Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@17:50:24 GMT

تصاویر| «خشکی» تالاب بختگان

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۴۹۶۴

تصاویر| «خشکی» تالاب بختگان

آفتاب‌‌نیوز :

 تغییرات به‌وجود آمده در حوزه‌ی آب‌ریز بختگان موجب تغییرات گسترده در وضعیت تالاب‌های طشک، بختگان و کمجان شده است. توسعه ناپایدار و نامتوازن در حوزه سدسازی‌، توسعه بی‌رویه زمین‌های کشاورزی، توسعه متمرکز صنایع در این حوزه، توسعه مراکز شهری و روستایی بخشی از این تغییرات است.

یکی دیگر از پیامدهای خشک شدن تالاب‌ها از میان رفتن تنوع زیستی منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه تالاب بختگان که هزاران سال میزبان جمعیت صد هزارتایی پرندگان مهاجر بود، به یک‌باره از پرندگان خالی شد. تالاب‌های طشک و بختگان که سال ۱۳۵۴ در پیمان رامسر به ثبت رسید، مناظر و چشم اندازهای بدیع و بی‌مانندی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارند و می‌توانند یکی از مقاصد گردشگری استان فارس و ایران باشند. این منطقه در سال ۱۳۴۲ از سوی کانون شکار و نظارت بر صید "منطقه‌ی حفاظت شده" و در سال ۱۳۷۴ "پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان" و یکی از مهم‌ترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.

در کنار این ارزش، تالاب‌ها در ذخیره سازی آب برای زمین‌های کشاورزی و تلطیف هوای منطقه نیز اهمیت دارند، بطوریکه انجیرستان‌های دیم استهبان فارس محصول با کیفیت خود را مدیون وجود تالاب بختگان در منطقه بوده است. از سوی دیگر، تالاب کمجان بخشی از مجموعه‌ی تالابی بختگان به شمار می‌رود و در گذشته آب شیرین این تالاب مانع نفوذ آب شور تالاب بختگان به زمین‌های منطقه می‌شد. افزون بر این، وجود تالاب کمجان موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و بهبود کیفیت آن‌ها و درنتیجه رونق زندگی روستاییان منطقه بود، موضوعاتی که اکنون و به دلیل تداوم خشکسالی، سدسازی بی‌رویه، صرف حق آبه در عرصه‌های دیگر و .... در حال فراموشی است.

رودخانه‌های کر و سیوند، از سرشاخه‌های اصلی تامین آب دریاچه مهارلو و تالاب‌های بختگان، طشک و کمجان به شمار می‌روند، رودهایی که پیش از این سد دروردزن و پس از آن سد سیوند و ملاصدرا، آبشان را جیره بندی کرده است.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تالاب بختگان بحران آب تالاب بختگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری بیش از ۶ هزار میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت های مخابراتی کردستان

آزاد حکمت، با اشاره به اینکه ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای توسعه و ارتقا حوزه‌های مختلف مخابراتی انجام شده است، اظهار کرد: با این اقدام بهبود عملکرد و تقویت زیرساخت‌های مخابراتی به لحاظ کیفی و کمی تحقق یافته است.

وی گفت: از مجموع اعتبار هزینه شده در سال گذشته بیشترین سهم با مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال در بخش توسعه حوزه سیار سرمایه گذاری شده است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان یادآور شد: توسعه سیستم‌های مخابراتی به منظور ظرفیت‌سازی سرویس‌های مخابراتی، توسعه حوزه انتقال با هدف افزایش پهنای باند و ارائه آن به اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل و اجرای پروژه‌های بخش شبکه کابل و فیبرنوری از دیگر اقدامات قابل توجه مخابرات منطقه در سطح استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • چرا اردن به اسرائیل کمک کرد؟
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • تالاب میانکاله کمی جان گرفت
  • دانشگاه‌ها چگونه رشد اقتصادی محلی را افزایش می‌دهند؟
  • شهرداری‌های جدید اسفهلان و لاهیجان افتتاح شدند
  • تالاب بیشه دالان بروجرد ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه گردشگری محیط زیستی
  • راه‌های موثر برای درمان ترک خوردن لب
  • روحانی: صهیونیست‌ها حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند
  • پیشرفت ۵۰ درصدی توسعه بوستان مهر در منطقه ۹ اصفهان
  • سرمایه گذاری بیش از ۶ هزار میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت های مخابراتی کردستان