Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:07:16 GMT

آغاز فرآیند ایفای تعهدات صادرات ریالی سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۵۱۴۵

آغاز فرآیند ایفای تعهدات صادرات ریالی سال ۹۷

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «علیرضا پیمان پاک» با اشاره به مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۷ در خصوص ایفای تعهدات فروش ریالی به سایر کشورها در بازه زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶مردادماه سال ۱۳۹۷، اظهار داشت: بر اساس فراخوان های انجام شده تعداد ۳۲۲ صادرکننده نسبت به ارائه اسناد و مدارک مربوط به فروش ریالی به کشورهای عراق و افغانستان شامل هفت هزار و ۳۴۱ پروانه صادراتی به ارزش حدود ۴٠٠ میلیون یورو اقدام کرده اند که پس از بررسی در کمیته اقدام ارزی نسبت به تایید یا عدم تایید فروش ریالی و در نهایت ایفای تعهدات ارزی اقدام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: تعداد پروانه های صادراتی متعلق به صادرکنندگان متنوع بوده و بیشترین تعداد آنها متعلق به یک صادرکننده با ۶۷۳ کوتاژ و به ارزش ۵۲ میلیون یورو بوده است.  

هرگاه کالایی به مرحله ترخیص رسیده و در سیستم مکانیزه گمرک اظهار شده باشد، یک شماره انتظامی منحصر به فرد دریافت می کنند که کوتاژ صادراتی نام دارد.

رییس کمیته اقدام ارزی خاطرنشان کرد: از نظر موقعیت جغرافیایی صادرکنندگان نیز بیشترین پروانه صادراتی در این بخش، متعلق به صادرکنندگان استان تهران با ۲ هزار و ۳۹ پروانه صادراتی به ارزشی معادل ۱۱۲ میلیون یورو و کمترین تعداد متعلق به استان خراسان جنوبی با ۲ کوتاژ و به ارزش ۲۲ هزار یورو است.

پیمان پاک خاطر نشان کرد: تعداد چهار هزار و ۵۳۷ پروانه صادراتی به ارزش ۲٠۱ میلیون یورو متعلق به واحدهای تولیدی و ۲ هزار و ۸٠۴ پروانه صادراتی به ارزش ۸۶ میلیون یورو متعلق به واحدهای غیر تولیدی بوده است.  

وی با تاکید بر ضرورت تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: تلاش می شود با برنامه ریزی لازم، شرایطی فراهم شود که صادرکنندگان بتوانند با طیب خاطر نسبت به انجام فعالیت صادراتی و در نهایت ایفای تعهدات ارزی صادراتی خود در اسرع وقت اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، پیش از این اعلام شده بود که در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا پایان مردادماه سال جاری، صادرات غیر نفتی به استثنای گاز و فرآورده های نفتی ۶۹ میلیارد یورو بوده که ۵۶.۶ میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و مابقی فرآیند پرداخت را دنبال می‌کنند.

برچسب‌ها سازمان توسعه تجارت ایران افغانستان تجارت عراق سازمان توسعه تجارت ایران صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان توسعه تجارت ایران افغانستان تجارت سازمان توسعه تجارت ایران افغانستان تجارت عراق سازمان توسعه تجارت ایران صادرات غیر نفتی ایفای تعهدات میلیون یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان

 حسین روستایی رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اعلام کرد: میزان صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در دوازده ماه سال هزار و چهارصـد و دو بـه یک میلیارد و هشتصد و هفتاد و یک میلیون دلار رسید که این میزان، افزایش سیزده ممیز شش درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته دویست و بیست و چهار میلیون دلار و در وزن نیز نهصد و شصت و سه هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در سال هزار و چهارصد و دو به یک میلیارد و هشتصد و هفتاد و یک میلیون دلار و به لحاظ وزنی به سه هزار و چهارصد و چهارده تن رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته بیست و هشت درصد در وزن افزایش یافته است.

براساس این گزارش: افزایش رفت و آمد هیئت‌های تجاری، تسهیل در مرز‌ها و افزایش ساعات کاری در گمرک ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در هرات، تبادل بیش از پنجاه هیئت نمایشگاهی و کیفیت خوب کالا‌های صادراتی ایران از مهمترین عوامل افزایش صادرات کالا‌های غیرنفتی ایران به افغانستان است.

رایزن بازرگانی ایران افزود: پس از جنگ و ناامنی و بحران کرونا، پس از چهار سال متمادی کاهش رقم صادرات غیرنفتی کشورمان به افغانستان، در سال گذشته روند صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان، سیر صعودی به خود گرفت.

به گفته روستایی همچنین در سال گذشته افزایش تنوع اقلام صادراتی به افغانستان نیز دیده شد به گونه‌ای که بیش از دو هزار و پانصد ردیف تعرفه کالا‌های صادراتی در اقلام صادراتی به افغانستان ثبت شده که در مقایسه با سال‌های گذشته هزار قلم کالای جدید به اقلام صادراتی به افغانستان افزوده شده است.

در سال گذشته گاز‌های نفتی و هیدروکربن‌های گازی شکل با نود و نه میلیون دلار افزایش، یعنی با رشد سیصد و بیست و هشت درصدی در ارزش، شمش آهــن و فـولاد با هفتاد و شش میلیـون دلار افـزایش، سیب زمینی با سی و هشت میلیون دلار افزایش، یعنی پنج هزار و ششصد درصد رشد در ارزش، کامپاند پلی اتیلن با سی و سه میلیون دلار افزایش، اوره با سی میلیون دلار افزایش، قند و شکر با بیست و هفت میلیون دلار افزایش یا به عبارتی سی و هشت هزار درصد رشد ارزشی، تخم خوراکی پرندگان و ماکیان با بیست و پنج میلیون دلار افزایش و سیصد و بیست و یک درصد رشد ارزشی، محصولات از آهن یا فولاد با پانزده میلیــون دلار افــزایش و دویست و شصت و یک درصد رشــد ارزشی، گاز طبیعی با پانزده میلیون دلار افزایش و بیست و نه درصد رشد ارزشی، زعفران با سیزده میلیون دلار افزایش و صد و هشتاد و نه درصد رشد ارزشی از اقلام صادراتی ایران است که در سال هزار و چهارصد و دو بیشترین افزایش را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

فرآورده‌های نفتی، گاز‌های نفتی، شمش آهــن و فولاد، گاز طبیعی، هیدروکربون‌های سبک و سنگین، آهن، فولاد، مواد غذایی، اوره، انواع پلی اتیلن، سبزیجات و سیمان مهترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان بوده است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان همچنین گفت: حجــم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته با سیزده میلیــون دلار افزایش به چهل و سه میلیون دلار رســـید که رشد چهل و پنج درصدی در ارزش و افزایش صد و چهار درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

محصول جو با افزایش چهار و نیم میلیون دلار، شتر با افزایش سه میلیون و چهارصد هزار دلار، نباتات مورد استفاده در صنعت عطر سازی با نهصد و شصت و پنج هزار دلار افزایش، گاو گوشتی با دو میلیون و دویست هزار دلار افزایش، سایر حیوانات زنده از نوع گاو به جز نژاد مولد یک میلیون و هشتصد هزار دلار افزایش، سنگ منگنز با یک و نیم میلیون دلار افزایش، طلای خام با یک میلیون و سیصد هزار دلار افزایش، بادام زمینی با یک میلیون و دویست هزار دلار افزایش، ذرت دامی با پانصد هزار دلار افزایش و سنگ صابون با سیصد هزار دلار افزایش از مهمترین اقلام کالا‌های وارداتی از افغانستان است که سال گذشته با رشد همراه بوده است.

افغانستان هفتمین مقصد کالا‌های صادراتی ایران است و براساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال هزار و چهارصد و دو، در بین کشور‌های هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تــراز تجـاری مثبت با کشور افغانسـتان ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • مسیر جایگزین دخالت ارزی
  • عودت ۱۰ هزار دلار به مسافران در پی آرای صادره ناشی از شکایات
  • ◄ راه‌ آهن سریع‌ السیر فرانسه و فرآیند ارزیابی پروژه‌ ها، ارزش جان و زمان
  • چالش‌های الزام به بازگشت ارز صادراتی
  • ملاحظات و چالش‌های الزام به بازگشت ارز صادراتی
  • رشد ۱۳ درصدی صادرات به افغانستان
  • صادرات به افغانستان با رشد ۱۳ درصدی به ۱.۸ میلیارد دلار رسید
  • ۸۷ کشور جهان مقصد کالا‌های صادراتی استان
  • افزایش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان