدید شوند.

 خستگی

مشکلات بینایی

بی‌حسی و گزگز

اسپاسم عضلانی، سفتی و ضعف

مشکلات حرکتی

درد

مشکلات مربوط به تفکر، یادگیری و برنامه ریزی

افسردگی و اضطراب

مشکلات جنسی

مشکلات مثانه

مشکلات روده

مشکلات گفتاری و بلع

البته اکثر افراد مبتلا به ام اس فقط تعداد کمی از این علائم را دارند. اگر نمی‌دانید که علائم ام اس چیست، اما نگران هستید که ممکن است علایم ام اس را داشته باشید به پزشک عمومی مراجعه کنید. علائم این بیماری می‌تواند شبیه به چندین بیماری دیگر باشد؛ بنابراین لزوماً توسط ام اس ایجاد نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • واکسیناسیون پنوموکوک در آبادان آغاز شد
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید
  • لرزو بدن درد بدون تب نشان دهنده جیست؟