Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@12:53:37 GMT

توجه ویژه به معلولین در برنامه‌های دهه آخر صفر حرم رضوی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۵۱۶۳

توجه ویژه به معلولین در برنامه‌های دهه آخر صفر حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دکتر مالک رحمتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان قدس در دهه آخر صفر که در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس و با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد، اظهار کرد: برخی از برنامه‌های آستان قدس در سطح شهر مشهد برگزار می‌شود که کانون این برنامه‌ها حرم مطهر است و برخی نیز در ورزشگاه‌ها و محیط‌های باز اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم مفام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌ها در استان خراسان اجرا خواهد شد، گفت: برای سراسر کشور هم برنامه‌های مناسبی طراحی کرده‌ایم و هدف غایی اتصال مردم به امام است، بیشتر برنامه‌های علمی فرهنگی برای عرصه بین المللی پیش بینی شده که با تمرکز بر سبک زندگی امام رضا(ع) وبینارهایی را برنامه ریزی کرده‌ایم تا معارف اهل بیت(ع) و امام رضا را به مردم نشان دهیم.

رحمتی گفت: این برنامه‌ها با بیش از هفت زبان تولید می‌شوند و سعی شده اکثر برنامه‌ها به صورت پخش زنده اتفاق افتد و در این ایام مردم دلتنگی دوری از حرم نداشته باشند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: ما شاهدیم در چند ماه گذشته رعایت پروتکل‌ها در حرم مطهر بالای 90 درصد بوده و همه دستگاه‌ها و متولیان بهداشتی چه وزیر سابق بهداشت، چه دانشگاه علوم پزشکی اذعان داشته‌اند که آستان قدس در رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی پیش‌قدم بوده است.

وی با اشاره به اینکه رعایت دستورالعمل‌ها در محور اصلی برنامه ریزی‌ها قرار گیرد، گفت: امسال هم با توجه به شرایط کرونایی برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم و سعی بر این بوده با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها خلاءهای موجود را پر کنیم و برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر ماه صفر در پنج گستره اجرایی خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: ما باید امسال به دنبال این باشیم که رابطه معنوی بین زائر و امام(ع) و هدف غایی از این ارتباط که همان توسل به امام است را به خوبی برقرار کنیم، تلاش ما بر این است که با برنامه‌های ابتکاری و نوآورانه از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها دل مردم را به ضریح امام رضا(ع) گره بزنیم و به برکت برنامه‌های معرفتی، فرهنگی، علمی و اجتماعی مردم از زیارت از راه دور بی نصیب نمانند.

وی در خصوص شعار امسال عنوان کرد: با توجه به این که در کشور در چند ماه گذشته بیماری آثاری برجا گذاشته، بیش از صد هزار خانواده داغدار و بسیاری از مردم آسیب جدی دیده‌اند، افزود:  ما شعار امسال را «همه خادم الرضاییم. نجات انسان، رسم مسلمانی» قرار دادیم تا همه خودمان را خادم‌الرضا(ع) بدانیم و به اسم این امام همام از کار هموطنان گره‌گشایی کنیم.

رحمتی تاکید کرد: بسیاری از هموطنان ما امروز در بیمارستان‌ها بستری هستند، یکی از چیزهایی که به آنها ارامش می‌دهد، توسل به امام است و باید بانی این توسل باشیم.

طبق گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برنامه‌های امسال دهه آخر صفر شامل برنامه‌های معنوی و زیارتی و فعالیت‌های فرهنگی و علمی است.

رحمتی تشریح کرد: سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی برنامه‌های زیادی را طراحی کرده‌اند تا سیره زندگی امام رضا(ع) را در ابعاد مختلف اجتماعی سیاسی و به مردم نشان دهیم، برنامه‌های اجتماعی قابل توجهی را هم بنیاد کرامت طراحی کرده که به مدد خانواده‌های آسیب‌دیده برسند و آستان قدس همواره تحت شراکت مردم و خیرین و واقفین پای کار مردم است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: در این ایام کرونایی ۴ هزار میلیارد ریال توسط بنیاد کرامت رضوی عملیات انجام شده و برنامه‌های اجتماعی خوبی را در سراسر کشور داشته‌ایم.

وی از امادگی کامل آستان قدس برای پذیرایی زائرین خبر داد و گفت: آنچه در خصوص برنامه‌های آستان قدس برای این ایام تصمیم گرفته شده بر اساس منویات تولیت مبنی بر تبعیت از ستاد ملی کروناست و ما آمادگی لازم برای میزبانی زائرین و اجرای برنامه‌ها را داریم و آماده‌ایم اگر شرایط کرونایی بهتر شد افزایش ظرفیت میزبانی را داشته باشیم و انعطاف لازم در این خصوص را داریم.

رحمتی تصریح کرد: البته به صرف ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه گره‌گشایی اتفاق نمی‌افتد بلکه باید پای در میدان عمل گذاشت؛ تولیت استان قدس هم در این ایام صرفا به بخشنامه دادن اکتفا نکرده و پای در میدان عمل گذاشت.

توجه ویژه به معلولین در برنامه‌های عزاداری حرم مطهر رضوی

مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست از پیش‌بینی برنامه‌هایی برای مخاطبان خاص اعم از معلولین، نابینایان و ناشنوایان خبر داد و گفت:  اصول حاکم بر برنامه‌ها و مراسمات در این دهه توجه به نقش هدایت‌گری امام رضا(ع) است و از حیث قالب تلاش شده نوآوری را داشته باشیم و توجه ویژه به شعر ایینی، بانوان، دختران زائر، توجه ویژه به مخاطبان خاص همچون معلولین و جانبازان و نابینایان صورت گرفته است. 

محمدمهدی برادران بیان کرد: تعاملی با هیئات مذهبی داشتیم که با نظم و انظباط در دهه اخر صفر که بیشترین ایام حصور زائرین در حرم است، برنامه‌ها را دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونایی مراسمات ویژه برای کادر درمان، جانبازان و پاسداران برنامه‌های ویژه‌ای پیش بینی شده است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه به تشریح برنامه‌های محوری حرم مطهر در دهه اخر صفر پرداخت و گفت: برنامه محوری حرم مطهر در این ۱۰ شب در صحن پیامبر اعظم قبل و بعد از نماز مغرب و عشا در خدمت  سخنرانان برتر کشور همچون دکتر رفیعی، حجت الاسلام خاتمی و مداحانی همچون آقایان میرداماد و سلحشور و  شاعرانی چون اقای برقعی، قنبری و شفق خواهیم بود.

برادران تصریح کرد: این برنامه با همراهی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و همراهی رسانه ملی از شبکه یک برای کل کشور پخش خواهد شد.

وی اظهار کرد: قبل از شرایط کرونایی میزبان جمعیتی بالغ بر چهار و نیم میلیون نفر از زائرین و مجاورین بودیم و  حال تلاش بر این است از طریق رسانه میزبان آنها باشیم.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه همچنین از برنامه‌های اقوام مختلف در این ایام در حرم مطهر خبر داد و گفت: بخاطر اینکه بتوانیم از اقوام و استان‌های مختلف نمایندگانی داشته باشیم تا به اجرای برنامه بپردازند، پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌ایم؛ به مدت چهار شب آذری زبان‌ها به اجرای برنامه‌ها خواهند پرداخت، سه شب اهالی مازندران، سه شب اقوام یزد، یک شب اهالی اصفهان و یک شب مردم خراسان شمالی در حرم مطهر برنامه خواهند داشت. مراسمات ویژه این اقوام با اتکا به مداحان و سخنرانان خودشان خواهند بود و با کمک مرکز رسانه پوشش حداکثری در شبکه‌های استانی اتفاق خواهد افتاد.

برادران اظهار کرد: عزاداری به سبک چهارپایه خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) را خواهیم داشت و با نظم و انضباط این مراسم اجرا خواهد شد.

وی گفت: در مدرسه خیرات خان مراسم ویژه ناشنوایان خواهیم داشت که اجرای این برنامه با ابزار ویژه ناشنوایان در نوع خودش قابل توجه است و مراسم ویژه برای نابینایان در مدرسه میرزا جعفر برگزار خواهیم کرد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در خصوص برنامه‌های ویژه بانوان گفت: برنامه‌های روزانه در بحث بانوان خواهیم داشت که به صورت اختصاصی در مدرسه خیرات خان و محل زینبیه صحن امام حسن(ع) این برنامه‌ها اجرا خواهند شد.

برادران با بیان اینکه به دلیل همزمانی با هفته دفاع مقدس، برنامه ویژه‌ای برای جانبازان در مسجد گوهرشاد تدارک دیده شده است، افزود:  در صحن قدس هم به مدت ۱۰ روز برنامه ویژه نوجوانان خواهیم داشت که خودشان برنامه را اجرا خواهند کرد.

وی از تخصیص برنامه به محبین غیر شیعه ادیان و مذاهب مختلف  هم خبر داد و گفت: این افراد هم مراسم عرض ارادتشان را در حرم مطهر رضوی خواهند داشت.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به برگزاری برنامه ویژه دکلمه‌خانی در بیست و نهم صفر عنوان کرد: چهار دکلمه خوان فارسی زبان، دو دکلمه خوان ترک زبان، یک دکلمه‌خوان عرب زبان و یک دکلمه خوان اهل سنت به اجرای برنامه خواهند پرداخت و مهدی رسولی برای ذکر مصیبت در این برنامه حضور دارد.

برادران ادامه داد: برنامه‌ خطبه خوانی شب شهادت علی ابن موسی الرضا(ع) در صحن انقلاب با سخنرانی تولیت و مراسم شمع گردانی طبق سال‌های پیشین برگزار خواهد شد و مراسم شام غریبان علی ابن موسی الرضا(ع) در صحن انقلاب را خواهیم داشت.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی مدیر عالی حرم مطهر رضوی برنامه های آستان قدس شرایط کرونایی خبر داد و گفت اجرای برنامه توجه ویژه حرم مطهر دکلمه خوان امام رضا ع برنامه ها خواهد شد پیش بینی دهه آخر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۵۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسلمان آمریکایی مجموعه نفیس تمبر خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد

محمدحسین یزدی نژاد مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی گفت: تمبر‌ها مربوط به بیش از ۱۰۰ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی جهان از جمله آلبانی، اسپانیا، عجمان و فجیره از شیخ نشین‌های امارات، جزیره آنتیگوا، باربادوس، برمودا، جزایر کیپ ورد، جزایر کایمان، جمهوری آفریقای مرکزی، جزایر کومور، گرانادا، مجارستان، لیختن اشتاین، مالاگاسی و جزیره موریسسنت لوسیا است.

وی با بیان این که قدیمی‌ترین تمبر این مجموعه متعلق به سال ۱۸۷۰ است افزود: عناوین برخی از تمبر‌های این مجموعه نمایشگاه پان آمریکا ۱۹۰۱، سیصدمین سال ورود پدران روحانی به آمریکا ۱۹۲۰، دویستمین سال تولد جرج واشنگتن ۱۹۳۲، یکصد و پنجاهمین سال اعلامیه صلح بعد از جنگ استقلال، یکصد و پنجاهمین سال قانون اساسی آمریکا ۱۹۳۷، و هشتادمین سال پست سریع السیر پونی ۱۹۴۰ است.

وی اظهار کرد: کارت پستال، پاکت نامه، پاکت مهر روز، نامه، اسکناس، آلبومی از سکه‌های طلا، مس، نیکل از حکام محلی هند و شاهان حیدرآباد دکن از حدود ۴۰۰ سال پیش تا ۱۹۴۸ میلادی از دیگر نفایس فرهنگی است که از سوی این مسلمان مقیم امریکا به موزه رضوی اهدا شد.

موزه‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) شامل سه موزه قرآن و نفایس، فرش و موزه مرکزی و ۱۶ گنجینه مختلف است که حدود هشت هزار قلم اشیای موزه‌ای در آنها نگهداری می‌شود.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی با گنجینه‌های تاریخ حرم مطهر رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، ساعت، نجوم، ظروف، اسلحه، هنر‌های تجسمی و آبزیان در صحن کوثر حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی
  • مسلمان آمریکایی مجموعه نفیس تمبر خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • (تصاویر) اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی
  • جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع پدر شهیدان دهنوی در مشهد برگزار شد
  • تشییع پیکر پدر ۳ شهید دفاع مقدس در حرم مطهر رضوی
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود
  • اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی